Az Amerikai Egyesült Államok vasúti közlekedését elsősorban a nagy teherszállító magán vasúttársaságok uralják, a hosszú vonatok akár több, mint 100 kocsiból is állhatnak. A rendkívül magas vasúti teherfuvarozási részarány mellett teljesen eltörpül a távolsági vasúti személyszállítás, a távolsági utazások mindössze 0,1 %-a zajlik vonattal, az emberek többsége saját autóval vagy a kiterjedt belföldi repülőjáratok egyikével közlekedik.
Vasúti híd Fresnóban 2017-ben. Hamarosan vonat is fog közlekedni rajta? (kép forrása: Wikimedia Commons)
Színvonalas, relatív nagysebességű vasúti közlekedés mindössze a keleti parton található, néhány fővonalon. Éppen ezért is volt érdekes bejelentés még 2008-ban, hogy Kalifornia állam, mely gazdaságilag olyan erős, hogy talán csak 10 ország előzi meg, szintén nagysebességű vasutat épít. A terv többször módosult, többnyire az eredeti tervekhez képest a tartalom csökkent, de már építik a vágányokat. Az építkezés előrehaladtával pedig hamarosan járművekre is szükség lesz.
A Kaliforniai Nagysebességű Vasúti Hatóság 2023. augusztusában megkezdte hat, 355 km/h sebességre képes villamos motorvonat beszerzését.
Fantáziarajz egy kaliforniai nagysebességű motorvonatról. Szinte biztos, hogy ez a típus már nem lesz választható 2024-ben.
Augusztus 24-én a testület jóváhagyta a tervezett motorvonatokkal szemben támasztott igényeket. A válaszokat a leendő gyártóknak novemberben kell benyújtaniuk, az előminősített válaszadók számára pedig 2024 első negyedévében ajánlatkérést kell kiírni.
A tervek szerint az első két szerelvényt 2028-ban szállítanák le, hogy teszteljék és a próbafutás során legfeljebb 390 km/h sebességgel közlekedjenek.
Az épülő Kaliforniai nagysebességű vasúthálózat térképe. Jelenleg a kék vonal középső szakasza épül mintegy 190 km hosszan Merced és Bakersfield között
A másik négy szerelvényt 2030 végéig szállítják le, hogy a tervezett San Francisco-Los Angeles útvonal 275 km hosszú Merced-Bakersfield kezdeti üzemeltetési szakaszán megkezdődhessen a kereskedelmi forgalom.
Ha esetleg a japánok nyernének a pályázaton és egy Sinkanszen-motorvonat lenne a befutó...
"A mai intézkedésünk lehetővé teszi számunkra, hogy teljesítsük a szövetségi támogatással kapcsolatos kötelezettségvállalásunkat a tesztelés megkezdésére vonatkozó határidők betartása érdekében" - mondta Tom Richards, a CHSRA igazgatótanácsának elnöke. "Ez fontos mérföldkő számunkra a nagysebességű vasúti szolgáltatás megvalósításában a Középső-völgyben, majd végül Észak- és Dél-Kaliforniában."
A szerződés magában foglalja a szerelvények és a mozdonyvezető-képző szimulátorok tervezését, gyártását, tesztelését és üzembe helyezését, valamint az infrastruktúrával való kapcsolódási pontok tervezési kritériumainak kidolgozását, továbbá a karbantartás és a pótalkatrészek 30 évre szóló biztosítását.
"A nagysebességű vonatok legújabb generációját szerezzük be ehhez az országban elsőként megvalósuló projekthez" - mondta Brian Kelly, a CHSRA vezérigazgatója. 'Várjuk az együttműködést az iparág tagjaival, miközben arra törekszünk, hogy kialakítsuk a nagysebességű vonatok piacát az Egyesült Államokban."
A látványtervekben többnyire a német Siemens villamos motorvonata, melyet Németországban mint ICE3 ismernek, szerepel. De felmerült egy esetleges japán beszerzés lehetősége is, így Sinkanszen motorvonatok érkeznének a sínekre. Lehetséges jelölt még a francia Alstom is TGV motorvonataival, az Alstom Amerikában már bizonyított, az Acela Express szerelvényei szintén Alstom segítséggel épültek és az új Liberty motorvonatok szintén a TGV szerelvények rokonai.
Az Acela Expresseket váltó Alstom motorvonat látványterve, lehet Kaliforniába is kerül belőle hat db?
A mindösszesen 6 szerelvény beszerzése azonban nem tűnik erős kezdésnek, ennyi motorvonattal nehéz lesz teljesíteni a tervezett célokat.
A német államvasút az ICE forgalom beindítását és az első nagysebességű vasútvonal beüzemelését 23 db ICE1 motorvonattal kezdte, és további 26 szerelvény állt megrendelés alatt. Az osztrák államvasút pedig 23 Railjet szerelvénnyel indította a Railjet-szolgáltatását és egy éven belül további 44 szerelvényt vásárolt még a flottához.
Források
* California High-Speed Rail Authority begins procurement of 355 km/h trains
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek