HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.09.02. 16:52 Balogh Zsolt

Káosz uralkodik a Svájc-Németország közötti vasúti közlekedésben

"Boldogok, ha egyáltalán érkezik egy vonat" - kezdi beszámolóját az nzz.ch nevű svájci weboldal, ugyanis értesülésük szerint láosz uralkodik a Németországból Svájcba vezető legfontosabb vasútvonalon, a Mannheim-Karlsruhe-Bázel vasútvonalon, mely a Rajna-völgy déli részén, annak keleti oldalán fut.

800px-kadurlach.jpgKarlsruhe-Durlach állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Németországból Bázelen keresztül Svájcba tartó személyvonatok 60 százaléka késik. Csak az SBB-nél a nemzetközi tehervonatok egyötödét törlik emiatt. A német Rajna-völgyi vonal problémái rossz emlékeket idéznek fel. Az építkezések miatt a Rajna-völgyi vonal kapacitása Bázel és Karlsruhe között erősen korlátozott.

A Svájcból Németországba tartó vonatút egyben két vasúti világot is átszel. A Deutsche Bahn (DB) ICE-vonata, amely ma reggel Zürichből Hamburgba és Kielbe közlekedett volna, Bázel SBB-ig elmarad. Hosszú késések esetén a DB a Németországból érkező ICE-vonatokat Bázelben korán megfordítja, hogy elkerülje az ellenkező irányú vonat későbbi késéseit. A Szövetségi Vasutak által üzemeltetett pótvonat időben elviszi az utasokat a bázeli SBB-re. A Németországból érkező ICE azonban még mindig nem érkezett meg oda.

A vasútvonal térképvázlata. A 270 km hosszúságú vonal évek óta felújítás és bővítés alatt áll (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az SBB az utasokat Bázel második legnagyobb állomására, a Badischer Bahnhofig tartó S-Bahnra irányítja, ahonnan az ICE vonatoknak indulnia kellene. Azonban SBB motorvonatainak túl kevés a helyük az ICE utasainak befogadására. Az utolsó állóhelyért is nagy a tülekedés. Aki nem elég gyors, az marad a bázeli SBB állomáson. Végül az ICE megérkezik a Badischer Bahnhofra, még mindig nagy késéssel a Németországba tartó útra. Ezek szokatlan jelenetek Svájcban, a vasúti közlekedés példaországban. Jelenetek, amelyek azonban jelenleg sem kivételek a Németországba irányuló forgalomban.

terkep.pngDél-Németország és Észak-Svájc fontosabb vasútvonalai. Jelmagyarázat: Kék: négyvágányú vonal, zöld: kétvágányú vonal, narancssárga: Épülő/tervezett 3. és 4. vágány, szürke: egyéb vonalak.

A Rajna-völgyi vasútvonal Bázel és Karlsruhe között a legfontosabb összeköttetés Németországból Svájcba. Az észak-déli irányú forgalom jelentős része ezen a tengelyen keresztül bonyolódik, a forgalmat ráadásul számos leágazás is tovább növeli. Az utóbbi hónapokban a késések száma jelentősen megnőtt: 2022. júliusában az SBB adatai szerint a Bázelen keresztül Svájcba tartó vonatoknak csak mintegy 40 százaléka érkezett meg időben (Egy vonat akkor tekinthető pontosnak, ha kevesebb mint öt percet késik, így sejthető hogy a pontos vonatok közül is akadhat még megkésett járat).

Elavult létesítmények és munkaerőhiány

A német vasúthálózat megbízhatósága hosszú ideje nem kielégítő. Körülbelül egy éve a probléma egyre akutabbá vált. A DB szóvivője szerint az 1994-es vasúti reform óta a kapacitáskihasználtság több mint 60 százalékkal nőtt. "Ugyanakkor az infrastruktúra állapota is romlott, mivel sok vágány, kitérő, híd és jelzőállomás elöregedett és meghibásodásra hajlamos". Emellett a DB a betegszabadságok miatti létszámhiánnyal küzd. A vasút munkaügyi offenzívát indított, de a toborzás és a képzés időbe telik, eredménye csak később lesz érzékelhető.

A problémák különösen a Rajna-völgyi vonalon jelentkeznek, mivel ez az egyik legforgalmasabb tengely. Ezenkívül a DB jelenleg is korszerűsíti a vonalat. Freiburg im Breisgautól délre és északra a vonal részben csak egy vágányon járható. A bővítést többször is elhalasztották. A DB azzal számol, hogy a Bázel-Karlsruhe vonal 2035-re teljesen négyvágányúvá válik. Az építési intézkedések azonban többletkapacitásba kerülnek, ami különösen fájdalmas az erősen túlterhelt hálózaton - mondta egy szóvivő.

A négyvágányúsítás során meglehetősen bonyolult beavatkozásokra is szükség van. A képen Rastatt város alatti alagút látható, mely kihagyja az állomást, hogy a vonatok megállás nélkül, 250 km/h sebességgel haladhassanak itt át (kép forrása: Wikimedia Commons)

A DB és az SBB kisebb intézkedésekkel próbálja stabilizálni a működést. A Hamburgból délben Bázelbe érkező ICE egyelőre nem a tervek szerint közlekedik Churba. Ehelyett az SBB egy svájci pótlóvonatot használ. Ez tartalékot képez, amelyet más, Bázelből Németországba tartó késő vonatokra lehet felhasználni - mondta az SBB szóvivője. Az S-Bahn vonatokat azonban gyakran nem lehet megerősíteni, ha a DB rövid időn belül úgy dönt, hogy egy ICE már a Badischer Bahnhofnál visszafordul.

