HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.08.24. 00:07 Balogh Zsolt

Keskeny nyomtávon Olaszországban

Olaszországból hazajövet tűnt fel, hogy a Brenner-vasútvonallal párhuzamosan egy másik, keskenyebb nyomtávolságú vágány is fut. Itthon nem hagyott nyugodni a dolog, így ismerkedtem a Trento-Mezzana-vasútvonallal. Az 1000 mm-es egyvágányú, villamosított vonal Trentóból indul, majd részben párhuzamosan halad a Brennero-vasútvonallal. Majd 16 km megtétele után Grumo-San Michele all’Adige településeknél átvág a normál nyomtávolságú fővonal felett és a hegyek felé veszi az irányt, hogy 50 km után Mezzana városába érkezzen.

Trento-Mezzana-vasútvonal, Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, NonstalbahnA vonal járművei, mint ha nem is keskeny nyomtávú vonal lenne  (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Trento-Mezzana-vasútvonal, hivatalosan a Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, egy méteres nyomtávú villamosított keskeny nyomtávú vasútvonal Olaszországban. Eredetileg Trento és Malè között közlekedett, majd 2003-ban meghosszabbították Marilleva, 2016-ban pedig Mezzana felé. Ma a Trentino Trasporti S.p.A., Trento autonóm tartomány helyi tömegközlekedéssel foglalkozó vállalata üzemelteti. Az üzemeltető társaság korábbi neve Ferrovia Elettrica Trento-Malè (FETM) vagy Ferrovia Trento-Malè (FTM) volt. A vasútvonalat németül Nonstalbahn néven is ismerik, mivel az azonos nevű völgyben halad.

Története

A vasút tervei Paolo Oss Mazzurana, Trento polgármestere 1891. október 17-én tett javaslatára nyúlnak vissza. A várost vasúttal akarták összekötni a szomszédos völgyekkel. A 760 milliméteres nyomtávot (más néven bosnyák nyomtáv) tervezték, de végül méteres nyomtávot választottak. A koncesszió megadását követően 1907. április 1-jén kezdte meg az építkezést a Stern & Hafferl cég, amely már több hasonló vasútépítési projektet valósított meg Felső-Ausztriában. A Trento és Malè közötti vonalat 1909. október 11-én helyezték üzembe. A vasútvonal eredetileg 59,643 kilométer hosszú volt, és 800 voltos egyenfeszültséggel üzemelt. Az eredeti útvonal részben helyközi villamosvasút formájában valósult meg, a legtöbb városban a vasút a főutcán futott nyomcsatornás Phoenix síneken.

Trento-Mezzana-vasútvonal, Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, NonstalbahnA vasútvonal térképvázlata  (kép forrása: Wikimedia Commons)

Amikor 1919-ben a Saint-Germain-i szerződéssel Trentino Olaszországhoz került, az olasz államvasút vette át az üzemeltetést. 1936-ban megalakult a Società Autonoma Transporti Pubblici, röviden SATP, amely átvette a vasúttársaságot. Ebből alakult ki a jelenlegi vállalat. Miután a vasút a második világháború alatt szinte teljesen megsemmisült, az illetékes Infrastrukturális Minisztérium 1948. december 22-én jóváhagyta a vasút újjáépítését. Többek között saját, folyamatos vasúti pályaszerkezetet kellett kapnia, hogy a közúti forgalomtól teljesen elkülönítve működhessen. A régi vonal rekonstrukciója 1960. május 29-én fejeződött be, a megnyitóra pedig 1961. június 25-én került sor, egy nappal az utolsó új szakasz befejezése után. A vonal ekkor 55,7 kilométer hosszú volt, és 3000 voltos egyenfeszültséggel működött.

1964-ben új vasúti kocsikat szereztek be, melyek december 13-án álltak szolgálatba. Az utolsó régi kocsit december 9-én vonták ki a forgalomból. Az új járművek maximális sebessége 90 km/h volt. Ezekkel a menetidő - az átalakítás előtti és a régi kocsikkal történő üzemeltetéshez képest - háromról másfél órára csökkent.

Trento-Mezzana-vasútvonal, Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, NonstalbahnIlyen is lehet egy kisvasút...  (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1990-es években a régi S27-es síneket fokozatosan felváltották az új, sokkal erősebb S49-es sínek (a névben a szám valószínűleg a sínszál folyóméterének a tömegére utal, kg-ban kifejezve). Ezenkívül 1994. december 13-án a vasút négy új vasúti kocsit kapott. 1995. október 26-án a vasútnak az Olasz Államvasutakhoz  való csatlakoztatása az üzemmenet további javulását eredményezte, és az államvasútról történő időigényes átszállás jelentősen lerövidült.

1997. május 6-án megkezdődött a vasútvonal meghosszabbítása Marilleváig. Az építkezés során a Mostizzolo viaduktot és a Vergondola alagutat is felújították. A Marilleva felé vezető szakasz 2003. május 4-i megnyitásával a vasút további 10,336 kilométerrel bővült. A megnyitót azonban beárnyékolta egy baleset. A beiktatási vonat előtt haladó céges kocsi kisiklott a síneken elhelyezett akadályon. Egy közeli falu néhány lakosát gyanúsították, akiket az építkezés során kitelepítettek.

Motorvonat érkezik Mostizzolo állomásra (kép forrása: Wikimedia Commons)

A további tervek szerint a vonalat még tovább bővítik. Ez aztán eljutna a Fucine-hoz. Az útvonal mentén mintegy három kilométernyi alagutat terveznek. Ezenkívül a Trento és Mezzolombardo közötti szakaszt kétvágányúvá kell átépíteni. Ez lehetővé tenné a 15 perces alapütemet a szakaszon és a 7 és fél perces ütemet az első nyolc kilométeren Lavisig.

Trento-Mezzana-vasútvonal, Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, NonstalbahnA vonal jelenlegi végállomása: Marivella (kép forrása: Wikimedia Commons)

Útvonal és üzemeltetés

A vonal Trento FS állomásról indul, és a völgytalp mentén halad, több vonatkeresztezést lehetővé tevő állomással Mezzocorona állomásig, ahol átszállási lehetőség van a Trenitalia hálózatára (vagyis kisvasútról a nagyvasútra). Mezzolombardótól a vonal elhagyja a völgytalpat, és felkapaszkodik a Non-völgybe. Számos viadukton és alagúton keresztül végül eléri az új végállomást Mezzanában. Valószínűleg a leglátványosabb híd a Noce folyó felett átívelő Santa Giustina viadukt, amelyet 1959-ben adtak át. 78 méteres fesztávjával és 140 méteres magasságával a világ legmagasabb vasúti hídja volt a maga idejében.

A Santa Giustina vasúti híd a Noce folyó felett (kép forrása: Wikimedia Commons)

A legnagyobb meredekség a vonalon 50 ezrelék, a legkisebb ívsugár 80 méter.

Trento-Mezzana-vasútvonal, Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, NonstalbahnMostizzolo állomás és felvételi épülete (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonalon a maximális sebesség 90 km/h. Jelenleg egyes járatok csak Malè-ba/ Malè-ból indulnak, és gyors betétjáratokat kínálnak erősítésként.

Járművek

Az első beszerzés első generációs járművei a kkStB 41/s.0 és 42/s.0 sorozatú négytengelyes villamos motorkocsik voltak, és hasonlítottak a Localbahn Innsbruck-Hall in Tirol (L.B.I.H.i.T.) eredeti járműveire. Ezek közül a járművek közül egyik sem maradt fenn. Ami emlékjárműként fennmaradt, az egy talált eredeti karosszériából rekonstruált pótkocsi, amelynek alváza azonban lényeges részeiben a Rajnai Vasút egyik tehervagonján alapul. Van néhány tehervagon is a nyitási időszakból.

Trento-Mezzana-vasútvonal, Ferrovia Trento-Malè-Mezzana, NonstalbahnStazione di Cles (Cles állomás) egy ETi 402 és egy ET 16 sorozatú villamos motorvonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az olasz gyártásból származó modern járművek főként többrészes csuklós vasúti kocsik.

Az Ansaldo 1995-ben négy motorkocsit épített, ezek az ET 15-18 pályaszámot kapták.

Tizennégy vasúti kocsit vásároltak az Alstomtól 2005-től, ezek az ETi 8/8 401-414 pályaszámokat kapták.

Az ET 15-18-as motorkocsik 36,78 m hosszúak és 2,65 m szélesek. 95 ülő- és 150 állóhelyet kínálnak. Ezenkívül két kerekesszék is elhelyezhető rajtuk. A járművek üres tömege 66,7 tonna. Nyolc egyenáramú motor gyorsítja a vonatokat 1 m/s2 sebességgel 90 km/h maximális sebességre. Együttesen 880 kW teljesítményűek.

Az ETi 401-414 sorozatú motorkocsik 40,2 m hosszúak és 2,65 m szélesek. 106 ülő- és 140 állóhelyet kínálnak. Ezenkívül két kerekesszék is elhelyezhető. A járművek saját tömege 77 tonna. Nyolc háromfázisú aszinkronmotor gyorsítja a vonatokat 120 km/h maximális sebességre 1,1 m/s2 sebességgel. Együttesen 1360 kW teljesítményűek. Ezek a járművek már légkondicionálóval is fel vannak szerelve.

Források

* a német Wikipédia Bahnstrecke Trient–Mezzana szócikke

Szólj hozzá!

Címkék: index olaszország kisvasút 1000 mm


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1517891389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása