Ausztriában több, évek óta tartó építkezés végre-valahára befejeződik vagy legalább használható állapotba kerül, melyek egy kicsit megváltoztatják a Budapest és München között vonattal utazó emberek vonatútját! De mi is változik tulajdonképpen és hogy befolyásolja ez az utazást?
2012 december 9-től bizonyos szakaszokon akár 230 km/h-val is utazhatunk? (kép forrása: ÖBB)
A változás folyamatos, az ÖBB folyamatosan fejleszti a legfontosabb fővonalát a Westbahn-t. Ez a vasútvonal Bécstől a nagyobb városokat érintve egészen Salzburgig húzódik, és ezen a vonalon naponta többszáz vonat közlekedik. Az elmúlt években a meglévő két vágány mellé további két vágány épül, növelve a pálya kapacitását és a sebességet. A vasút mindkét vége is komoly változásokon esik át, gondoljunk csak a Salzburg Hauptbahnhof átépítésére vagy az új Wien Westbahnhofra.
Kezdjük egy kis történeti áttekintéssel: sokan panaszkodnak, hogy jaj milyen lassú is a vonat és hogy mennyit kell menni vele, akár ha csak Bécsig utazunk. Nekik üzenem, hogy a vasút előtt csak lovaskocsi volt, amivel az akkori Pestről Bécsig 48 óra volt az út! Ma pedig vonattal már csupán 3 óra körüli ez az idő!
A Budapest és Bécs közötti összeköttetés mindig is kiemelt fontosságú volt. Már az első magyarországi vasútvonal is Pest és Vác között a későbbi bécsi összeköttetés kezdete volt. Később azonban a háború miatt egy új vonal épült a Duna másik oldalán. Ezt az évek alatt folyamatosan modernizálták, így mindig Magyarország kiemelt vonala volt
A vonal villamosítása 1933-ra fejeződött be, majd itt álltak üzemben Kandó Kálmán villamosmozdonyai is. Az 1990-es évek végére itt lett bevezetve először a 160 km/h-s sebesség. Ehhez azonban új, erősebb kétáramnemű mozdonyokra volt szükség. 2002-re érkeztek meg a MÁV új MÁV 1047 sorozatú (jelenleg MÁV 470 sorozat) mozdonyai, kiváltva az elavult MÁV V63 sorozatot és feleslegessé téve a mozdonycserét a határon.
Később itt épült ki elsők között az ETCS rendszer is, és ez volt Európa első nemzetközi vonala ETCS biztosítóberendezéssel.
2008-tól pedig forgalomba állt az első nagysebességű Railjet szerelvény is, új korszakot hozva ezzel a magyar vasúti közlekedésbe.
Akkor lássuk sorjában Budapestről:
Sajnos pozitív fejlesztésre Magyarországon nem számíthatunk a közeljövőben, ami mégis történik (pl.: az ETCS további fejlesztése Level 1-ről Level 2-re) abból az utasok semmit sem fognak érzékelni. Félő viszont, hogy az elégtelen karbantartás miatt a pálya tovább romlik, emiatt pedig a menetidő nőni fog!
De lépjük át a határt és nézzünk szét Bécsben is!
A legnagyobb változás az új Wien Hauptbahnof építése. Az építkezés 2007 júniusában kezdődött, amikor Werner Faymann osztrák közlekedési miniszter, Michael Häupl Bécs főpolgármestere és Martin Huber az Osztrák Szövetségi Vasutak elnöke Bécsben a Südtiroler Platzon letették a jövendőbeli állomás alapkövét.
A Wien Hauptbahnhof az elavult, 2010-ben túlnyomórészt lebontott Wien Südbahnhof helyén épül meg 886 millió euró költséggel. Naponta mintegy ezer szerelvény és 145 ezer utas fog áthaladni rajta. Az építkezés 2009-ben, a labdarúgó EB után indult meg. Az új pályaudvar a tervek szerint átveszi a Südbahnhof és Wien Westbahnhof jelenlegi szerepét.
Az új Wien Hauptbahnhof látványterve (extra nagy felbontásért katt ide, figyelem a kép 11 Mbyte-os!)
Új fejezetet jelent 2012. harmadik negyedéve az építkezés történetében. Noha még az utasforgalom számára nem nyitották meg, 2012. augusztusa óta a vágányain szerelvényeket tárolnak, 2012. szeptembere óta pedig az elkerülő vágányok használatát megszüntetve a Wien Meidling felől érkező vonatok (így többek között a Magyarországra induló Railjetek is) a Főpályaudvar fedett vágányain haladnak át.
A pályaudvaron a tervek szerint 12 peron lesz, melyből kettő a föld alatt lesz. Épül továbbá egy 600 férőhelyes parkoló, és egy 1100 férőhelyes kerékpártároló is. 20000 m²-en 100 új üzlet és étterem nyílik majd. Az állomás környékén, a tárolóvágányok helyén új irodaházak, üzletek, lakások épülnek majd. (forrás: A magyar Wikipédia Wien Hauptbahnhof cikke).
Ezzel az építkezéssel előreláthatólag megszűnik a vonatok irányváltása Bécsben, jelentős időt megtakarítva a későbbiekben.
Továbbhaladva elérkezünk az új 13,35 km hosszú Wienerwaldtunnel-hez, melyet nemrég fejeztek be. Ez az alagút Gablitz és Mauerbach között húzódik Ausztriában a Bécsi erdő alatt (Innen a neve is). Az alagút része az új 250 km/h-s nagysebességű vasútvonalnak, mely Bécs és Sankt Pölten között épült.
Az épülő Wienerwaldtunnel (kép forrása: Picassa)
Az építkezés 2004-ben kezdődött, maga az alagút 2010 februárra lett kész. A vágányok fektetése csak ezután indult meg. Ez az alagút Ausztria leghosszabb vasúti alagútja.
Innentől pedig már el is értük a Westbahn új részét! Itt a legfontosabb változás az, hogy végre elkészült Bécs és Sankt Pölten között az új nagysebességű pálya!
A Bécs-Sankt Pölten-nagysebességű vasútvonal, Ausztria leggyorsabb vonala (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az új vasútvonal videója a Youtube-on
Az új vonalon először tudják kihasználni a Railjet-szerelvények maximális, 230 kilométer per órás sebességüket. Ez azt jelenti, hogy Railjettel Bécs és Salzburg között 23 perccel, Bécs–Linz viszonylatban 19 perccel, Bécs–Sankt Pölten között pedig 16 perccel csökken a menetidő. A Bécs és Sankt Pölten közötti menettartam 25 perc lesz a kötött pályán, autópályán ezt kétszer ennyi idő alatt lehetne megtenni.
2012 december 9-től nem csak a Frankfurtig utazó utasok láthatják ezt a számot a kijelzőn! (kép forrása: Német Wikipédia)
A következő megállónk Salzburg Hauptbahnhof. Ennek az átépítéséről már korábban is raktam fel képeket, melyek itt és itt láthatóak.
Az átépítés során az állomás csonkavágányait megszüntetik és így minden vágány átmenő lesz. A vágányok felé pedig egy hatalmas tető is épült, ahová meg nem ér el, ott szép fehér perontetők védik majd az utasokat. Az aluljárókat mozgólépcsővel és lifttel is meg lehet majd közelíteni és mindenhová vizuális utastájékoztató táblák kerülnek.
A Főpályaudvarra egy EC vonat érkezik, élén egy ÖBB 1116-os villamosmozdonnyal
A végére maradt a Salzburg-Rosenheim-München vasútvonal, melynek a felújítása szintén folyamatban van, de ennek hatását csak évek múlva fogjuk igazán érzékelni. Az átépítés után a jelenlegi 120-160 km/h-val járható vonal remélhetőleg egységesen végig 160 km/h sebességű lesz. 2009 és 2015 között zajló építkezéseknek hála összesen 20 percet faragnak majd a korábbi 1 óra 22 perces menetidőből.
Ha minden fejlesztés elkészül 2015-ig, a jelenlegi 7 óra 22 perces menetidő több mint egy órával fog lerövidülni, a teljes München-Budapest táv 6 óra 12 perc lesz majd! A teljes táv kb. 750 km, melyből kb. 190 km esik Magyarországra. Így a további sebességnöveléshez már Magyarországnak kell tennie valamit!
Remélem sikerült némi reményt adnom a vonattal utazóknak és sikerült kíváncsivá tennem az autóval utazókat is!
Utolsó kommentek