A hamburgi Nemzetközi Tengerészeti Múzeum (Internationales Maritimes Museum Hamburg, rövidítve IMMH) a világ legnagyobb tengerészeti múzeuma. A kikötőváros Hafencity nevű, egykori kikötői negyedében található. A magánmúzeumnak helyet adó épület egykoron a legrégebbi raktárépület volt, ám miután a tengeri kereskedelem áttért a konténerekre, a városnegyed többi raktárjához hasonlóan elveszítette eredeti funkcióját.
A hamburgi Nemzetközi Tengerészeti Múzeum épülete kívülről
Szerencsére azonban a város sikeresen talált új funkciót az épületnek, a városrész többi hasonló létesítményéhez hasonlóan. Kedvező elhelyezkedése, egykori funkciója és hatalmas mérete okán tökéletes választás volt arra, hogy múzeummá változzon. A tízemeletes épületben található Peter Tamm több mint 50 000 tárgyból és több mint egymillió fényképet számláló, hajómodellekből, építési tervekből, egyenruhákból és tengerészeti művészeti tárgyakból álló gyűjteménye.
Egy vitorláshajó nagyobbacska modellje felfüggesztve a múzeum aulájában
Története
A magángyűjteményt Peter Tamm - az Axel Springer AG igazgatótanácsának korábbi elnöke - 1934-ben kezdte el összegyűjteni, amikor Tamm még csak hatéves volt. Ahogy Tamm elmesélte a történetet, a kezdeti esemény az volt, amikor édesanyja bemutatta neki az első hajómodelljét. A HafenCityben való megnyitás előtt a gyűjtemény a "Wissenschaftliches Institut für Schifffahrts- und Marinegeschichte" (Hajózási és Haditengerészeti Történeti Akadémiai Intézet) nevet viselte, és egy Elbchaussee utcai kastélyban volt elhelyezve, és csak előzetes bejelentkezés alapján volt látogatható. 2004-ben a hamburgi parlament egyhangúlag, a GAL-párti frakció tartózkodása mellett jóváhagyta a HafenCity negyedben egy új múzeum építésének támogatását. 2008. június 25-én Horst Köhler német köztársasági elnök nyitotta meg a múzeumot.
Építészet
A Kaispeicher B (rakparti raktár B) Hamburg legrégebbi fennmaradt raktára, amelyet Bernhard Georg Hanssen és Wilhelm Emil Meerwein építészek 1878-ban és 1879-ben építettek. Fa- és acéloszlopokból álló tartószerkezettel épült, a külső téglafalak is téglából készültek, amelyek az épületet támasztják. Neogótikus stílusban tervezték. Gabonafélék és csomagolt áruk földi tárolására épült és mindkettő feladatra használták kombináltan. 1890-ben Hamburg városa megvásárolta a raktárat, amelyet azóta is Kaispeicher B-nek hívnak. 2000-ben a kulturális örökségi listára került, de 2003 végéig áruraktárként használták. 2008-ban egy felújítási időszakot követően megnyitották a múzeumot. A felújítást Mirjana Marcovic (MRLV Architekten) tervezte, és erőfeszítéseiért a hamburgi Architekten- und Ingenieurverein díjat ítélték neki oda. A Brocktorhafenen átívelő híd - egy 80 tonnás, bumeráng alakú, 60 m hosszú acélszerkezet -, amelyet Dietmar Feichtinger (Párizs) építész és a WTM Engineers (Hamburg) készített, szintén díjat kapott 2008-ban.
A múzeum épülete 2009-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
Belső tér és tartalom
A gyűjtemény túlnyomórészt Peter Tamm magángyűjteményéből származó tárgyakat tartalmaz, és a médiában súlyos kritikát kapott a német tengeralattjáró-háború, a második világháború alatti német tengeri háború és a német gyarmattörténelem iránti távolságtartás és a történelmi tudatosság hiánya miatt. Néhány kritikus később megváltoztatta véleményét.
Egy autószállító hajó metszete
A sétány egy 3000 éves ásatással kezdődik, a kiállított tárgyakat az Elba folyóban találták Egy másik kiállítási tárgy Karl Dönitz nagyvezír (1891-1945) botja, amelyet a Berliner Zeitung 1946-os, a nürnbergi perekről szóló cikke alapján állítottak ki. Ez a cikk a náci háborús bűnösök ellen hozott ítéleteket ismerteti. A bot kiállítását gyakran a náci propagandával kapcsolatos történelmi tudatosság hiányának és a náci szimbolikával szembeni távolságtartás hiányának példájaként vették, anélkül, hogy megkérdőjelezték volna azt. Továbbá a kiállítás tengerészeti vagy tengeri témájú festményekből, bálnacsontból vagy elefántcsontból készült hajómodellekből, fegyverekből, egyenruhákból és kitüntetésekből áll. Kiállításra kerül a James Caird, Sir Ernest Shackleton birodalmi transzantarktiszi expedíciójának kis mentőcsónakjának reprodukciója is, amelyet Arved Fuchs német felfedező használt egy 2000-ben újraélt utazás során. A múzeum archívumában megtalálható a trafalgari csatában aratott győzelméről híres Lord Horatio Nelson 47 eredeti levele és 15 000 sétahajó étlapja is.
Vitorláshajó modellje. Az építési rajzok megjelenése előtt az igazi hajókat kicsi hajómodellek alapján építették meg, a legtöbb "igazi" hajónak így a modellje is fennmaradt
A gyűjtemény 12 000 m2-en több mint 50 000 tárgyat mutat be.
Emeletek
* 10. emelet: Kulturális fórum "10. hosszúsági fok", különleges kiállítások.
* 9. emelet: A hajómodellek nagy világa, vízi sportok
* 8. emelet: Tengeri művészet (művészeti galéria és "kincsesbánya")
* 7. emelet: tengerkutatás, energia és halászat
* 6. emelet: kereskedelmi hajózás, körutazások és kikötők
* 5. emelet: A világ haditengerészete (1815-től napjainkig)
* 4. emelet: élet a hadihajókon, hajófegyverzet
* 3. emelet: A hajóépítés és a gépészet fejlődése
* 2. emelet: vitorlás hajók - az ókortól a Hanse Sailig, a Horniers-fokig és a kalózkodásig
* 1. emelet: felfedezők, navigáció, kommunikáció és gyermekrészleg
Földszint: előcsarnok, recepció, étterem és múzeumi bolt.
Az állandó kiállításon kívül a múzeum több különleges bemutatót is bemutatott, köztük például a vikingekről szólót.
Látogatók
A múzeumot évente mintegy 150 000 látogató keresi fel, a látogatók 70%-a turista.
A múzeum 2008-ban első alkalommal vett részt a Tag des offenen Denkmals elnevezésű, a Deutsche Stiftung Denkmalschutz által támogatott, évente megrendezett, országos szintű eseményen, amely a kulturális örökségi helyszíneket nyitja meg a nagyközönség előtt, valamint részt vesz a hamburgi múzeumok hosszú éjszakáján.
Tulajdonosok
A múzeum tulajdonosa a Peter Tamm Sen. Stiftung alapítvány. Az épület átalakítását Hamburg város 30 millió euróval támogatta.
A hajózás kezdetét bemutató nádból készült replika
A hajóépítéshez használt egykori szerszámok
Hajómodell vitorlák nélkül. A háttérben látható festményen látható, hogyan is kezdődött egy igazi vitorláshajó építése: a megrendelők és a tervezők a hajómodell alapján vitatják meg az elképzeléseket
Hajómodell metszete, az építmény méretarányos és a lehető legapróbb eleméig részletgazdag és mérethelyes
A hajóépítés kezdetét bemutató modell
Hajó a modernebb korból: a komp vasúti szerelvényeket szállított két part között. A hajómodell méretaránya 1:100, ám a rakteret a készítők 1:87 méretarányú H0-s modellekkel rakták tele
Külön emelet mutatja be a hajógépészetet
A tengerészeti egyenruha-gyűjtemény is figyelemreméltó, már csak pusztán a gyűjtemény mérete miatt is
Torpedó a II. világháborúból
Ahogy haladunk az emeleteken felfelé, egy időutazáson is részt veszünk egyúttal, a haditengerészetet bemutató tárlat már jóval fejlettebb hajókat mutat be, melyek modeljei is fejlettebb technológiával készültek
Német rejtjelező gép a II. világháborúból: egy Enigma!
A tengerészet és a hajózás életét nem csak modellekkel mutatja be a múzeum, hanem teljes diorámák is helyet kaptak
Repülőgéphordozó makettje a műfaj indulásánál...
... és napjainkból
A tengeri utazások ismertetéséhez hozzátartozik az utasok tárgyai is, sőt komplett kabinok bemutatása is
Modern tengerjáró hajók makettjei
Haladva felfelé az épületben egy időutazáson is részt veszünk: minden szintel feljebb jutva egyre modernebb és modernebb hajómakettekkel találkozhatunk. A világkereskedelmet átformáló konténerizációt is megismerhetjük, tengerjáró hajók a kisebbektől egészen a legnagyobbakig, továbbá rengeteg információ, magyarázat, mely segt megérteni ezt a globális iparágat.
