A Linz–Kirchdorf an der Krems–Selzthal-vasútvonal, vagy rövidebb nevén a Pyhrnbahn egy 104 km hosszúságú, végig villamosított vasúti fővonal Ausztriában Linz és Selzthal között.
Megérkezés Windischgarstenbe, a vonat indul is tovább Selzthal felé, még 25 kilométer vár rá a célállomásig!
Bár korábban rövidebben már szó esett róla, kép az akkori úton még csak kevés készült róla. Legutóbbi utazásom során, egy viszonylag enyhe, májusi napon ismét vonatoztam rajta, így sikerült pótolni a korábban kihagyott lehetőséget!
Ezekből a képekből következzék egy kisebb válogatás!
A Pyhrnbahn vonal még lankás tájon kanyarog, de a végállomás a hegyeken túl található!
A vasútvonal Linzből, Ausztria harmadik legnagyobb városából indul, kezdetben enyhén dombos tájon át
A vasútvonalon sok teher- és személyszállító vonat közlekedik, és bár a vonal nem érint nagy városokat és csomópontok sincsenek rajta, mégis országos jelentősége gondoskodik az állandó forgalomról. IC-k Graz felé, kamionszállítók, nemzetközi vonatok Szlovéniába, a rengeteg hosszú tehervonat és a köztük szinte elvesző regionális járatok adják a színes forgatagot.
A mezőgazdasági területeket hamarosan legelők majd erdőségek fogják váltani
A regionális járatokat többnyire a Magyarországon is ismert Talent motorvonatokkal vagy ún. Lange Schlieren személykocsikból álló ingavonatokkal állítják ki, de szükség esetén előfordulhatnak még akár InterCity kocsik is a helyi forgalomban. A vonógépek többnyire ÖBB 1044-es és ÖBB 1016-os sorozatba tartozó villamos mozdonyok.
Apró gazdaságok elszórtan a völgyekben
Klaus állomás a vonal 60. kilométerénél
A Steyr folyó duzzasztógátja Klaus an der Pyhrnbahn település közelében
A vasútvonalat 1901 és 1906 között a Kremsthalbahn-Gesellschaft építtette, helyi érdekű vonalként. Ám miután az ÖBB-hez került, egyre inkább fővonallá vált forgalma alapján, bár még mindig többnyire egyvágányú a vonal. Több másik vasútvonallal együtt alkotják a Triest felé haladó áruszállítási útvonalat, így nem csak belföldi jelentőségű, hanem nemzetközi forgalmat is lebonyolít.
Sok iparvágány is kiágazik belőle, melyeken főleg fát és bányakincseket rakodnak. Linz közelében egy hatalmas vasúti-betonalj üzem is található. Ismerve az Osztrák Államvasút ambiciózus terveit, bizonyára még sok teherkocsit megraknak ott betonaljakkal.
Villamosítása több lépcsőben történt, Linz és Spital am Pyhrn között 1977-re lett kész a felsővezeték, az áramrendszer az Ausztriában megszokott 15 kV 16,7 Hz-es rendszer lett.
A hegyek közötti völgy egyre jobban összeszűkül
A pálya kiváló minőségű, néhány helyen 140 km/h-val is járható!
A távolban a Pyhrn-autópálya völgyhídja
A Steyr folyó tóvá duzzasztott része
Nem csak vonattal, autóval is rendkívül látványos az idevezető út
A vadregényes környezetben a népesség rendkívül alacsony, csak néhány kisebb falu vagy ház jelenti az emberi jelenlétet, de sok helyen még ennyit sem láthatunk
Híd a Steyr mellékfolyóján, a Teichl folyón
A vasútvonalat a lavinaveszélytől kilométereken át drótkerítés védi
Épül a Pyhrn-autópálya alagútja
A vasútvonallal együtt halad az A9-es osztrák autópálya, a Phyrn Autobahn is. A közúti forgalom számára jóval egyenesebb, több alagutat tartalmazó út épült, néhány része azonban még nincs kész. Érdekes nagyon, ahogy áthaladunk az autópálya alatt, majd egy pár perc múlva egy szűk ív után ismét keresztezzük, de most már fordított a helyzet: a vonat megy felül, az autók pedig alul.
Jellegzetes alpesi falu a hegy lába és a vasút között
Túl a nehezén, ismét sík terep következik
Ismét keresztezzük a Phyrn-autópályát
Lassan megjelennek az első hófedte csúcsok is a távolban...
Bár még Felső-Ausztriában járunk, de már közeledünk egy másik osztrák tartományhoz! A magas csúcsok már Stájerországhoz tartoznak
Amilyen szép a képen, annyira nem kellemes élőben: a tehénlegelőket időnként híg trágyával is megöntözik, melynek szaga messzire is eljut és még zárt ablakon át is érezhető
A régi regionális személykocsik csendesebben futottak itt 140-nel, mint a Railjet Győr és Budapest között
Egész úton a mozdony tolt minket
Az ív után egy hosszú alagút vár a vonatra, majd még néhány kilométer és Stájerország következik!
Windischgarsten állomásán a vonatra várakozókat egy állandó jellegű, kisebb vasútmodell-kiállítás is várja...
...na és egy igazi terepasztal is két párhuzamos vágánnyal, továbbá egy személy- és egy tehervonattal
A Pyhrnbahn egy igazán vadregényes környezetben vezetett, alagutakkal, hidakkal rendelkező vasúti fővonal Felső-Ausztriában, melyen változatos és sűrű forgalom zajlik minden nap. Olyan különlegességekkel is összefuthatunk itt, mint a kamionszállító RoLa vonat vagy kétmozdonyos tehervonat.
Ráadásul még nyitható ablakú személykocsik is közlekednek rajta, továbbá Budapesttől mindössze 4 órányira található a vonal kezdőpontja. Így kisebb társaságoknak vagy akár egyéni vállalkozóknak is bátran tudom ajánlani néhány napos kiránduláshoz.
Utolsó kommentek