Gigant, Szili, Nohab, Taurus... A legtöbb vonatkedvelő ember ismeri a legnépszerűbb magyar mozdonyok beceneveit, sőt leginkább csak azt, míg a kusza számsorok alapján már nem biztos, hogy be tudná azonosítani némelyik vasúti járművet.
EMD AEM-7 - a "Svéd húsgombóc" Amerikában (kép forrása: Wikimedia Commons)
A mozdonyok becenévvel való elnevezése nem magyar sajátosság, a legtöbb mozdonynak és motorvonatnak van frappáns vagy vicces beceneve. Nézzünk ezek közül néhány, kevésbé ismertet a világ minden tájáról!
Cicciolina - FS E492 sorozat
Az FS E492 sorozat egy menetrend szerint soha sem közlekedő, végül elbontott olasz mozdonytípus volt.
A mozdony még Olaszországban, Saviglianoban 1986-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az olaszok szerették volna Szardínia szigetének vasúthálózatát az Olaszországban alkalmazott 3 kV egyenáram helyett 25 kV 50 Hz-cel villamosítani. Az előkészületek alatt a mozdonyokat is megrendelték a villamosított vasútvonalra. A felsővezeték kiépítése azonban meghiúsult és az olasz vasút nyakán maradt 25 olyan mozdony, mely az országban a nagysebességű vasútvonalakat leszámítva sehol sem közlekedhet. Az átalakítás túl drága lett volna, ezért inkább megpróbálták eladni őket. Így került egy Magyarországra 2000-ben. A rossz üzemkészség miatt azonban a magyar fél elállt a vételi szándéktól. Az olasz gyártású problémás mozdonyt a magyar származású, ám Olaszországban karriert? befutó pornószínésznőről, Cicciolináról nevezték el. A becenév úgy tűnik, csak Magyarországon honosodott meg.
Settebello/Szép hetes - FS ETR 300 sorozat
A Settebetto egy hétrészes, olasz villamos-motorvonat sorozat volt, mely 1988-ig közlekedett Olaszországban.
Az egyik megőrzött ETR 300-as 2003-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az akár 200 km/h sebességre is képes motorvonat különlegessége a tetején dudorodó púp, ahonnan a mozdonyvezető irányította a vonatot, miközben az üvegezett orr résznél előrefelé is láthattak az itt helyet foglaló utasok.
Szinte hihetetlen, de ezt a bonyolult formát is képes volt valaki felismerhetően megépíteni LEGO-ból!
Becenevét a hétrészes kivitele és a szép megjelenése ihlette.
Mumin - A JNR EF55 sorozat
A JNR EF 55 sorozatot Japánban gyártották 1936-ban expresszvonatok továbbítása céljából. ennek némileg ellent mond, hogy a mozdony csak 75 km/h sebességgel képes haladni. Egészen 1964-ig közlekedtek Japán 1067 mm-es, keskeny nyomtávolságú hálózatán.
(kép forrása: Wikimedia Commons)
Becenevét a svéd mesefilmről a Magyarországon is vetített Múminról kapta, mivel az eleje hasonló, mint a rajzfilm szereplőinek az orra.
Bügelfalte/Élére vasalt - DB E10 sorozat
A DB E10 sorozatba tartozó mozdonyokból összesen 415 készült a nagysebességű éjszakai vonatokhoz 1956 és 1969 között. Mára az öreg mozdonyok száma jelentősen megfogyatkozott, ma már a 160 km/h nem számít nagy sebességnek a német vasúton, ráadásul ezt a sebességet is 120-140 km/h-ra korlátozták.
A DB E10 Münchenben egy Autozug vonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ma már kisebb szerencse kell hozzá, hogy szolgálatban csípjünk el egy ilyet.
És hogy miért kapta ezt a nevet? Nézzük csak meg a különleges orr-kialakítását!
Síntrabant - DB 143 sorozat
A DR 243 sorozat az NDK egységmozdonya volt, 636 db készült belőle. Eredetileg 160 km/h sebességre tervezték, ám mivel az NDK-nak csak maximum 120 km/h sebességgel járható vonalai voltak, ezért a sebességüket utólag lecsökkentették. A német újraegyesítés után, akárcsak a Trabantok és a Wartburgok, ezek a mozdonyok is eljutottak nyugatra. A DB megalakulásakor a pályaszámuk is megváltozott DR 243-ról DB 143-ra.
DB 143 sorozat regionális vonatával (kép forrása: Wikimedia Commons)
A mozdonyok technikailag korszerűtlenebbek voltak, mint a nyugati társaik (akárcsak a keleti autók), így a nem túl hízelgő "Síntrabant" becenevet kapták. Ma már egyre több példányukat váltják a korszerűbb mozdonyok, így lassan kikopnak a német vasúthálózatról.
Knödelpresse/Gombócszaggató- DR 230 sorozat
A DR 230 sorozatot a cseh-német határátmeneten használják még mind a mai napig. A mozdonyok formavilága ismerős lehet a magyar vasútbarátoknak is, hiszen a Pozsonyba/Prágába tartó vonatok élén is megfordul egy közeli rokona, a Gorilla. A mozdonyokat a Skoda gyártotta, a piros színűek legfontosabb különbsége a Magyarországon is látható kékekhez képest a 15 kV, 16,7 Hz-es német áramrendszer ismerete.
A DR 230 008 a Lipcsei főpályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az évek már eljártak felettük, sőt a váltótípus is rég szolgálatba állt, ám a német hatóságok akadékoskodása miatt mind a mai napig közlekednek Prága és Drezda között.
Tamara - PKP SM48 sorozat
A PKP SM48 sorozat elődjét eredetileg még Amerikában gyártották, majd annak orosz másolata lett a TEM2. A mozdonyok több szovjet utódállamba is elkerültek, sőt néhány egészen Kubáig jutott.
TEM2-142 Lengyelországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az egykori Szovjetunióból érkezett mozdonysorozat egy szintén szovjet női nevet, a Tamarát kapta a keresztelőn. Női névvel illetni mozdonyokat egyáltalán nem ritkaság, elég csak Ludmillára vagy épp Sissy-re gondolnunk
Suka/Nőstény - PKP SU45 sorozat
Az eredetileg SP45 jelzéssel készült dízelmozdonysorozat csak a modernizálása és átépítése után kapta az SU45 sorozatjelzést a Lengyel Államvasutaknál. Elsősorban nehéz tehervonatokhoz és személyvonatokhoz használják a nem villamosított vonalakon. A poznańi Hipolit Cegielski Fémművek (HCP) gyártotta 1970–1976 között. Összesen 265 db készült belőle.
PKP SU45 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
Beceneve szójáték, a SU előtag lett továbbgondolva, így végül SUKA, vagyis nőstény lett a neve.
Bobina - ČSD E499.1 sorozat
A ČSD E499.1 sorozatot szintén a Skoda gyártotta 1957 és 1961 között az orosz, lengyel és cseh vasutak számára. A Bo'Bo' tengelyelrendezésű mozdonyok a magyar Szilikhez hasonló teljesítményűek, végsebességük 125 km/h.
(kép forrása: Wikimedia Commons)
A sorozat három becenevet is kapott: Czech - Cseh, az ország miatt, ahol gyártották; Piątka - Ötös, a pályaszáma miatt; végül pedig Bobina, mely egy szójáték a Bo'Bo' tengelyelrendezése miatt. Magyarországon az M44 sorozat, mely szintén ilyen tengelyelrendezésű a Bobó becenevet érdemelte ki.
Taigatrommel/Tajgadob - DR V120
A DR V120 sorozat a magyar M62-esek rokona, melyek az egykori Kelet-Németországban szolgáltak. 1966 és 1978 között összesen 378 db érkezett a Német Vasúthoz. A rendszerváltás, a teherforgalom csökkenése és a vasútvillamosítás nem kedvezett a mozdonyoknak, selejtezésük 1995-ben kezdődött.
Egy DR 120 a chemnitzi fűtőháznál 2009-ben (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Beceneve utalás a nagy hangjára, mely már kilométerekről hallható és az orosz származására.
Pato/Kacsa - AVE 102 sorozat
Nem csak a mozdonyok, hanem a nagysebességű motorvonatok is kaphatnak becenevet, ha azt könnyebb megjegyezni, mint a betűkből és számokból álló hivatalos nevüket.
A RENFE álltal üzemeltetett AVE 102 sorozat akár 300 km/h sebesség elérésére is képes. Hosszan előrenyúló orráról könnyű felismerni. A "Kacsákkal" jelenleg még csak Spanyolországban találkozhatunk az ország nagysebességű vasútvonalain.
AVE S-102 sorozatú nagysebességű motorvonat Sevillában (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Különleges formáját az áramvonalas kialakításának köszönheti, melyről végül a becenevét is kapta.
Bodysnatcher/Hullatolvaj - British Rail 57 sorozat
A British Rail 56 sorozatot 1964 és 1967 között gyártotta a Brush Traction és a British Rail Crewe Works. Az ezredfordulóra már időszerű volt a sorozat felújítása és átépítése. A 135 mozdonyból néhányat a magyar Floyd Zrt. magánvasút vásárolt meg, 33 db-ot pedig 1998 és 2004 között alaposan felújítottak. Hogy megkülönböztessék a régi példányoktól, a felújított mozdonyok új sorozatszámot is kaptak. Így született meg a British Rail 57 sorozat.
British Rail 57 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A mozdonyok egy meglévő sorozat felhasználásával készültek, "elrabolva" annak "testüket". Bár ez az eljárás nem egyedülálló a vasutak világában, mégis ennél a sorozatnál becenévvé vált a remotorizálás folyamata. Vagyis megszületett a "Hullatolvaj"
Knallfrosch/Petárda - DB 141 sorozat
A DB 141 sorozat (korábban DB E 41 sorozat) a német egységépítésű mozdonyok egyik szériája. A villamosmozdony-sorozatot a városok környéki személyvonati forgalomhoz és a villamosított mellékvonalakhoz tervezték. Az 1968-as újraszámozás után a sorozatszám 141-re változott. Összesen 451 darab mozdonyt építettek 1956 és 1971 között, 2006-ra pedig már az utolsó is nyugdíjba vonult.
Kettő DB 141-es mozdony Kassel főpályaudvarán (kép forrása: Wikimedia Commons)
Beceneve Knallfrosch (magyar jelentése: „robbanóbéka”, illetve: „petárda”), mert mikor gyorsul, a fokozatkapcsoló a kisfeszültségű, nagyáramú kapcsolások miatt nagyon hangos.
Darth Vader - British Rail 460 sorozat
A British Rail 460 sorozatot a South West Trains 1999 és 2001 között állította forgalomba London Victoria pályaudvar és a Gatwick repülőtér között, mint Gatwick Express. A sorozat úgy tűnik nem vált be, hiszen már 2012-ben, kevesebb, mint 13 év után megvált tőlük a South West Trains.
A Gatwick Express a Gatwick repülőtéren (kép forrása: Wikimedia Commons)
Becenevét különleges orrformája után kapta, mely emlékeztet a Csillagok háborúja egyik szereplőjének, Darth Vadernek a sisakjára.
Staubsauger/Alpesi porszívó - ÖBB 1144 sorozat
Az ÖBB 1144-es sorozat a Taurusok érkezéséig az ÖBB, sőt a világ legerősebb négytengelyes villamosmozdonya volt. Szükség is van az erőre Ausztriában, ahol egymást érik a hegyek a meredek emelkedőkkel. Összesen 217 mozdonyt szerzett be az ÖBB két részletben. A nagy darabszám miatt napjainkban hétköznapi mozdonynak számít, szinte bárhol összefuthatunk vele Ausztriában, ahol csak van felsővezeték.
Egy ÖBB 1144-es sorozatú mozdony St. Pölten vasútállomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
A típus munkába állása azonban nem volt zökkenőmentes: 1979-1980 és 1980-1981 telén rendszeressé vált a szolgálatképtelenség, melyet a szellőzőkön át beszívott porhó okozott. A hó bekerülve ugyanis a meleg géptérbe vízzé változott, az pedig köztudomású, hogy nem tesz jót a villamos berendezéseknek. Megfelelő szigeteléssel és szűrőkkel felszerelve a hibát kijavították, de ez már nem segített azon, hogy ráragadjon végleg az "Alpesi porszívó" becenév.
Predator - British Rail 70 sorozat
A British Rail 70 sorozat az amerikai GE Transportation által Európának gyártott dízelmozdony-sorozata. A járművek az USA-ban, Erie városban készültek. Az első megrendelő a brit üzemeltető, a Freightliner, mely harminc darabot rendelt a sorozatból. Az első két PowerHaul mozdonyt 2009. novemberben szállították le, és a következő négy darab jármű egy hónappal később érkezett meg.
A robusztus mozdonyokat kizárólag a teherforgalomhoz használják.
A "Predátor" munka közben (kép forrása: Wikimedia Commons)
Szokatlan és szögletes, már-már otromba orr-formája miatt a sorozat a Predator becenevet kapta. Aki pedig esetleg nem ismerné vagy pedig még nem látta a filmet, az kattintson és döntse el maga, találó-e ez a becenév.
Te is ismersz vicces mozdony beceneveket? Írd meg kommentbe! A legjobbakból talán egy következő válogatásra való is összegyűlik!
Utolsó kommentek