Történelmi okokból Európa vasútjai eltérő nyomtávolságokkal épültek ki. Bár történtek erőfeszítések az egységesítésre, sok nyomtávolság kipusztult, a teljes egységesség még nem alakult ki. A fő európai nyomtávolság az 1435 mm, ezen felül több ezer km hosszúságban létezik 1668 mm-es pálya az Ibériai félszigeten, 1000 mm-es vasutak Svájcban és Görögországban, továbbá elszórtan Olaszországban, Németországban és Franciaországban. Az egykori Szovjetunió tagországaiban 1520 mm-es nyomtávolság található (Balti államok), akárcsak Finnországban, mely szomszédos volt a szovjet birodalommal. Ezen felül, többnyire turisztikai céllal 760 mm-es kisvasutak is üzemelnek még.
Fonódott vágány Barcelona közelében. Az eltérő nyomtávolságok jelentős költséget jelentenek az építkezés és a közlekedés során (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Európai Bizottság szeretné megerősíteni Európa belső közlekedési összeköttetéseit, és ennek érdekében azt javasolta, hogy minden új vasútvonalat az európai szabványos nyomtávra építsenek. A hír a 2022. júliusában bejelentett, a TEN-T jogszabály módosítására irányuló javaslattal együtt érkezett. A hír különösen aktuális az orosz-ukrán háború miatt.
A Bizottság szerint az ukrajnai háború és az azt követő zavargások rávilágítottak az ellátási láncok és az élelmiszerbiztonság fontosságára, ami viszont a vasúti összeköttetésekre helyezte a hangsúlyt.
Az eltérő nyomtáv Ukrajnában "hatalmas akadályt jelent az átjárhatóság szempontjából". A Bizottság szerint ez a kérdés arra késztette, hogy nagyobb figyelmet fordítson az EU területén belüli hálózatra, ahol szintén még mindig eltérő nyomtávúak a vasúti pályák. "Az ukrán határon tapasztalt nehézségek rávilágítottak arra, hogy a kölcsönös átjárhatóság hiánya mennyire sebezhetővé teszi az EU területén belüli vasúti hálózatot" - írja a Bizottság. A javaslat teljes terjedelmében itt olvasható.
A Bizottság ezért azt javasolja, hogy minden jövőbeli vasútvonalat a szabványos európai nyomtávnak megfelelően építsenek meg. A Bizottság azt is szeretné, ha a meglévő vonalakat is átállítanák az 1435 milliméteres nyomtávra. Jelenleg Írországban, Finnországban, Spanyolországban, Portugáliában, Finnországban és a balti államokban eltérő névleges nyomtávok vannak érvényben.
Spanyolország a nagysebességű személyszállító hálózatát már az 1668 mm helyett 1435 mm-rel építette meg. Az országban a normál nyomtávolságú pályák hossza meghaladja a 3100 km-et. Az 1435 mm-es hálózat 1992 óta épül folyamatosan, kiegészülve fonódott szakaszokkal.
Az új Rail Baltica vonal jelenleg már európai nyomtávval épül, amely először Észtországot, Lettországot és Litvániát köti össze az európai nyomtávú hálózattal.
Nyomtávolságok Európában, a Közel-Keleten és Ázsiában (kép forrása: Wikimedia Commons) Jelmagyarázat: kék: 1435 mm, zöld: 1668 mm, piros: 800 mm, rózsaszín: 1000 mm, szürke: nincs vasút. A körök országokat jelentenek, a négyzetek egy adott országon belüli egyéb jelentős nyomtávot a fő nyomtávon kívül.
Emellett a Bizottság ki akarja terjeszteni az úgynevezett szolidaritási sávokat az ukrán gabona és más mezőgazdasági áruk vasúti szállítására. "Négy európai közlekedési folyosó Ukrajna és Moldova területére - beleértve Mariupol és Odesa kikötőit is - történő kiterjesztésével javaslatunk hozzájárul a két ország és az EU közötti közlekedési összeköttetés javításához, megkönnyítve a gazdasági cseréket és a jobb kapcsolatokat az emberek és a vállalkozások számára egyaránt. Ezek a folyosók a háború befejezése után Ukrajna közlekedési infrastruktúrájának újjáépítésében is kulcsfontosságú prioritást jelentenek majd" - mondta Adina Vălean közlekedési biztos.
Fonódott vágány Litvániában (kép forrása: Wikimedia Commons)
"Az Ukrajnából a szolidaritási sávokon keresztül történő gabonaexport megkönnyítése érdekében tett erőfeszítéseink szintén rámutattak a közlekedési rendszeren belüli átjárhatóság fontosságára, és megerősítették annak szükségességét, hogy az uniós hálózaton belül fokozzuk a konvergenciát, ezáltal rugalmasabbá téve azt és erősítve a belső piacot" - tette hozzá.
Nyomtávváltás a Moszkva-Berlin Talgo járaton
Jelenleg az eltérő nyomtávolságú hálózatok határán az árut át kell rakodni, az utasoknak át kell szállni vagy a tengelyeket átszerelik vagy pedig nyomtávváltásra alkalmas szerelvényt kell alkalmazni. Mindegyik megoldás jelentős időveszteség vagy pedig komoly infrastrukturális beruházást igényel.
Források
* www.railtech.com - EU wants standard European track gauge for all member states
Utolsó kommentek