Miután az állami légitársaságok után megjelentek az alacsony költségekkel kalkuláló, alacsony szolgáltatást nyújtó, ún. "fapados légitársaságok", vagy finomabban fogalmazva a diszkont légitársaságok, a repülést választó utasok száma ugrásszerűen megnőtt. Az emberek elsősorban csak utazni szeretnének, nem fent a levegőben megebédelni, filmet nézni, pezsgőzni...
Érkezik a "fapados" TGV (kép forrása: Wikimedia Commons)
A széles tömegek utazási igénye miatt így a légitársaságok is üzletpolitikát változtattak. A cél minél több utas bezsúfolása a repülőbe, amennyire csak lehet, alacsony szolgáltatást nyújtva nekik. És bár egy utason nincs nagy nyereségük, mégis a szinte állandóan megtelt gépek beváltották a reményt, és kevés, de biztos nyereséget termeltek. Egyre több ember választja tehát a repülést az autó és a vonat helyett.
Ha ez az elgondolás működik a repülésnél, miért ne működhetne a vasútnál is? A francia SNCF gondolt egy merészet, és átvette a légitársaságok gyakorlatát és egy új szolgáltatást indított Ouigo néven.
A motorvonatok átalakított belseje (kép forrása: Ouistiti & Chamallow)
Az Ouigo márkanevű fapados TGV-k a fapados repülőjáratokhoz hasonlóan egy távolabbi, rosszabb adottságú, emiatt olcsóbb helyről indulnak. Jelen esetben a Párizs városközpontjától távoli pályaudvarról, a Gare de Marne-la-Vallée – Chessy nevű állomásról. A városközpontban fekvő pályaudvarokra a francia hálózatot üzemeltető RFF komoly árakat szabott meg minden állomáson megforduló vonat után, míg a kevésbé felkapott állomások jóval olcsóbbak. Ezzel a lépéssel az Ouigo komoly összegeket spórol meg.
Párizs és Lyon esetében az utasoknak további jegyet szükséges majd venniük a városi tömegközlekedés igénybevételéhez is. Ez hasonló dilemmát okozhat az utasoknak, mint a "fapados repülőjáratok" esetében: Mert hiába olcsó maga a repülőjegy, ha utána a megspórolt összeget a taxisoknak adjuk vagy további drága vonatjegyet vásárolunk belőle.
A szolgáltatás 2013 április 2-án idebütált azóta az utasok naponta négyszer, hétvégén pedig naponta ötször utazhatnak Franciaország dél részébe, lyoni megállással, Marseille és Montpellier városok központjába. A menetrend meglehetősen ütemtelen, de hát mit is várhatunk ennyi pénzért?
Felszállás a vonatra (kép forrása: Wikimedia Commons)
A járatokra évente 400 ezer jegyet mindössze 10 euróért, egymillió jegyet pedig 25 euróért kínálnak, amely mintegy negyede a normál TGV jegy árának. A vonatokra mindenki csak egyetlen bőröndöt (a bevihető poggyász méretét 45x30x25 centiméterben határozták meg) és egy kézitáskát vihet fel ingyen, minden további csomagért 5 eurót, a konnektorok használatáért pedig 2 eurót kell majd fizetni. A 12 év alatti gyermekeknek egységesen 5 euróba fog kerülni az utazás, a 4-8 fős csoportok tagjai pedig fejenként 20 euróért válthatnak jegyet.
Ezzel elsősorban a csoportosan vagy családdal utazókat célozták meg.
A beszállás zavarmentessége és a kényelem biztosítása érdekében az utasoknak ezekre a vonatokra az indulás előtt 30 perccel kell felszállniuk. Erre azért is van szükség, mert ezek a vonatok egész nap "pörögnek", futásteljesítményük havi 80 ezer km, így szinte minden perc számít. Nem indulhatnak késve és nem várhatnak más, csatlakozó járatokra sem. Egy átlagos TGV vonat naponta hét órát "dolgozik", egy Ouigo TGV azonban akár 13 órát is úton lehet naponta!
A költségek csökkentése érdekében az utasok is sűrűbben lesznek majd elhelyezve, egy nyolckocsis emeletes vonaton összesen 634 utas utazik majd együtt, egy kocsiosztályon, büfé vagy étkezőkocsi nélkül, míg egy hasonló TGV-n csak 520 ülőhely található a két különböző kocsiosztályon.
A vonatokra kizárólag az Ouigo weboldalán lehet jegyet venni, melyet kinyomtatni is otthon az utasoknak kell. A társaság pedig a jegy kiállítását is beleértve mindenfajta kommunikációt sms-ben bonyolít, így külön ügyfélszolgálati személyzetet sem alkalmaz. A jegy utólagos cseréje csak jelentős felár esetében lehetséges.
Az új Ouigo szolgáltatás TGV szerelvényei (kép forrása: Kelbilet.com)
Az Ouigo szolgáltatáshoz négy emeletes TGV Duplex vonatot alakítottak át. A szürke-kék festés helyett világoskék színt kaptak, melyet csak a márka piros logója és a piros színű ajtók törnek meg.
A motorvonatok belső kialakítása is ehhez hasonló, az ülések színe harmonizál a külsővel.
Indulási állomás | Célállomás | Járatok hetente |
---|---|---|
Marne-la-Vallée– Chessy | Marseille Saint-Charles | 14 |
Marne-la-Vallée– Chessy | Montpellier Saint-Roch | 8 |
Marne-la-Vallée– Chessy | Lyon Part-Dieu | 6 |
Marseille Saint-Charles | Marne-la-Vallée– Chessy | 17 |
Marseille Saint-Charles | Lyon-Perrache | 1 |
Montpellier Saint-Roch | Marne-la-Vallée– Chessy | 7 |
Montpellier Saint-Roch | Lyon-Perrache | 1 |
Lyon-Perrache | Marne-la-Vallée– Chessy | 4 |
Lyon-Perrache | Marseille Saint-Charles | 4 |
A szolgáltatás indítása után nem sokkal az SNCF bejelentette, hogy több mint 200 000 jegyet adtak el A jegyek árusítását 2013 február 19-én kezdték meg, kizárólag az interneten keresztül. Kb. 30 000 jegyet adtak el az első 30 órában, miután az Ouigo weboldal elindult, és azóta már 2,1 millió ember kereste fel. Az SNCF jelentése alapján az utasok 80 százaléka kevesebb, mint 25 eurót fizetett a jegyéért.
Az idő az SNCF ötletét igazolta, a szolgáltatás népszerű és nyereséges lett. Guillaume Pépy, a Francia Államvasút igazgatója így továbbgondolta az ötletet és 2013 áprilisában bejelentette, hogy a szolgáltatást szeretnék kiterjeszteni London, Brüsszel és Amszterdam irányába is.
Utolsó kommentek