Tibor barátom már megismerkedésünk óta gyűjti a H0-s vasútmodelleket, azok közül is a magyar vonatkozásúakat. Első szerelvénye egy holland ICE3 volt még 2007-ben, mellyel egyből megszerette a vasútmodellek világát, ám a gyűjtést szinte kizárólag magyarországi, vagy a magyar pályákra rendszeresen bejáró típusokkal folytatta (később így az ICE is távozott a gyűjteményéből).
A GYSEV bérelt villamos Vectron sorozatú mozdonya halad át szerelvényével, miközben nyitott és fedett autószállítókat vontat. A szerelvény akár a kecskeméti Mercedes gyárból is érkezhetne, igaz vagy csak a nyitott vagy csak a zárt kocsikkal. A modellmozdonyt a PIKO forgalmazza, az autószállító kocsikat pedig a ROCO készítette.
Mára aligha nem a legnagyobb és legteljesebb magyar vonatkozású modellgyűjteménye van. Hála a gyártóknak, kik minden évben újabb és újabb modelleket dobnak piacra, a gyűjtés sohasem pihen. Az újdonságokat pedig rövid Youtube videókban mutatja be.
Ezekből láthatunk egy kisebb összeállítást itt a blogon!
A kisméretű terepasztal egy háromvágányos állomást és a hozzá kapcsolódó nyílt vonalat modellezi, az 1990-es évek stílusát idéző kiegészítőkkel, mint például beton virágládákkal, vasbeton kerítéssel és egy Ikarus 263-as autóbusszal. Az állomáson azonban ettől függetlenül megfordulnak a modernebb gépek is.
Roco Nohab mozdony érkezik egy régi festésű szerelvénnyel. A mozdonyban nincs vonatfűtés, ezért egy fűtőkocsi is be van sorozva a vonatba. A többi kocsi a régi MÁV-os gyorsvonati kocsi, vékony díszítőcsíkkal az oldalán. A mozdony hangdekódere a Digitools terméke.
Orosz csapatot szállító szerelvény halad át az állomáson. a mozdony egy Roco Szergej, illik az orosz gép a szovjet vonat elé. A személyzet egy Fuggerth By sorozatú kocsiban utazik, a páncélosokat pőrekocsikon szállítják, a teherkocsi készletet és rakományát az Albert-Modell forgalmazta.
A szovjet csapatok kivonulása Magyarországról 1990. március 12-e és 1991. június 16-a között zajlott le.
A magyar minisztertanács 1990 áprilisában feladattervet fogadott el a kivonási feladatokkal kapcsolatban. A tennivalók koordinálásával Annus Antal vezérőrnagyot, a Magyar Honvédség vezérkari főnökének általános helyettesét bízták meg.
Összesen 100 380 szovjet állampolgár hagyta el Magyarországot, köztük 49 700 (más forrás szerint 44 668) katona, a többi családtag, illetve polgári alkalmazott.
Körülbelül 35 ezer vasúti kocsira volt szükség a szovjet haditechnikai eszközök és katonák szállítására. 27 146 különféle gép- és harcjárművet kellett kivonni, közte 860 db harckocsit (T–72, T–64B), 600 db önjáró löveget, mintegy 1500 gyalogsági páncélozott harcjárművet, 196 db önjáró harcászati-hadműveleti rakétarendszert (Luna–M, 8K14). Ezen felül 230 ezer tonna lőszert és 100 ezer tonna üzemanyagot, valamint további 230 ezer tonnányi egyéb anyagot vitt magával a Déli Hadseregcsoport, beleértve a lebontott laktanyák épületelemeit. A hatalmas logisztikai feladathoz Mándokon és Tornyospálcán katonai rakodóbázist létesítettek, ahol széles nyomtávú szovjet vasúti kocsikba rakodták át a szállítmányokat. A másfél ezer szerelvény mozgatása a MÁV-nak körülbelül egymilliárd forintos árbevételt jelentett. 260 szerelvénynek megfelelő anyagot (pl. technikai eszközök, üzemanyag, lőszer) a magyar kormány segítségével értékesített a szovjet hadsereg. (forrás: Wiki)
A MOL saját M44 sorozatú ("Bobó") dízelmozdonya MOL-os tartálykocsikkal gurul a finomító felé. Az M44-es mozdony a Limit modellgyár modellje, a tartálykocsik közül a fehérek az Albert-Modelltől, a szürke színű a PIKO-tól volt megvásárolható.
ČD 380 sorozatú villamosmozdony nemzetközi szerelvényével. A mozdonyt a TRIX, a ČD kocsikat pedig a TILLIG és a ROCO forgalmazza.
A ČD 380 sorozatú mozdony nem lett sikertörténet, pedig lehetett volna! A mozdonyokat a cseh Škoda gyártotta, kimondottan nemzetközi forgalomhoz, 25 db-os példányszámban. Azonban a németek nem adták meg vagy csak nagyon sokára adták meg az engedélyt a német pályákon való közlekedéshez, így a ČD inkább bérelt mozdonyokkal helyettesítette. Škoda sajnos nem tudott komoly szeletet kihasítani a mozdonypiac tortájából a kanadai Bombardier, a német Siemens és a francia Alstom által uralt piacon. Ilyen mozdonyokat a Cseh Államvasúton kívül még a DB Regio és a Szlovák Állami vasúttársaság vásárolt, szintén csak kis mennyiségben.
Bzmot motorkocsi alkonyatkor. A motorkocsi az, mely leginkább illik ehhez a 90-es éveket megidéző asztalhoz. A "kis piros almásládát" a Digitools készítette, a szükséges digitális elektronikával együtt. A modellben külön kapcsolható a vezetőállás és az utastér világítása és a szükséges jelzőfények. a hang természetesen a sebességgel együtt változik, így igazi mellékvonali hangulatot teremtve a szobában!
További információk
* Jégkoko Model Railway Youtube-csatorna
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
m_and_m 2021.12.19. 19:43:20
Jegkoko 2021.12.20. 14:12:36
m_and_m 2021.12.21. 08:46:02
" A mozdonyba beépített Vapor-Clarkson OK4616 gőzfejlesztő 750 kg gőzt képes fejleszteni óránként."
hu.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_M61_sorozat
Jegkoko 2021.12.22. 19:43:43
m_and_m 2021.12.22. 20:45:56
"A fűtőkocsi egy olyan kocsi, amit be lehet sorozni a szerelvénybe a személykocsik mellé télen fűtés céljából. Van benne egy nagyteljesítményű fűtőgenerátor, az termeli az áramot a vonatfűtéshez. Azoknál a mozdonyoknál használták, amiknél nincs (MÁV M62), vagy nem elektromos rendszerű (MÁV M61) a fűtés." ugyanis gőzzel ma már nem fűtenek.
vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/04/13/villamos_futokocsi_es_a_mav_m63
Mindenre van magyarázat!