HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @Pályamágus, a sínész: A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a metró fogalom nincs pontosan definiál... (2025.09.12. 10:58) Metró-rendszerek a világ körül
  • Pályamágus, a sínész: Örülök a sok pályáról készült képnek. Érdekes, hogy a legtöbb pályaelem megegyezik a magyarországi... (2025.08.24. 08:50) A Barcelona-Mataró-Macanes-vasútvonal mentén
  • Balogh Zsolt: @nyelv-ész: Köszönöm a pontosítást, javítottam a neveket! (2025.08.11. 22:21) Volt egyszer egy moszkvai monorail
  • Brendel Mátyás: Iszonyatosan hülye post. Az első példa, hogy még magyarul sem tudsz rendesen: "hogy az autózáson ... (2025.08.05. 13:05) Not Just Bikes
  • Bosanac: Preplexity ai válasza a kérdésre: Ausztriában valóban létezik országos érvényességű tömegközlekedé... (2025.05.25. 10:13) Autó helyett vonattal Bécsbe

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (3) állomás (27) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (142) autó (4) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (14) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brazília (1) brenner hágó (4) budapest (6) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (18) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (73) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (93) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (7) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (140) index2 (337) india (5) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (23) kenya (2) kína (55) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (19) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (6) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (45) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (14) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (195) nápoly (5) németország (98) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (36) olaszország (76) oroszország (4) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (20) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (82) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (13) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (13) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (6) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (9) zürich (2) Címkefelhő

2025.09.12. 00:16 Balogh Zsolt

Metró-rendszerek a világ körül

Az első földalatti vasúti rendszert Londonban építették ki, hogy összekössék a városi vasúti fejpályaudvarokat a föld alatt, megkönnyítve ezzel az átszállást a különböző társaságok vonatai között. A Metropolitan Railway nevet kapó rendszert később mások is másolni kezdték, az európai kontinensen legelőször Budapesten, az államalapítás 1000 éves évfordulóján, 1896-ban indult el az első metró, melyet napjainkban mint M1-es metró vagy népnyelven mint Kisföldalatti ismerünk.

a_train_of_nantong_metro_line_1_approaching_wenfeng_station.jpgA Nantongi metró Kínában 2022-ben nyílt meg, napjaink egyik legfiatalabb metróüzeme, hossza azonban mára már több, mint 60 km-esre bővült! (kép forrása: Wikimedia Commons)

Miután London 1863-ban úttörő szerepet játszott az első földalatti vasút megépítésében, a metróhálózat fejlesztése az 1960-as évekig viszonylag lassú maradt. Azonban az elmúlt években soha nem látott növekedés volt tapasztalható, 2019-ben rekordszámú, 15 új rendszer nyílt meg. A legdinamikusabban Kína metróhálózatai bővültek, de a jövőben India, Törökország és Irán fogja vezeti a következő építési hullámot.

2 komment

Címkék: metró


2025.08.30. 21:44 Balogh Zsolt

200 km/h sebességű rendszeres járatok először a cseh hálózaton

Az elmúlt években Csehország rengeteget költött a vasúti infrastruktúrájára és az új járművekre egyaránt. A járműpark látványosan megújult, mind a távolsági- mind a regionális forgalomban. A fővonalakon Siemens Vectron mozdonyok húzzák a Comfortjet szerelvényeket, kiegészítve az ÖBB-vel közösen üzemeltetett Railjet-flottát és a Pendolino motorvonatokat. A vidéki kisebb forgalmú vonalakon egymást érik a hangzatos állatnevek: RegioPanter, RegioShark vagy RegioFox.

pendolino_d_class_680_2.jpgCseh Pendolino szerelvény 2006-ban Csehországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mindeközben a vasútvonalak is átépülnek, a 19 században kijelölt, mára már elavultnak számító kacskaringós vonalakat nyomvonal-korrekcióval kiegyenesítik, hogy a sebességet is felemelhessék. Ennek szemmel látható példája, hogy egy rövid szakaszon sikerült a sebességet a korábbi 160 km/h sebességről 200 km/h sebességre növelni!

Szólj hozzá!

Címkék: csehország


2025.08.27. 23:55 Balogh Zsolt

A brazil kormány támogatja a 30 évre szóló városi közlekedést fejlesztő tervet

Ha Dél-Amerikára gondolunk, nem biztos, hogy egyből a fejlett tömegközlekedési hálózatok azok, amik az eszünkbe jutnak. 2025-ben Brazíliában hét olyan város volt, ahol metróhálózat is üzemelt és nyolc olyan körzet, mely elővárosi vasutat is üzemeltet. A 212 milliós ország vasúthálózata három különböző nyomtávolságú, összesen mintegy 30 ezer km hosszúságú, ám nagy részén csak teherforgalom zajlik.

aguas_claras_metro_station_29-03-2024.jpgMetróállomás és metrószerelvény Brazíliában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az ország területéhez és népességéhez képest így kijelenthetjük, hogy a vasúti személyszállítása rendkívül fejletlen. A brazíl kormány azonban szeretne ezen változtatni és ehhez egy ambiciózus tervet hagyott jóvá.

Szólj hozzá!

Címkék: index metró brazília


2025.08.23. 20:03 Balogh Zsolt

A Barcelona-Mataró-Macanes-vasútvonal mentén

 A 2025-ös spanyolországi nyaralásom során többször is utaztam a Barcelona-Mataró-Macanes-vasútvonalon Spanyolországban. A vonal az első vasút volt Spanyolországban, amikor 1848-ban megnyílt. A sínek többnyire a tengerpart közelében futnak, páratlan kilátással a Costa del Maresme partszakaszra.

spanyolország, nyaralás, vasút, 2025, Barcelona-Mataró-Macanes-vasútvonalGyalogosan a vasútvonal mentén

A vasútvonalon húszpercenként követik egymást a villamos motorvonatok mindkét irányba, a távolsági- és a teherforgalom azonban ma már elkerüli. A homokos vagy sziklás tengerpart, az alagutak, az apró üdülőtelepülések, a merész vonalvezetés és az egzotikus környezet miatt hálás fotótéma, több napon is időt szántam arra, hogy fotókat készítsek.

Ezekből a képekből mutatok be egy válogatást a posztban!

1 komment

Címkék: index spanyolország


2025.08.16. 23:49 Balogh Zsolt

A Lokalbahn Vöcklamarkt–Attersee

Ausztriában Salzburg felé vonatozva a Westbahn fővonalon, elhagyva Linz, majd Wels állomásokat, megállás nélkül suhanunk át Vöcklamarkt mezőváros kis állomásán. Így észrevenni sincs időnk, hogy innen indul a Lokalbahn Vöcklamarkt–Attersee vagy röviden csak Atterseebahn nevet viselő helyi érdekű vasútvonal, mely a névadó Attersee tóig vezet.

st_georgen_sh_126.jpgAz Atterseebahn villamos motorvonata (kép forrása: Wikimedia Commons)

A mindössze 13 kilométer hosszúságú szárnyvonal, mely méteres nyomtávolságú, 750 volt egyenárammal villamosított, és bár kapcsolódik az ÖBB országos hálózatához, eltérő nyomtávolsága miatt csak a helyi igényeket szolgálja ki. A rövidke vonalon három modern szerelvény ingázik óránként ütemesen. A teljes távot a közbenső megállókkal együtt 21 perc alatt teszik meg az inkább villamosra hasonlító vasúti járművek. Mivel a vonal összeköti az ÖBB-Westbahn vasútvonalat az Attersee-vel, nagy jelentőséggel bír a régió idegenforgalma szempontjából.

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria kisvasút westbahn


süti beállítások módosítása