HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2016.05.16. 22:24 Balogh Zsolt

Nagysebességgel az Egyesült Királyságban - 2. rész

Mit ér a nagysebességű vasúthálózat megfelelő járművek nélkül? A megfelelő minőségű pályákhoz megfelelő járművekre is szükség van. Szerencsére a brit mérnökök és a brit ipar nem csak a pályaépítésben jelentkezik, hanem több, nagysebességű járműtípust is kifejlesztett a 20. században.

Eurostar Three Capitals szerelvény, Waterloo állomáson, brit vasútEurostar Three Capitals szerelvények Waterloo állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Azonban ezután egy kisebb megtorpanás történt, a patinás ország nem bírt lépést tartani a 21. századdal, ezért külső segítségre szorult és külföldről importálta a további járműveket. Anglia járműállománya így meglehetősen heterogén, mind a gyártókat, mind a meghajtást tekintve, szemben Németországgal, ahol a Siemens (ICE); vagy Franciaországgal, ahol az Alstom (TGV) gyártmányai az egyeduralkodóak.

London, az ország fővárosa délen helyezkedik el, az ipar azonban elsősorban északon. Így az észak-déli országrészek közötti kapcsolat mindig is kiemelkedő fontosságú volt, a Skócia felé tartó fővonalak is kiemelt fontosságot kaptak.

Nem csoda hát, hogy a West Coast Main Line és az East Coast Main Line is szinte végig négyvágányú, vegyesen teher-  regionális- és távolsági forgalommal.

Üzemeltetők

Anglia vasúthálózatán számtalan különböző operátor van, melyek általában saját járművekkel nem rendelkeznek, helyette hosszú bérleti szerződést kötnek lízingcégekkel. Mivel a vasúti pályákhoz a megfelelő feltételeket teljesítve bárki hozzáférhet, meglehetősen vegyes és nagyszámú üzemeltetővel találkozhatunk a szigetországban.

Az összes vasúttársaságot még felsorolni is hosszú lenne, így a következő listában csak a nagysebességű járatokat is üzemeltető operátorokat tekintsük át:
* Great Western Railway
* Virgin Trains
* CrossCountry
* Virgin Trains East Coast
* East Midlands Trains
* First Hull Trains
* Grand Central Railway
* Southeastern
* Eurostar - nemzetközi vonatok Franciaország/Belgium felé

Az angolok a gőzvontatással rendkívül látványos eredményeket értek el, máig az LNER A4 sorozatba tartozó "Mallard" (Vadkacsa) becenevű, 4468 pályaszámú angol mozdony tartja a gőzvontatás sebességrekordját 202 km/h sebességgel. Azonban a gőzmozdonyok teljesítménye kevés a rendszeres és megbízható nagysebességű közlekedéshez, így hát másik energiaforrás után kellett nézni.

Míg olcsó volt a kőolaj és a környezetvédők sem voltak hangosak, addig a dízelvontatás tűnt a legmegfelelőbb választásnak. A britek ebben is szép eredményeket értek el, hiszen övék a világ leggyorsabb dízel motorvonata is!

British Rail Intercity 125 sorozat

Az 1975 és 1982 között üzembe állt InterCity 125 sorozat a nevét onnan kapta, hogy az engedélyezett legnagyobb sebessége 125 mérföld/óra (kb. 200 km/h)!

Valójában a vonat nem is annyira motorvonat, ugyanis két  43-as sorozatú vonófejből (mozdonyból) és a köztük lévő nyolc Mk3-as személykocsiból áll. A szerelvény egy zárt egységet alkot, megbontani csak műhelyben lehet (hasonló, mint az olasz FS ETR 500 sorozat).

1973. június 12-én egy teszt során 230 km/h sebességet ért el, majd 1987 november elsején még ezt is megdöntve, 238 km/h sebességgel száguldott, felállítva a máig megdöntetlen dízelmotorvonat-sebességrekordot (ha elfogadjuk, hogy ez az összeállítás tényleg motorvonat, nem pedig két mozdony közé kapcsolt személykocsik).

Intercity 125 sorozat, brit vasútIntercity 125 sorozat

A British Rail a West Coast Mainline és az East Coast Mainline nevű fővonalakon üzemeltette őket, mielőtt villamosítva lettek volna. Napjainkban különböző magántársaságoknál dolgoznak.

Jellegzetes formája a vasúti számítógépes játékok íróit is megihlették, hiszen bekerült a legendás Transport Tycoon gazdasági-stratégiai játékba, később pedig a Trainz vonatszimulátorba is.

British Rail 43 sorozat, brit vasútBritish Rail 43 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy átalakított, sárgára festett szerelvényt a Network Rail is üzemeltet, mint pálya-diagnosztikai jármű. A teljesen sárga színre festett vonat a vasútbarátoktól a Flying Banana (Repülő Banán) becenevet kapta. A vonat a Network Rail nagysebességű fővonalait és egyéb vasúti fővonalait ellenőrzi egy 13 hetes ciklus alatt. A 200 km/h-s sebességére pedig igencsak szükség van, hogy a menetrend-szerinti járatok között közlekedhessen Nagy-Britania nagysebességű fővonalain.

British Rail 390 sorozat, flying banana, brit vasútA Flying Banana, egy átalakított British Rail 390 (kép forrása: Wikimedia Commons)

Üzemeltetők:

* British Rail‎
* Cotswold Rail‎
* CrossCountry‎
* East Coast‎
* East Midlands Trains
* GNER‎
* Grand Central‎
* Great Western Railway (First Group)
* Midland Mainline‎
* National Express East Coast‎
* Network Rail‎
* Virgin CrossCountry‎
* Virgin Trains East Coast‎

British Rail Intercity 225 sorozat

1988 és 1991 között a brit vasút egy újabb típust szerzett be, de immár együttműködve más országok vasúti járműgyáraival. Az Intercity 225 sorozatot a BREL, a GEC-Alsthom és a Metro Cammell gyártotta. Három év alatt 31 kilencrészes szerelvény állt szolgálatba.

Nevében a 225 az elvárt legnagyobb sebességet jelenti, de immár nem mérföldben, hanem kilométer/órában megadva. A névválasztásnak elsősorban marketing oka lehetett, hiszen a korábban bemutatott IC 125-ös sebessége majdnem megegyezik az IC 225-ös sebességével, ám a hatalmas különbséget csupán csak az eltérő mértékegység adja.

InterCity 225, brit vasútIntercity 225 (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezek a járművek azonban már villamos meghajtásúak, mely a teljesítményükön is meglátszik. Míg az előd 4500, addig a 225-ös már 6300 lóerővel gazdálkodhat.

A szerelvények 1990-től a már villamosított East Coast Main Line fővonalra kerültek, néhány pedig a West Coast Main Line fővonal Glasgow és Carstairs közötti részre. Az 1996-os brit vasúti privatizáció után a vonatok a  Eversholt Rail Group-hoz kerültek, mely bérbe adja őket különböző vasúti operátoroknak.

Üzemeltetők:
* East Coast
* GNER
* National Express East Coast
* Virgin Trains East Coast‎

Eurostar

Az Eurostar vonatokat 1992-ben fejlesztette ki az Alstom a francia TGV alapján, kimondottan a Brit-szigetek és az európai kontinens közötti Csatorna-alagútban való közlekedéshez. Külső méretei lehetővé teszik, hogy a kisebb angol űrszelvényen se lógjon túl, a négy áramrendszer és a több biztosítóberendezésnek köszönhetően pedig egyaránt képes biztonságosan közlekedni Franciaországban és Angliában is.

Mikor megindult Párizs és London között a nagysebességű közlekedés, a brit oldalon még nem készült el az európai szabványoknak megfelelő vasúti pálya, továbbá a több, mint 50 km hosszúságú alagút is újabb, biztonságosabb vonatokat igényelt.

Eurostar, Three CapitalsEurostar Three Capitals (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mióta elkészült az angliai HSL-1 vonal, a 750 V egyenáramot és az alsó áramszedőket már nem használják. Végsebessége 300 km/h, melyet mindkét országban ki is használ, egyedül csak a Csatorna-alagútban van 160 km/h-s sebességkorlátozás. A Csatorna-alagút biztonsági szabályai és a lehető leggazdaságosabb közlekedés miatt az Eurostar szerelvények Európa leghosszabb vonatai.

A nemzetközi forgalomban közlekedő 31 szerelvény a Three Capitals nevet kapták, ezekkel szolgálják ki a London-Párizs és a London-Brüsszel viszonylatokat.

További hét szerelvényt a GNER üzemeltet London és York között, kizárólag belföldi forgalomban Regional Eurostar márkanév alatt.

leghosszabb vonatok longest train, Eurostar FranciaországEgy húszkocsis Eurostar Franciaországban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A francia SNCF Párizs és Lille között három nemzetközi forgalomra is alkalmas Eurostar szerelvényt üzemeltetett, kizárólag belföldi forgalomban. A vonatokat legkönnyebben arról lehetett megkülönböztetni a többi Three Capitals szerelvénytől, hogy az orruk sárga helyett ezüst színű volt. A szerelvényeket 2014-ben az SNCF kivonta a forgalomból és visszaadta őket az Eurostarnak.

Üzemeltetők:
* Eurostar
* GNER
* SNCF - 2014-ig

British Rail 390 sorozat

Richard Branson és üzlettársa Nik Powell együttesen vezetik a multinacionális Virgin Group konglomerátumot. A megközelítőleg 400 cégből álló birodalom a média után a közlekedésre is szemet vetett és sikeresen pályázta meg a szigetország vasúti személyszállítását is. A West Coast Main Line nagysebességű távolsági forgalmához 53 nagysebességű szerelvényt vásároltak 2001 és 2004 között. A 230 km/h sebességre engedélyezett vonatokat az Alstom és a  Washwood Heath gyártotta, és hogy még változatosabb legyen a műszaki háttér, a billenőtechnikát az olasz Fiat szállította.

British Rail 390 sorozat, brit vasútBritish Rail 390 (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bár a szerelvények képesek lennének a 230 km/h sebességre is, a West Coast Main Line-n "csak" 200 km/h sebességgel közlekedhetnek. A leggyorsabb vonatok a London és Glasgow közötti 645 km-es távolságot 4 óra 31 perc alatt teszik meg. A szolgáltatás minőségét jól mutatja, hogy a West Coast fővonalon az utasok száma 2003 óta 40%-kal növekedett. Emiatt a meglévő vonatok hosszát két kocsival megnövelték és további szerelvényeket is kénytelenek voltak vásárolni 2009 és 2012 között.

A vonatban található aktív billenőszekrényes technika a kocsiszekrényt akár 8 fokkal is képes bedönteni az ívekben, ezzel komfortosabb utazást teremtve az utasoknak.

Üzemeltetők:
* Virgin Trains

British Rail 220 sorozat

A British Rail 220 sorozat 2000 és 2001 között érkezett Angliába, hogy leváltsa a már korosodó InterCity 125-ös sorozatot és a British Rail 47 sorozatot a Cross Country Route-on.

A vonatokat a belga Bombardier Transportation gyártotta, összesen 34 négyrészes szerelvény készült el. A dízel-villamos meghajtású vonatok legnagyobb sebessége 200 km/h.

British Rail 220 sorozat, brit vasútBritish Rail 220 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

 a szolgáltatás lényege a vidéki városok összekötése és átlós összekötettések biztosítása. A Cross Country vonatok fő átszálló pontja Birmingham New Street, amelyet minden járatuk érint.

A Cross Country szolgáltatás olyan átlós viszonylatokat takar, melyek keresztülszelik az egész országot, gyors összeköttetést biztosítva a vidéki nagyvárosoknak egymással London érintése nélkül. A hálózat a skóciai Aberdeentől, Birminghamen át egészen a délkelet-angliai Penzance városáig tart, létrehozva ezzel Nagy-Britannia leghosszabb viszonylatát.

Ebben a közlekedési szegmensben kizárólag dízelüzemű járművek közlekednek, mivel az útvonaluk még nincs mindenhol villamosítva.

Üzemeltetők:
* CrossCountry‎
* Virgin CrossCountry‎

British Rail 395 sorozat

A Southeastern‎ magántársaság már nem is Európából, hanem egyenesen a japán Hitachitól rendelte meg a 29 hatkocsis szerelvényét, kimondottan az új High Speed 1 vonalra szánva. A British Rail 395 sorozatú nagysebességű villamos motorvonat a második leggyorsabb Angliában a 225 km/h-s sebességével az Eurostar után. Egyaránt képes üzemelni a nagysebességű vonalokon szinte szabványnak számító 25 kV 50 Hz váltakozó áramról és a az Angliában elterjedt 750 voltos harmadik sínes egyenáramról is.

British Rail 395 sorozat, brit vasútBritish Rail 395 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első nagysebességű elővárosi üzemet 2009 júniusban indították meg, hat hónappal a tervezett időpontnál korábban, amikor is London St Pancras pályaudvar-Ashford között a HSL 1 vonalon keresztül megindult a korlátozott üzem. A főváros és a 90 kilométerre található Ashford között a korábbi 84 perces menetidő mindössze 37 percre csökkent.

A vonatokat a Hitachi tartja karban az ashfordi telephelyén.

Üzemeltetők:
* Southeastern‎

Összefoglaló

Most pedig lássuk Nagy Britannia nagysebességű járműveit táblázatos formában is:

Név Sorozat Típus Legnagyobb sebesség Tervezési sebesség Menetrend szerinti sebesség
Eurostar 373 sorozat villamos motorvonat 334,7 km/h 300 km/h 300 km/h
Javelin 395 sorozat villamos motorvonat

252 km/h

225 km/h 225 km/h
InterCity 225 91 sorozat villamos mozdony 261 km/h 225 km/h 200 km/h
Pendolino 390 sorozat villamos motorvonat 261 km/h 225 km/h 200 km/h
InterCity 125 43 (HST) sorozat Dízelmozdony 238 km/h 200 km/h 200 km/h
Adelante 180 sorozat dízel motorvonat 200 km/h 200 km/h 200 km/h
Voyager 220 sorozat dízel-villamos motorvonat 200 km/h 200 km/h 200 km/h
Super Voyager 221 sorozat dízel-villamos motorvonat 200 km/h 200 km/h 200 km/h
Meridian/Pioneer 222 sorozat dízel-villamos motorvonat 200 km/h 200 km/h 200 km/h

 

A fentebbi leírásból kimaradt járművekről egy későbbi posztban lesz még bővebben szó.

Végszó

Mint látható a brit vasúti privatizáció hihetetlen fejlődést hozott az országnak. gombamód szaporodtak el a különböző üzemeltetők és nem csak a teherszállításban, hanem a személyforgalomban is. A piacnyitás lehetővé tette, hogy az operátorok egymással versengjenek az utasok kegyeiért, gyorsabbnál-gyorsabb és szebbnél-szebb szerelvényekkel. Természetesen nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy egy ilyen színes és színvonalas személyszállításhoz megfelelő minőségű infrastruktúrára is szükség van: modern fővonalakra, akár négy vágánnyal.

Látható azonban az is, hogy villamosítás nélkül is lehet szép eredményeket elérni, a gyors vonatok pedig az autótól, de akár a repülőről is képesek elcsábítani az utasokat.

gbr_rail_passengers_by_year_1830-2015.pngAz utasszámok változása 1830 és 2015 között Nagy-Britanniában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Érdemes még azonban megemlíteni a privatizáció árnyoldalát is: a brit vasút a legdrágább a világon, de még így is, hogy rendkívül magas árakkal dolgoznak, évről-évre nő az utasszám, olyannyira, hogy ezzel már a jelenlegi infrastruktúra nem képes lépést tartani. A magas árak annak is köszönhetőek, hogy a magántársaságok nem adnak szociálpolitikai, csak üzletpolitikai kedvezményt, a brit vasúton az állami árkiegészítés mintegy negyede a francia vagy a német költségeknek.

7 komment

Címkék: anglia nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr288685204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Angol vasutas 2016.05.17. 18:29:55

Szépen összefoglaltad Zsolt, csak néhány helyen pontosítanék;

IC 125 és IC 225 engedélyezett legnagyobb sebessége nem azonos. IC125; 125 mph = 201 kph
IC225; 140 mph = 225 kph

Az operátorok nagy része egyáltalán nem rendelkezik saját járművekkel, hanem bérlik azokat lízing cégektől. Mivel egy üzelemeltetési jogot 7-10 évre andak ki egy (motor)vonat élettertema pedig legalább 30 év, az operátoroknak hatalmas üzleti kockázatot jelentene birtokolni a jármű állományt, hiszen ha elveszíti az üzemeltetést, a nyakán maradna egy rakás gördülő állomány.

A HST/IC125 nem motorvonat, sokkal inkább egy ingaszerelvény, két Class 43-as vonófejből és a köztük lévő 8 Mk3-as személykocsiból áll. A hajtás teljes egészében a vonófejekben van elhelyezve, pár hete láttam Readingben egy pár vonófejet a személykocsik nélkül áthaladni. Annyiban hasonlít egy motorvonatra, hogy a szerelvény bontása csak műhelyben végezhető el.

A Cross Country nem szolgálja ki Londont, a szolgáltatás lényege a vidéki városok összekötése és átlós összekötettések biztosítása. A Cross Country vonatok fő átszálló pontja Birmingham New Street, amelyet minden járatuk érint.

vbn 2016.05.17. 20:30:16

Ilyeneken még nem ültem. :-( Viszont nagyot néztünk a haverommal, amikor a Lutonból Londonba menő 'studentka vagonka' sebességét megmértük: 160 Km/h!?!?!? OMG!!!

Mintha repülőszőnyegen mentünk volna...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.05.17. 21:37:58

@Angol vasutas: Köszönöm a pontosításokat! Örülök, hogy csak ennyiben tévedtem! :) Mindjárt javítom is a szövegben a hibákat.

¿Qué tapas hay? 2016.05.17. 22:03:17

Azért a menetjegyek drágaságát árnyaltabban kell nézni. Az alaptarifák förtelmesen magasak, de ha ügyes az ember, elővétellel, kevésbé zsúfolt napokra és napszakokra való foglalással nagyon jó árú jegyeket lehet szerezni. A national Rail Enquiriesnek van egy remek "cheapest fare finder" szolgáltatása, én remek ajánlatokat kaptam már tőlük többször is. Most viccből néztem egy London-Edinburgh utat (kb. 670 km) 53 fontért ajánlott elővételi jegyet. Az utazás időtartama 4 óra 17 perc.

Angol vasutas 2016.05.19. 11:16:02

@¿Qué tapas hay?:

Ez igaz, azonban egy viszolnylag szűk réteg tud elővételben jegyet váltani, rendszeres ingázóknak ez például egyáltalán nem opció, és szabadidős utazásokat is nagyon nehéz egy héttel vagy akár több nappal előre tervezni az időjárás változékonysága miatt. Sokkal jobban hsználhatóak az elővételhez nem kötött üzletpolitikai kedvezmények, főleg nyáron, amikor a hivatásfotgalom visszaesik szoktak a társaságok ilyenekkel előjönni, nálunk például a 15 fontos csúcsidőn kívüli jegy bárhová a hálózatunkon ilyen. Egy naposabb nyári szombaton a balatoni vonatokhoz hasonló tömegjelenetek zajlanak a bournemouth-i járatainkon, csak a különbség az, hogy itt fél óránként mennek a 10 kocsis szerelvények. Volt olyan, hogy a kolléga nem tudott végig menni jegyet kezelni.

Angol vasutas 2016.05.19. 11:17:22

@Balogh Zsolt: Nincs mit, örülök, hogy nem vetted rossz néven. Egyébként, Cross Country nem rég még valóban járt Londonon keresztül, pár éve szűnt meg az a járat.

Angol vasutas 2016.05.19. 11:23:51

@vbn: A dolog szépsége, hogy a pályasebesség 110 mph (176 kph), csak a 'studentka' van 160-ra engedélyezve, mivel Londontól délre a harmadik sínes hálózaton úgyse tudna ennél röbbet menni. Ha legközelebb East Midlands vonattal jöttök be, az két szakaszon is 176-ot megy elméletileg. Vicces, amikor a dízel megelőzi a villamos motorvonatot. :)
süti beállítások módosítása