A Tiszántúlon található Békés-megyei kisváros, Szarvas a történelmi Magyarország mértani közepén helyezkedik el. A múlt században lakói nagy jelentőséget tulajdonítottak ennek, a városlakók büszkén kérkedtek ezzel a ténnyel. A település határában még egy emlékművet is építettek, hogy ha Szarvas még ha nem is a világ közepe, de Magyarországnak mindenképpen!
A Tihanyi apátság a Balaton partján
Aztán jött Trianon, a határok megváltoztak és Szarvas is veszített fényéből. De a város nem tétlenkedett és az évek alatt további látványosságokkal gyarapodott!
Szarvas határában található az ország legnagyobb arborétuma, a park szélén pedig két hektáron a Mini Magyarország épült fel! A csaknem félszáz híres épület makettjei között sétálóutak és kisebb folyócskák húzódnak, de láthatjuk itt a Balatont is. Az épületek között pedig három szabálytalan alakú körpályán három zakatoló vonat rója a köröket, miközben Magyarország legszebb vidéki vasútállomásainak makettjeit érintik.
A park és az épületek elrendezése követi a Történelmi Magyarország fekvését, középtájon található Budapest a Parlamenttel, a Lánchíddal és a Megyeri híddal, körülötte pedig a nagyobb városok és tájegységek ismertebb, nevezetesebb, különleges épületei helyezkednek el.
Szarvas helyén található egy mini-kilátó, egy Nagy-Magyarország térképpel a belsejében. Innen körbetekintve megcsodálhatjuk a teljes parkot, minden szépségével együtt. A kilátón épült fel a Szent-Koronára hasonlító pavilon, mely 2015. augusztus 20-án lett átadva, egy helybéli testvérpárnak, Kovács Rolandnak (ács, asztalos) és Kovács Gergelynek (kovács, lakatos) köszönhetően. A teljes mű közel hét méter magas, így a park egész területéről jól látható.
A Szegedi Dóm, mögötte a kilátó a Szent Koronával, mely Mini Magyarország közepe
Nem maradhatott el az ország két legnagyobb folyója sem: a Duna és a Tisza is kiépítésre került.
Makettek
A sétálóutak labirintusában helyezték el az épületek makettjeit, melyek közül mindegyik legalább derékig érő, méteres darab. A tervezők igyekeztek a lehető legváltozatosabb, és legismertebb épületeket összeválogatni, olyanokat, amik jellemzőek egyúttal az adott tájegységekre is. Templomok, színházak, vasútállomások, várak, várromok és kastélyok váltakoznak, mellettük pedig információs tábla tájékoztatja az érdeklődőket arról, hogy mit is láthatnak. Néhány épületet egy-egy interaktív funkció egészítik ki: a gombokat nyomogatva forog a szélmalom, felcsendül a templomban a zene, vagy a színházban az ének...
A Gyimesbükki őrház a román-magyar határon, mellette Rákóczi vár romkjaival
A Csíksomlyói kegytemplom és kolostor
A Balaton a balatoni vitorláshajókkal, középen a Tihanyi apátság
Búcsúszentlászló hangulatos vasútállomása
A Tihanyi apátság a Tihanyi-félszigeten
A vasútállomások közül az Almási, a Bátaszéki, a Búcsúszentlászlói, a Kétegyházi, a Mártélyi, a Mezőtúri, a Mosonmagyaróvári, a Tószegi és a Zombori vasútállomás makettje készült el, na meg a Gyimesbükki őrház, mely az ország legkeletibb vasúti építménye volt, Budapesttől 850 km-re, a magyar-román határon.
A makettek teljes listáját a Mini Magyarország honlapján, az Épületek/hidak menüpont alatt találhatjuk meg.
Modellek
A részletesen kidolgozott makettek között három sínpálya is kanyarog, melyeken gyönyörű modellek futnak. Az állomásoknál megállnak és csak akkor indulnak el a következő állomáshoz, ha valamelyik látogató egy gombnyomással tovább engedi a szerelvényt.
Magyarországot a MÁV M41 sorozatú "Csörgő" és az "Árpád" gyorssínautóbusz képviseli.
Az M41-es, narancssárga színű dízelmozdony eredetije a MÁV-nál még napjainkban is nagy mennyiségben szolgál. Az univerzális, személy- és teherforgalomban egyaránt használt dízel-hidraulikus erőátvitelű, négytengelyes Ganz-MÁVAG mozdony szinte az ország minden olyan vasútvonalán megfordul, ahol még dízelvontatás van.
Becenevét jellegzetes csörgő hangjáról kapta.
A kis "Csörgő" a parkban kisszériás darab és talán a legrészletesebb és legjobban kidolgozott az összes modell közül. Belsejében egy hangdekóder is helyet kapott, mely élethűen adja vissza az igazi mozdony duruzsoló hangját, színesítve ezzel is a park hangulatát.
Aki többet szeretne tudni a modellről, annak figyelmébe ajánlom az Indóház magazin legutolsó számát, melyben részletes cikk olvasható a kis M41-esről is.
Videó a hangdekóderes mozdony indulásáról (sajnos néhány látogató pont eközben folytatott eszmecserét...)
Az "Árpád" motorkocsi ma már csak nosztalgia meneteknél teljesít szolgálatot. Az egykoron Budapest és Bécs között közlekedő elegáns motorkocsi a kor csúcsteljesítménye volt és méltón hirdette a magyar ipar szaktudását Magyarországon és külföldön is egyaránt. Az "Árpádhoz" hasonló kocsikból összesen hét db készült a MÁV részére, melyek közül mindegyik egy-egy híres magyar történelmi személyiség nevét kapta.
Az "Árpád" Mosonmagyaróvár vasútállomása előtt
Mára már csak egy maradt belőle, az eredetileg "Huba" névre keresztelt, mely kalandos utat járt be. Pályafutását a MÁV-nál kezdte, majd a GySEV-hez került. Szolgált gyorsvonatként Győr és Sopron között, majd mellékvonali feladatokat kapott a Fertővidéki HÉV vonalán. Végül a Közlekedési Múzeumhoz került, ahol eredeti formájában felújították és a sorozat névadójának tiszteletére átkeresztelték "Árpád" névre.
Indul a motorkocsi további útjára
Kicsinyített mása így tökéletesen illik a park tematikájához, hiszen ez egy olyan jármű, mely a magyarországi vasúti járműgyártást ismertté és elismertté tette.
A harmadik jármű, mely a látogatásunk során közlekedett, egy német típus, a DB 218 sorozat egyik példánya narancssárga-szürke színekben (City-Bahn festés). A parkhoz nem illik, hiszen a típus Magyarországon csak pár napig vendégeskedett, mikor emeletes kocsikkal tartott országos bemutatót, ráadásul akkor is vörös színben. Valószínűleg azért esett rá a választás, mert modellként ismert és gyakori típus, így a park megnyitásakor könnyen és viszonylag olcsón hozzá lehetett jutni.
A DB 218-as német dízelmozdony
Az eredeti mozdonyok a németországi dízelvonalakon szolgálnak, elsősorban személyszállító vonatok élén. Szintén univerzális, hiszen egyaránt befogják EuroCity, InterCity és regionális vonat elé is. Napjainkban már kiszorulóban vannak, ahogy érkeznek az újabb és újabb dízelmozdonyok, a DB 218-asok úgy szorulnak ki a napi forgalomból.
A parkban a vasúti sínek egy hosszú betoncsíkra lettek lefektetve, elkerülve ezzel a megsüllyedést és az elvetemedést, na meg a vakondok galád támadásait, mely minden kertivasút-építő rémálma. A parkban három különálló körpálya található, egy-egy rövid, pár kocsiból álló szerelvénnyel, néhány keresztezésre is alkalmas rövid állomással. A forgalom egyirányú, a vonatok állomástól-állomásig járnak, majd csak akkor folytatják az útjukat, ha egy látogató egy gombnyomással engedélyezi azt.
Jegyárak
A Mini Magyarország meglátogatása esetén érdemes nem csak a maketteket, hanem az arborétumot is megtekinteni. Ebben az esetben váltsunk kombinált jegyet és garantáltan megvan az egész családnak az egész napi program.Kezdhetjük bármelyikkel, egy kombinált jeggyel három belépőt váltunk, így az arborétumból átsétálhatunk a Mini Magyarországhoz, majd még egyszer vissza az arborétumba, vagy ha a maketteknél kezdünk, átugorhatunk az arborétumba, és újra visszatérhetünk a minivilágba.
JEGYÁRAK 2015. március 01-től |
Mini Magyarország | Arborétum |
Kombinált (Mini Magyarország & Arborétum) |
---|---|---|---|
Felnőtt napijegy | 1000 HUF | 1000 HUF | 1800 HUF |
Gyermek(3 éves kor felett), diák, nyugdíjas napijegy | 700 HUF | 700 HUF | 1200 HUF |
Szarvasi napijegy (lakcímkártyával) | 550 HUF | 550 HUF | 1000 HUF |
Csoportok napijegy (20 fő fölött) | 600 HUF | 600 HUF | 1200 HUF |
Megközelítése
A város megközelíthető közúton Békéscsaba vagy Kecskemét felől a 44-es főúton, illetve Gyomaendrőd felől a 443-as főúton. Kedvező fekvésének köszönhetően számos autóbuszjárat érinti, így átszállás nélkül elérhető akár Budapestről is.
Indulás Kecskemétről Szarvasra a barátnőmmel, Szarvast több országos buszjárat is érinti, így akár Budapestről is lehet odautazni átszállás nélkül
Vonattal a városba utazás már jóval körülményesebb, ugyanis csupán csak egy mellékvonal, a MÁV 125-ös számú Mezőtúr–Orosháza–Mezőhegyes–Battonya-vasútvonala érinti. Sok-sok átszállással elérhető az ország több pontjáról is, azonban készüljünk fel a ritkán járó vonatokra, az alacsony pályasebességekre és az ezekkel járó hosszú menetidőkre.
Szarvas vonattal a Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza vonal felől mezőtúri átszállással vagy Szeged felől orosházi átszállással közelíthető meg.
Az arborétum a város szélén található, így a városközpontban található autóbusz- és vasútállomástól még jó két km-nyi gyaloglás vár a tömegközlekedést választókra. A nem gyorsjáratú autóbuszok az arborétum közelében is megállnak a Mezőtúri elágazás nevű megállónál.
A Mini Magyarország a Google térképén
Lásd még
* Kertivasút Angliában
* Kisvasút Stuttgartban
Források
* a Mini Magyarország hivatalos weboldala
Utolsó kommentek