HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (13) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (84) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (55) index2 (246) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (38) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (73) nürnberg (11) öbb (10) olaszország (42) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2020.10.30. 22:00 Balogh Zsolt

Firenze új főpályaudvara: a Stazione di Firenze Belfiore

Firenze fontos vasúti csomópont Olaszországban, itt fut össze a Bologna-Firenze, a Firenze-Róma és a Pisa-Firenze vasúti fővonal, továbbá még két kisebb forgalmú vonal is. Bologna és Róma felé a hagyományos fővonalakon túl még egy-egy nagysebességű vasútvonal is vezet. Forgalma alapján Firenze jelenlegi főpályaudvara, a Stazione di Firenze Santa Maria Novella egyike Olaszország 13 legforgalmasabb pályaudvarának.

Firenze új vasútállomás Stazione di Firenze BelfioreAz új állomás látványterve

A régi főpályaudvar fejállomásként épült és maradt is meg. A fejpályaudvarokat, ahol csak tehetik átépítik vagy kiváltják, mert már nem felelnek meg napjaink követelményeinek. Így van ezzel Firenze is, hiszen az utasoknak vagy át kell szállniuk vagy a vonatuk vált irányt. Olaszország két jelentős nagysebességű vasútvonala a Firenze-Róma és a Pisa-Firenze vonal szintén nincs közvetlenül összekapcsolva, mely súlyos időveszteséget okoz a Firenzén áthaladók számára.

A probléma megoldására épül a Stazione di Firenze Belfiore állomás Firenze Belfiore kerületében a nagysebességű járatoknak.

Az új állomást egy nemzetközi tenderen választották ki, melyen 10 építésziroda indult.

Alapos elemzés és szenvedélyes vita után a zsűri, amelynek tagjai Gae Aulenti, Pio Baldi, Gianni Colantoni, Francesco Dal Co, Carlo De Vito, Josef Paul Kleihues, Stefano Reggio, Jan Søndergaard és Marco Tamino voltak, a Norman Foster & Partners világhírű építészirodának ítélte az első helyezést, míg az OVE Arup a mérnöki feladatokat látja el.

Az Ove Arup világszínvonalú mérnöki problémákra szakosodott vállalat, 32 országban van jelen, és több mint 6000 alkalmazottjával jelentősen hozzájárult az elmúlt 50 évben épített fontos épület megépítéséhez. Többek között a sydney-i előadóterem, a párizsi Pompidou központ, a londoni Lloyd's és az oszakai Renzo Piano repülőtéri terminál fűződik a nevükhöz.

Firenze új vasútállomás Stazione di Firenze BelfioreZajlik az építkezés 2019 márciusában (kép forrása: www.stradeeautostrade.it)

A második, illetve a harmadik helyen Arata Isozaki japán építész, illetve Santiago Calatrava spanyol építész végzett.

A nagysebességű állomás hosszú évek után az első nagy építészeti munka, amelyet Firenzében építenek, és ez jelenti majd a toszkán főváros bejáratát az Olaszországban jelenleg épülő legfontosabb állami infrastruktúrára, a nagysebességű vonalakhoz.

Az állomás körülbelül 240 millió euróba kerül, több mint 45 000 négyzetméteres területet fog lefedni, és a fő városi csomópont lesz; egy új villamosvonallal és a nagyvárosi felszíni vasútvonalak révén összekapcsolódik Santa Maria Novella állomással, a firenzei repülőtérrel és a történelmi városközponttal.

Firenze új vasútállomás Stazione di Firenze Belfiore

A Foster iroda funkcionálisan tökéletes állomással válaszolt a helyszín és a versenyprogram által feltett kihívó kérdésekre; a képet egy nagy üvegtetőben foglalja össze, amelyet egy karcsú acélszerkezet támaszt alá, emlékeztetve az utazókat a korábbi fejpályaudvari üveg-acél tetőkre, visszahozva a 19. század vasúti hangulatát.

De a Foster iroda megoldása ettől jóval több: új tartalommal töltik meg a rendelkezésre álló teret, egy többszintes rendszert alkotva, ahol az egyes szintek különböző funkciókat látnak el, a tető síkidomokra tagolódik, amelyek változó szerkezete garantálja a környezeti és akusztikus változatosságot és a természetes megvilágítást. A legújabb épületeihez hasonlóan a Foster iroda itt is olyan technológiai megoldásokat alkalmazott, amelyek megújuló erőforrásokat használnak, csökkentik az energiaigényt és csökkentik a szennyezőanyag-kibocsátást.

Firenze Belfiore egy teljesen új típusú állomás lesz Olaszország számára. Valójában vertikális elosztóállomásról van szó, amely inkább hasonlít egy nagy metrómegállóhoz, mint egy vasútállomáshoz. A projekt az új tipológia témájával foglalkozik az állomás belső terének teljes magasságig történő megnyitásával, ezáltal a vonatok és peronok láthatóvá válnak a felszínről, megkönnyítve a tájékozódást, és ezzel együtt az állomáson elhelyezett különféle funkciók lehető legjobb kihasználását.

Firenze új vasútállomás Stazione di Firenze Belfiore

A vonatokról mozgólépcsőkön és ferde mozgójárdákon, a természetes és mesterséges fény különböző árnyalatai által jelölt útjain keresztül az utazók maximális kényelemben haladhatnak át a peron szintről, amely majdnem 25 méterre található a város szintje alatt, a földfelszínre. A felszínen minden állomási szolgáltatás koncentrálódni fog, itt jegyirodák, üzletek, éttermek, utazási irodák, valamint buszpályaudvar, villamosmegálló, taxiállomás, parkolók és a regionális vasútállomás kijáratai találhatóak majd meg.

Firenze új vasútállomás Stazione di Firenze BelfioreMetróállomás vagy vasútállomás? Nehéz kérdés...

A projekt nemcsak funkcionális és modern építészeti munkát jelent Firenzében, nemcsak a vasút használói, hanem a város szolgálatában is, amelyhez fontos tervezési jelzéseket is nyújt a Belfiore sugárúttól a Circondaria útig.

Az építkezésnek eredetileg 2016 nyarán kellett volna elkezdődnie. Az alagútépítés azonban még nem kezdődött meg, és a lehetséges nyitási időpontot 2020 nyarára halasztották. 2016 őszén az ellenzők hangot adtak annak, hogy az állomást nem szabad megépíteni. A legfrissebb információk szerint az állomást 2022-ben fogják befejezni.

Az új állomás födéme a régi vágányok szomszédságában. A rombusz alakú nyílások juttatják majd be a természetes fényt a 25 méter mélyen fekvő vágányokhoz és peronokhoz

Az új vasúti alagút Firenze alatt északról (Firenze Castello állomás) keletre (Campo di Marte) halad át. Célja a Bologna–Firenze nagysebességű vasútvonal és a Firenze–Róma nagysebességű vasútvonal összekapcsolása. Az alagút további előnye, hogy a távolsági forgalom felgyorsításán túl a meglévő régi útvonalakon kapacitás fog felszabadulni a helyi- és a regionális járatok számára.

Drónvideó az épülő állomásról

Firenze történelmi városképe és a régi vasútállomása egy új látványosságot kap majd az új vasútállomás képében. Vajon ez a hipermodern forgalmas csomópont az akár 300 km/h sebességgel is száguldó nagysebességű vonataival mennyire fogja elhalványítani Firenze építészeti örökségét?

Források

* www.archimagazine.com - Nuova stazione AV di Firenze

Szólj hozzá!

Címkék: index olaszország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7916261344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása