2012 november 27-én hosszas huzavona után végre elfogadták a Müncheni S-Bahn tervezett bővítését. Egy új alagút a Stammstrecke tehermentesítésére, új viszonylatok, sűrűbb járatok és talán megbízhatóbb működés!
De lássuk részletesen is, hogy miről lenne szó!
A jelenlegi hálózat sematikus térképe
Aki rendszeresen utazik a Müncheni S-Bahnnal vagy csak szimplán a városban él, annak nem kell már bemutatni, hogy bizony itt is előfordul üzemzavar! És ha valami baj van, az kihat az egész hálózatra! De miért is van ez? Ahhoz hogy megértsük, ismernünk kell a Müncheni S-bahn hálózat felépítését.
München városa már korán felismerte, hogy az emberek nem szeretnek átszállni, vagy átszálláskor sokat gyalogolni, ezért az S-bahn hálózatot úgy alakították ki, hogy majdnem minden járat München-Pasing állomástól együtt halad a főpályaudvar felé, Laim megállónál további két járat csatlakozik be, majd onnan egy alagúton át az összes járat egészen München Ostbahnhofig együtt halad. Ennek a fonódott szakasznak a neve Stammstrecke (törzsvonal). Hatalmas előnye, hogy több helyen is át lehet szállni egyik járatról a másikra, így tulajdonképpen a hálózat bármely két pontja között maximum egy átszállással lehet utazni. Csak az S20, S27 és SA járatok nem érintik a törzsvonalat.
A jelenlegi és jövőbeli S-Bahn vonalak a városban (Világoskék színnel jelölve a tervezett, majd törölt Südring projekt)
De ez az előny egyben a rendszer legnagyobb hátránya is! A Stammstreckén hét különböző járat jár 20 perces ütemben. Az S8-as ráadásul 10 percenként jár. Vagyis 20 perc alatt irányonként 8 vonat halad át itt, óránként 24! Ez átlagosan 2,5 perces követési időt jelent. Látható, hogy ez a szakasz a kapacitásának csúcsán üzemel, további járatokat képtelenség indítani vagy új viszonylatokat kialakítani. Ráadásul bármilyen műszaki hiba, késés, elromlott szerelvény a fonódott szakasz miatt az egész hálózatra kihat! Ez gyakori hír is az itteni újságokban.
Ezen segítene, ha lenne egy alternatív útvonal legalább néhány járat számára. Így egy hiba nem érintené az összes viszonylatot, hamarább rendeződne minden!
Egy második, tehermentesítő alagutat már régóta tervezget a város, azonban a magas költségek miatt ezidáig még nem fogtak hozzá. Azonban 2012 november 27-én sikerült megegyezni a finanszírozásról, így végre elkezdődhet az építkezés. A tervek szerint a második alagút előkészítő munkáit 2014-ben kezdik, míg a tényleges építkezésnek 2015-ben látnak hozzá és 2020-ra készülnének el.
A jövőbeli hálózat sematikus térképe
Korábban Horst Seehofer bajor miniszterelnök kritizálta a tervet, végül azonban rábólintott, így a Bajor állam részt vállal a finanszírozásban. Az építkezéshez a szövetségi kormány 108 millió eurót ad, míg a Bajor Szabadállam 492 millió eurós kölcsönt nyújt a beruházáshoz. Ezen felül további 100 millió eurós támogatást is adnak a költségvetéshez.
Az alagút finanszírozásának megoszlása
Most pedig lássuk, hogy hogyan is változik a város tömegközlekedése 2020-tól! Az új alagút Laim és Ostbahnhof között fog húzódni, tehermentesítve a legforgalmasabb S-Bahn szakaszt.
Újdonságként megjelenik az expressz S-Bahn, mely a legtávolabbi állomásoktól indul, a belvárosban az új alagúton át jár majd, és menet közben számos állomáson megállás nélkül áthalad. Így egyes esetekben a jelenlegi menetrendhez képest 15-30 perccel csökken a menetidő.
Az S1 már az új útvonalon fog járni, így kihagyja majd Hirschgarten, Donnersbergerbrücke, Hackerbrücke, Karlsplatz (Stachus), Isartor és Rosenhaimer Platz megállókat.
Az S2 a régi rendszer szerint jár majd. Ez a járat minden közbenső megállóban megáll majd.
Az S3 az eredeti rend szerint megy majd, de csak Maisach állomástól. További újdonság, hogy a végállomása Holzkirchen helyett Grafing Bahnhof lesz. Ostbahnhof után így az S6 helyett jár majd. Ez a járat minden közbenső megállóban megáll majd. Lesz egy új S3 viszonylat, mely Mammendorfból megy Ebersbergbe, de csak a fontosabb állomásokon áll meg, így kihagyja Gernlinden, Esting, Gröbenzell, Lochhausen, Langwied, Hirschgarten, Donnersbergerbrücke, Hackerbrücke, Karlsplatz (Stachus), Isartor és Rosenhaimer Platz állomásokat.
Az S4 csak Geltendorf és Ostbahnhof között fog járni a régi alagúton keresztül. Ez a járat minden közbenső megállóban megáll majd.
Az SA továbbra is Dachauból jár majd Altomünsterig, változtatások nélkül.
Marienplatz már az új alagúttal, eddig is bonyolult csomópont volt, ezután még inkább az lesz!
Az S5 a korábbi S8 helyett jár majd, de mindkét útvonalon közlekedve! Weßlingtől új járat indul, mely kihagyja Neugilching, Gilching-Argelsried, Geisenbrunn, Harthaus, Neuaubing, Westkreuz, Hirschgarten, Donnersbergerbrücke, Hackerbrücke, Karlsplatz (Stachus), Isartor és Rosenhaimer Platz megállókat. Az Ostbahnhof után a régi rendszer marad életben, így innen minden közbenső megállóban megáll majd mindegyik járat. Weßlingon túl a jelenlegi 20 perces ütem 30 percesre nő!
Az S6 Laimig a régi rendszer szerint jár majd, innen azonban az új útvonalon fog járni, így kihagyja majd Hirschgarten, Donnersbergerbrücke, Hackerbrücke , Karlsplatz (Stachus), Isartor és Rosenhaimer Platz megállókat. Az Ostbahnhof után a korábbi S4 helyett jár majd Erdingig. Az Ostbahnhof után minden közbenső megállóban megáll majd.
Az S7 útvonalában nem lesz változás, a régi alagúton át megy. Ez a járat minden közbenső megállóban megáll majd.
Az S8-as helyett az új S5 jár majd.
Az S20 és S27 pedig szintén a régi rendszer szerint jár majd.
További jelentős változás, hogy a jelenlegi 20 perces ütemet (csúcsidőn kívül és a városhatáron túl 40 perces az ütem) felváltja a 15 perces ütem, így a korábbi három járat helyett óránként négy járat lesz.
Az új rendszer egyedüli vesztese Herrshing lesz, az S8 helyett járó S5 a jelenlegi 20 perc helyett 30 percenként jár majd
Korábban volt egy alternatív változat is, mely a "Südring" nevet kapta. A várost délről megkerülő vonalat tervezték S-Bahn vonallá felfejleszteni (lásd fenti térképvázlat). Ez magában foglalta volna a pálya felújítását, magasperonok építését esőbeállókkal és más egyebekkel. Végül, mivel az előzetes számítások szerint az új vonal kevesebb utast vonzott volna és a menetidőt kevésbé rövidítette volna le (mivel elég nagy kerülőt tett volna), inkább az alagutas megoldást választották.
Utolsó kommentek