Kína rekordsebességgel, pénzt nem kímélve hálózza be az országot újépítésű nagysebességű vasútvonalakkal. A szükséges technológiákat külföldről szerezte be, hogy azokat a saját igényeihez szabva kiépíthesse a világ legnagyobb, legkiterjedtebb nagysebességű vasúthálózatát.
Az új Pekingi Déli pályaudvar (kép forrása: Wikimedia Commons)
A mára már több mint 22 ezer km-esre nőtt hálózat a világ nagysebességű vonalainak kétharmadát teszi ki, mindezt valamivel több, mint tíz év alatt építették fel.
A kezdetben 220-szal közlekedő vonatok sebessége minden egyes új vonal átadásával tovább nőtt, először 250, majd 300, ezután 350 (2008 augusztusától Peking és Tiencsin között), végül a 380 km/h (Peking és Sanghaj között) sebességig.
Úgy tűnt, ezt az őrületes tempót semmi sem veti majd vissza és már a külföldi terjeszkedés és az export is szóba került.
Ám bebizonyosodott, hogy a politikailag erőltetett, minden áron felépített hálózat nem sikerült tökéletesre, a 2011-ben bekövetkezett súlyos vonatbaleset hidegzuhanyként érte az országot: egy villámcsapás miatt megállt egy vonat a nyílt pályán, majd egy másik ezután hátulról belerohant és kisiklott. A baleset egy hídon történt, több vagon lezuhant a vágányokról. A balesetben 40 ember meghalt, a sebesültek száma 192 volt.
A balesetet követő vizsgálat több hiányosságot is megállapított, melyek együttesen okozták a szerencsétlenséget: A vasútvonalon alkalmazott biztosítóberendezés nem volt megfelelően tesztelve a beépítés előtt, továbbá a vasútnál dolgozó alkalmazottak nem voltak kellőképpen felkészítve a rendkívüli eseményekre. Az álló vonatba belerohanó másik vonat mozdonyvezetője nem tudott a vasútvonal műszaki hibájáról, se arról, hogy egy másik szerelvény vesztegelt a pályán előtte.
A 2011-es vencsoui vonatbaleset (Kép forrása: news.xinhuanet.com)
Emellett fény derült több korrupciós ügyre is, melyek a teljes vasútépítést végigkísérték. Több helyen nem az előírásoknak megfelelő minőségű elemeket építették be az alvállalkozók.
A balesetet követően a vonatok sebességét a korábbi 350-380 km/h helyett 300 km/h maximumban korlátozták.
2017 szeptember közepétől várhatóan új menetrendet vezetnek be az 1380 km-es Peking-Sanghaji-vasútvonalon, a korábbi menetidőhöz képest körülbelül 30 perccel lesz rövidebb a menetidő. A két város között a leggyorsabb vonatnak 4 és fél óra lesz a menetideje. A járatokat az új Fuxing sorozatú motorvonatokkal fogják üzemeltetni, amelyeket a CRRC tervezett 400 km/h legnagyobb sebességre.
A Peking-Sanghaj nagysebességű vasútvonal új motorvonata (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A nagyközönségnek bemutatott új szerelvény előtt pózol a jövendőbeli személyzet
Kíváncsi fotósok a vonat körül Peking Déli pályaudvaron
A gyártó szerint a július 27-én megtartott tesztfutás azt mutatta ki,hogy 350 km/h sebességnél a Fuxing motorvonat 10%-kal kevesebb energiát használ, mint a CRH380 sorozat. (A sebességnek azonban ára van: a Fuxing vonatok 350 km/h sebességnél energiafogyasztása 20-30%-kal több energiát fogyasztanak, mint ha csak 300 km/h-val haladnának, vagyis takarékosabb üzem ide vagy oda, az energiafelhasználás még így is nőni fog).
Források
* www.railwaygazette.com - China to reinstate 350 km/h operation
Utolsó kommentek