Az Amerikai Egyesült Államokban már régóta hagyománya van az egymásra pakolt konténerek vasúti fuvarozásának. Természetesen nem minden vasútvonal alkalmas erre, jellemzően a transzkontinentális vonalak azok, ahol átépítették a pályát, hogy a magasabb kocsik is gond nélkül elférjenek.
Villamosmozdony Indiában, a magasba emelt felsővezeték az emeletes konténerszállítók miatt szükséges (kép forrása: indiarailinfo.com)
Az emeletes konténerszállítás jól bevált és más országok is átvették a módszert, többek között Ausztrália és India is, ám eddig csak dízelüzemű vonalakon alkalmazták.
India nagyszabású infrastruktúra-fejlesztésbe fogott, melynek célja a vasúti teherszállítás volumenének növelése is. Az átépített villamosított vasútvonalakon az emeletes konténerszállítás is lehetséges. Az első villamos mozdonnyal továbbított kétszintes konténerszállító vonat 2020. június 10-én közlekedett a Nyugati-vasútvonal 272 km hosszúságú Palanpur–Botad szakaszán.
Az 1490 km hosszúságú Nyugati vasútvonal Delhi és Mumbai között húzódik, átépítése évek óta tart. Már korábban is közlekedtek a vonalon emeletes konténerszállítók, de ezeket dízelvontatással továbbították. A Nyugati vasútvonal villamosítását 2016. januárjában ítélték oda a L&T Construction és a japán Sojitz Corp által alkotott konzorciumnak. A tervezésre és a kivitelezésre 42 hónap állt rendelkezésre.
A felsővezeték-rendszer 25 kV 50 Hz-es váltakozóáramot továbbít a villamos mozdonyok felé. Az áramszedővel érintkező vezeték 7450 mm magasságban halad. Ahhoz, hogy a mozdonyok áramszedője elérje a jóval magasabbra került vezetéket, a meglévő villamos mozdonyok átalakítására volt szükség. Az átalakított mozdonyok jóval nagyobb áramszedőket kaptak, hogy elérjék a méterekkel magasabbra került vezetéket.
Ezeken az átalakított vonalakon természetesen a hagyományos vonatok is tovább közlekedhetnek, de vagy dízelvontatással vagy az átalakított, magasabbra is felnyúló áramszedőkkel.
Az első villamos mozdonnyal továbbított emeletes konténerszállító vonat Indiában
A konténerszállító tehervonatot kettő WAG-7 sorozatú villamos mozdony vontatta. A típus Indiában igen elterjedt a tehervonatok élén, hiszen összesen 1970 db készült a 3760 kW teljesítményű villamos mozdonyból.
A Nyugati-vasútvonal felett már 70%-ban elkészült a felsővezeték, az Indiai vasút még az idei évben szeretné a teljes vonalat villamosítani és a villamos vontatást felvenni.
Források
* Railwaygazette.com - Indian Railways starts double-stack electric operation
Utolsó kommentek