Ellátási kockázatok

A teherszállításban is nagyok a problémák. Sven Flore 30 éve dolgozik az iparágban. Ő az SBB Cargo International vezetője és az Európai Tehervasutak Hálózatának alelnöke. "A német Rajna-völgyi vonal olyan állapotban van, amilyet még soha nem tapasztaltam, kivéve a 2017-es rastatti katasztrófát" - mondja. Akkoriban a vonalat több hétre lezárták, mert a sínek részben megsüllyedtek egy alagútépítési terület felett.

Megsüllyedt vágányok Rastatt közelében

"A helyzet már hónapok óta drámai" - mondja Flore. Az észak-déli tengelyen a mindennapi működést zavarok és rosszul megtervezett építkezések jellemzik. Menetrend szerinti utazásokról szó sem lehet. Az SBB Cargo Internationalnál jelenleg az áruszállító vonatok 15-20 százalékát törlik a hosszú késések miatt. Flore szerint mindent megterveztek ezekhez a vonatokhoz - a mozdonyoktól kezdve a személyzeten át a terminálok résidejéig. A tehervasutak aligha tudják kielégíteni a keresletet. "Az ügyfeleink már annak is örülnek, ha egyáltalán érkezik egy vonat".

Részlet egy négyvágányos szakaszról (kép forrása: Wikimedia Commons)

A feszült helyzetnek következményei vannak a Svájcba irányuló ásványolajellátásra. Az alacsony vízállás miatt a Rajnán a hajózás korlátozott. Ez a szállítási útvonal gyakorlatilag leállt - közölte csütörtökön a Szövetségi Gazdasági Ellátó Hivatal (FONES). Az egyre súlyosbodó logisztikai problémák a vízi és vasúti közlekedésben problémásak, mondta. A szövetségi kormány ezért zöld utat adott az ásványolaj kötelező készleteinek további csökkentésére.

Flore szerint például a zürichi repülőtér kerozinnal való ellátására szolgáló meglévő kapcsolatok nincsenek veszélyben. Nehéz lenne azonban további kapacitásokat létrehozni az üzemanyag szállítására. A gördülőállomány tartalékai amúgy is szűkösek az áruszállításban. Flore szerint a Rajna-völgyi vonalon uralkodó káosz megakadályozza a mozdonyok és kocsik hatékony használatát.

Alternatív útvonal igénye

Az építkezések nem megfelelő koordinálása is gondot okoz, ami a 2017-es rastatt-i katasztrófa emlékét idézi fel a tehervonatoknál. Igaz, hogy az iparág azóta kidolgozta a vészhelyzeti koncepciókat. A Rajna-völgyi vonalon folyó építési munkálatokkal párhuzamosan azonban a DB több hétre lezárta a Gäubahn (Stuttgart-Singen) vonalat is. A Fekete-erdei Vasút (Offenburg-Singen) csak korlátozottan alkalmas alternatív útvonalnak, mivel a meredek emelkedés és az alagutak űrszelvénye korlátozza a forgalmat.

Flore követeli, hogy ne zárjanak le többé egyszerre két vasútvonalat. A tehervasutak és a Szállítók Szövetsége közös nyilatkozatban azt is követelik, hogy a Karlsruhe melletti Wörthből a franciaországi Lauterburgba és tovább Strasbourgba vezető meglévő mellékvonalat gyorsan villamosítani és alternatív útvonalként korszerűsíteni kell. A DB már tervezi a Rajna-völgyi vonal további háromhetes lezárását 2024-ben.

Svájcban ez az aggodalom meghallgatásra talált. A Nemzeti Tanács által elfogadott indítvány azt követeli, hogy a Wörth-Strasbourg vonalat korszerűsítsék a Rajna bal partján a Neat betétvonalává. A Szövetségi Tanács jelezte, hogy Svájc kész anyagilag hozzájárulni a munkához. A szövetségi kormány szerint Franciaországgal és Németországgal folynak a tárgyalások. Ez az együttműködés nem példa nélküli, a München-Lindau-vasútvonal, melynek folytatása a svájci Zürichbe tart, szintén svájci segítséggel villamosították, továbbá a franciaországi LGV Rhin Rhône vasútvonalat is támogatta anyagilag a svájci kormány.

Berlinben azonban úgy tűnik, hogy a projekt nem élvez prioritást. A Wörth és Lauterburg közötti szakaszt a szövetségi kormánynak be kellene vonnia az új építési és korszerűsítési intézkedések tervébe. A DB szóvivője szerint ezt megvizsgálták, de az alacsony potenciál miatt nem vették tovább fontolóra.

Nem ez az első eset, hogy Bern és Berlin eltérő prioritásokat állít fel a nemzetközi vasúti közlekedést illetően. Ami svájci szemszögből sürgős, az német szemszögből gyakran csak a második vagy harmadik helyre kerül.

Források

* nzz.ch -  «Schon froh, wenn ein Zug überhaupt ankommt»: Auf der wichtigsten Bahnstrecke von Deutschland in die Schweiz herrscht Chaos

1 komment

Címkék: németország svájc


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8617922497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.09.04. 11:17:00

Szerintem MÁV dolgozók lehetnek a háttérben....
süti beállítások módosítása