HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (93) autó (2) autómúzeum (4) ave (18) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (21) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (76) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (70) index2 (277) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (43) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (8) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) mozdony (3) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (158) nápoly (3) németország (81) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (12) olaszország (52) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (10) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (66) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (22) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (3) terepasztal (10) tgv (40) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (24) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.11.26. 13:44 Balogh Zsolt

Nagysebességű vasút harminchét km alagúton keresztül

Olaszország nagy tempóval építi nagysebességű vasúthálózatát, hogy kiegészítse és tehermentesítse a hagyományos vasúthálózatot. Az országban jelenleg 923 km nagysebességű vasútvonal van üzemben, az elérhető maximális sebesség 300 km/h.

Az alagút bejárata Genovában (kép forrása: www.webuildvalue.com)

A hálózat jelenleg egyik építés alatt álló eleme a Genova-Milánó nagysebességű vasútvonal, mely a ligur-tengeri kikötővárost fogja összekapcsolni Észak-Olaszország ipari központjával.

A 15 millió köbméternyi anyag kitermelésével járó hatalmas mérnöki projekt - Olaszország legnagyobbja - több ezer munkahelyet teremt a helyi gazdaságok számára, miközben a fenntarthatóságot helyezi a középpontba.

Ez két város története: a nyüzsgő Genova, a történelmi kikötőváros, és Milánó, az ipari Észak-Olaszország vibráló fővárosa. A két csomópontot hegyvidéki terep választja el egymástól, a vasút és a közút olyannyira zsúfolt, hogy a hajók néha inkább megkerülik Genovát, és a hollandiai Rotterdamba szállítják rakományukat. Onnan Európa közepére szállítják a szállítmányt - néha még Észak-Olaszországba is.

Munkálatok Genovában (kép forrása: www.webuildvalue.com)

Most egy új fejezetet írnak, melynek neve: Terzo Valico dei Giovi-Nodo di Genova. Ez egy 53 kilométer hosszú, nagysebességű, nagy kapacitású vasútvonal Genova és Milánó között, amely a korábbi menetidőt 33 százalékkal - egy órára - csökkenti a két város közötti utazási időt. A személygépkocsik és teherautók kivonásával az utakról csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást is.

Épül az alagút a vonalon (kép forrása: www.webuildvalue.com)

A teljes hosszból 37 kilométer alagútban halad majd. A leghosszabb alagút, a Valico alagút lesz a maga 27,75 kilométerével a leghosszabb Olaszországban. A projekt nemcsak Milánóval, hanem Észak-Európával, egészen Rotterdamig fogja összekötni Genovát, és ezáltal a régió összes vasútvonalának összekapcsolására irányuló kezdeményezés, a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) fontos részévé válik.

Összetett probléma

A Genovából észak felé vezető meglévő vasúthálózat a 19. században épült, és számos hátrányt hordoz magában. Meredek, 3,5 százalékos meredekségű és szűk ívekkel rendelkezik, és rendszeresen telítődik. A Milánóba vezető vasútvonal már korábban is komoly gondot jelentett a szállításban (itt történt a Giovi-kataszrófa is, erről bővebben A Torino-Genova vasútvonal cikkben lehet olvasni), a kiváltására épült második vasútvonal, bár sokkal jobb paraméterekkel rendelkezik, mára már elavultnak és szűk keresztmetszetnek számít.

A Terzo Valico eközben 1,2 százalékos meredekségű lesz, és sokkal nagyobb alagutakkal rendelkezik majd, amelyek megfelelnek a modern európai teherszállítási szabványoknak. A vonatok akár 250 kilométer/órás sebességet is elérhetnek majd.

Az alagútépítés nem fúrópajzzsal történik (kép forrása: www.webuildvalue.com)

Hogy a vasútvonalat perspektívába helyezzük, ez egy kicsit hosszabb, mint a Budapest és Esztergom közötti távolság, csak sokkal meredekebb hegyvidéki terepen keresztül.

A projekt mérete megdöbbentő: Összesen 90 kilométernyi alagutat és földalatti teret foglal magában, amelyhez 15 millió köbméter anyagot ásnak ki, és 3,5 millió köbméter betonra és 160 000 tonna vasbetonacélra van szükség az új építéshez. A projekt mintegy 5000 munkahelyet teremtett, és 2314 helyi vállalkozást foglalkoztatott több mint 3 milliárd euró értékű szerződéssel.

Hatalmas, de fenntartható megoldás

A mérnököknek kifinomult ásási technikákat alkalmazva, 30 helyszínen párhuzamosan dolgozva - némelyik akár 600 méterrel a hegyek alatt - olyan geológiai jellemzőkkel kellett megküzdeniük, mint a tektonikus feszültségek alatt álló agyagpala és a természetes állapotú azbeszt.

A Webuild fenntartható megközelítést alkalmaz a kitermelt anyagokkal kapcsolatban. A cravascoi munkaterületen az egymillió köbméternyi kitermelt anyag kezelése érdekében a mérnökök egy két kilométer hosszú szállítószalag-rendszert terveztek, amely óránként akár 800 tonna alagútásási meddőt is képes szállítani. A rendszerhez tartozik egy kilenc méteres magasságban felfüggesztett 260 méter hosszú repülő szalag, amely a helyi utakon és a hegyvidéki terepen halad át.

A Webuild a projektekben a biztonságot helyezte előtérbe, ezért a mérnököknek kifinomult szellőzőrendszert kellett telepíteniük a munkások védelmére, akik a hegyvidéki fúrás során azbesztet tártak fel. Fertőtlenítő területeket, nagy portalanító egységeket és speciális vízkezelő berendezéseket is felállítottak, hogy minimalizálják az azbesztszálaknak való kitettség kockázatát.

Szebb jövőt teremtenek

A Terzo Valico, mivel a TEN-T része, az elképzelés lényege, hogy a jelentős mérnöki kihívások leküzdésével olyan 21. századi infrastruktúrát hozzanak létre, amely felgyorsítja az áruszállítást, növeli a közúti biztonságot, csökkenti a légszennyezést, és támogatja a kikötők és a regionális gazdaságok bővülését.

"Az ilyen típusú projektek átalakító jellegűek" - mondja Francesco Poma, a Terzo Valico mögött álló konzorcium, a Consorzio Collegamenti Integrati Veloci (COCIV) igazgatója. "Amikor olyan infrastruktúra kiépítésével bíznak meg, amely évek múlva egy egész régiót fog átalakítani, akkor nem csak a lehető legjobbat akarjuk elérni, hanem a lehető legfenntarthatóbb módon is."

Azáltal, hogy a Terzo Valico segít csökkenteni a teherautók számát az utakon, 29 százalékkal csökkenti az energiafogyasztást és 55 százalékkal a CO2-kibocsátást. A teherszállításra gyakorolt hatása még lenyűgözőbb. A tengeri szállítással összehasonlítva az utazási idő 56 százalékkal, a CO2-kibocsátás pedig 71 százalékkal csökken.

"Kiváltság volt számunkra, hogy egy ilyen kihívást jelentő projektet kaptunk" - mondja Poma. "Nemcsak a legjobbat hozta ki belőlünk, hanem lehetővé tette, hogy hozzájáruljunk országunk és a régió fenntartható fejlődéséhez."

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

2 komment

Címkék: milánó genova nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr717986754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sgor 2022.11.26. 16:47:01

Helyesbítés: Genova nem az adriai tenger partján, hanem a ligur tenger partján fekszik!
Korrigáld az aműgy ismét kiváló cikkedet!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.11.26. 20:33:52

@Sgor: Köszönöm a dicséretet és a kiigazítást! A tengert javítottam! :)
süti beállítások módosítása