HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.07.03. 17:07 Balogh Zsolt

A Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim

A Müncheni Deutsches Museum már egy egész szigetet elfoglal az Isar partján, méreteit jól jellemzi, hogy már négyszer voltam ott egy teljes napra, de mégsem tudtam bejárni az egészet. És a gyűjtemény tovább bővül, a vasúti járművek időközben átkerültek a Verkhercentrumba, a repülőgépek pedig Oberschleißheim repülőterének régi hangárjába.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Rockwell-MBB X-31A múzeum második csarnoka, zsúfolásig megtöltve repülőgépekkel, a hegyes orrával felfelé néző egy Rockwell-MBB X-31

A gyűjtemény bővülésével itt is további épületekre lett szükség, hogy minden kényelmesen elférjen. Több, mint ötven repülőgép, öt helikopter, három rakéta, továbbá huszonhat repülőgép-motor, tizenhárom sugárhajtómű és még rengeteg makett, terepasztal, repüléssel kapcsolatos tárgyi emlék, fotó, ruha van itt felhalmozva. Felsorolni is nehéz lenne mindazt, ami megtekinthető itt!

München főpályaudvaráról legegyszerűbben a Müncheni S-Bahn S1-es járatával érhető el, mely a nemzetközi repülőtérrel kapcsolja össze a belvárost. Így azoknak is egyszerű a múzeumhoz való eljutás, akik mondjuk repülőgéppel érkeznek a bajor fővárosba. Bármelyik irányból is érkezzünk, utazzunk Oberschleißheim megállóig!

München S-Bahn S1 SchleißheimOberschleißheim megállója az S1-es S-Bahn vonalán

A gyűjtemény a régi müncheni repülőtér régi hangárjában kezdte a működését 1992 szeptember 18-án. Napjainkban itt már csak a sportrepülők szállnak le és fel, a forgalom már réges-rég elköltözött más repülőterekre.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim bejáratA múzeum bejárata

Az épület igencsak el van bújva a fák között, kívülről nem is tűnik nagynak, azonban ha belépünk, gyorsan tátva marad a szánk!

Én nem vagyok repülőgép-szakértő, ezért csak néhány mondatban jellemeznék néhány típust az itt megtekinthető több mint száz légijármű közül (ebben persze benne vannak a csak makettként létezők is).

A gyűjtemény bemutatja a repülés történetét, elsősorban német típusokkal, kezdeti hőlégballonos, vitorlázórepülős korszakon át a légcsavaros gépeken keresztül egészen a közelmúlt sugárhajtású repülőgépeiig és helikoptereiig. A sort az űrhajózás zárja az Ariane-5 hordozórakétával.

A teljes gyűjtemény listáját egy sebtében összedobott Wikipédia cikkbe mentettem el, angolul vagy németül tudók ha átváltanak más nyelvre, minden kiállított típusról részletesen olvashatnak. Reméljük idővel a magyar szócikkek is megíródnak és eltűnnek a piros linkek a listából.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim repülőtérA múzeum melletti sportrepülőtér

Néhány szót megérdemel a repülőtér is, melynek története messzire nyúlik vissza. A repülőteret 1912-ben hozta létre a Königlich-Bayerische Fliegertruppe (Bajor Királyi Légierő) a katonaság számára. Jelenleg ez a legrégebbi, még üzemelő repülőtér Németországban. Nevét a közelben található Schleißheim kastélyról kapta. A légikikötő a városközponttól kb 13 km-re található nyugat felé.

Az első világháború befejezése után polgári célokra használták, egészen 1933-ig. 1927-től elsősorban pilótákat képeztek ki itt. Miután a náci párt hatalomra került, megkezdődött a háborúra való felkészülés. Emiatt a repülőtér is kiemelt figyelmet kapott és jelentősen kibővítették és átépítették és új funkciókat is kapott, 1938-tól már repülőiskola is működött itt. 1939 és 1946 között a közelben egy hadifogoly-tábor is üzemelt, ahol francia és szovjet foglyokat tartottak őrizetben.

1947-től 1973-ig az Amerikai Légierő állomásozott itt, 1958-tól már az újjáalakult német légierővel együtt. 1981-re a német légierő is továbbköltözött, így ezzel megszűnt a katonai felhasználása.

Innentől fogva a repülőteret az ADAC és a Bajor Vöröskereszt használta, napjainkban pedig hat repülős sportklub. 1992-ben megnyílt a mai múzeum, a Deutsche Museum közreműködésével.

A város feletti sétarepülések is itt kezdődnek, ezért időről-időre megfordul itt egy Zeppelin NT léghajó vagy egy Junkers Ju 52 repülőgép is.

Az eredetileg kb. 1200 méter hosszú aszfaltozott kifutópályából mára már csak 800 métert használnak. A maradék rész pedig a karbantartás és fenntartás hiánya végett lassan elporlad és visszaadja a helyét a természetnek. A Google műholdképein jól látszik a kifutópálya eredeti és a mai hossza (lásd lent).

Deutsches Museum Flugwerft SchleißheimKezdeti próbálkozások a repüléssel

Természetesen a gyűjtemény legrégebbi darabjai nem eredetiek, csupán replikák, de még így is fontos darabok a repülés történetét bemutató kiállításnak.

A legrégebbi a sorban Otto Lilienthal 1894-es vitorlázó-repülőgépének 1958-as replikája. A repülőgép mindössze 20 kg-os volt 6,7 méteres szárnyfesztávolsággal. Anyaga fa és vászon volt és akár 80 métert is lehetett vele repülni. Napjaink legnagyobb repülőgépének, az Airbus A380-nak a szárnyfesztávolsága néhány centi híján szintén 80 méter. Ennyit jelent 113 évnyi fejlődés!

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Alois WolfmüllerAlois Wolfmüller gépe 1907-ből

Tizenhárom évvel későbbről származik a következő repülő, melyet Alois Wolfmüller épített még szintén csak fából és vászonból, a tömeg már 38 kg-ra nőtt. A repülőgépet a feltaláló a Deutsches Múzeumnak adományozta 1934-ben. A gép nagyrészt eredeti, néhány helyen kellett csupán új elemeket készíteni hozzá.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Gustav Otto kétfedeles, motoros gépe 1912Gustav Otto kétfedeles, motoros gépe 1912-ből

1912-ben már motor hajtotta a repülőgépeket, akárcsak Gustav Otto Otto-Doppeldecker gépét. Ebből a típusból 1912 és 1914 között 63 ilyen repülőgép állomásozott itt a schleißheimi repülőtéren. Sajnos egy sem maradt fent belőle, a képen látható replika 2012-ben készült fényképek alapján. A repülő röpképes, motorja egy mai módosított BMW autómotor. Teljesítménye 87 kW, legnagyobb sebessége 120 km/h, tömege 750 kg.

Deutsches Museum Flugwerft SchleißheimRepülőgép a repülés hőskorából

repuloIsmét egy replika, de még építés alatt

Az Udet U12 Flamingo sport- és tanulórepülőgép 1925-ből származik, összesen kb. 240 db készült belőle, néhány példány eljutott belőle más országokba, többek között a Balkánra és Magyarországra is! Egy replika építése folyamatban van, ez a típus a fán kívül már egyre több fémet is tartalmaz, szárnyfesztávja 10 méter, tömege 800 kg, sebessége 140 km/h.

repuloFokker D VII

Fokker D VII az első világháború hírhedt típusa volt. Több, mint 1700 db-ot gyártottak belőle Reinhold Platz tervei alapján. Az első világháború végeztével, a fegyverletételkor kötelezték Németországot, hogy az összes gépet adják át a szövetségeseknek. Fegyverzete kettő géppuskából állt.

A múzeumban található Marine Luchtvaartdienst D.VII-es repülőgépet egy német pajtában 1948-ban találták meg. Ma már ő is a múzeum egyik értékes darabja.

A háború után Magyarországra is került belőle néhány példány.

Az első világháború lezárása után a győztes Antant hatalmak a Versailles-i békeszerződés során megtiltották Németországnak a páncélautók, harckocsik, tengeralattjárók, repülőgépek és mérges gázok gyártását. Adolf Hitler azonban a hatalomra kerülése után sorra elkezdte kijátszani a békeszerződésben aláírt ígéreteket. A sorkatonaság helyett a fiatalokat a Hitlerjugend ifjúsági szervezetbe sorozták, autópályák épültek, melyek később akár repülőterekké is átalakíthatóak voltak, és megkezdődött a vitorlázórepülés népszerűsítése is. A vitorlázógépek ártatlan játékszereknek tűnnek csupán, ám segítségével megtanulhatóak a repülés alapjai, melyek később igencsak jól jöttek a Luftwaffe megalakulása idején.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim német légierőA Német Légierő repülőgépe, egy Messerschmitt Bf-109G6-os

A Messerschmitt Bf-109G6-os, Erich Hartmann egyedi festésével (a horogkereszt, a JG.52. címere és pár apróság nélkül) szintén itt lóg lefelé a magasból. Ez a típus aratta a világon a legtöbb légigyőzelmet, ebből Erich Hartmann pilóta 352-t igazoltat.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Hirth Hi 27 Acrostar Mk. IIHirth Hi 27 Acrostar Mk. II

A Hirth Hi 27 Acrostar Mk. II egy egymotoros, együléses monoplán, melyet műrepülő versenyekhez tervezett  a svájci műrepülő-bajnok, Arnold Wagner. A 160 kW-os teljesítményű motor akár 7500 méter magasságba is feljuttatta a 700 kg-os kisgépet. Maximális sebessége 305 km/h.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim MBB 223 FlamingoMBB 223 Flamingo

Az MBB 223 Flamingo szintén egy polgári tanuló repülőgép, egy és négyüléses változatban is gyártották. Az 1937-ben alapult Siat tervezte.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Flyers Waco YKS-6Flyers Waco YKS-6

A Flyers Waco YKS-6 az amerikai Waco Aircraft Company gyártmánya, egyike a kevés, nem-német eredetű repülőgépnek.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim vitorlázó repülőVitorlázó-repülőgép a polgári siklórepülés gyűjteményéből

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Focke-Wulf Fw 44 J StieglitzFocke-Wulf Fw 44 J Stieglitz

A Focke-Wulf Fw 44 J Stieglitz kétfedeles gépet a Focke-Wulf gyártotta 1932-től, szintén a pilóták oktatásához és a polgári repüléshez. Ennél a repülőgépnél még a kétszemélyes pilótafülke nyitott. Az 565 kg-os repülőgép 165 km/h sebességgel tudott repülni

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Fairchild 24W-46Fairchild 24W-46

Nincsen múzeum "robbantott" gépek nélkül! A Flugwerft Schleißheim egy Fairchild 24W-46 típust áldozott fel, hogy bemutathassa a repülőgép fontosabb részegységeit.  A kis piros még sok-sok más repülőgéppel együtt lóg lefelé a mennyezetről, de csak ebbe az egybe tudunk ennyire részletesen bepillantást nyerni.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Ejtőernyősök és speciális ruhájukEjtőernyősök és speciális ruhájuk

Egy teljes terem foglalkozik az ejtőernyőzéssel. Itt főleg fényképek vannak kiállítva a repülőtér aktív ejtőernyőseiről. Ne feledjük, a múzeum hat sportklubnak is otthont ad! De vannak még speciális ruhák, műszerek és könyvek is.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim tehervonatRepülőgépek vonatra rakodása

Hogy egy kis vasút is legyen: az egyik vitrinben egy kisebb vasútállomást tekinthetünk meg, amint kéttengelyes teherkocsikra pakolják a szétszerelt repülőgépeket.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim időjárás-megfigyelésA repülőtér időjárás-megfigyelő terme régi és új műszerekkel egyaránt

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Heinkel He 111A német fantázia nem ismert lehetetlent: két régebbi, kisteljesítményű Heinkel He 111 repülőgép összeépítése eggyé, további egy motorral kiegészítve. Vitorlázó-repülőgépek vontatására használták.

Deutsches Museum Flugwerft SchleißheimA repülőgép-szimulátor

A vállalkozók egy repülőgép-szimulátort is kipróbálhatnak, melyen a Microsoft Flight Simulator 2004 fut. Az igazi élményt az otthoni számítógépekhez képest a három hatalmas monitor és az élethűen berendezett pilótafülke adja pilóta-ülésekkel és repülőgép-műszerekkel.

A modern háborús gépek sorát kettő, akár helyből is felszállni képes típus adja: az első vadászgép, a második viszont már komoly szállítógép.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim VFW VAK 191B repülőgépA helyből felszálló VFW VAK 191B repülőgép

Dornier Do 31 Deutsches Museum Flugwerft SchleißheimA Dornier Do 31 helyből is felszállni tudó szállítógép

A helyből felszállás képessége igazából a helikopterek sajátja, így a sort a helikopterek folytatják. Katonai, polgári és mezőgazdasági típusok is megtekinthetőek itt.

repuloA Kamov Ka-26, többfunkciós szállító vagy mezőgazdasági helikopter, akár 450 kg teherbírással

A Kamov Ka-26 egy szovjet könnyű-helikopter, 1965 és 1985 között gyártották, 816 db épült belőle. Magyarországon is szolgálatban van a légierőnél. A pilótán és a másod-pilótán kívül felfüggeszthető hátulra többféle adapter, akár személyszállító kabin is.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Bell UH-1 IroquoisA helikopter-szimulátor, mellette egy amerikai Bell UH-1 Iroquois

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Z–37 ČmelákZ–37 Čmelák

A Z–37 Čmelák egy csehszlovák, később cseh repülőgép, melyet 1965 és 1994 között gyártottak mezőgazdasági feladatokhoz, de más feladatokhoz is felhasználták, többek között vitorlázó repülőgépek vontatására is.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Cessna 195Cessna 195

A Cessna 195 1947 és 1954 között gyártották, hét év alatt 1180 gép készült el mind katonai, mind polgári célokra. A 1+4 személyes kisgép kis híján 300 km/h sebességgel tud repülni.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Arado Ar66dA második világháború egyik áldozata egy Arado Ar66d

A közelmúltban a Stanbergi-tóból egy második világháborúban lezuhant Arado Ar66d repülőgépet halásztak ki. A fa részek már teljesen elporladtak, de a fémrészek még többé-kevésbé ép állapotban túlélték az elmúlt közel 70 évet. A repülőgép törzse, továbbá néhány különálló darabka lett kiállítva egy hatalmas üvegvitrinben.

Deutsches Museum Flugwerft SchleißheimA repüléshez a vitorlázás is hozzátartozik

 

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Dornier Do-24ATT AmphibianDornier Do-24ATT Amphibian hidroplán

Deutsches Museum Flugwerft SchleißheimMindenki megvan?

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Air Force CASA 2.111B (He111BAir Force CASA 2.111B (He111B)

Az Air Force CASA 2.111B típust Spanyolországban gyártották a német He 111 bombázók tervei alapján. Mivel már későn készültek el, így a világháborúban már nem jutottak szerephez, pedig 200 db állt a hadsereg rendelkezésére. Később, 1957 és 1958 között bevetették őket, majd ezután mint csapatszállító gépek tevékenykedtek egészen 1973-ig, mikor az utolsót is végleg kivonták a forgalomból.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Air Force Douglas C-47DAir Force Douglas C-47D

A Douglas C-47D repülőgép csapat- és áruszállításra született. Első példánya már 1941-ben repült, így nem fiatal típus. Majdnem száz ország vásárolt belőle és még jelenleg is több ország tartja szolgálatban. Civil változata a Douglas DC-3, melyből további 16 ezer db épült. Személyszállító változata 21-32 utast tud befogadni, kialakítástól függően. Érdekesség még, hogy ez a típus még a Transport Tycoon nevű játékprogramba is bekerült.

A múzeum legvégében a fiatalabb, a hidegháború idejében használt sugárhajtású vadászgépek töltik a katonaság utáni nyugdíjas éveiket. Így a modern haditechnika szerelmesei sem maradnak látnivalók nélkül.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Eurofighter Typhoon S Germany Air Force 98+29Eurofighter Typhoon S Germany Air Force 98+29

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Mikoyan-Gurevich MiG-21Mikoyan-Gurevich MiG-21

A MiG-21 vadászrepülő a magyaroknak is ismerős, hiszen a Magyar Légierő is üzemeltetett belőle 261 darabot.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Air Force Lockheed T-33A Shooting Star 94+47Air Force Lockheed T-33A Shooting Star 94+47

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Lockeed F-104 Starfighter Panavia TornadoElöl egy Lockeed F-104 Starfighter, hátul pedig egy Panavia Tornado

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Lockeed F-104 StarfighterA Lockeed F-104 Starfighter

A repülés történetének legutolsó fejezetét az űrhajózás zárja néhány makettel és egy igazi Ariane-5 hordozórakétával.

Az Ariane–5 a legerősebb európai hordozórakéta, amelyet eredetileg a Hermes űrrepülőgép indítására használtak volna. Időközben a Hermes projektet törölték, de az Ariane–5 programja tovább folytatódott és az európai űrsikló helyett műholdakat napjainkban állít Föld körüli pályára.

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Arina 5 hordozórakétaAz első fokozat keresztmetszete, benne a teljes rakéta makettje, az üdítős üveg tőlem, hogy érzékeltessem a méreteket

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Arina 5 hordozórakétaA rakéta első fokozata, szintén az üdítős üveggel

Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim Arina 5 hordozórakétaA rakéta második fokozata, mellette a vitrinben a kilövőállás makettje

A rakéta darabjai mellett megtekinthető diorámaként Európa űrkikötőjének rakétaindító állása, melynek az eredetije Dél-Amerikában található, közel az egyenlítőhöz, Francia-Guyanában.

Ezzel el is jutottunk az első hőlégballontól a világűrig, miközben a repülés történetének jelentős, de semmiképpen nem az összes állomásáról láthattunk egy-két érdekesebb járművet.

A múzeumhoz legközelebb Oberschleißheim S-Bahn megálló van, ide mindkét irányból húszpercenként érkeznek a vonatok. Arra figyeljünk, hogy a megálló már München első zónáján kívül található, a városból való kiutazásnál a drágább napijegyet kell megvásárolni (Gesamtnetzt). Az állomástól még némi gyaloglás szükséges, szerencsére a táblák pontosan mutatják az irányt, így eltéveszteni sem lehet.

A múzeum után pedig érdemes megnézni a közelben található Schleißheim kastélyt is!

komment

Címkék: múzeum érdekességek münchen index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr66412985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quattroman 2014.07.04. 18:57:27

a DC3 történetéhez hozzáfűzném hogy a szovjet LI 2 is ennek a típusnak a klónja.
Az egyetlen fennmaradt és röpképes példánya magyarországon van...

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.07.04. 20:25:12

Jó poszt, gondolom ennél sokkal többet is tudtál volna írni. (Mit össze tudnék én itt bámészkodni...)
Egy kis kiegészítés részemről is, amit szerintem illett volna közölni: a "Német Légierő repülőgépe" egy Messerschmitt Bf-109G6-os, Erich Hartmann egyedi festésével (igaz, a horogkereszt, a JG.52. címere és pár apróság hiányzik).
Ez a típus aratta a világon a legtöbb légigyőzelmet, ebből a fent említett pilóta 352 igazoltat.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.07.04. 22:45:44

@Lacusch69(Sch.Lacika): Nem fotóztam le a tábláját, itthon meg bárhogy is igyekeztem, nem tudtam beazonosítani a típust... Köszönöm a pontosítást, oda is írom azonnal a plusz információkat!

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.07.05. 17:06:02

@Balogh Zsolt: Szívesen! Ha van rá időd, keress rá a pilótára a neten, elég érdekes élete volt.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2014.07.05. 17:08:14

@Balogh Zsolt: De ne a magyar wikin, mert valaki meghekkelte...
süti beállítások módosítása