1994-ben Chris Sawyer hatalmas sikert ért el a Transport Tycoon nevű játékával. Sikerült a gazdasági szimulációs/vonatos játékok között egy igazi klasszikus, maradandó alkotást létrehoznia. A Transport Tycoon a korábbi Railroad Tycoon továbbgondolása volt, melyben a gazdasági élet irányítása helyett sokkal inkább a közlekedésre helyezte a hangsúlyt. A vonatokon kívül hajókkal, autókkal és repülőgépekkel lehetett benépesíteni a birodalmunkat, miközben akár további három gépi ellenféllel is játszhattunk.
Az OpenTTD egyik városa három vasútállomással, repülőtérrel, kikötővel
1995-ben jött ki a Transport Tycoon Deluxe, mely további három éghajlati övet, egy pályaszerkesztőt, igazi maglev vonatokat és jobb jelzőlámpákat tartalmazott. Később még kijött egy újabb folytatás, a Locomotion, de az nem aratott túl nagy sikert a játékosok körében.
Az idő telt-múlt, a gépek egyre jobbak és gyorsabbak lettek, de újabb folytatás csak nem akart érkezni. Úgy tűnt a 2001-ben megjelent Window XP megpecsételi a sorsát, ugyanis ezen az operációs rendszeren nem akart elindulni.
És itt, ezen a ponton történt egy nagyon érdekes, talán példa nélküli fordulat a számítógépes játékok történetében: Josef Drexler elkészítette hozzá a nem hivatalos TTD patchet, mellyel Windows XP alatt is működött a program. A patch a későbbiek folyamán újabb és újabb funkciókkal bővült, kiküszöbölve a játék néhány korábbi korlátját. A legjelentősebb módosítás több járművet engedélyezett, de később megváltoztak a jelzők, a repülőterek, és komplexebb szállítási hálózatokat lehetett létrehozni.
Később a fejlesztés egy másik úton is elindult: 2003 és 2004 között Ludvig Strigeus (a ScummVM és a µTorrent megalkotója) kódvisszafejtéssel C nyelvre fordította le a játékot, így a további funkciók hozzáadása leegyszerűsödött. Ezzel megszületett az OpenTTD!
Az idők során rengeteg hasznos újdonság került bele, többek között a hálózati játék, viadukt-, akvadukt-, zsilip-építése, villamos felsővezeték a villamos mozdonyoknak, nagyobb térképek, több mint 50 választható nyelv (köztük a magyar is), hosszabb hidak, hosszabb alagutak, fejlettebb tereprendezés... csak hogy néhány példát említsek. Ezek mellett pedig az eredeti DOS-os játékot többtucat egyéb operációs rendszerre is lefordították, így napjainkban már fut mobiltelefonon, táblagépen vagy linuxos számítógépen is.
Azoknak, akik érdeklődnek a vonatok iránt, ám valahogy az elmúlt 20 évben mégis elkerülték a programot:
A Transport Tycoonban és a folytatásaiban is egy szállítási vállalatot vezetünk. A játék során meg kell keresnünk a szállítási igényeket a bányák és a gyárak vagy a városok között, majd különböző járművekkel el kell szállítanunk a nyersanyagokat, késztermékeket, utasokat vagy épp a leveleket. Ehhez vonatok (hagyományos, egysínű, maglev), hajók, repülőgépek, helikopterek, autóbuszok és teherautók állnak a rendelkezésünkre.
Minden elszállított rakomány után pénzt kapunk, melyből további járműveket vásárolhatunk, hogy bővítsük a cégünket. A járművek néha lerobbannak, elöregszenek, a gyárak bezárnak, a bányák pedig kimerülnek. De a gépi ellenfelek is igyekeznek megszerezni az utasok és a gyárak bizalmát, így velük is versenyeznünk kell jobb szolgáltatásokkal, modernebb vagy gyorsabb járművekkel.
Ezért folyamatosan szemmel kell tartanunk a birodalmunkat, nehogy a nyereséges vállalkozásunk csődbe jusson!
Ami viszont az 1994-es változat óta szinte változatlan formában megmaradt, az az eredeti választható járművek. (Természetesen lehetőségünk van új járműveket is letölteni vagy akár készíteni). Az 1995-ben megjelent Deluxe verzió megváltoztatta a járművek nevét a szerzői jogi viták elkerülése miatt, így a játék az eredeti helyett kitalált neveket tartalmaz. A mozdonyok és a motorvonatok ugyanazzal a grafikával, árral és tulajdonságokkal szerepelnek mind a négy programváltozatban mind a mai napig, mint az eredeti, 1994-es verzióban.
Ismerjük hát meg ezeket az angol vasúti járműveket, melyekkel naponta többezer játékos játszik közel 20 éve, mégis alig-alig ismertek.
A játékban az alábbi járműveket vásárolhatjuk a vasúti közlekedéshez:
Gőzmozdonyok
Járműtípus |
Sebesség |
Tömeg |
Teljesítmény |
Feltalálás éve |
Maximális életkor |
Eredeti jármű |
'Jinty' Class |
64 km/h |
45 t |
223 kW |
1925 |
14 év |
LMS Fowler 3F sorozat |
Az LMS Fowler 3F sorozatot 1924 és 1931 között gyártották különböző angliai üzemekben. Hét év alatt összesen 422 db készült a kis szertartályos mozdonyból. 1959-ben kezdődött a nagyarányú selejtezése, mely már 1967-ben be is fejeződött. A mozdonyokból tíz darabot őriztek meg. Beceneve "Jinty", akárcsak az angol The Eight Famous Engines (magyarul kb.: A nyolc híres gép) egyik karakterének a neve.
Az eredeti Transport Tycoon első választható gőzmozdonya, így valószínűleg mindenki ezzel a típussal kezdte a játékot is annak idején. A jelenlegi OpenTTD-ben már nem szerepel.
|
Kirby Paul Tank |
64 km/h |
47 t |
223 kW |
1925 |
15 év |
GWR 5700 sorozat |
A GWR 5700 sorozatú szertartályos gőzmozdonyt 1927 és 1950 között gyártották. Ez idő alatt összesen 863 db készült el belőle a Great Western Railway számára. A nagy darabszám miatt angol földön ismert mozdonynak számít. Nem csak játékprogramban, de filmekben is szerepelt, sőt erről a típusról mintázták a Thomas, a gőzmozdony főszereplőjét is!
A Transport Tycoonban a második, az OpenTTD-ben az első választható gőzmozdony, továbbá a legolcsóbb is, de kis teljesítménye miatt érdemes minél hamarább megszabadulni tőlük.
|
Chaney "Jubilee" |
112 km/h |
131 t |
746 kW |
1934 |
21 év |
LMS Jubilee Class |
Az LMS Jubilee Class szerkocsis gőzmozdonyokat 1934 és 1936 között gyártották. Fővonali személyvonati sorozat volt. Az elsőt 1952-ben, a többit pedig 1960 és 1967 között selejtezték. Összesen négy darabot őriztek meg belőle az utókornak.
A játékban az első jól használható mozdony, így biztosan sokat fogunk belőle vásárolni.
|
Ginzu "A4" |
128 km/h |
162 t |
895 kW |
1935 |
20 év |
LNER A4 |
Az LNER A4 sorozatú szerkocsis mozdonyból 1935 és 1938 között összesen 35 db épült Gresley tervei alapján. Már a kezdetektől fogva a nagysebességű London-Newcastle közötti járatokra osztották be. Egy LNER A4 mozdony 1938 július 3-án 6 személykocsival és egy mérőkocsival 201,2 km/h (126 mph) sebességet ért el, felállítva a gőzmozdonyok sebesség-világrekordját! Ezt az eredményt azóta sem sikerült megdönteni.
1935-ös játékbeli megjelenése és 128 km/h sebessége kiválóan alkalmassá teszi személy- és tehervonatok továbbítására is, egyedüli hátránya a magas ára.
|
SH "8P" |
144 km/h |
170 t |
1193 kW |
1954 |
23 év |
BR Standard Class 8 |
A BR Standard Class 8-ból mindösszesen egy prototípus épült 1954 áprilisában a Crewe Works gyárában. A mozdony a BR Standard Class 7 alapjaira épült. Késő megjelenése miatt már a dízelmozdonyokkal kellett versenyeznie. A 2300 kW-os teljesítménye megegyezik a 10 évvel fiatalabb MÁV V43 sorozat teljesítményével, ami a gőzmozdonyok korában nagyon szép eredmény volt. Az egyetlen prototípust 1962 decemberében selejtezték, de üzemképes állapotban megőrizték, így még napjainkban is dolgozik a nosztalgiavonatok élén.
A játékban érdemes a nagytömegű vonatok elé befogni, de a korábban vásárolt mozdonyokat már nem érdemes lecserélni, hiszen hamarosan úgyis megjelennek a dízelmozdonyok is.
|
Dízelmozdonyok és motorvonatok
Járműtípus |
Sebesség |
Tömeg |
Teljesítmény |
Feltalálás éve |
Maximális életkor |
Eredeti jármű |
Manley-Morel DMU |
112 km/h |
32 |
447 kW |
1957 |
12 év |
British Rail 101 sorozat |
A British Rail 101 sorozatot 1956 és 1960 között gyártották. Két alsorozata volt, a Class 101-ből 527-et, a Class 102-ből 106 db-ot gyártott a Metropolitan Cammell. A legutolsót 2003 decemberében selejtezte a British Rail, 47 évnyi munka után! 41 kocsit őriztek meg az utókornak.
A játékban a kis teljesítménye és kevés férőhelye miatt csak a kisforgalmú szakaszokra érdemes vásárolni belőle. Bővíthető akár tízkocsissá is, de ekkor már az alacsony teljesítménye miatt csak vánszorogni fog.
|
SH/Hendry "25" |
128 km/h |
72 |
932 kW |
1962 |
18 év |
British Rail 25 sorozat |
Az 1961 és 1967 között gyártott British Rail 25 sorozat mozdonyaiból 327 db készült a teherforgalom számára. Később azonban a személyvonatok elé is befogták őket. A mozdonynak több különböző alváltozata is épült. Lehetséges több mozdonyt is összekapcsolni és egy vezetőállásból vezetni. Még napjainkban is üzemelnek.
A Transport Tycoonban szereplő SH/Hendry "25" mozdonyok nem megbízhatóak, gyakran lerobbannak. Teljesítménye és sebessége szintén alacsony, így nem érdemes túl sokat vásárolni belőle.
|
Floss "47" |
160 km/h |
112 |
1924 kW |
1962 |
22 év |
British Rail 47 sorozat |
A British Rail 47 sorozat mozdonyai már komolyabb gépek. A hattengelyes dízel-elektromos erőátvitelű mozdonyból összesen 512 db-ot gyártott 1962 és 1968 között a Brush Traction, a British Rail és a Crewe Works. Tömeges megjelenésük tette lehetővé a gőzmozdonyok selejtezését. Az ország bármely fővonalán bevethetőek voltak, mind a személy- mind a tehervonatok élén. Még napjainkban is dolgoznak Anglia-szerte mind az állami, mind a magánvasutak vonatait vontatva.
A képzeletbeli Floss "47" sorozatú mozdonyokkal mi is megkezdhetjük a gőzmozdonyok nyugdíjazását. Ráadásul ezzel a lépéssel még a vonataink sebessége is, ezzel együtt pedig a bevételünk is látványosan nőni fog!
|
UU "37" |
144 km/h |
101 |
1305 kW |
1959 |
20 év |
British Rail 37 sorozat |
A British Rail 37 sorozat szintén dízel-elektromos fővonali mozdonysorozat. Beceneve "Traktor", mivel a dízelmotor hangja hasonlít egy traktor hangjára. 1960 és 1965 között összesen 309 db került a British Railhoz, hogy Kelet-Angliától Skóciáig vontassa a nehéz InterCity- és tehervonatokat.
Teljesítménye és sebessége miatt a játékban érdemesebb az eggyel korábbi dízelmozdonyt használni.
|
SH "125" |
201 km/h |
70 |
3356 kW |
1978 |
20 év |
InterCity 125 |
Az 1975 és 1982 között üzembe állt InterCity 125 sorozat a nevét onnan kapta, hogy engedélyezett legnagyobb sebessége 125 mérföld/óra (kb. 200 km/h)! 1973 június 12-én egy teszt során 230 km/h sebességet ért el. 1987 november elsején még ezt is megdöntve, 238 km/h sebességgel száguldott, felállítva a máig megdöntetlen dízelmotorvonat-sebességrekordot. A British Rail a West Coast Mainline és az East Coast Mainline nevű fővonalakon üzemeltette őket, mielőtt villamosítva lettek volna. Napjainkban különböző magántársaságoknál dolgoznak.
A Transport Tycoon SH "125" vonata szintén nagyon gyors, így érdemes a személyszállító vonatok mozdonyait lecserélni rá. Érdekesség, hogy a játékban a vonófejek még némi postát is képesek szállítani.
|
"Dash" |
120 km/h |
38 |
523 kW |
1984 |
15 év |
British Rail 150 sorozat |
A British Rail 150 sorozatot a BREL York gyártotta 1984 és 1987 között. Összesen 137 motorvonat készült három alsorozatban. Megjelenésük lehetővé tette, hogy az első generációs motorvonatokat végleg kivonják a forgalomból. Az elején lévő ajtó lehetővé teszi, hogy ha több egység összekapcsolva közlekedik, az utasok akkor át tudjanak jutni az egyik kocsiból a másikba. A megoldás hátránya, hogy a mozdonyvezető emiatt meglehetősen szűk helyen kénytelen dolgozni.
Sebessége és teljesítménye miatt gazdaságosabb inkább mozdony-vontatta hagyományos vonatokkal szállítani az utasokat a Transport Tycoon birodalmunkban.
|
Villamosmozdonyok és motorvonatok
Járműtípus |
Sebesség |
Tömeg |
Teljesítmény |
Feltalálás éve |
Maximális életkor |
Eredeti jármű |
SH "30" |
160 km/h |
84 t |
2685 kW |
1965 |
23 év |
British Rail 86 sorozat |
A 100 db British Rail 86 sorozatú villamos mozdonyt a British Rail Doncaster Works és az English Electric at Vulcan Foundry gyártotta 1965 és 1966 között. Az akkor frissen villamosított West Coast Main Line vonalra kerültek, ahol a gőzmozdonyokat váltották le. A sorozat elősegítette a gőzmozdonyok további selejtezését, ami egészen 1968-ig tartott. A gépek a távolsági forgalomban vettek részt, London Euston-ból Birminghambe, Crewe-be, Manchester Piccadilly-be, Liverpool-ba, majd később Prestonba és Glasgowba közlekedtek.
A BR 86 sorozat eljutott egészen Magyarországig is, ugyanis a Floyd magán-vasúttársaság kilenc, már leselejtezett mozdonyt vásárolt saját célra. Így akár Budapesten is találkozhatunk egy kis megelevenedett Transport Tycoonnal.
Sokat nem érdemes a cégünknek vásárolni belőle, hiszen alig 8 év múlva egy sokkal jobb mozdonyt kapunk. De ha mégis üzembe akarjuk állítani a sorozatot, ne felejtsük el előtte villamosítani a vasútvonalainkat!
|
SH "40" |
177 km/h |
82 t |
3728 kW |
1973 |
23 év |
British Rail 87 sorozat |
A 36 db British Rail 87 sorozatú villamos mozdonyt 1973 és 1975 között gyártotta a BREL Crewe Works. Személyforgalomra használták a West Coast Main Line nevű fővonalon, ahonnan később kiszorultak a gyorsabb, modernebb Virgin Pendolinok miatt. Brit élete utolsó éveiben néhány megfordult több magánvasútnál is, ahol tehervonatokat vontatott. A sorozat tagjainak majdnem fele Kelet-Európában kezdett új életet, miután 17 mozdonyt megvásárolt és elszállított Bulgária első magán vasúttársasága, a Bulgarian Railway Company A.D.
A játékbeli megfelelője hasznos társunk lesz, hiszen sebessége és teljesítménye miatt egyaránt befoghatjuk személy- és tehervonat elé is. Valószínűleg a leggyakoribb mozdony lesz a céges flottában, ugyanis ezután már nem találnak fel új villamos- vagy dízelmozdonyt.
|
"T.I.M" |
241 km/h |
90 t |
5220 kW |
1984 |
25 év |
TGV |
A játékban nem derült ki, hogy a fejlesztők a több TGV szerelvény közül melyikre is gondoltak, se az évszám, se a teljesítmény, se a sebesség alapján nem lehet pontosan beazonosítani, így vagy a TGV Sud-Est vagy pedig a TGV Atlantique jöhet számításba.
Az első TGV a Párizs és Lyon között megépült Európa első nagysebességű vasútvonalán állt üzembe 1981-ben. A kezdetekkor a legnagyobb sebesség 270 km/h volt, de ezt később 300 km/h-ra emelték fel. Napjainkban Európában kb. 500 TGV szerelvény üzemel, melyek különböző változatai eljutnak már Hollandiába, Németországba, Angliába, Belgiumba és Spanyolországba. A vén kontinensen kívül az USA-ban (Acela-express) és Dél-Koreában utazhatunk TGV-vel.
A Transport Tycoon TGV vonófejei alkalmasak személy- és tehervonatok vontatására is, még ha a valóságban ilyen soha nem is fordulhat elő!
|
"Asiastar" |
265 km/h |
94 t |
5966 kW |
1992 |
25 év |
Eurostar |
Az Eurostar vonatokat 1992-ben fejlesztették k, kimondottan a Csatorna-alagútban való közlekedéshez. Külső méretei lehetővé teszik, hogy a kisebb angol űrszelvényen se lógjon túl, a négy áramrendszer és a több biztosítóberendezésnek köszönhetően pedig egyaránt képes biztonságosan közlekedni Franciaországban és Angliában is.
Mióta elkészült az angliai HSL-1 vonal, a 750 V egyenáramot és az alsó áramszedőket már nem használják. Végsebessége 300 km/h, melyet mindkét országban ki is használ, egyedül csak a Csatorna-alagútban van 160 km/h-s sebességkorlátozás. A Csatorna-alagút biztonsági szabályai és a lehető leggazdaságosabb közlekedés miatt az Eurostar szerelvények Európa leghosszabb vonatai.
A Transport Tycoon utolsó hagyományos vonata, ezután már nem találnak fel új, síneken közlekedő vonatot.
|
Járműtípus |
Sebesség |
Tömeg |
Teljesítmény |
Feltalálás éve |
Maximális életkor |
Eredeti jármű |
X2001 |
305 km/h |
95 t |
6618 kW |
1999 |
20 év |
SJ X2000 |
A svéd SJ X2000 Skandinávia nagysebességű, billenőszekrényes vonata. Összesen 52 db-ot gyártott az ABB belőle 1990-től a Svéd Államvasutaknak. Megpróbálkoztak az exporttal is, így eljutott az USA-ba, Kanadába, Kínába, sőt Ausztráliába is. Az üzlet nem jött össze, egyedül a kínaika vásároltak egy szerelvényt, melyek alapján kifejlesztették (gyakorlatilag lemásolták) saját nagysebességű vonatukat, a Blue Arrowot. Egy svéd X2000 súlyosan összetört, ezért a svédek a korábban Kínának eladott egyetlen szerelvényt is visszavásárolták maguknak.
A Transport Tycoonban mint egysínű vasúti jármű vásárolható meg, ami súlyos pontatlanság, hiszen az eredeti nem egysínű jármű!
|
'Millennium Z1' |
336 km/h |
170 t |
7353 kW |
2005 |
20 év |
Transrapid 06 |
A Transrapid 06 a német Krauss-Maffei által kifejlesztett prototípus maglev motorvonat. 1980 és 1983 között készült el belőle egy szerelvény. Maximális sebessége 412 km/h volt. Később továbbfejlesztették, utódai a Transrapid 7 és Transrapid 8. A 8-as számú végül közforgalomba is állt, de nem a tervezett Berlin-Hamburg (vagy Berlin-Budapest) maglev pályán, hanem helyette a sanghaji repülőtéri maglev vonalon. Bár a jármű bevált, a pálya építésének magas költségei végett és biztonsági aggodalmak (elektromágneses sugárzás) miatt még Kínában sem épültek további maglev-vonalak.
A Transport Tycoonban a Transrapid egy különálló, a valóságban ebben a formában nem létező egysínű vonat, ráadásul az egysínű vonatok közül az utolsó feltalált típus is. Bizonyára sokat fogunk vásárolni belőle, mert mikor megjelenek, a régebbi, hagyományos vonatok vásárlási lehetősége fokozatosan megszűnik, az első igazi maglev vonatra pedig még 15 évet kell várni!
|
Az utolsó csoport csak a teljesség kedvéért van itt, nyilvánvaló, hogy se 1995-ben nem lehetett tudni, se napjainkban nem tudhatjuk biztosan, hogy mi fog közlekedni 2021 után!
Maglev járművek
Járműtípus |
Sebesség |
Tömeg |
Teljesítmény |
Feltalálás éve |
Maximális életkor |
Eredeti jármű |
Lev1 'Leviathan' |
402 km/h |
105 t |
7457 kW |
2021 |
20 év |
Transrapid |
Lev2 'Cyclops' |
450 km/h |
120 t |
8948 kW |
2028 |
20 év |
Transrapid |
Lev3 'Pegasus' |
480 km/h |
130 t |
11185 kW |
2035 |
20 év |
Transrapid |
Lev4 'Chimaera' |
643 km/h |
300 t |
14914 kW |
2037 |
20 év |
Transrapid |
A posztban szereplő fényképek a Wikimedia Commons weboldaláról származnak.
Ennyi olvasás után pedig játékra fel! A legfrissebb OpenTTD letölthető a http://www.openttd.org/en/ címről!
Utolsó kommentek