HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.08.25. 01:27 Balogh Zsolt

Olaszország felgyorsítja a vasúti beruházásait

A COVID-19 világjárvány az olasz gazdaságot súlyosabban sújtotta, mint sok európai szomszédját: Olaszország GDP-je 8,9%-kal csökkent, szemben az Európai Unió (EU) átlagos 6,2%-os csökkenésével. Az ország még mindig az egyik legsúlyosabb halálozási arányt szenvedi el Európában.

Genova főpályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)

A világjárvány által okozott gazdasági károk miatt az EU elindította az EU következő generációs reform- és beruházási programját (NGEU), amelynek célja a gazdasági fellendülés ösztönzése, a környezeti és digitális átállás felgyorsítása, valamint a munkavállalók munkahelyi képzésének javítása a területi, generációs és nemek közötti különbségek csökkentése érdekében. Olaszország az első kedvezményezettje az NGEU két fő eszközének: a fellendülési és ellenállóképességi alapnak (RRF) és a kohéziót és az európai területeket célzó helyreállítási támogatásnak (React-EU).

A támogatás elnyeréséhez az uniós tagállamoknak hat küldetésnek megfelelő reform- és beruházási csomagot, a nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervet (PNRR) kell benyújtaniuk:

1. digitalizáció, innováció, versenyképesség, kultúra és turizmus;
2. zöld forradalom és ökológiai átállás;
3. infrastruktúra a fenntartható mobilitásért;
4. oktatás és kutatás;
5. kohézió és befogadás; valamint
6. egészségügy.

Olaszország számára az RRF-ből 191,5 milliárd euró áll rendelkezésre, amelyet 2021 és 2026 között kell befektetni. A finanszírozás 68,9 milliárd euró támogatásból és 122,6 milliárd euró hitelből áll, amelynek 40%-át az ország déli részén kell befektetni a területi kohéziós célok elérése érdekében.

Olaszország 32,1 milliárd eurót fektet be a fenntartható közlekedésbe, főként a 3. pont keretében, hogy több régiót integráljon a nagysebességű vasúthálózatba, befejezze a vasúti árufuvarozási folyosókat, és a kerékpárutak, metrók, kisvasutak és nulla kibocsátású buszok bővítésével ösztönözze a fenntartható helyi közlekedést.

Ez magában foglalja az elektromos töltőállomások építését országszerte, valamint a közúti és vasúti közlekedés hidrogén-töltőpontjainak kiépítését.

A fenntartható mobilitás finanszírozásából a vasúthoz kapcsolódó beruházások 29,4 milliárd eurót tesznek ki.

A harmadik pont két összetevőre oszlik. Az első komponens célja az olasz vasúthálózat fejlesztése a nagysebességű és nagykapacitású fővonalak befejezésével az ország északi és déli részén, a TEN-T törzshálózati folyosók befejezésével és a regionális vasúthálózattal való integrálásával, a teljes vasúthálózat biztonságának és hatékonyságának növelésével, valamint a kulcsfontosságú városokkal való összeköttetések megerősítésével, beleértve több nagy állomás korszerűsítését.

A második komponens számos reformot határoz meg az intermodalitás és az integrált logisztika versenyképesebbé tétele, valamint az olasz kikötőkben a projektek végrehajtásának egyszerűsítése érdekében a kikötőtervezés korszerűsítése és a koncessziók versenyképes elosztása révén.

A terv célja, hogy támogassa a közúti közlekedésről való áttérést, amely a közlekedés üvegházhatású gázkibocsátásának legnagyobb részét okozza.

A vasúti beruházások számos egyedi projektet foglalnak magukban, amelyeket nyolc programba foglalnak össze:

* nagysebességű teher- és személyszállítási kapcsolatok Dél-Olaszországgal (Nápoly-Bari, Palermo-Catania-Messina Szicíliában és a Salerno-Reggio Calabria nagysebességű vonal első funkcionális szakaszainak megvalósítása);
* nagysebességű vonalak Észak-Olaszországban, amelyek Európával kötik össze Olaszországot (a Milánó-Velence és a Terzo Valico projekt befejezése Genovától északra).
* oldalirányú, országhatárokon átnyúló összeköttetések (Róma-Pescara és Orte-Falconara)
* az ERTMS bevezetése a teljes hálózaton;
* a kulcsfontosságú nagyvárosi és nemzeti csomópontok megerősítése;
* a regionális vonalak nemzeti műszaki szabványok szerinti korszerűsítése;
* a dél-olaszországi vonalak korszerűsítése és villamosítása; és
* a dél-olaszországi állomások fejlesztése.

Italy_TAV.pngAz olasz nagysebességű hálózat, a TAV. Jelenleg a lila és a narancssárga színű vonalak készültek el, a szaggatott vonalak építése a finanszírozásnak hála hamarabb megvalósulhatnak

A terv konkrétan 3,6 milliárd eurós beruházást irányoz elő a Brescia-Verona-Padova vonalon és 3,97 milliárd eurós beruházást a Liguria-Alpok vonalon, valamint az új Brenner-bázisalagúttal való kulcsfontosságú összeköttetés javítására. Az RRF 3 milliárd euróval növeli azt a 10 milliárd eurót, amelyet Olaszország az állomások és a kulcsfontosságú nemzeti összeköttetések megerősítésére kíván fordítani.

A Nápoly-Bari/Palermo tengelyen megvalósuló 4,8 milliárd eurós beruházás lehetővé teszi a Skandinávia - Földközi-tenger árufuvarozási folyosó befejezését is, megkönnyítve a Gioia Tauro fontos kikötőjével való összeköttetést, valamint Puglia és Calabria bekapcsolását a Nápoly és Milánó/Velence/Torino közötti meglévő nagysebességű hálózatba.

A déli vasúti árufuvarozási és személyszállítási vasúti kapcsolatok javítására irányuló munkálatok közé tartozik a Nápoly-Bari nagysebességű/nagykapacitású vonal befejezése, amely több alprojektre oszlik:

* a jelenlegi Nápoly-Cancello vonal 15,5 km-es alternatívájának megépítése, amely a nápolyi Afragola nagysebességű állomáson keresztül haladna;
* a Cancello, Frasso Telesino és Vitulano közötti 46 km-es történelmi szakaszon a pálya kétvágányúvá való átépítése és a vonali sebesség növelése, a Frasso Telesino-Telese szakasz 2025-re, míg a Telese-Vitulano szakasz 2026-ra készül el; 25 vasúti átjárót is megszüntetnek.
* az Apice-Orsara vonal mintegy 47 km-es szakaszának kétvágányúvá való átépítése, amelynek 80%-a alagútban halad, az új Hirpinia állomás megépítésével, és
* az Orsara-Bovino vonal egy szakaszának kétvágányúsítása;

* Tervezik továbbá Nápoly és Bari állomások korszerűsítését, beleértve a modern forgalomirányítási rendszerek, például a számítógép-alapú állomási biztosítóberendezés (ACC) és a többállomásos számítógép-alapú állomási biztosítóberendezés (ACCM) telepítését.
* A Nápoly-Benevento-Apice vonalat 22,5 tonnás tengelyterhelésű és 750 méter hosszúságú, teherautó pótkocsikat szállító vonatok szállítására fogják alkalmassá tenni. A kapacitást is növelik, a jelenlegi irányonként óránkénti négy vonatról óránkénti 10 vonatra.

ERTMS

A PNRR mintegy 3400 km hosszúságú vonalon tervezi az ERTMS 2. szintű vasúti biztosítóberendezés kiépítését 3 milliárd euró költséggel, ebből 1377 km-t 2022-2024-ben, további 2023 km-t pedig 2025-26-ban. A munkálatok Olaszország meglévő SCMT jelzőrendszerének leszerelését és 5000 jármű fokozatos ERTMS-sel való felszerelését irányozzák elő.

Az olasz vasúthálózat (RFI) már most is folytatja a PNRR-projekteket, mivel célja, hogy 2036-ig a teljes 16 800 km hosszúságú fővonalhálózatot ERTMS-sel szerelje fel. 2022. januárjában az RFI 2,77 milliárd euró értékű pályázatot írt ki az ETCS 2. szintű berendezéseinek 2026-ig történő felszerelésére 3400 km hosszúságú fővonalas vasúti infrastruktúrán. A szerződés négy tételre oszlik, amelyek értéke 1,3 milliárd euró (Centro Nord), 900 millió euró (Centro Sud), 323 millió euró (Centro) és 251 millió euró (Sud).

Az RFI a múlt hónapban 757,48 millió euró értékű pályázatot írt ki az ország 14 régiójában található vasúti átjárók cseréjére irányuló építési munkálatokra. A munkálatok értéke 715,58 millió euró, a kiviteli terv 41,9 millió euró, a biztonsági díjak pedig 34,2 millió euró. A pályázat 23 tételt tartalmaz Piemont, Liguria, Lombardia, Veneto, Emilia Romagna, Toscana, Umbria, Lazio, Marche, Campania, Apulia, Molise, Calabria és Szicília területén. A legdrágább tételek Szicíliában találhatók, az egyiket 72,6 millió euróra, a másikat 66,8 millió euróra értékelték.

Az olasz vasúthálózat (RFI) már most is folytatja a PNRR-projekteket, mivel célja, hogy 2036-ig a teljes 16 800 km hosszúságú fővonalhálózatot ERTMS-sel szerelje fel.

Az északi nagysebességű vonalak befejezésére irányuló tervek részeként, amelyek célja a szomszédos országokkal való összeköttetések javítása, Olaszország folytatja a Brescia-Verona vonal építését, hogy a nagysebességű/nagykapacitású rendszert a vízszintes Torino-Velence tengely mentén meghosszabbítsa a TEN-T mediterrán folyosó részeként, amely az Ibériai-félszigetet az ukrán határral köti össze.

Az első funkcionális tétel, a Brescia-Verona East, a Verona West csomópont kivételével, egy új, 47,6 km hosszúságú, nagysebességű/nagykapacitású vonal építését foglalja magában Lombardia és Veneto régiókban. A második tétel a Brescia állomástól Brescia keleti csomópontjáig tartó 10,7 km hosszúságú egyvágányú vonal 2026-ig történő négyvágányossá történő fejlesztését foglalja magába Brescia, Rezzato és Mazzano településeken a nagysebességű és a hagyományos vonalak fejlesztése érdekében.

01k.jpgEgy ETR 500 sorozatú villamos motorvonat a Firenze-Róma nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

A terv reformokat és beruházásokat is előirányoz a regionális vonalak fellendítése érdekében. A régiók pénzügyi ösztönzőket kapnak a regionális vonalak üzemeltetésére irányuló közszolgáltatási szerződések kiírására. A déli regionális vasutakba mintegy 3 milliárd eurót fektetnek be, különösen az állomásokba és a villamosításba. Kiegészítő beruházásokat hajtanak végre a kibocsátásmentes vontatásba is, beleértve a villamosítást és a hidrogéncellás járművek bevezetését, beleértve a vonatok beszerzését és kilenc hidrogéntöltő állomás létesítését.

Az RFI és az olasz kormány jelenleg véglegesíti a 2022-26-os tervezési megállapodást, amely 109,2 milliárd eurót finanszírozást tartalmaz különböző forrásokból, többek között a helyreállítási, kiegészítő, nemzeti és uniós alapokból. A teljes terv finanszírozásához további 54,5 milliárd euróra van szükség.

Enrico Giovannini infrastruktúráért és fenntartható mobilitásért felelős miniszter 2021. decemberében mutatta be a "Stratégiai dokumentum a vasúti mobilitásról" című dokumentumot, amely 52 új beavatkozás megvalósíthatósági tanulmányainak listáját tartalmazza. Ez 31 olyan megvalósíthatósági tervet tartalmaz, amelyet már megkezdtek, miután bekerült a PNRR-be.

Olaszországnak az NGEU-ból a vasúti ágazatra szánt összeg viszonylag sokkal magasabb, mint a szomszédos uniós országoké - Németország mindössze 682 millió eurót, Franciaország pedig 5 milliárd eurót különít el. Ez a finanszírozás nagymértékben hozzájárulhat az egységes európai vasúti térséghez való infrastrukturális hozzájárulások teljesítéséhez és a közlekedési módok közötti váltás előmozdítására irányuló célkitűzések eléréséhez.

Szólj hozzá!

Címkék: index olaszország európa


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3917915677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása