HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @Ződ2000: Ennek két oka biztosan van: Az alagútépítés nem csak annyiból áll, hogy fúrunk egy lyuka... (2023.02.02. 10:58) A Brenner-bázisalagút
  • sóhegy049: A motorról nem találtam semmit, az saját kútfő, vagy valami klónja? (2023.01.27. 18:09) Kína mindenes dízelmozdonya a DF4
  • gigabursch: Európa nem a havairól marad híres... Az a mesterséges tó a hóágyúk municióját szolgáltatja. (2023.01.16. 09:50) A Rosenalmbahn felvonó
  • gigabursch: Számomra sok újdonság volt a cikkben, köszönöm! (2023.01.05. 12:52) A MÁV V43 francia rokonai
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: A tengelyterheléssel nincs gond, az űrszelvény viszont szűk, villamosított vonal egye... (2022.12.26. 21:49) Lehet egy szinttel magasabb?

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (8) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (95) autó (2) autómúzeum (4) ave (18) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (21) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (76) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (71) index2 (277) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (43) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (8) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) mozdony (3) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (159) nápoly (3) németország (82) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (12) olaszország (53) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (10) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (66) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (22) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (3) terepasztal (10) tgv (40) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (24) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2023.02.04. 00:19 Balogh Zsolt

A Brenner bázisalagút északi megközelítése

Legutóbbi bejegyzésemben az épülő Brenner bázisalagutat mutattam be, mely egy több, mint 50 km hosszúságú bázisalagút lesz az olasz-osztrák határon. Ha elkészül, a forgalmas Brenner-hágó fellélegezhet, ugyanis a két ország közötti forgalom nagy része a föld alá költözik. Ám az alagút nem tudja betölteni teljesen a funkcióját, ha az elérése mindkét oldalon nehézségekbe ütközik. Ezért az alagútépítéssel párhuzamosan az odavezető vasútvonalakat is korszerűsíteni kell.

vectron.jpgAz ÖBB 1293 014 pályaszámú mozdonya egy RoLa-vonattal Tirolban (Brennersee Terminal - Wörgl Terminal Nord, kép forrása: Flickr)

Münchentől az alagút jövőbeli bejáratáig a meglévő kétvágányú villamosított vasútvonal mellé egy új vasútvonalat is építenek, elsősorban a távolsági forgalom számára.

A Brenner-Nordzulauf, amelyet a tiroli szakaszon új Unterinntalbahnnak is neveznek, egy részben elkészült nagykapacitású vasútvonal a tiroli Unterlandban és a bajor Inntalban. Ez a Brenner-bázisalagút északi bekötőútja, és így az 1. számú Berlin-Palermo TEN tengely része.

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria németország nagysebességű vasút


2023.02.01. 23:34 Balogh Zsolt

A Brenner-bázisalagút

A Brenner-bázisalagút (németül: Brennerbasistunnel; olaszul: Galleria di base del Brennero) egy 55 kilométer hosszúságú, épülő vasúti alagút a Keleti-Alpok alján, a Brenner-hágó alatt. Elkészülte után ez lesz a világ második vagy harmadik leghosszabb vasúti alagútja, a svájci Gotthard-bázisalagút és (a befejezés relatív időpontjától függően) a Franciaország és Olaszország közötti Mont d'Ambin-bázisalagút után. Az alagút az ausztriai Innsbrucktól az olaszországi Franzensfeste-ig tart majd, és a jelenlegi Brenner-vasútvonal egy részét váltja fel. A vonal a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) 1. vonalának, a Berlin-Palermo útvonalnak a része.

5705.jpgHa elkészül az alagút, búcsút mondhatunk a három mozdonyos vonatoknak is (kép forrása: Rail.picture)

Az Alpokban, Ausztria és Olaszország határán fekvő Brenner-hágó az egyik legfontosabb közlekedési összeköttetés Észak- és Dél-Európa között, és a rajta átvezető autópálya hírhedt a gyakori dugókról. A tranzitforgalomból származó szennyezés komoly gondot jelent az itt lakóknak. Az előrejelzések további forgalomnövekedést jósolnak, miközben a kapacitás már most is szűkös!

Ezen a helyzeten úgy kívánnak enyhíteni, hogy az új alagúttal jelentősen javítják az Észak-Tirol és Dél-Tirol közötti vasúti összeköttetést, ami lehetővé teszi, hogy a vonatok sokkal gyorsabban átkeljenek az Alpokon. Jelenleg a Brenner térségében a sebesség alig haladja meg a 70 km/h-t a meglévő pályák meredeksége miatt, amelyek a hágót 1371 méteres tengerszint feletti magasságban keresztezik.

2 komment

Címkék: index ausztria olaszország alagút


2023.01.26. 23:26 Balogh Zsolt

Kína mindenes dízelmozdonya a DF4

Kína és vasútja gyakran szerepel a hírekben és itt a blogon is: szupergyors motorvonatjai, melyek 300-zal vagy még gyorsabban szelik át a kontinensnyi országot, emberek tízezreit szállítva az alig 15 éves hálózaton. Ám a kína ivasút sem csak a nagysebességű járatokból áll, sőt a pekingi olimpia előtt is volt vasútjuk. A szupervonatok árnyékában szinte feledésbe is merültek azok a fővonalak, melyen mind a mai napig hagyományos vonatok közlekednek dízelvontatással.

df4b.jpgEgy DF4B sorozatú dízelmozdony egy távolsági vonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

A hatalmas kiterjedésű hálózat hétköznapi dolgozója a DF4 sorozat, melyből és alváltozataiból több mint 7000 db-ot gyártottak le Kína és a környező országok számára.

2 komment

Címkék: kína mozdony


2023.01.23. 01:21 Balogh Zsolt

Így is lehetett régen utazni: a hobók világa

Vonattal utazni sokfelé és sokféleképpen lehet. Ha vasúti utazásra gondolunk, legtöbbször egy kényelmes személykocsi jelenik meg szemünk előtt, ám nem mindenki ezt a formáját választotta az utazásnak.

Régen és napjainkban is a vonatok gyakran visznek potyautasokat is, akik jegy nélkül, kalandvágyból vagy kényszerből választják a veszélyesebb utat. Potyázni nem csak személyszállító vonatokon lehet, sőt! Nagyon sokan a tehervonatokat választották és még napjainkban is választják az utazásukhoz.

bakersfield_california_on_the_freights_helping_a_newcomer_hop_a_freight_nara_532069_tif.jpgEgy hobó segíti fel társát egy mozgó tehervonatra (kép forrása: National Archives and Records Administration)

Ez a forma bár kalandos, sőt talán még irigylésre méltóan romantikus is, korántsem veszélytelen! Volt idő, hogy több ezren éltek ezzel az Amerikai Egyesült Államokban, főleg a nagy gazdasági világválság idején.

Szólj hozzá!

Címkék: index USA


2023.01.16. 00:33 Balogh Zsolt

A Rosenalmbahn felvonó

2022-ben ismét egy újabb Ausztriai szezon vette kezdetét, számomra ráadásul egy új helyen, a Ziller-völgyi Zell am Zillerben. Túlélve a karácsony és a szilveszter fáradalmait, az első szabadnapomon az egyik kollégámmal tettünk egy rövid kirándulást a közelben lévő sípályákhoz, ami egyúttal a völgy legnagyobb síközpontja is. Az egész évben közlekedő Rosenalmbahn-kötélvasút a hotel közeléből indult, így nem igényelt nagy szervezést sem a felfelé tartó rövid út.

zillertal, ausztria, felvonóA felső állomáson

A település télen szinte csak a síelőké, így minden szolgáltatás a síeléshez kapcsolódik vagy azt egészíti ki. Csak télen közlekedő síbuszok járnak a hotelek és a sípfelvonók között, minden sportbolt kinyit rövid időre és a faluban szinte csak síruhát és sífelszerelést lehet kapni. A síruhás, síléces emberek közül mi így igen csak kilógtunk a sorból egyszerű hétköznapi ruhánkkal.

1 komment

Címkék: ausztria kötélvasút index2


süti beállítások módosítása