HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2017.02.25. 13:26 Balogh Zsolt

Különös becenevek a vonatok világából

Gigant, Szili, Nohab, Taurus... A legtöbb vonatkedvelő ember ismeri a legnépszerűbb magyar mozdonyok beceneveit, sőt leginkább csak azt, míg a kusza számsorok alapján már nem biztos, hogy be tudná azonosítani némelyik vasúti járművet.

EMD AEM-7, Svéd húsgombócEMD AEM-7 - a "Svéd húsgombóc" Amerikában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A mozdonyok becenévvel való elnevezése nem magyar sajátosság, a legtöbb mozdonynak és motorvonatnak van frappáns vagy vicces beceneve. Nézzünk ezek közül néhány, kevésbé ismertet a világ minden tájáról!

Cicciolina - FS E492 sorozat

Az FS E492 sorozat egy menetrend szerint soha sem közlekedő, végül elbontott olasz mozdonytípus volt.

Cicciolina, FS E492 sorozatA mozdony még Olaszországban, Saviglianoban 1986-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az olaszok szerették volna Szardínia szigetének vasúthálózatát az Olaszországban alkalmazott 3 kV egyenáram helyett 25 kV 50 Hz-cel villamosítani. Az előkészületek alatt a mozdonyokat is megrendelték a villamosított vasútvonalra. A felsővezeték kiépítése azonban meghiúsult és az olasz vasút nyakán maradt 25 olyan mozdony, mely az országban a nagysebességű vasútvonalakat leszámítva sehol sem közlekedhet. Az átalakítás túl drága lett volna, ezért inkább megpróbálták eladni őket. Így került egy Magyarországra 2000-ben. A rossz üzemkészség miatt azonban a magyar fél elállt a vételi szándéktól. Az olasz gyártású problémás mozdonyt a magyar származású, ám Olaszországban karriert? befutó pornószínésznőről, Cicciolináról nevezték el. A becenév úgy tűnik, csak Magyarországon honosodott meg.

Settebello/Szép hetes - FS ETR 300 sorozat

A Settebetto egy hétrészes, olasz villamos-motorvonat sorozat volt, mely 1988-ig közlekedett Olaszországban.

Settebello, Szép hetes, FS ETR 300 sorozatAz egyik megőrzött ETR 300-as 2003-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az akár 200 km/h sebességre is képes motorvonat különlegessége a tetején dudorodó púp, ahonnan a mozdonyvezető irányította a vonatot, miközben az üvegezett orr résznél előrefelé is láthattak az itt helyet foglaló utasok.

Szinte hihetetlen, de ezt a bonyolult formát is képes volt valaki felismerhetően megépíteni LEGO-ból!

Becenevét a hétrészes kivitele és a szép megjelenése ihlette.

Mumin - A JNR EF55 sorozat

A JNR EF 55 sorozatot Japánban gyártották 1936-ban expresszvonatok továbbítása céljából. ennek némileg ellent mond, hogy a mozdony csak 75 km/h sebességgel képes haladni. Egészen 1964-ig közlekedtek Japán 1067 mm-es, keskeny nyomtávolságú hálózatán.

Mumin, JNR EF55 sorozat, japán(kép forrása: Wikimedia Commons)

Becenevét a svéd mesefilmről a Magyarországon is vetített Múminról kapta, mivel az eleje hasonló, mint a rajzfilm szereplőinek az orra.

Bügelfalte/Élére vasalt - DB E10 sorozat

A DB E10 sorozatba tartozó mozdonyokból összesen 415 készült a nagysebességű éjszakai vonatokhoz 1956 és 1969 között. Mára az öreg mozdonyok száma jelentősen megfogyatkozott, ma már a 160 km/h nem számít nagy sebességnek a német vasúton, ráadásul ezt a sebességet is 120-140 km/h-ra korlátozták.

Bügelfalte, Élére vasalt,DB E10 sorozat, münchen hauptbahnhofA DB E10 Münchenben egy Autozug vonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ma már kisebb szerencse kell hozzá, hogy szolgálatban csípjünk el egy ilyet.

És hogy miért kapta ezt a nevet? Nézzük csak meg a különleges orr-kialakítását!

Síntrabant - DB 143 sorozat

A DR 243 sorozat az NDK egységmozdonya volt, 636 db készült belőle. Eredetileg 160 km/h sebességre tervezték, ám mivel az NDK-nak csak maximum 120 km/h sebességgel járható vonalai voltak, ezért a sebességüket utólag lecsökkentették. A német újraegyesítés után, akárcsak a Trabantok és a Wartburgok, ezek a mozdonyok is eljutottak nyugatra. A DB megalakulásakor a pályaszámuk is megváltozott DR 243-ról DB 143-ra.

Síntrabant, DB 143 sorozatDB 143 sorozat regionális vonatával (kép forrása: Wikimedia Commons)

A mozdonyok technikailag korszerűtlenebbek voltak, mint a nyugati társaik (akárcsak a keleti autók), így a nem túl hízelgő "Síntrabant" becenevet kapták. Ma már egyre több példányukat váltják a korszerűbb mozdonyok, így lassan kikopnak a német vasúthálózatról.

Knödelpresse/Gombócszaggató- DR 230 sorozat

A DR 230 sorozatot a cseh-német határátmeneten használják még mind a mai napig. A mozdonyok formavilága ismerős lehet a magyar vasútbarátoknak is, hiszen a Pozsonyba/Prágába tartó vonatok élén is megfordul egy közeli rokona, a Gorilla. A mozdonyokat a Skoda gyártotta, a piros színűek legfontosabb különbsége a Magyarországon is látható kékekhez képest a 15 kV, 16,7 Hz-es német áramrendszer ismerete.

Knödelpresse, Gombócszaggató, DR 230 sorozatA DR 230 008 a Lipcsei főpályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az évek már eljártak felettük, sőt a váltótípus is rég szolgálatba állt, ám a német hatóságok akadékoskodása miatt mind a mai napig közlekednek Prága és Drezda között.

Tamara - PKP SM48 sorozat

A PKP SM48 sorozat elődjét eredetileg még Amerikában gyártották, majd annak orosz másolata lett a TEM2. A mozdonyok több szovjet utódállamba is elkerültek, sőt néhány egészen Kubáig jutott.

Tamara, PKP SM48 sorozatTEM2-142 Lengyelországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az egykori Szovjetunióból érkezett mozdonysorozat egy szintén szovjet női nevet, a Tamarát kapta a keresztelőn. Női névvel illetni mozdonyokat egyáltalán nem ritkaság, elég csak Ludmillára vagy épp Sissy-re gondolnunk

Suka/Nőstény - PKP SU45 sorozat

Az eredetileg SP45 jelzéssel készült dízelmozdonysorozat csak a modernizálása és átépítése után kapta az SU45 sorozatjelzést a Lengyel Államvasutaknál. Elsősorban nehéz tehervonatokhoz és személyvonatokhoz használják a nem villamosított vonalakon. A poznańi Hipolit Cegielski Fémművek (HCP) gyártotta 1970–1976 között. Összesen 265 db készült belőle.

Suka, Nőstény, PKP SU45 sorozatPKP SU45 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Beceneve szójáték, a SU előtag lett továbbgondolva, így végül SUKA, vagyis nőstény lett a neve.

Bobina - ČSD E499.1 sorozat

A ČSD E499.1 sorozatot szintén a Skoda gyártotta 1957 és 1961 között az orosz, lengyel és cseh vasutak számára. A Bo'Bo' tengelyelrendezésű mozdonyok a magyar Szilikhez hasonló teljesítményűek, végsebességük 125 km/h.

 Bobina, ČSD E499.1 sorozat(kép forrása: Wikimedia Commons)

A sorozat három becenevet is kapott: Czech - Cseh, az ország miatt, ahol gyártották; Piątka - Ötös, a pályaszáma miatt; végül pedig Bobina, mely egy szójáték a Bo'Bo' tengelyelrendezése miatt. Magyarországon az M44 sorozat, mely szintén ilyen tengelyelrendezésű a Bobó becenevet érdemelte ki.

Taigatrommel/Tajgadob - DR V120

A DR V120 sorozat a magyar M62-esek rokona, melyek az egykori Kelet-Németországban szolgáltak. 1966 és 1978 között összesen 378 db érkezett a Német Vasúthoz. A rendszerváltás, a teherforgalom csökkenése és a vasútvillamosítás nem kedvezett a mozdonyoknak, selejtezésük 1995-ben kezdődött.

Taigatrommel, Tajgadob, DR V120Egy DR 120 a chemnitzi fűtőháznál 2009-ben (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Beceneve utalás a nagy hangjára, mely már kilométerekről hallható és az orosz származására.

Pato/Kacsa - AVE 102 sorozat

Nem csak a mozdonyok, hanem a nagysebességű motorvonatok is kaphatnak becenevet, ha azt könnyebb megjegyezni, mint a betűkből és számokból álló hivatalos nevüket.

A RENFE álltal üzemeltetett AVE 102 sorozat akár 300 km/h sebesség elérésére is képes. Hosszan előrenyúló orráról könnyű felismerni. A "Kacsákkal" jelenleg még csak Spanyolországban találkozhatunk az ország nagysebességű vasútvonalain.

Pato, Kacsa, AVE 102 sorozat, sevillaAVE S-102 sorozatú nagysebességű motorvonat Sevillában (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Különleges formáját az áramvonalas kialakításának köszönheti, melyről végül a becenevét is kapta.

Bodysnatcher/Hullatolvaj - British Rail 57 sorozat

A British Rail 56 sorozatot 1964 és 1967 között gyártotta a  Brush Traction és a British Rail Crewe Works. Az ezredfordulóra már időszerű volt a sorozat felújítása és átépítése. A 135 mozdonyból néhányat a magyar Floyd Zrt. magánvasút vásárolt meg, 33 db-ot pedig 1998 és 2004 között alaposan felújítottak. Hogy megkülönböztessék a régi példányoktól, a felújított mozdonyok új sorozatszámot is kaptak. Így született meg a British Rail 57 sorozat.

Bodysnatcher, Hullatolvaj, British Rail 57 sorozatBritish Rail 57 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A mozdonyok egy meglévő sorozat felhasználásával készültek, "elrabolva" annak "testüket". Bár ez az eljárás nem egyedülálló a vasutak világában, mégis ennél a sorozatnál becenévvé vált a remotorizálás folyamata. Vagyis megszületett a "Hullatolvaj"

Knallfrosch/Petárda - DB 141 sorozat

A DB 141 sorozat (korábban DB E 41 sorozat) a német egységépítésű mozdonyok egyik szériája. A villamosmozdony-sorozatot a városok környéki személyvonati forgalomhoz és a villamosított mellékvonalakhoz tervezték. Az 1968-as újraszámozás után a sorozatszám 141-re változott. Összesen 451 darab mozdonyt építettek 1956 és 1971 között, 2006-ra pedig már az utolsó is nyugdíjba vonult.

Knallfrosch, Petárda, DB 141 sorozat, kassel hauptbahnhofKettő DB 141-es mozdony Kassel főpályaudvarán (kép forrása: Wikimedia Commons)

Beceneve Knallfrosch (magyar jelentése: „robbanóbéka”, illetve: „petárda”), mert mikor gyorsul, a fokozatkapcsoló a kisfeszültségű, nagyáramú kapcsolások miatt nagyon hangos.

Darth Vader - British Rail 460 sorozat

A British Rail 460 sorozatot a South West Trains 1999 és 2001 között állította forgalomba London Victoria pályaudvar és a Gatwick repülőtér között, mint Gatwick Express. A sorozat úgy tűnik nem vált be, hiszen már 2012-ben, kevesebb, mint 13 év után megvált tőlük a South West Trains.

Darth Vader, British Rail 460 sorozat, Gatwick ExpressA Gatwick Express a Gatwick repülőtéren (kép forrása: Wikimedia Commons)

Becenevét különleges orrformája után kapta, mely emlékeztet a Csillagok háborúja egyik szereplőjének, Darth Vadernek a sisakjára.

Staubsauger/Alpesi porszívó - ÖBB 1144 sorozat

Az ÖBB 1144-es sorozat a Taurusok érkezéséig az ÖBB, sőt a világ legerősebb négytengelyes villamosmozdonya volt. Szükség is van az erőre Ausztriában, ahol egymást érik a hegyek a meredek emelkedőkkel. Összesen 217 mozdonyt szerzett be az ÖBB két részletben. A nagy darabszám miatt napjainkban hétköznapi mozdonynak számít, szinte bárhol összefuthatunk vele Ausztriában, ahol csak van felsővezeték.

Staubsauger, Alpesi porszívó, ÖBB 1144 sorozatEgy ÖBB 1144-es sorozatú mozdony St. Pölten vasútállomáson  (kép forrása: Wikimedia Commons)

A típus munkába állása azonban nem volt zökkenőmentes: 1979-1980 és 1980-1981 telén rendszeressé vált a szolgálatképtelenség, melyet a szellőzőkön át beszívott porhó okozott. A hó bekerülve ugyanis a meleg géptérbe vízzé változott, az pedig köztudomású, hogy nem tesz jót a villamos berendezéseknek. Megfelelő szigeteléssel és szűrőkkel felszerelve a hibát kijavították, de ez már nem segített azon, hogy ráragadjon végleg az "Alpesi porszívó" becenév.

Predator - British Rail 70 sorozat

A British Rail 70 sorozat az amerikai GE Transportation által Európának gyártott dízelmozdony-sorozata. A járművek az USA-ban, Erie városban készültek. Az első megrendelő a brit üzemeltető, a Freightliner, mely harminc darabot rendelt a sorozatból. Az első két PowerHaul mozdonyt 2009. novemberben szállították le, és a következő négy darab jármű egy hónappal később érkezett meg.

A robusztus mozdonyokat kizárólag a teherforgalomhoz használják.

Predator, British Rail 70 sorozatA "Predátor" munka közben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Szokatlan és szögletes, már-már otromba orr-formája miatt a sorozat a Predator becenevet kapta. Aki pedig esetleg nem ismerné vagy pedig még nem látta a filmet, az kattintson és döntse el maga, találó-e ez a becenév.

Te is ismersz vicces mozdony beceneveket? Írd meg kommentbe! A legjobbakból talán egy következő válogatásra való is összegyűlik!

3 komment

Címkék: érdekességek


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2312276941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2017.02.27. 21:28:24

BB22200 az SNCF-nél: Nez cassés, azaz törött orr
fr.wikipedia.org/wiki/Locomotives_Nez_cass%C3%A9s

sncf 2017.02.27. 21:47:21

CC 65000 Sous-marin, azaz tengeralattjáró
fr.wikipedia.org/wiki/CC_65000

CC14000 fer à repasser, azaz vasaló
fr.wikipedia.org/wiki/CC_14000

X72500 motorvonat aspirateur, azaz porszívó
fr.wikipedia.org/wiki/X_72500

andrzej · http://jankowskiek.wordpress.com 2017.10.29. 12:06:46

A "Nőstény" a PKP-SU46-os volt, az SU45 a "Fiat" becenevet viselte az olaszoktól licenszelt Fiat erőforrás miatt.
süti beállítások módosítása