Első osztrák munkahelyemre mindig vonattal utaztam Magyarországról Sopronon át a Sopron-Bécsújhely vasútvonalon keresztül. A győri fővonalon való utazás után Sopronban egy Jenbacher-motorkocsira való átszállás majd a határátkelés mindig visszalépésnek tűnt Magyarország irányából, pedig Sopron és Bécsújhely között jelentős az ingázó forgalom. Az évek alatt az Osztrák Államvasút, az ÖBB többször is csinosítgatta a vonalat, de igazán jelentős fejlesztés nem történt.
Bad Sauerbrunn (Savanyúkút) megújult állomása egy látványterven (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)
2024 azonban úgy tűnik, ebben is változást hoz! 2023 végén az ÖBB komoly fejlesztéseket ígért erre a 31,8 km hosszúságú, kevésbé ismert nemzetközi vonalra!
Története
Magyarország első vasútvonala Pest és Vác között nyílt meg 1846. július 15-én, a második helyezett esetében azonban már megoszlanak a vélemények. A történelemkönyvek szerint a második a Pest-Szolnok vonal volt, ám épült korábban egy vasútvonal Sopron és Bécsújhely között is, nagyrészt osztrák földön. Talán emiatt is nem tekinti mindenki magyar vasútvonalnak. A Sopron és Bécsújhely közötti vonalat 1847. augusztus 20-án adtak át a forgalomnak, 11 nappal megelőzve az 1847. szeptember elsején átadott Pest-Szolnok-vasútvonal megnyitását.
Megérkezés Wiener Neustadtba a GySEV zöld-sárga szóló Jenbach motorkocsijával még 2015-ben
A vasútvonal az akkor már megnyílt Bécs-Trieszt vonalba csatlakozott be Bécsújhelynél, átszállásos eljutási lehetőséget biztosítva Nyugat-Magyarországról az osztrák főváros vagy a tengerparti, akkor még osztrákTrieszt felé.
Nagymarton állomás 2009-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A folytatása Győr és Szombathely felé épült ki a következő években, egy alternatív, hosszabb és lassabb kapcsolatot biztosítva a Monarchia fővárosai között.
Érdekesség, hogy Európa-szerte az elsőnek átadott vasútvonalak az évek folyamán komoly, kétvágányos és villamosított fővonalakká fejlődtek, a Sopron-Bécsújhely-vasútvonal azonban nem futott be nagy karriert, egy egyszerű mellékvonal maradt, bár az átlagos magyarországi mellékvonalaktól lényegesen jobb műszaki tartalommal. A vonal több olyan települést is felfűz, mely jelentős helyi utasforgalmat biztosít a vasúti járatoknak.
Bad Sauerbrunn 2011-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ÖBB az elkövetkező években tervezi a Bécsújhely (Wiener Neustadt) és Sopron közötti Mattersburgi vasútvonal villamosítását és az állomások korszerűsítését. A vasút több mint 100 millió eurót tervez ebbe befektetni, hogy a 2026 végi menetrendváltástól kezdve környezetbarát városi járatok közlekedhessenek Bécsújhely és Sopron között. Loipersbach-Schattendorf, Mattersburg Nord, Bad Sauerbrunn, Marz-Rohrbach és Neudörfl állomásai is új, modern külsőt kapnak.
Bahnhof Loipersbach - Schattendorf látványterve (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)
A vonalon és a rajta lévő elavult állomásokon jelenleg még dízelmotorvonatok közlekednek. Ez a 2026 végi menetrendváltástól kezdve a múlté lesz, amikor elektromos meghajtású Cityjetek fognak közlekedni a pályákon. Loipersbach-Schattendorf, Marz-Rohrbach, Mattersburg Nord, Bad Sauerbrunn és Neudörfl állomásokat felújítják és korszerűsítik. Heinz Gschnitzer projektvezető szerint az ÖBB több mint 100 millió eurót fektet be ebbe a projektbe.
Bahnhof Mattersburg Nord látványterve (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)
"Korszerűbb vonatokat tudunk majd itt közlekedtetni, amelyeket zöld árammal hajtanak. A Mattersburgi vasútvonalat Burgenlandból Bécsújhelyen keresztül egészen Bécsig szeretnénk összekötni. A jelenlegi bécsújhelyi átszállási kényszer ezután a múlté lenne, és a menetidő-intervallumokat is szeretnénk lerövidíteni" - mondja Gschnitzer.
Bahnhof Neudörfl látványterve(Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)
Az ÖBB reméli, hogy ezek az intézkedések jelentősen növelik az utasszámot. "A Wiener Neustadt-Sopron útvonalon jelenleg négy számjegyű utasszám közepén vagyunk, és az építkezések befejezése után még növekedési potenciál van" - mondja optimistán Christopher Seif, az ÖBB sajtószóvivője. A normál üzem itt a jövő év végéig folytatódik, mivel ennyi időbe telik, amíg az összes szükséges engedélyt jóváhagyják. Ha minden a tervek szerint halad, az átalakítási munkálatok 2025-ben kezdődnek.
Bahnhof Marz - Rohrbach látványterve (Fotó: BVZ, ÖBB/Feuchtenhofer Architekten)
A villamosítás akár azt is lehetővé tenné, hogy a Magyarország felől Sopronba érkező Intercity vonatok végállomása ne Sopron, hanem Bécsújhely legyen, az Ausztriába ingázóknak megspórolva ezzel egy átszállást. A vasútvonal korszerűsítése és a menetrend fejlesztése már csak azért is időszerű, mert az ágfalvi osztrák-magyar határátmeneten annyian haladnak át személyautóval, hogy az a környéken élőknek elviselhetetlen. Talán ha rendelkezésre áll egy korszerű vasúti eljutási lehetőség is, kevesebben választják majd a közúti közlekedést, így a korlátozások és viták is megszűnnek idővel.
Forrás
* bvz.at - ÖBB: Strecke wird elektrifiziert und Bahnhöfe modernisiert
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek