HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (3) alex (1) állatok (2) állomás (10) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (16) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (74) autó (2) autómúzeum (3) ave (12) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) érdekességek (55) euronight (3) európa (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (64) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (46) index2 (214) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (133) nápoly (3) németország (67) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (35) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (56) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (34) tibee (3) tibet (1) törökország (2) trieszt (2) USA (15) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2021.04.15. 17:22 Balogh Zsolt

A tél beköszöntének meg kell-e bénítania a vasutat?

A magyar vasútnak, mint tudjuk, négy ellensége van: a tavasz, a nyár, az ősz és a tél. Ebből különösen kritikus szokott lenni a tél és akkor is az (első) havazás. Pedig Magyarországon még nincsenek is igazán kemény telek, se igazi hóviharok.

A vasútnak szélsőséges időjárási események során is működnie kell, a hó, a jég és a hideg problémájára pedig számos megoldás született már.

ice.jpgEgy német ICE 3 szerelvény fagyálló folyadékkal történő permetezése

Az idei európai tél bebizonyította, hogy az infrastruktúra-beruházások és az új járművek forgalomba állásának ellenére a pályahálózat-működtetők és az üzemeltetők még mindig nem tudnak megbirkózni a faggyal és a sok havazással járó nehézségekkel. A járművek meghibásodása és az infrastruktúra károsodása késéseket és járatkimaradásokat okoz.

1 komment

Címkék: kína franciaország japán svédország


2021.04.13. 18:08 Balogh Zsolt

Hamarosan megnyílik az első nagysebességű vasútvonal Tibetben

Tibet egy hegyvidéki fennsík Kelet-Ázsiában. átlagos tenger szint feletti magassága 4900 méter. A területre több ország is igényt tart, 1950 óta nagy része a Kínai Népköztársasághoz tartozik. A  rendkívül kis népsűrűségű, hideg és zord vidék A Csinghaj-Tibet-vasútvonallal kapcsolódik Kínához, mely véget vetett a terület elszigeteltségének.

tibeti_vasut.jpgÉpül a vasút Tibetben (kép forrása: www.globaltimes.cn)

A főváros, Lhásza egyre népszerűbb utazási célpont, Kína pedig szeretné jelenlétét tovább növelni a régióban. Ezért 2014-ben egy új, gyorsabb vasúti kapcsolat kiépítésébe kezdtek, mely ha teljesen elkészül, órákkal rövidíti le az utat Lhásza és Kína között.

A tibeti fővárosból vezető 435 kilométeres vasútvonal Tibet második vasútvonala és egyúttal első villamosított- és első nagysebességű vasútvonala is lesz egyben.

Szólj hozzá!

Címkék: kína tibet index2 nagysebességű vasút


2021.04.11. 18:10 Balogh Zsolt

Közúti híd az Egyesült Királyság és Franciaország között

Európa második és harmadik legnagyobb gazdaságát, az Egyesült Királyságot és Franciaországot mindössze csak egy vasúti alagút köti össze, mely az egyetlen szárazföldi összeköttetést jelenti a két ország között. Pedig a két ország között csak egy 22 mérföldes tengerszoros található, mely hajóforgalom szempontjából a világ egyik legforgalmasabb pontja.

01_impressive_bridges_euroroute.jpgFantáziarajz a tervezett tengeri hídról (kép forrása: https://www.archdaily.com/)

Az 1994-ben megnyílt Csatorna-alagúton nagysebességű Eurostar vonatok közlekednek Londonból Párizs, Marseille, Brüsszel és Amszterdam felé, ezen kívül autószállító vonatok ingáznak az alagút két vége között. Bár rengeteg utas, autó, autóbusz és kamion kel át az alagúton, a felszínen a komp- és hajóforgalom is fent tudott maradni.

A Csatorna-alagút „hét év múlva megtelik” - állította Boris Johnson még 2018-ban, ha a jelenlegi ütemű növekedés fennmarad. Persze 2018-ban még nem tudtuk mi lesz a Brexit pontos hatása és még a világjárvány is csak a sci-fi írók fantáziájában létezett.

Az ötlet nem új, amikor legelőször össze akarták kötni a Brit-szigeteket az európai kontinenssel, akkor is már felmerült a közúti híd és közúti alagút ötlete is. Aztán az alagút egyre inkább vasúti alagúttá vált a terveken, ám a híd megmaradt közúti átkelőként.

19 komment

Címkék: anglia franciaország


2021.04.06. 20:54 Balogh Zsolt

Három perccel csökken a menetidő Japánban a Szeikan-alagútban történt sebességemelésnek hála

A Japánban található Szeikan-alagú Honsút köti össze Hokkaidó szigetével a tenger alatt. Hossza 53,85 km, mellyel jelenleg a második leghosszabb vasúti alagút a világon. 2021. május 3. és 6. között, az "Aranyhét" alatt a nagysebességű Sinkanszen vonatok kísérleti jelleggel a korábbinál gyorsabban, 210 km/h sebességgel kelhetnek át az alagúton.

A Szeikan-alagút bejárata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az E5 és H5 sorozatú Sinkanszen vonatok maximális sebessége, amelyek az 1435 mm nyomtávú vágányokat használják a fonódott nyomtávolságú Szeikan-alagútban, általában 160 km/h. Az alagutat 1067 mm-es nyomtávolságú, legfeljebb 110 km/h sebességgel közlekedő tehervonatok használják, amelyek közül sok viszonylag könnyű konténert szállít a kocsikra rögzítve. Ha a találkozási sebesség meghaladja a 270 km/h-t, fennáll annak a veszélye, hogy a konténerek leesnek az alagútban a vonatok által generált nyomáshullámtól.

7 komment

Címkék: index japán nagysebességű vasút


2021.03.19. 13:02 Balogh Zsolt

A világ legnagyobb téglaviaduktja, a Göltzschtalbrücke

A tégla már évezredek óta ismert és használt építőanyag. Előnye, hogy relatív olcsó és sok helyen előállítható, így nem szükséges messziről szállítani. Ez különösen nagy előny volt az 1800-as évekig, amikor még nem állt rendelkezésre megfelelő szárazföldi közlekedési eszköz. Téglából sok mindent lehet építeni, házakat, templomokat, gyárcsarnokokat vagy akár völgyhidakat is.

Motorvonat halad át a Göltzschtalbrücke viadukton még a villamosítás előtt (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1842-ben megépült Lipcse-Hof-vasútvonal legnagyobb műszaki kihívása egy völgy áthidalása volt, melyet szintén téglák segítségével oldottak meg, felépítve így a világ legnagyobb téglaviaduktját, a Göltzschtalbrückét.

4 komment

Címkék: németország index2


süti beállítások módosítása