HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (3) alex (1) állatok (2) állomás (10) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (15) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (74) autó (2) autómúzeum (3) ave (12) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) érdekességek (55) euronight (3) európa (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (62) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (45) index2 (212) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (8) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (34) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (132) nápoly (3) németország (67) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (35) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (56) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (3) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (34) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (15) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.04.14. 12:36 Balogh Zsolt

Metrótérképek

Egy kedves olvasóm osztotta meg velem a carto.metro.free.fr weboldal létezését, ahol több tucat város metróhálózatát lehet térképen megtekinteni.

A térképeket böngészve számos olyan technikai részletre bukkanhatunk, melyet sem utazás közben, sem a hagyományos térképeket bújva soha észre nem vennénk.

paris.pngRészlet Párizsi metró-, RER- és vasúti térképéből

Hogy kapcsolódnak egymáshoz a metróvonalak? Hogy éri el a TGV Párizst? Milyen egy RER végállomás? A térképeket átlapozva ezekre a kérdésekre is választ kapunk!

A weboldal elsősorban Franciaországra koncentrál, de találunk térképeket az Egyesült Királyságból, Olaszországból, Spanyolországból, Belgiumból, Kanadából és az Amerikai Egyesült Államokból is.

A térképek nem csak a vonalvezetést mutatják, hanem a peronok elhelyezkedését is, sőt a vágányok közötti vágánykapcsolatokat is. A párizsi metrótérkép ezen kívül tartalmazza a sebességkorlátozásokat is.

A sok térkép közül én kettőt emelnék ki, az első a lillei, a második pedig a párizsi metróhálózaté. Mindkettőn olyan megoldásokat láthatunk, melyek a magyar vasúthálózaton többnyire ismeretlenek vagy csak nagyon kevés épült belőlük.

Lille

Lille Franciaország negyedik legnagyobb városa, lakossága 227 ezer fő, agglomerációkkal együtt pedig mintegy 1,8 millió fő. Északra, a Csatornán túl található London, délre Párizs, keletre pedig Brüsszel. Főpályaudvara Lille-Flandres, mely egy fejpályaudvar a városközpontban.

A régi főpályaudvar csarnoka (kép forrása: Wikimedia Commons)

A város életében nagy változást hozott, mikor elkészült a Csatorna-alagút és a hozzá vezető vasúti pálya Párizsból. Lille egy csapásra a Párizs-London vasúti tengely középpontjába került, továbbá itt ágazik ki a Brüsszelbe vezető ág is.

lille.pngLille metróhálózata és a környező vasútvonalak. Deltavágányok és különszintű kereszteződések minden irányban

A régi főpályaudvar alkalmatlan lett volna az átmenő forgalom fogadására is, ezért a szomszédságában egy új, átmenő főpályaudvar épült Lille-Europe néven. Ide vezet a Párizsból kiinduló LGV Nord nevű vonal, majd keresztülhaladva az állomáson, a város alatt egy alagúton átvezetve megcélozza a Csalagút bejáratát. Lillétől délre található egy hatalmas deltavágány, ahol a Párizsból Brüsszelbe tartó vonatok kanyarodnak a belga főváros felé.

Lille Europe, Lille új nemzetközi vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nem szokványos, hogy a nagysebességű vonal nem elkerüli a várost, hanem helyette a városközpontot veszi célba. Ezek a vágánykapcsolatok mind jól látszódnak a térképen.

Párizs

8-9_metro.pngA 8-as (lila színnel) és a 9-es (zöld színnel) metróvonalak több megállónyit is párhuzamosan futnak, eközben a vágányok is keresztezik egymást. Mivel kicsi rá az esély, hogy valaki a 8-asról az ellenkező irányba tartó 8-asra szálljon, így közös peronokat a különböző metróviszonylatok kaptak. Négy megálló már most is közös, az ötödik pedig a térkép szerint építés/tervezés alatt áll.

Párizsba több irányból is befutnak újépítésű nagysebességű vasútvonalak, melyeket a városba is be kellett vezetni úgy, hogy ne akadályozza egymást a lassabb és a gyorsabb vasúti forgalom.

tgv_delta.pngVágánykapcsolat Párizs közelében. Északra az LGV Est halad Strassbourg felé, dél felé Paris Est pályaudvar található, nyugatra a Párizsi repülőtér, míg délkelet felé az LGV Interconnexion Est, melyen keresztül Lyon és Marseille felé haladhatunk tovább. Az északnyugati ív 170 km/h-val, az északkeleti pedig 230 km/h sebességgel járható, a fő ágakon pedig 270-300 km/h-s sebességkorlátozás van.

lgv_est.pngNagysebességű vasútvonal becsatlakozása a hagyományos vasúthálózatba. Az észak felé tartó vonal az LGV Est, melyen az engedélyezett sebesség 320 km/h, ám ezt nem azonnal, hanem fokozatosan éri el. Mint látható Le Chénay - Gagny állomáson még mint hagyományos vonal halad, majd 160 km/h-s  vonallá változik, így halad keresztül Vaires - Torcy állomáson. Az itt közlekedő TGV vonatok ezen a két állomáson nem állnak meg. Majd egy különszintű kereszteződéssel keresztezi a RER C vonalát. Innentől szabad az út, a cél a 320 km/h sebesség elérése!

TGV vonat halad keresztül Gare de Vaires - Torcy állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ha kedvünk támadna alaposabban tanulmányozni Európa vasútvonalait, remek weboldal még az Openrailwaymap is, mely szinte a világ összes vasútvonalát tartalmazza.

Források

* http://carto.metro.free.fr/liste-metro/

3 komment

Címkék: index párizs


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr715608776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gaborbalk 2020.04.14. 20:26:12

Szia. Érdekes. Nagyon jó. En ezt ismerem: www.gleisplanweb.eu/ itt vannak sajat vaganyrajzok, es linkek is.

Alugos 2020.04.15. 00:55:41

Valóban érdekesek! Ha Saint-Martin-re gondolsz, azt nem tervezik, hanem a második világháború kitörésekor bezárták, és nem nyitották meg újra, mivel ,,rájöttek" hogy túl közel(kb 100 méteren belül) van a két szomszédos állomás.

Gerardus A. Lodewijk 2020.05.21. 19:11:27

Kis segítség néhány fontosabb párizsi metróállomás nevének kiejtéséhez: youtu.be/VUqUfOpoTTs
süti beállítások módosítása