HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (90) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (59) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (73) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (6) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (61) index2 (257) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (11) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (40) nagysebességű vasút (152) nápoly (3) németország (78) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (64) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (20) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.12.01. 23:53 Balogh Zsolt

Az Odakyu Electric Railway Company Romancecar motorvonatai

Az Odakyu Electric Railway Company, Ltd. (japán írásjegyekkel: 小田急電鉄株式会社, latin betűs átírással Odakyū Dentetsu kabushiki gaisha), közismert nevén Odakyū, Japán fővárosában, Tokióban székelő nagy vasúttársaság, amely leginkább a Tokióból Odawara, Enoshima, Tama New Town és Hakone felé közlekedő Romancecar járatairól ismert.

odakyu_romancecar_old_coloring.JPGA japán Odakyu Electric Railway Company három különböző motorvonat-sorozata

Az Odakyu Electric Railway Company képezi az Odakyu Group magját, amely 101 vállalatot foglal magában (2017. július 14-én), és amelyhez tartozik az Enoshima Electric Railway, a Hakone Tozan Railway, az Odakyu Bus, az Odakyu Department Store és a Hyatt Regency Tokyo szálloda. A vállalatot a tokiói tőzsdén jegyzik, és a Nikkei 225-ös tőzsdeindexben is szerepel.

A társaság szokatlan formavilágú vasúti járműveiről ismert, mellyel még a Microsoft Train Simulator nevű játékprogramba is bekerült, mint alapértelmezetten rendelkezésre álló vezethető jármű.

Hozzájuk köthető az ún. Romancecar (japán írásjegyekkel: ロマンスカー, latin betűs átírással: Romansukā) nevű vasúti járatok is, melyek Tokiótól délnyugatra, a hegyi üdülőhelyekre, például Hakone és Gotemba (Fudzsi-hegy), valamint olyan strandokra, mint Odawara és Enoshima, közlekednek, korlátozott számban expressz luxus turistajáratként.

Amikor a szolgáltatás 1957-ben a 3000-es sorozatú SE motorvonattal elindult, megdöntötte a keskeny nyomtávú vonatok sebességi világrekordját, mikor 145 km/h sebességgel száguldottak 1067 mm-en. Ez a rekord adott lendületet az első Sinkanszen, a 0-sorozat megtervezéséhez. A Romancecar keskeny nyomtávú világrekordjának 50. évfordulóját 2007. szeptember 28-án ünnepelték. A legújabb konstrukciók némelyike regeneratív fékezést is ismer már.

A Romancecar név a romantikus ülésektől származik, a kétszemélyes ülésektől, amelyeknek nem volt elválasztó kartámlájuk, azokban az időkben, amikor az egyszemélyes ülések voltak a megszokottak. Egyes Romancecars kocsik alapfelszereltségként karfával ellátott ülésekkel vannak felszerelve. Más vasúttársaságok is használták a "romantikus kocsikat" vagy "romantikus üléseket" (a "loveseat" japán szóösszetétele) a különleges elhelyezésű személykocsikra, de az Odakyu birtokolja a "Romancecar" kifejezés védjegyét.

A 3000-es sorozat 1957-ből kívülről... (kép forrása: Wikimedia Commons)

...és belülről! A zárkózott Japánban ez az üléselrendezés újszerű és szokatlan volt! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 3000-es sorozatú motorvonatokat 1968-ban nyolc kocsiról ötre rövidítették, és a 3000-es sorozatú SSE (Short Super Express) lett belőlük.

Az SE vonatok 1957-től 1968-ig, az SSE vonatok pedig 1968-tól 1991-ig voltak forgalomban. Összesen négy nyolcrészes motorvonat készült.

A 3100-as sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A következő a 3100-as sorozat lett, mely egy kisebb púpot kapott a tetejére. Ennem szerepe, hogy a vezetőállás a motorvonatban nem közvetlenül legelöl, hanem kicsit hátrébb és magasabban van. Így a motorvonat legelejéből az utasok közvetlenül előre nézhetnek, akár csak a vezető. Ezt az elrendezést Európában is használták, például az olasz Settebello (Gyönyörű hetes) motorvonaton.

A 7000-es sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 7000-es sorozat kialakításában még az elődjén is túltesz. Áramvonalasabb orr-részt, beépített lámpákat és hatalmas üvegablakokat kapott.

Ezek voltak az első új "Romancecars" vonatok, amelyeket a 17 évvel korábbi Odakyu 3100-as sorozatú NSE óta beszereztek. Az általános kialakítás a 3100-as sorozat továbbfejlesztése volt, 11 csuklós kocsival, amelyeket közös forgóvázakra szereltek. A narancssárga-szürke, szürke és fehér színű külső festés is megegyezett a 3100-as sorozatéval. Az utasajtók továbbra is felhajtható stílusúak voltak, de a 3100-as sorozat kézi működtetésű ajtajai helyett automatikusan működtetett ajtókat kapott. Szintén négy motorvonat készült ebből a sorozatból.

Ez a jármű szerepelt a 2001-ben megjelent Microsoft Train Simulatorban is, mint vezethető motorvonat.

A 10000-es sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A következő generáció, a 10000-es sorozat 1987-ben állt forgalomba és már 2012-ben el is búcsúzott a forgalomtól. Külsőleg rendkívül hasonló, mint az eggyel korábbi sorozat, a 7000-es. Szintén négy motorvonat állt szolgálatba.

A 20000-es sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A hagyományos kialakítású vezetőállás (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 20000-es sorozat négy évvel később állt forgalomba, mint a 10000-es, ám mégis vele együtt fejezte be a pályafutását 2012-ben. A vezetőállás itt ismét visszakerült a megszokott helyére, így az üvegdóm is hiányzik a tetejéről. A 20000-esből csak két hétrészes motorvonat épült.

Ezzel el is érkeztünk a már forgalomból kivont motorvonatok végéhez, a most következőkkel még 2021-ben utazhatunk is, ha Japánban járunk!

A nem túl fantáziadús 30000-es sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 30000-es sorozatból szintén hiányzik már a felső üvegkupola, valójában egy átlagos japán motorvonatnak néz ki. Nincs semmi egyedi és izgalmas részlet rajta. Az 1996-ban forgalomba állt vonatokból összesen 14 állt forgalomba, így a legnépesebb Romancecar sorozat. Szakítottak a kocsik közötti közös forgóvázakkal is, ez a szerelvény hagyományos módon, kocsikból áll össze.

Az 50000-es sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 50000-es sorozatból mindössze két tízrészes szerelvény készült el, melyek 2005-ben álltak forgalomba. A járművek igencsak dinamikus haladásra képesek, gyorsulásuk eléri a 2 G-t, míg a lassulásuk ennek a duplája, 4 G! Vészfékezéssel még ezt is képesek fokozni, 4,5 G-vel képes megállni. A futurisztikus vonatból kettő tízrészes szerelvényt gyártottak.

A hófehér szerelvények, oldalukon egy vörös csíkkal a távoli német ICE vonatokra hasonlítanak külsőleg, de ezzel véget is ért a hasonlóság. Ismét van magasított vezetőállás, hogy az utasok legelöl utazva előrefelé is kilássanak.

Kilátás előre az 50000-esből (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 60000-es sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 60000-es sorozatból 2007-től kezdődően 8 szerelvény készült de csak 6 lépett szolgálatba. A járművek a tokiói metró Chiyoda nevű vonalán is közlekednek, így talán érthető is, miért nincs üvegkupola a tetején. Érdekesség még a jármű orrán található vészkijárat, mely szintén a metróalagutakban lehet életmentő baleset esetén.

A 70000-es sorozat, a legfiatalabb Romancecar (kép forrása: Wikimedia Commons)

2018-ban állt forgalomba a legutolsó Romancecar sorozat, a 70000-es. Jelenleg mindössze egy példány közlekedik belőle, egy további pedig még építés alatt áll. A két motorvonat vételára 4 milliárd japán jen volt. Érdekesség, hogy ismét visszatért a felső kupola a vonatvezető számára.

A vonatok "Rose vermillion" festést kaptak, a karosszéria alsó oldalán szürke csíkkal.

Az egyes kocsikat elektrohidraulikus full-aktív felfüggesztéssel látták el az oldalirányú rezgések minimalizálása érdekében.

Források

* Az angol Wikipédia Romancecar című szócikke és aloldalai

Szólj hozzá!

Címkék: japán


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr516770936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása