HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (13) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (84) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (55) index2 (246) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (38) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (73) nürnberg (11) öbb (10) olaszország (42) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.12.17. 20:17 Balogh Zsolt

Tibenszky Tibor modellgyűjteménye

Tibor barátom már megismerkedésünk óta gyűjti a H0-s vasútmodelleket, azok közül is a magyar vonatkozásúakat. Első szerelvénye egy holland ICE3 volt még 2007-ben, mellyel egyből megszerette a vasútmodellek világát, ám a gyűjtést szinte kizárólag magyarországi, vagy a magyar pályákra rendszeresen bejáró típusokkal folytatta (később így az ICE is távozott a gyűjteményéből).

A GYSEV bérelt villamos Vectron sorozatú mozdonya halad át szerelvényével, miközben nyitott és fedett autószállítókat vontat. A szerelvény akár a kecskeméti Mercedes gyárból is érkezhetne, igaz vagy csak a nyitott vagy csak a zárt kocsikkal. A modellmozdonyt a PIKO forgalmazza, az autószállító kocsikat pedig a ROCO készítette.

Mára aligha nem a legnagyobb és legteljesebb magyar vonatkozású modellgyűjteménye van. Hála a gyártóknak, kik minden évben újabb és újabb modelleket dobnak piacra, a gyűjtés sohasem pihen. Az újdonságokat pedig rövid Youtube videókban mutatja be.

Ezekből láthatunk egy kisebb összeállítást itt a blogon!

A kisméretű terepasztal egy háromvágányos állomást és a hozzá kapcsolódó nyílt vonalat modellezi, az 1990-es évek stílusát idéző kiegészítőkkel, mint például beton virágládákkal, vasbeton kerítéssel és egy Ikarus 263-as autóbusszal. Az állomáson azonban ettől függetlenül megfordulnak a modernebb gépek is.

Roco Nohab mozdony érkezik egy régi festésű szerelvénnyel. A mozdonyban nincs vonatfűtés, ezért egy fűtőkocsi is be van sorozva a vonatba. A többi kocsi a régi MÁV-os gyorsvonati kocsi, vékony díszítőcsíkkal az oldalán. A mozdony hangdekódere a Digitools terméke.

Orosz csapatot szállító szerelvény halad át az állomáson. a mozdony egy Roco Szergej, illik az orosz gép a szovjet vonat elé. A személyzet egy Fuggerth By sorozatú kocsiban utazik, a páncélosokat pőrekocsikon szállítják, a teherkocsi készletet és rakományát az Albert-Modell forgalmazta.

A szovjet csapatok kivonulása Magyarországról 1990. március 12-e és 1991. június 16-a között zajlott le.
A magyar minisztertanács 1990 áprilisában feladattervet fogadott el a kivonási feladatokkal kapcsolatban. A tennivalók koordinálásával Annus Antal vezérőrnagyot, a Magyar Honvédség vezérkari főnökének általános helyettesét bízták meg.
Összesen 100 380 szovjet állampolgár hagyta el Magyarországot, köztük 49 700 (más forrás szerint 44 668) katona, a többi családtag, illetve polgári alkalmazott.
Körülbelül 35 ezer vasúti kocsira volt szükség a szovjet haditechnikai eszközök és katonák szállítására. 27 146 különféle gép- és harcjárművet kellett kivonni, közte 860 db harckocsit (T–72, T–64B), 600 db önjáró löveget, mintegy 1500 gyalogsági páncélozott harcjárművet, 196 db önjáró harcászati-hadműveleti rakétarendszert (Luna–M, 8K14). Ezen felül 230 ezer tonna lőszert és 100 ezer tonna üzemanyagot, valamint további 230 ezer tonnányi egyéb anyagot vitt magával a Déli Hadseregcsoport, beleértve a lebontott laktanyák épületelemeit. A hatalmas logisztikai feladathoz Mándokon és Tornyospálcán katonai rakodóbázist létesítettek, ahol széles nyomtávú szovjet vasúti kocsikba rakodták át a szállítmányokat. A másfél ezer szerelvény mozgatása a MÁV-nak körülbelül egymilliárd forintos árbevételt jelentett. 260 szerelvénynek megfelelő anyagot (pl. technikai eszközök, üzemanyag, lőszer) a magyar kormány segítségével értékesített a szovjet hadsereg. (forrás: Wiki)

