HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (13) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (84) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (55) index2 (246) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (38) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (73) nürnberg (11) öbb (10) olaszország (42) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.01.15. 01:14 Balogh Zsolt

A világ leghosszabb vasúti viszonylatai

A most következő cikkben nem a leghosszabb vasútvonalakról, hanem a világ leghosszabb útját megtevő vasúti járatokról lesz szó, melyek útjuk során akár több országot és ezzel együtt több vasútvonalat is érintenek.

Lássuk hát, melyik járaton tölthetünk el a legtöbb időt bosszantó átszállás nélkül!

moscow_yaroslavsky_rail_terminal_20625630504.jpgMoscow Yaroslavsky (angolos átírás, orosz nyelven: Ярославский вокзал) a legtöbb ázsiai rekorder viszonylat kiindulópontja (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az igazi rekordereket Ázsiában találjuk, vigaszként azonban a listát kiegészítem a leghosszabb európaiakkal is.

Világrekordok

A világ leghosszabb vasútvonala a Transzibériai-vasútvonal a több, mint 9000 km-es hosszúságával. Erről számos leágazás van, így a leghosszabb viszonylatok ehhez a vonalhoz kötődnek.

1. Moszkva-Phenjan

Moszkvából Észak-Korea fővárosába szintén Transzszibériai-vasútvonalon át vezet az út. Közvetlen járat azonban nincs, csak közvetlen kocsi(k?). A 10267 km-et 206 óra (megközelítőleg 8 és fél nap) alatt tehetjük meg, már ha Phenjanba szeretnénk a szabadságunkat tölteni. Ez idő alatt 157 állomáson áll meg vonatunk, mire eléri végállomását. A közvetlen kocsi(k) kéthavonta közlekednek, melyeket majdnem a Transzszibériai-vasútvonal végállomása előtt, Usszurijszkban kapcsolnak le. Ezután a Transzmandzsúriai-vasútvonalon érik el Észak-Koreát. az ország helyzetéből adódóan sok fotóra ne számítsunk az interneten, egyrészt a kevés turista, másrészt az ország szigorú szabályai miatt.

Phenjan vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

2. Moszkva-Vlagyivosztok

Végigutazva a Transzibériai vasútvonalon  jutunk el a 9259 km-re található Vlagyivosztokig, a Japán-tenger északi partjáig. A menetidő 167 óra (6,9 nap), ezalatt járattól függően 73-76 állomáson állunk meg.

A Rossija 1 / 2 járatszámú vonatpár naponta, míg a Rossija 61 / 62 járatpár heti négyszer teszi meg az utat.

A Rossija moszkvában (kép forrása: Wikimedia Commons)

3. Moszkva-Peking

A Moszkva-Peking viszonylat szintén közvetlen kocsikat jelent, a hosszabb változat Mongólián keresztül, Manzhoulit érintve éri el Pekinget. A távolság 8984 km, a menetidő 145 óra (kb.: 6 nap), a megállók száma 33. A közvetlen kocsik hetente közlekednek.

4. Moszkva-Peking

A negyedik helyezett szintén Moszkva és Peking között közlekedő közvetlen kocsi(k), ám rövidebb útvonalon, érintve Mongólia fővárosát, Ulanbatort is. A 7826 km-et 127 óra alatt (kb.: 5,3 nap) alatt teszi meg. A megállók száma azonos a 3. helyezettel: 33.

A Moszkva-Peking járat iránytáblája (kép forrása: Wikimedia Commons)

5. Kiszlovodszk-Tinda

Az 5. viszonylat ismét Oroszország, ám alacsonyabb hosszúsági körön, délebbre Moszkvától. 7734 km, 107 megállás 143 óra alatt (kb.: 5,9 nap).

6. Moszkva-Nyerjungri

A 6. helyezett ismét belföldi viszonylat Moszkva és Nyerjungri között, 6950 km-en át, 91 megállással. 140 óra alatt (kb.: 5,8 nap).

7. Kanton-Lhásza

A Kanton-Lhásza viszonylat Kína belsejét kapcsolja össze Tibet fővárosával, Lhászával. A 4980 km-en csak 12 megálló van, naponta közlekedik, a menetidő pedig 52 óra 5 perc (kb.: 2,2 nap). A vasúti utazás nagy részben a Tibeti-fennsíkon zajlik, több ezer méteres tengerszint feletti magasságban, speciális nyomásálló kocsikban.

Útban Lhásza felé (A kép illusztráció) (kép forrása: Wikimedia Commons)

 8. Sanghaj-Jining

A Sanghaj-Jining viszonylat is Kínában található, hossza 4742 km, naponta közlekedik a két végállomás, a tengerparti Sanghaj és az ország belsejében található kazak Jining között. A menetidő 49 óra 13 perc (kicsit több, mint két nap), 25 megállója van.

9. Sencsen-Ürümcsi

A két kínai nagyváros között vonattal a távolság 4666 km, a járat naponta közlekedik 21 megállással, 48 órás, 59 perces menetidővel (kb.: 2 nap).

10. Kanton-Ürümcsi

A Kanton-Ürümcsi közötti vonatút távolsága 4663 km, ami nem sokkal marad el a 9. helyezettől. A járat naponta közlekedik 28 megállással, 48 órás, 2 perces menetidővel (kb.: 2 nap).

További rekordereket találunk egészen az 50. helyezettig az angol Wikipédián.

Európai rekorderek

Ha nincs módunk, vagy szándékunk Ázsiába utazni, itt Európában is találunk meglehetősen hosszú járatokat, melyek azonban egytől-egyik nemzetközi járatok, tekintettel arra, hogy Európai országai viszonylag kicsik Ázsia birodalmaihoz képest.

1. Stockholm-Narvik

Az első helyezett Svédországban található, a fővárosból vezet az Északi-sarkkörön is túlra, Narvikba. Az 1540 km-es távolságot 25 megállással 18 óra 44 perc alatt teljesíti. A járat naponta közlekedik 25 állomáson megállva.

A fagyos Narvik állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

2. Stockholm-Berlin, Hamburgon keresztül

A második helyezett szintén északon található, a svéd és a német főváros között közlekedő járat, mely Hamburgot is érinti. A rövidebb vonal vasúti kompot is igénybe vesz, a távoli jövőben azonban ezt alagúttal tervezik kiváltani. A két nagyváros közötti járat csak nyáron közlekedik, akkor viszont naponta. A menetidő 16 óra 30 perc, a távolság 1450 km, a megállók száma 10.

Berlin Hauptbahnhof (kép forrása: Wikimedia Commons)

3. Prága-Split

A Prága-Split viszonylatot a cseh RegiJet üzemelteti és az útvonal Magyarországon is áthalad. Az 1406 km-et 20 óra 44 perc alatt teszi meg a nyáron minden nap közlekedő járat összesen 11 megállóval.

4. Hamburg-Budapest

A 4. helyezett nem csak hogy érinti Magyarországot, hanem egyenesen Budapest az egyik végállomása! A Hungaria EC Hamburgból indul, Berlinen, Prágán és Pozsonyon át éri el a magyar fővárost. Az 1352 km-et 29 megállással 14 óra alatt teljesíti. A járat naponta közlekedik.

A Hungaria EC Prága közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

5. Bécs-Párizs

A Bécs-Párizs járat éjszakai vonat, az 1320 km-et 29 megállóval 14 óra alatt teljesíti. A járat hetente háromszor közlekedik.

A Bécs-Párizs járat útvonala

Ennek a viszonylatnak a megjelenése azt jelenti, hogy akár egy átszállással is eljuthatunk Franciaország fővárosába, Párizsba!

6. Bécs-Warnemünde

Bécsből nem csak Párizsba, hanem az Északi-tenger partjára, a német Warnemünde városba is eljuthatunk, ha az IC94-et választjuk. Az 1265 km-es távolságot 31 megállóval 13 óra 44 perc alatt gyűri le. A járat hetente hatszor közlekedik.

7. Bécs-Amszterdam

És még mindig Bécs: Szintén rekorder a néhány éve indított amszterdami járat is, mely az osztrák fővárostól vonattal 1210 km-re található. A naponta közlekedő járatnak 17 megállója van, a menetidő 13 óra 49 perc.

Megérkezés Amszterdamba (kép forrása: kurier.at)

8. Perpignan-Brüsszel

A listán a 8., a nagysebességű járatok közül viszont az első a francia Perpignant a belga Brüsszellel összekötő TGV-járat.Az 1210 km-et 8 óra 17 perc alatt teszi meg, 13 állomást kiszolgálva, hetente kétszer. A pálya majdnem végig nagysebességű, mely a kedvező menetidőn is látható, átlagsebessége majdnem 150 km/h.

Perpignan gyönyürű vonatfogadó csarnoka, háttérben egy TGV, előtérben pedig egy TER vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

9. Bécs-Róma

Bécsből az olasz fővárosba, Rómába is eljuthatunk éjszakai vonattal, olyan izgalmas egyéb városokat is érintve, mint Tarvisio, Velence és Firenze. A két végállomás között a távolság 1200 km, a menetidő 13 óra 37 perc. A közvetlen összeköttetés hetente ötször vagy hétszer áll rendelkezésre.

10. Bécs-Brüsszel

Listánk utolsó helyezettje az osztrák fővárost Európa központjával összekötő éjszakai járat. A hetente háromszor közlekedő járat az 1170 km-et 13 óra 47 perc alatt küzdi le, miközben áthalad Ausztrián és Németországon is.

Az első Nightjet szerelvény érkezése Brüsszelbe Bécsből

Feltűnően sokszor szerepel a 10-es listán Bécs, ami egyáltalán nem véletlen! Ilyen hosszú vonatutaknál már többnyire az éjszakai hálókocsis vonatok dominálnak. Ezeket a járatokat azonban az elmúlt években Európa vasúttársaságai megszüntették, egyet kivéve: az osztrák ÖBB-t. Kihasználva az így létrejött piaci rést, nem csak hogy a régi járatok egy részét átvette, hanem még új viszonylatokat is indított. A fejlődés nem állt még le, a tervek között további izgalmas európai összeköttetések szerepelnek.

nightjet-3.jpgAz ÖBB új Nightjet szerelvényének promóciós képe. Hamarosan ilyen modern vezérlőkocsis szerelvényekkel utazhatunk Európa-szerte!

Magyarországi rekorderek

Magyarországon a listában szereplő rekordereken túl további nagyon hosszú viszonylat is áthalad, ám ezek picivel bár, de mégis csak lemaradtak a listáról.

Belföldön a Kör-IC a befutó, már ha éppen jár, nincs vágányzár, pótlóbusz vagy hasonló zavaró körülmény. A Kör-IC 540 km-es távolságot fut be, miközben egy hatalmas kört megtéve Budapestről Budapestre közlekedik. Ezt követi a Hortobágy EC, mely Záhonyból Bécsig közlekedik, a teljes táv 597 km, a magyarországi szakasza ebből 523 km. További belföldi rekorderek: Aranypart Expressz 491 km, a Transilvania EC magyarországi szakasza 415 km, a Dacia gyorsvonat magyarországi szakasza 412 km, az Aranyhíd Expressz 379 km, az Ezüstpart Expressz 340 km, a Helikon IR 334 km.

Források

* Az angol Wikipédia Longest train services szócikke

22 komment

Címkék: kína index magyarország oroszország öbb


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr10016813610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.01.15. 03:27:52

Érdekes a cikk és köszi.
Esetleg Ausztrália, transz Andok, stb nem rendelkezik ilyen egyutas vonalakkal?

Egy észrevétel:
Brüsszel nem Európa közepe.
Európa kellős központja itt van Magyarországon és ha már főváros, akkor Budapest.

Brüsszel csak az Ollyópaji Jujjdejó központja

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.01.15. 22:45:39

@gigabursch: Politikai értelemben gondoltam Európa közepét. :)

Ahhoz, hogy hosszú viszonylatok legyenek, nagy területek és átjárható határok kellenek, Ausztrália kicsi kontinens, Dél-Amerikában meg kevés a nemzetközi vonal és gyér a vasúthálózat.

gigabursch 2022.01.16. 09:41:33

@Balogh Zsolt:
Gondolom ugyanez a szitu a vasúthálózattal Afrikában is, amit ráadásul sok-sok határ még tovább fokoz.

gyulaszu 2022.01.16. 12:22:56

A Prága-Várna is felférne az európai listára.

Fredddy 2022.01.16. 12:57:27

Orient Expressz nem játszik? Párizsból Isztambulba?

+én egyszer mentem a bolgár tengerpartra Bp-ről vonattal (kb 1100 km, több, mint egy nap vonatozás), de az a vonat Prágából jött, az kb 1600 km. Ez a járat nincs már meg?

gigabursch 2022.01.16. 13:08:13

@fofilozofus:
Nekem is nagyon.
Amúgy - persze ez mindig viszonyítási kérdése, de - Brüsszel periféria.
Ahogy pl a tótoknak Pozsony vagy épp a ruszkiknál Szentpétervár.

totii 2022.01.16. 14:37:39

A 10. helyezett hosszabb, mint a 4-9. helyezett?

A kör-IC 540 km, a Hortobágy EC magyarországi szakasza 523 km. Az Aranypart Expressz 491 km, a Transilvania EC magyarországi szakasza 415 km, a Dacia gyorsvonat magyarországi szakasza 412 km, az Aranyhíd Expressz 379 km, az Ezüspart Expressz 340 km, a Helikon IR 334 km. Ennyit találtam hirtelen, szerintem nincs más 300 km feletti vonat idén Magyarországon. A Campus Expressz most nincs a menetrendben, 320 km feletti távjával beleillene a listába. A Dacia gyorsvonat is 1000 km feletti, meg ha lenne most Berlinig közlekedő Metropol EN, az is túllépné az 1000 km-t a lengyel kerülővel.

nyelv-ész 2022.01.16. 15:06:46

A Lisszabon-Peking vonal még nem indult be?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.01.16. 15:10:05

@totii: Köszönöm! :) Engedelmeddel felhasználom a cikkemhez! :)

totii 2022.01.16. 15:14:52

@Balogh Zsolt: Nyugodtan - de azért egy menetrendböngészést megér, hátha van még hasonló hosszú viszonylat.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.01.16. 15:26:16

@totii: a 10. helyezettnél elgépeltem a kilométert, helyesen: 1170 km.

totii 2022.01.16. 15:52:36

@Balogh Zsolt: Ki is hagytam egyet, a Tekergő gyorsvonat 483 km, illetve a záhonyi IC-k (Ung, Bereg, Rétköz, Latorca - utóbbi Munkácsig további negyvenegynéhány km-t tesz meg) 336 km hosszú viszonylatok - közvetlen kocsival a (Bereg-)Kraszna IC a Nyugati és Fehérgyarmat között 317 km-t tesz meg.
Ha meg valóban hosszú, Magyarországot is érintő viszonylatot keresünk, akkor a Moszkva-Budapest (közvetlen kocsik Belgrádba, Barba, Splitbe, Koperba, illetve Csaptól Kassára, Zólyomra, Pozsonyba) viszonylatú Tisza IC-t is érdemes megemlíteni, habár lassan egy évtizede nincs már - meg mintha Berlin-Moszkva vonat is lett volna, mindkettő verné a mostani európai elsőt.

Zigi 2022.01.16. 16:20:20

Apró pontosítás, hogy a Stockholm-Narvik vonal nem teljesen Svédországban van, lévén, hogy Narvik norvég kikötőváros.

ember100 2022.01.16. 16:21:54

Helló !

Az egyik mondatban az volt hogy melyik viszonylaton mennyi km. és mennyi az idő . Km. ben nem vagyunk a top 10 ben deee időben igen :) pl. Bp - Szeged sok-sok óra :)

AngeI 2022.01.16. 16:26:44

Na és az Orient express?

dezsoke007 2022.01.16. 16:41:16

@Balogh Zsolt: Ausztrália kicsi?
Hmm...
Sydney-Perth vonattal 4.352 km. Itt a link:
www.greattrains.com.au/indian-pacific/sydney-to-perth

Motorogre 2022.01.16. 19:58:38

Érdekes, köszönjük ! Sajnos nincs esélye hogy végigjárhassuk ezeket.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.01.16. 20:56:45

@dezsoke007: Az én általam választott forrás ezt nem tartalmazta. Talán most nem jár, vagy nem közvetlen a vonat?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.01.16. 20:57:42

@Motorogre: A Bécsből induló járatok egy része nem elérhetetlen egy átlag magyarnak sem!

totii 2022.01.16. 21:33:26

@Balogh Zsolt: Pedig ott van. Te két listáról írtad ki a top 10-et, az összes közül a 10 leghosszabbat, és az európai nemzetközi járatok közül a 10 leghosszabbat. A Sydney-Perth a 21. helyen van - vagyis nem fér be a leghosszabb 10 közé.
Az európai nemzetközi vonatok első helyezettjét pedig megelőzi öt európai belföldi járat is (három orosz és két ukrán), de két olasz is elég közel van hozzá.
süti beállítások módosítása