Így év vége táján érdemes kicsit előre is tekinteni, mit hoz vajon a jövő, és milyen fejlesztések várhatóak Európában?
Bár a magyar vasúti hírek csak vasútbezárásokról és járatritkításokról szólnak, a világ más részein azonban hatalmas fejlesztések és építkezések vannak! A közép-európai és kelet-európai vonalbezárások (Horvátország, Magyarország, Románia...) ellenére a világ vasúthálózatának hossza folyamatosan növekszik, a vonatok sebessége pedig folyamatosan nő! Több ország is vizsgálja a jelenlegi 360 km/h maximális sebesség (LGV Rhin-Rhône TGV vonal Franciaországban) növelését 400 km/h sebességig.
Európa már meglévő és építés alatt álló nagysebességű és egyéb vasúti fővonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Lássunk akkor néhány közeljövőben várható megnyitást, a teljesség igénye nélkül Európából és a világ többi részéről!
Figures Villafant, átszállás normál nyomtávolságú vonatról széles nyomtávolságú vonatra. Néhány év és nem lesz szükség átszállásra! (a felvétel a spanyolországi nyaralásom során készült)
- * Magyarországon a következő évek legnagyobb csodája lesz, ha végre tényleg elkészül a 4-es metró Budapesten! Most már tényleg karnyújtásnyira vagyunk az átadástól, hiszen elkészült az alagút, lefektették a síneket és a szerelvények gyártásáról is sikerült megegyezni az Alstommal! A magyarországi vasútfejlesztésekhez a jelenlegi rendszer miatt teljesen felesleges évszámokat írni, majd egyszer elkészülnek...
- * Folytatódik a fővonalak felújítása és a sebesség növelése 160 km/h-ra. Ehhez azonban a biztosítóberendezések átalakítása és új járművek beszerzése is szükséges volna. Emiatt teljesen bizonytalan, mikortól utazhatunk Magyarországon 160 km/h sebességgel, hiszen az egyetlen 160 km/h sebességű vonalunk, a Budapest-Hegyeshalom vonal szinten tartása is lehetetlen kihívás az országnak (erről olvashatunk itt, itt és itt).
- * A közeljövőben várható a Budapest-Esztergom vasútvonal villamosítása is
- * Újra elővették a V0 terveit is, mely egy vasúti körgyűrű lenne az országon belül, Budapest elkerülésével. A vonal kb. Szolnok-Cegléd-Dunaújváros-Székesfehérvár-Komárom nyomvonalon haladna, de számos más tervezett nyomvonal is felmerült. Átadása 2020-ra várható, addig azonban még lesz két választás is, jelenleg az ország a szakadék szélén táncol, és igazából fuvarozni is alig maradt mit... 7 év múlva meglátjuk mi lesz belőle...
És akkor most lássuk Európát és a világ többi részét is, hogy mi várható a következő években (a lista nem teljes)!
- * 2013 - Marokkóban elkészül a Tanger–Kenitra nagysebességű vasútvonal első szakasza, ezzel Afrikában is lesz nagysebességű vasútvonal. a tervek szerint 2020-ig 1500 km hosszan utazhatunk 300-320 km/h sebességgel az országban
- * 2013 - Kínában megnyílik a 150 km hosszú Hangcsou–Ningpo nagysebességű vasútvonal
- * 2013 - Kínában megnyílik az 502 km hosszú Hsziamen–Sencsen-vasútvonal, ezzel teljessé válik az 1745 km hosszú Hangcsou–Fucsou–Sencsen nagysebességű vasútvonal
- * 2013 - Törökországban megnyílik a Marmaray-alagút a tenger alatt
- * 2013 - Németországban megnyílik a 3,6 km hosszú Lipcse alatti S-bahn alagút, ezzel a főpályaudvar átmenő pályaudvarrá válik az S-Bahn vonatok számára
- * 2013 - Spanyolországban megnyílik a 24, 7 km hosszú Pajares Bázisalagút
- * 2014 - Szaúd Arábiában megnyílik a 444 km hosszú Haramin nagysebességű vasútvonal Mekka és Medina között
- * 2014 - Dél-Koreában megnyílik a 231 km hosszú Honan nagysebességű vasútvonal
- * 2014 - Ausztriában elkezdik építeni a 27,3 km hosszú Semmering-bázisalagutat
- * 2014 - Münchenben megkezdik a második S-Bahn alagút építését
- * 2015 - Svájcban elkészül a 39 km hosszú Ceneri-bázisalagút
- * 2015 - Spanyolországban elkészül a Baszk Y
- * 2015 - Norvégiában elkészül a Vestfold vonal nagysebességű szakasza
- * 2015 - Ausztriában befejeződik a Bécsi főpályaudvar építése
- * 2015 - Japánban meghosszabbítják a Hokuriku Sinkanszen vonalat
- * 2015 - Japánban meghosszabbítják a Hokkaido Shinkansen vonalat a Szeikan alagúton át
- * 2016 - Norvégiában elkészül a Vestfold vonal újabb nagysebességű szakasza
- * 2016 - Németországban megnyílik a 106,8 km hosszú Nürnberg–Erfurt nagysebességű vasútvonal
- * 2016 - Svájcban elkészül a Gotthard-bázisalagút
- * 2016 - Franciaországban elkészül az LGV Est nagysebességű TGV vonal második üteme Strassbourgig
- * 2016 - Franciaországban elkészül a 214 km hosszú LGV Bretagne-Pays de la Loire nagysebességű TGV vonal Le Mans és Rennes között
- * 2016 - Franciaországban elkészül a 303 km hosszú LGV Sud Europe Atlantique nagysebességű TGV vonal Tours és Bordeux között
- * 2017 - Németországban megnyílik a 85 km hosszú Frankfurt–Mannheim nagysebességű vasútvonal
- * 2017 - Svédországban megnyílik a 6 km hosszú Citybanan alagút Stockholm alatt
- * 2020 - Münchenben megnyílik a második S-Bahn alagút is
- * 2020-2026 - Ausztriában megnyílik az 52 km hosszú Brenner-bázisalagút
- * 2020 - Franciaországban megnyílik a 410 km hosszú LGV Bordeaux-spanyol határ nagysebességű vasútvonal
- * 2022 - Ausztriában megnyílik a 32,9 km hosszú Koralm alagút
- * 2022 - Ausztriában megnyílik a 32,9 km hosszú Koralm vasútvonal
Az UIC (Nemzetközi vasútegylet) 2012 júniusi jelentése alapján a világon 17 547 km nagysebességű vasútvonal üzemelt, 9 289 km állt építés alatt és 15 476 tervezés alatt. Ha minden a terverk szerint halad, 2025-ben már 42 312 km hosszú vasútvonalon utazhatunk 200 km/h sebességnél gyorsabban!
Utolsó kommentek