Finnország vasúthálózatának hossza 5919 km, de ebből csupán 60 km alkalmas a 200 km/h vagy nagyobb sebességre. További több száz km-en viszont a vonatok 160-200 km/h sebességgel is közlekedhetnek.
Egy Allegro fantázianevű VR Sm3 sorozatú Pendolino Helsinkiben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Finn Államvasút, a VR 1992-ben rendelte meg az első két billenőszekrényes Pendolino motorvonatot az olasz FIAT-tól. 1997-ig a tesztüzem zajlott és csak ezután álltak forgalomba.
Finnország abban is különbözik a legtöbb európai országtól, hogy a nagysebességű vonatainak nem épült külön dedikált nagysebességű pálya, helyette a lassabb vonatok közösen közlekednek a nagysebességű vonatokkal a hagyományos pályákon.
Finnország vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Finnország igazi nagysebességű vonala a Kareva és Lathi közötti 60 km-es szakasz, mely 2006-ban nyílt meg. Itt már 220 km/h sebességgel is közlekedhetnek a VR Sm3 sorozatú motorvonatok. A Helsinki és Oulu közötti fővonal modernizálása során a sebességet a főváros és a félúton található Seinäjoki között 200 km/h-ra, a vonal többi szakaszán 160 km/h-ra növelték. Ezen kívül még néhány rövidebb szakaszon lehetséges 200 km/h sebességgel közlekedni az országban.
Finnország csak egy nagysebességű motorvonat-sorozattal rendelkezik, a VR Sm3 sorozattal. Ezeket az olasz FIAT-tól vásárolták három részletben. Az első kettő szerelvényt még 1992-ben rendelték meg, majd ezt követően hosszas tesztelésnek vetették alá, míg végül 1995-ben menetrend szerinti forgalomba nem állították őket. A vonatok lettek a világ első széles nyomtávolságú nagysebességű vonatai, továbbá az első billenőszekrényes finn vonatok is. Az olaszok által kifejlesztett billenőszekrényes technológiának hála ezek a vonatok gyorsabban haladhatnak az ívekben, így akár 35 %-kal is gyorsabbak lehetnek hagyományos társaiknál. Később a technológiát a német ICE is alkalmazta az ICE T és az ICE TD sorozatoknál.
A két prototípus a tesztek alatt 815 ezer kilométert tett meg, 3870-szer téve meg Helsinki és Turku között az utat. Miután a tesztek után 1998-ban forgalomba álltak, az előbb elmlített két város között az utasok száma 17 %-kal emelkedett.
1997 végén további nyolc szerelvényt rendeltek, melyek 2000 és 2002 között érkeztek az országba. Ezek a vonatok különbözőek voltak a korábbi két prototípustól. A több vonatnak hála a VR ki tudta terjeszteni a nagysebességű szolgáltatását más városokra is, 2001. október 22-től már Helsinki és Jyväskylä között is lehetségessé vált Pendolinoval is utazni. A korábban vásárolt két prototípust hajóval visszavitték Olaszországba, hogy a gyártó néhány módosítást elvégezhessen rajta.
A következő nyolc vonatot 2002-ben rendelték meg és 2004 és 2006 között érkezett meg Finnországba, ezzel a flotta teljessé vált.
Bár ezek a szerelvények voltak a finn vasút leggyorsabb vonatai, a sebességkülönbség a napi forgalomban a Pendolinók és a hagyományos vonatok között csak minimális volt. 2006-tól, amikor megnyílt a korábban már említett új, 60 km-es szakasz Helsinki és Lahti között, sikerült kihasználni a vonatok maximális 220 km/h sebességét először.
Pendolino Oulu állomáson 2009 januárjában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bár az eredeti tervek összesen 23 nagysebességű vonatról szóltak, végül Finnország az utolsó öt vonatot már nem rendelte meg, így a flotta, beleértve az időközben már visszatért két prototípust is, 18 vonatot számlál.
2006-ban a Finn Államvasút szlogenje "Az új vonat-korszak" (finn nyelven: Uusi juna-aika) lett, ugyanis a 60 km-es új vasútvonalnak, továbbá a teljessé váló Pendolino flottának hála a főváros és Észak-Finnország között a menetidők akár egy órányit is rövidültek.
2010 decemberétől tovább bővültek a lehetőségek, a Pendolino vonatokat a nemzetközi forgalomban is bevetették. Ekkortól indult el ugyanis az Allegro szolgáltatás Helsinki és Szentpétervár között. Az oroszokkal közösen üzemeltetett vonatok Finnországban csak lassabban, 160 km/h sebességgel, de Oroszországban már 200 km/h sebességgel is közlekednek. Az Allegro vonatokról bővebben a Nagysebességgel Oroszországban című posztban lehet olvasni.
Útvonalak
Finnországban nagysebességű Pendolino vonatokkal az alábbi viszonylatokon közlekedhetünk:
- Jelenlegi útvonalak:
- Helsinki–Oulu(–Rovaniemi)
- Helsinki–Vaasa
- Helsinki–Jyväskylä–Kuopio
- Helsinki–Kouvola–Kuopio–Iisalmi–Kajaani
- Helsinki–Joensuu
- Megszűnt útvonal:
- Helsinki–Turku (1995 november 27 és 2012 december 8 között)
A járművek
A Finn Államvasút eredetileg 23 szerelvényt tervezett beszerezni. Két gyártó kínált a Finn Vasút számára megfelelő nagysebességű vonatokat: a svéd ABB Group az X2000-es vonatokkal pályázott, míg az olasz Fiat a Pendolinoval.
A versenyt az olaszok nyerték, egyrészt, mert a Pendolinok olcsóbbak voltak, másrészt azért, mert ezekből a vonatokból már több is rendszeres forgalomban közlekedett Olaszországban FS ETR 460 néven.
A VR Sm3 utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)
A finneknek fontos volt a billenőszekrényes kivitel, ugyanis az országban a távolságok nagyok, de a népsűrűség kicsi. Emiatt nem érte volna meg dedikált nagysebességű pályát építeni,mint például Franciaországban vagy Spanyolországban, hanem a meglévő infrastruktúrán kellett nagyobb sebességet elérni. Természetesen a meglévő hálózatot is fejleszteni kellett, de még mindig olcsóbb volt, mint új vasútvonalakat építeni.
A VR olyan vonatokat szeretett volna, mely a lehető legnagyobb sebességet képes elérni a hagyományos vonatokkal közösen használt pályán.
A Pendolino ezeknek a kihívásoknak tökéletesen megfelelt, hiszen korábban Olaszország is hasonló gondokkal küzdött. A billenőszekrényes jármű képes enyhén bedőlni az ívekben, így ott is gyorsabban tud haladni, ahol a hagyományos vonatoknak már lassítania kellene.
A vonatok hat részesek, összesen 309 ülőhely található rajtuk. A nyolc vontatómotor összteljesítménye 4000 kW, melyek 220 km/h sebességre tudják felgyorsítani a szerelvényt. A gyorsulása is figyelemre méltó: mindössze 193 mp szükséges ahhoz, hogy a vonat 200 km/h sebességgel száguldjon.
Zöld Pendolino Helsinki főpályaudvarán (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az eredetileg fehér-piros színű vonatokat időközben átfényezték a VR új színterve szerint: a belföldi Pendolinok zöld-fehérek, a nemzetközi forgalomban közlekedők pedig kék-fehérek lettek.
A magasabb szolgáltatást pedig az utasok is értékelik, hiszen Finnországban egyre többen választják a vasutat a távolsági közlekedésben is!
Mint látható, akár már 18 korszerű és gyors szerelvény (természetesen a megfelelő infrastruktúrával) is képes országos jelentőségű változtatásokat okozni a vasúti közlekedésben. Modern és kényelmes szerelvények, vasútépítések- és fejlesztések és a menetidők látványosan csökkennek.
Utolsó kommentek