Afrika vasúti közlekedésére gondolva nem feltétlenül a modern és kényelmes utazás, inkább a bizonytalan és veszélyes kaland az, ami elsőre eszünkbe jut. Afrika déli és északi részén azonban európai szintű a vasúti közlekedés színvonala, sőt több világhírű luxusvonat is közlekedik a tehetős utasok kiszolgálására.
A Kék Vonat a Viktória-vízesésnél (kép forrása: www.blacktomato.com)
A Dél-afrikai Köztársaság minden igényt kielégítő, síneken guruló ötcsillagos járata a Kék Vonat, mely Fokvárosból kiindulva négy különböző irányba is közlekedett, páratlan eleganciát kínálva a tehetőseknek.
A Kék Vonat 1600 kilométert tesz meg Pretoria és Fokváros között, a világ egyik legvonzóbb vonatútját kínálva. A szerelvény a hálókocsikon kívül két társalgót (egy dohányzót és egy nem-dohányzót), étkezőkocsit, konyhát és egy kilátókocsit továbbít.
Története
A Dél-afrikai Köztársaság területét a portugálok fedezték fel, majd holland kereskedők alapították meg az első városokat. Később az angolok vásárolták meg a területet, ezután angol fennhatóság alá került. A búr háborúk lezárultával az angolok elvették az itt élők függetlenségét, így a terület angol gyarmattá vált.
Kép még a gőzmozdonyos időkből (kép forrása: koos.hu)
A vasútépítések is az angolok nevéhez fűződik, az ország első vasútvonalát még az angolok építették ki 1435 milliméteres nyomtávolsággal. Később azonban, a többi vonal építésekkor már a keskenyebb, 1067 mm-es nyomtávolságot alkalmazták költségcsökkentési célokból (ez a nyomtávolság később elterjedt Afrika több országában és Japánban is).
A Kék Vonat őse az Union Limited és az Union Express járatok voltak, melyek 1923-ban indultak és Johannesburgból Fokvárosba közlekedtek. Fokvárosból hajók indultak tovább Anglia felé. Az Union Express 1933-tól olyan luxus vonatokat indított, melyekben már étkezőkocsi és légkondicionálás is volt. 1937-től a kocsikat kékre festették, melyről később a nevét is kapta.
A második világháború idején a luxusvonat közlekedése szünetelt, csak 1946-ban indult el ismét. Az újraindítás után hivatalosan is a Kék Vonat márkanevet kapta meg.
A felsővezetékes szakaszon robog a Kék Vonat két 3E sorozatú villamos mozdonnyal
1955-re Fokváros és Touws River között kiépült a felsővezeték, ezen a szakaszon így elindulhatott a villamos vontatás is. A Kék Vonat új mozdonyai a Co'Co' sorozatú, 1700 kW teljesítményű, 3E sorozatba tartozó villamos gépek lettek. Az útvonal többi részén kettő dízelmozdony vontatja a szerelvényt. 1959-ben a Wegmann & Co. új légkondicionált étkező- és konyhakocsit készített a szerelvényhez.
1972 szeptemberében két, a dél-afrikai Union Carriage & Wagon által épített 16 kocsiból álló szerelvényt szereztek be. A kocsik minden részlete az utasok maximális kényelmét igyekszik szolgálni, sok apróság felel a tökéletes hang- és rezgéscsillapításért is. 1997-ben a mindkét szerelvényt felújították.
Útvonal
2002-ig a Kék Vonat négy különböző útvonalon közlekedett:
- Pretoria-Fokváros;
- a festői "Garden Route": Fokvárosból a Port Elizabethbe;
- Hoedspruitig, a Kruger Park nyugati széléig;
- Zimbabwébe Viktória vízeséshez
2004-re az utolsó két útvonalat megszüntették, az elsőt az érdeklődés hiánya, az utóbbit a szomszédos Zimbabwe vasúthálózata által szabálytalanul felszámított vasúti díjak nagysága miatt.
2007-től csak egyetlen útvonal maradt, a Pretoria-Fokváros; de ezen kívül még speciális csomagokat kínálnak Durban vagy a Bakubung Game Lodge felé.
2009 óta a Kék Vonatot a Luxrail, a Transnet Freight Rail (a Dél-afrikai Köztársaság nemzeti vasúttársasága) divíziója üzemelteti.
A gyarmatosítók nagy álma volt, hogy Fokvárost összekössék egész Afrikán keresztülvágva Kairóval. Ez az álom azonban csak részben valósult meg, ennek az első szakaszán közlekedik a Kék Vonat is.
A vonat
A szolgáltatáshoz két szerelvény áll rendelkezésre: egyik északról délre, másik pedig délről északra közlekedik. Ez lehetővé teszi, hogy minden másnap, mindkét irányba induljon egy-egy vonat. Az utazás reggel 6:30-tól másnap délután 15:00-ig tart.
A Kék Vonat (kép forrása: www.signatureluxurytravel.com.au)
A két szerelvény némiképpen különböző: az elsőben 37 lakosztály található 74 vendég számára, a másodikban 29 lakosztály 58 vendégnek. A vonatot konyhakocsi, étkezőkocsi, kilátókocsi és konferencia-kocsi egészíti ki.
Fürdőszoba a vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az étkezőkocsi (kép forrása: Wikimedia Commons)
A hálókocsikban kétágyas kabinok találhatóak, melyek hangszigeteltek, vastag szőnyegekkel otthonossá varázsoltak és természetesen légkondicionáltak. Mindegyik saját fürdőszobával rendelkezik, a többségükben még fürdőkád is található. Az üzemeltető Transdev a vonatot egy guruló ötcsillagos hotelként reklámozza, melyen már királyok és elnökök is utaztak.
Hálószoba a vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)
Nem csak a kocsik, hanem a szerelvényhez tartozó mozdonyok is sötétkék színűek, sárga pályakotróval és sárga kapaszkodókkal.
A vonatok maximum 90 km/h sebességgel haladnak.
Az útvonalon a Passenger Rail Agency of South Africa egyik divíziója, a Shosholoza Meyl szintén üzemeltet egy járatot Fokváros és Pretoria között, ez azonban nem luxusvonat.
Az utazás
Az egész utazás páratlan luxuskörülmények közt telik: a fülkék hőmérsékletét mindenki magának állíthatja be, a fürdőszobában kézmosáshoz hideg és meleg víz is rendelkezésre áll, sőt egy harmadik csapból jéghideg ivóvíz folyik! A vonaton nagyszámú személyzet gondoskodik az utasok kényelméről, kérhetünk akár cipőtisztítást is.
Vacsora a vonaton (kép forrása: www.signatureluxurytravel.com.au)
A reggeli, az ebéd és a vacsora árát is tartalmazza a jegy ára, az étkezések a luxus étkezőkocsikban történik kristálypoharakkal és ezüst evőeszközökkel. Az ételekhez a legjobb minőségű dél-afrikai borokat és francia pezsgőket szolgálják fel a pincérek. Megjelenés a vacsoránál csak alkalomhoz illő ruhában, férfiaknak öltönyben, nőknek estélyiben lehetséges.
Az utazás közben az ablakon kitekintve nem csak kultúrtájakat, ültetvényeket és szőlőhegyeket láthatunk, hanem megpillanthatjuk az afrikai vadvilág képviselőit is: a struccokat, az antilopokat, flamingókat és még ki tudja mi mindent.
Két dízelmozdony veszi át a vontatást (kép forrása: www.mikehigginbottominterestingtimes.co.uk)
A Kék Vonattal nem olcsó az utazás: Fokvárostól Pretoriáig egy főnek 24.645 dél-afrikai randba, mintegy 470 ezer Ft-ba kerül ez az élmény.
Források
* A Kék Vonat hivatalos oldala
* az angol Wikipédia Blue Train című szócikke
* Vonattal a Föld körül című könyv A Kék Vonattal Fokvárostól Johannesburgig című fejezete
Utolsó kommentek