A MOL saját M44 sorozatú ("Bobó") dízelmozdonya MOL-os tartálykocsikkal gurul a finomító felé. Az M44-es mozdony a Limit modellgyár modellje, a tartálykocsik közül a fehérek az Albert-Modelltől, a szürke színű a PIKO-tól volt megvásárolható.

ČD 380 sorozatú villamosmozdony nemzetközi szerelvényével. A mozdonyt a TRIX, a ČD kocsikat pedig a TILLIG és a ROCO forgalmazza.

A ČD 380 sorozatú mozdony nem lett sikertörténet, pedig lehetett volna! A mozdonyokat a cseh Škoda gyártotta, kimondottan nemzetközi forgalomhoz, 25 db-os példányszámban. Azonban a németek nem adták meg vagy csak nagyon sokára adták meg az engedélyt a német pályákon való közlekedéshez, így a ČD inkább bérelt mozdonyokkal helyettesítette. Škoda sajnos nem tudott komoly szeletet kihasítani a mozdonypiac tortájából a kanadai Bombardier, a német Siemens és a francia Alstom által uralt piacon. Ilyen mozdonyokat a Cseh Államvasúton kívül még a DB Regio és a Szlovák Állami vasúttársaság vásárolt, szintén csak kis mennyiségben.

Bzmot motorkocsi alkonyatkor. A motorkocsi az, mely leginkább illik ehhez a 90-es éveket megidéző asztalhoz. A "kis piros almásládát" a Digitools készítette, a szükséges digitális elektronikával együtt. A modellben külön kapcsolható a vezetőállás és az utastér világítása és a szükséges jelzőfények. a hang természetesen a sebességgel együtt változik, így igazi mellékvonali hangulatot teremtve a szobában!

További információk

* Jégkoko Model Railway Youtube-csatorna

5 komment

Címkék: modellvasút tibee


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6616784802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

m_and_m 2021.12.19. 19:43:20

Csak megjegyzem a Nohab rendelkezett vonatfűtéssel, így nem kellett külön fűtőkocsit sorolni.

m_and_m 2021.12.21. 08:46:02

@Jegkoko: én nem azt írtam, hogy soha nem vontatott fűtőkocsit. Azt az állítást cáfoltam, hogy ne látták volna el önálló fűtőberendezéssel. (megjegyzem a linkelt kép, jól látható nyári, tehát nem valószínű, hogy a fűtés miatt sorolták be azt a kocsit...más ok lehet)
" A mozdonyba beépített Vapor-Clarkson OK4616 gőzfejlesztő 750 kg gőzt képes fejleszteni óránként."
hu.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_M61_sorozat

Jegkoko 2021.12.22. 19:43:43

@m_and_m: Hát tudomásom szerint nem mindegyik nohab rendelkezik ilyen szerkezettel. Többször láttam már télen is villamos fűtőkocsival, illetve pár éve amikor tapolcára ment az összes nohab akkor is egy olyan volt a kocsik után kötve.

m_and_m 2021.12.22. 20:45:56

@Jegkoko: de, mindegyik rendelkezett vele (mind a 20). A fütőkocsira a magyarázat ez lehet
"A fűtőkocsi egy olyan kocsi, amit be lehet sorozni a szerelvénybe a személykocsik mellé télen fűtés céljából. Van benne egy nagyteljesítményű fűtőgenerátor, az termeli az áramot a vonatfűtéshez. Azoknál a mozdonyoknál használták, amiknél nincs (MÁV M62), vagy nem elektromos rendszerű (MÁV M61) a fűtés." ugyanis gőzzel ma már nem fűtenek.
vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/04/13/villamos_futokocsi_es_a_mav_m63

Mindenre van magyarázat!
süti beállítások módosítása