A szépen megépített vasútállomások és környezetük joggal büszkélkedhetnek a "város kapuja" címmel, hiszen a vonattal érkező utasok itt szerzik első benyomásaikat a városról. Egy állomás lehet zsúfolt és lerobbant vagy tágas és modern, mely nem csak a vonattal utazókat szolgálja, hanem vendéglátó helyeivel, boltjaival és szolgáltatásaival egyfajta mini városközpont vagy pláza funkcióját tölti be.
Thalys motorvonat az állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ha a világ egyik legcsodálatosabb vasútállomásának modern építészetét szeretné megcsodálni, akkor a belga Liège városába kell utaznunk. Itt egy hihetetlen építményt találhatunk, amelyet korunk egyik leghíresebb építésze, a spanyol Santiago Calatrava tervezett.
Nézzük meg közelebbről a Liège-Guillemins pályaudvarral kapcsolatos legérdekesebb tényeket, hogy sok mindent megtudhassunk ennek a csodálatosan megtervezett nevezetességnek a történetéről.
A pályaudvar Belgium 3. legnagyobb városában található, a Meuse folyó közelében. Nevét Liége városáról és annak Guillemins nevű negyedéről kapta.
A pályaudvar a Google térképén
Liège Brüsszel és Antwerpen után Belgium harmadik legnagyobb metropolisza. Míg maga a város csak mintegy 200 000 lakosú, a körülötte lévő urbanizált területen több mint 750 000 ember él.
A város a Meuse folyó völgyében fekszik, amely 925 kilométer hosszúságú nagy folyó. Franciaországon, Belgiumon és Hollandián keresztül folyik, és végül az Északi-tengerbe ömlik.
Belgium vallon régiójának legmagasabb és vitathatatlanul legcsodálatosabb felhőkarcolója a Tour Paradis a vasútállomástól keletre található, a "La Boverie" nevű képzőművészeti múzeum pedig csak egy kicsit odébb, így a város nevezetességeinek megtekintéséhez már csak egy kis séta szükséges
Az állomás rendkívül fotogén, ezért rengeteg különböző képet találunk róla (Wikimedia Commons)
Története
Az első vasútállomás ezen a helyen nyílt meg 1842-ben nyílt meg, négy évvel megelőzve a magyarországi váci állomást. Az első gőzüzemű vonatútra a kontinentális Európában 1835. május 5-én került sor Belgiumban. A vonat 22 kilométert tett meg a két belga város, Brüsszel és Mechelen között.
Ez a különleges esemény Belgiumot az európai vasúti közlekedés fejlődésének úttörő országává tette, aminek eredményeképpen az országban ma is kiterjedt és modern vasúthálózat működik.
A Brüsszelt és Lüttich régiót összekötő első vonal 1838-ban készült el, amely a belga fővárost és a város nyugati részén fekvő Ans külvárost kötötte össze. Az eredeti Liège-Guillemins vasútállomás 1842 májusában nyitotta meg kapuit.
Liège állomása 1863 és 1957 között (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az első pályaudvart 1905-ben egy híres esemény alkalmából teljesen modernizálták.
Ha azt mondjuk, hogy a belga vasúthálózat gyorsan fejlődött, akkor ez még enyhe kifejezés. Nem telt el sok idő, és az utasok szinte bármelyik belgiumi város és sok külföldi vasútállomás között utazhattak.
Az első összeköttetést Liège és a németországi Aachen és Köln között 1843-ban nyitották meg, ami a Liège-Guillemins városon keresztül évente áthaladó látogatók számának exponenciális növekedését eredményezte.
A szerény első állomást 1882-ben kibővítették, majd 1905-ben teljesen átépítették. A 20. század elején népszerű Beaux-Arts stílusban tervezték meg.
Az épület felújításának fő oka az "Exposition Universelle et Internationale de Liège", az 1905-ben Liège-ben megrendezett világkiállítás volt. Ez Belgium függetlenségének 75. évét és II. Leopold király uralkodásának 40. évét jelentette.
A Beaux-Arts épületet 1958-ban egy meglehetősen ronda épület váltotta fel (kép forrása: Wikimedia Commons)
Furcsa döntés született az 1950-es években, ugyanis a meglehetősen szép Beaux-Arts épületet egy erősen kritizált, nemzetközi stílusban tervezett modern épület váltotta fel.
Ez a stílus az 1920-as és 1930-as években kialakult modern építészet egyik elődjeként írható le. Néha racionalista építészetnek vagy modern mozgalomnak is nevezik.
Trans-Europ-Express motorvonat 1961. augusztusában az állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
Joggal állapítható meg, hogy ezt az épületet jogosan kritizálták, mert valóban meglehetősen csúnya volt. A vasútállomásnak ez a változata egészen addig volt használatban, amíg 2009-ben teljesen le nem bontották, hogy helyet adjanak a ma látható csodálatos Liège-Guillemins vasútállomásnak.
Még üzemel a régi állomás, de már épül az utódja! (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az építkezés madártávlatból (kép forrása: www.greisch.com)
A modern Liège-Guillemins vasútállomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
A 21. század fordulóján születtek meg a tervek, hogy a kritizált épületet egy modern épülettel váltsák fel. Santiago Calatrava spanyol építészt bízták meg a modern épület megtervezésével, amely Európa egyik legcsodálatosabb vasútállomása lett.
A vágányokat hatalmas és karcsú vasbeton boltívek hidalják át, melyek üvegablakain át természetes fény áramlik be. A tartószerkezetek világos színűek, egészen könnyedek, már-már a gótikus stílusra emlékeztetnek. Az erre járó utazó fejében bizonyára megfordul az a gondolat, hogy vajon mi is tartja a levegőben ezt a hatalmas szerkezetet?
Lejárat a vágányokhoz (kép forrása: photos.nomadicnotes.com)
Calatrava világszerte híres építményeket tervezett, többek között a svédországi Malmőben található forradalmi Forgó torzót és a New York-i WTC Hubot. Ez utóbbi 2016-ban elképesztően sok pénzbe került, 4 milliárd dollárt költöttek rá. De a belgiumi kistestvér sem volt olcsó, felépítése 200 millió euróba került, ami magyar pénznemben számolva mintegy 75 milliárd forint.
A magasból (kép forrása: www.greisch.com)
Modern tervei egyediek, ami a liège-i vasútállomás tervezésében is megmutatkozik. Szülővárosában, a spanyolországi Valenciában is maradandó nyomot hagyott a Palau de les Arts Reina Sofía nevű lenyűgöző operaházzal és a monumentális Művészetek és Tudományok Városával.
Az állomás éjszaka (kép forrása: modulo.net)
Szükségessége
Joggal merülhet fel a kérdés, miért költöttek el 200 millió eurót egy 200 ezer lakosú város vasútállomására? Ez a pénz még Belgiumban is sok, így mindenképpen indoklásra szorul. Liège majdnem félúton található Brüsszel és Köln között, keresztezi egy nagysebességű vasútvonal is (ám a vonatok a városi szakaszon lelassítanak vagy meg is állnak, így nem kimondottan nagysebességű vasútállomás), így fontos átmenő állomás Németország felé. ezen kívül északi irányba Hollandia felé llehet elvonatozni, míg dél felé a város után nem sokkal ágazik ki a luxemburgi-vasútvonal, mely elvezet Luxembourg városig, azon túl pedig Franciaországig. Röviden összefoglalva fontos nemzetközi csomópont, sőt az Európai Unió legfontosabb politikailag fontos nagyvárosai is közvetlenül elérhetőek innen, így üzletemberek, politikusok és bürokraták ingáznak innen vagy épp szállnak át, hogy célba érjenek.
Források
* www.art-facts.com - Top 8 Interesting Liège-Guillemins Railway Station Facts
* divisare.com - további nagyszerű képek az állomásról
Utolsó kommentek