A Maersk Line konténerszállító hajója, a Triple E class, mely mely 18700 konténer szállítására alkalmas. Aki nem hiszi, számolja meg! ;)
A világ konténerforgalmáról néhány adat 2008-ból: 20 millió konténer van használatban, ebből egy év alatt 10 ezret ér valamilyen baleset, a világkereskedelem 70%-a konténerekben zajlik, ehhez több, mint 8000 konténerszállító hajóra van szükség, 2000 euró egy konténer ára, a napi bérlése 50-80 eurócent, egy üveg bor Chiléből Európába történő szállítása konténerrel 0,16 centbe kerül
A konténeres szállítás további érdekessége, hogy a tengeren túlról érkező áru fajlagos széndioxid-kibocsátása kevesebb, mint az a mennyiség, amíg autóval az áruházból hazavisszük.
Egy konténerhajó metszete, így érthetővé válik, hogy is tud egy hajó ennyi konténert elnyelni
Külön emelet foglalkozott a mélytengeri kutatással és a mélytengeri bányászattal. A világ óceánjait még alig fedeztük fel, rengeteg értékes kincset rejt a tengerfenék, köztük ritka fémeket vagy energiaforrásnak használható metán-hidrátot
Egy emelet olyan hajómaketteket mutat be, melyek nem fából, hanem valami más anyagból készültek, mint például aranyból...
...csontból...
... vagy borostyánból. De láthatunk itt még más szokatlan és ritka anyagokat is, mint például ezüstöt, elefántcsontot, porcelánt, szegfűszeget...
A legfelső emeleten láthatjuk a hamburgi kikötő makettjét. A kikötő Németország „kapuja a világba” (Tor zur Welt) néven is ismert, és az ország legnagyobb tengeri kikötője. A TEU-átrakást tekintve Hamburg a harmadik legforgalmasabb kikötő Európában (Rotterdam és Antwerpen után) és a 15. legnagyobb a világon, míg a gyorsan növekvő konténerforgalmat tekintve második legnagyobb kikötője. A konténerforgalmat tovább bővítik, Hamburgban működik a világ legmodernebb, teljesen automatizált konténerkikötője, a 2003-ban megnyílt Altenwerder Terminál. Hamburgban 2014-ben 9,73 millió TEU-t (20 lábas szabványos konténeregyenérték) kezeltek.
A kikötő területe 73,99 négyzetkilométer (64,80 km² hasznosítható), amelyből 43,31 km² (34,12 km²) szárazföldi terület. Az elágazó Elba ideális helyet teremt egy kikötőkomplexum számára, raktározási és átrakodási lehetőségekkel. A kiterjedt szabadkikötőt akkor hozták létre, amikor Hamburg csatlakozott a német vámunióhoz. Lehetővé tette a behozott áruk vámmentes tárolását, valamint a feldolgozott, újracsomagolt, a gyártásban felhasznált, majd vámmentesen újraexportált anyagok behozatalát. A szabadkikötő 2013-ban felhagyta a működését.
A kikötő közvetlenül 68 000 embernek ad munkát, a környező területeken további 154 000 állás függ a kikötőgazdaságtól. Hamburg ún. általános kikötő, ahol bármely áruféleséget ki lehet rakodni.
Sorakozó konténerdaruk, mögöttük terül el a konténerek raktározására szolgáló terep
Az 1:1250 méretarányú hajók gyűjteménye
A gyűjteményt végül az a több tízezer hajómodell zárja le, melyek többsége a 20. századból származik, köztük számos 1:1250-es méretarányú miniatűr modellel, de találunk itt néhány régebbi modellt is. Ez a világ legnagyobb ilyen témájú gyűjteménye!
Mindet végignézni egy nap sem lenne elég
Helyszín
A múzeum a Speicherstadtban (raktárnegyed), a hamburgi kikötőben található. Megközelíthető gyalogosan a főpályaudvar irányából vagy a közelben megálló autóbusszal.
A múzeum elhelyezkedése a Google térképén
Az épületet a hamburgi szenátus 99 évre ingyenesen bérbe adta az alapítványnak.
A hamburgi Nemzetközi Tengerészeti Múzeum megtekintése páratlan élmény volt, az itt látható gyűjtemény nagyságábal talán csak a párizsi Louvre és a müncheni Deutsche múzeum vetekszik. Az én általam rászánt 2 óra utólag rettentően kevésnek bizonyult, ha valaki fogékony a hajózásra és a kereskedelemre, ennek az időnek a többszörösét is eltöltheti itt.
Mindenkinek ajánlom, aki Hamburgba látogat és elmúlt már legalább öt éves!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek