HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (68) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) európa (1) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (55) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (184) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (27) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (106) nápoly (3) Németország (1) németország (58) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (7) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (6) terepasztal (7) tgv (31) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (10) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2015.01.22. 23:18 Balogh Zsolt

Vonattal a Hóhegyre

2015 január közepén hivatalos munkaügyben az ausztriai Puchberg am Schneebergbe kellett utaznom. Mivel saját autóm még mindig nincs, maradt a vonatozás. Rengeteg átszállással és vonatra várakozással jutottam el a magyar határ közelébe, Sopronba, hogy egy újabb átszállás után ismét külföldön lehessek. Az utazás célja most nem a kikapcsolódás volt, de azért a fényképezőgépem sem maradt otthon!

tajvanA Schneebergbahn vonalán utazva Puchberg am Schneeberg felé

Az otthoni menetrend-tervezgetés és információ gyűjtögetés közben akadtam rá arra, hogy itt bizony egy híres fogaskerekű vasút is működik, így egy újabb célom is lett az utazással: megörökíteni a Schneebergbahn különleges festésű vonatait.

tajvanMegérkezés Wiener Neustadtba a GySEV zöld-sárga szóló Jenbach motorkocsijával

Az átszállások szűkre szabott idejében nem sok időm maradt fotózni, így az első képeimet csak Wiener Neustadtban (Bécsújhely) sikerült elkészítenem.

A bécsi kirándulójegyeken kívül a vasúttársaságok kedvezményes jegyeket biztosítanak Bécsújhely felé is, mindössze 19 euróért válthatunk retúrjegyet a Budapest-Győr-Sopron-Bécsújhely viszonylatra, mely négy napon át érvényes bármely vonatra. IC-vel való utazás esetén pótjegyet is szükséges váltani. Számomra is ez a kirándulójegy adta a legolcsóbb utazást, mely annyira kedvezményes a normál jegyárakhoz képest, hogy csak az odautazás esetében is megéri megváltani.

A Budapestről induló IC vonat 2 óra 32 perc alatt tette meg a 216 km-es távolságot Sopronig. A menetidőbe még egy kis tili-toli is belefért Csornán, ugyanis itt kapcsolják le (majd visszaúton fel) a Szombathelyre tartó kocsikat.

Sopronig összejött néhány perc késés, majd ezután következett egy őrült rohanás a lépcsőn és az aluljárón át a Bécsújhelyre tartó motorkocsiig. Sopron állomás kialakítása még magán hordozza az egykori európai megosztottság néhány maradványát, a nyugatra induló vonatoknak külön peronjuk van külön aluljáróval. Erre a nemzetközi peronra egykor még csak érvényes útlevéllel volt szabad fellépni, a határok eltűnésével ez a szigor is a múlté már. A z egykoron a nemzetközi peronra vezető aluljáró pedig új kijáratot is kapott a belföldi peronhoz is.

Sopron és Bécsújhely között bár csak egy nem-villamosított mellékvonal vezet, a motorkocsi mégis meglepően gyorsan tudott haladni, miközben sorra hagytuk el a takaros és modern megállókat. Már-már S-Bahn jellege volt az utazásnak.

Bécsújhelyen következett az utolsó szakaszra érvényes menetjegy megváltása, majd néhány fotó és ismét egy átszállás a Schneebergbahn motorkocsijára.

tajvanA Puchberg am Schneeberg felé tartó személyvonat

Célom Puchberg am Schneeberg (röviden Puchberg), az osztrák Alsó-Ausztria szövetségi tartomány Neunkirchen járásnak mezővárosa volt, mely a névadó Schneeberg (2075m) közelében terül el. A Schneeberg (lefordítva Hóhegy) Alsó-Ausztria legmagasabb hegye, ahová egy 9,8 km-es fogaskerekű vonal is felvezet, melyet egykor még Ferenc József avatott fel.

tajvanJegyautomata a vonaton, kár volt úgy sietni az állomáson a jegyvásárlással

Puchberg kedvelt üdülőhelye volt a fővárosból érkező vendégek számára, egyben a Schneeberg felfedezésének központja. Kedveltsége az üdülési szokások változása miatt kissé csökkent, de a település ma is őrzi 19. századi báját és hangulatát. A vendégeket (és a jövendőbeli dolgozókat) számos szálloda és vendéglátó egység várja mind a mai napig.

A község Bécstől 82 km-re délre, Bécsújhelytől 30 km-re nyugatra fekszik a B26-os főút mentén. A várostól nyugatra magasodik a Schneeberg csúcsa.

tajvanAlsó-Ausztria hegyes vidéke

A Bécsújhelyről kiinduló Schneebergbahn Puchberg am Schneebergen át vezet, egészen a Hochschneeberg csúcsáig. A vonal első 23 km-e normál nyomtávolságú, adhéziós vasút, Puchberg állomás után azonban már csak egy keskeny nyomtávolságú fogaskerekű vasút vezet tovább. Érdekes, hogy a két szakasznak bár közös állomása van, fizikai kapcsolat nincs közöttük (az eltérő nyomtáv miatt nem lehetséges), mégis egy vonalként hivatkoznak rá.

A Schneebergbahn nevet az építtető vasúttársaságról kapta (Actiengesellschaft der Schneebergbahn), majd ezt a nevet a vonalat később, 1997-ben átvevő (Niederösterreichsche Schneebergbahn GmbH vagy NÖSBB) is továbbvitte.

tajvanMegérkezés Puchberg am Schneebergbe

A hagyományos vasútvonalat az ÖBB üzemelteti, naponta 15-20 regionális személyvonat közlekedik erre, óránként ütemes menetrend szerint. A vonatok a Magyarországon is ismert Siemens Desiro motorkocsik, melyek szólóban járnak, az üzemet két motorkocsi kényelmesen kiszolgálja. Hangulatos kis mellékvonal, keresztül a hegyeken, kicsiny osztrák falvakon, a bécsújhelyi autópálya hidat leszámítva komolyabb műtárgy nélkül. Se alagút, se egy komolyabb híd vagy egy nagyobb állomás nem található rajta, csak 23 km-nyi mellékvonali romantika. 

A vasút maximális emelkedése (lejtése) 44 ezrelék, a legkisebb ívek sugara 152 méter, ám még ezek mellett is a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h. Ezt nemhogy a magyar mellékvonalak, de még sok fővonal is megirigyelné!

Figyelemre méltó, hogy Puchbergig Budapestről közvetlen vonat is közlekedett a nyári szezonban, ki tudja, talán a MÁV ebben az évben is elindítja ezt az élményvonatot. Ezáltal nem csak a közvetlen kapcsolat jön létre, hanem még a kis mellékvonal is láthat újra "igazi" mozdonyvontatású vonatot. A tavalyi évben közlekedő járatról a MÁV-Start honlapján olvashatunk részletesebben.

A felső szakaszt, ahol a fogaskerekű is közlekedik, az 1997-ben alapított NÖ Verkehrsorganisationsgesellschaft üzemelteti, melynek tulajdonosai  Felső-Ausztria és az ÖBB. A fogaskerekű egyértelműen turistalátványosság, ez érződik a jegyárakon is! Az alig valamivel több, mint 10 km-es útra 32 euró a teljesárú menetjegy, csak a fiatalabbak kaphatnak 50%-os vagy 100%-os kedvezményt életkortól függően. De még ilyen áron is népszerű a kisvonat, hiszen évente 120 000-130 000 utas vált rá menetjegyet.

tajvanNyári kép a szalamender-festésű motorkocsiról, a következő fotó remélem a sajátom lesz! (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A modern motorvonatoknak ez a rövid szakasz is 53 percnyi mászást jelent, amikor pedig nosztalgiaüzemben fogaskerekű gőzmozdony kaptat fel a hegyre, akkor a menetidő egy óra 17 percre nő! Április vége és október vége között közlekednek csak a fogaskerekűek, így ottjártamkor a teljes üzem a téli álmát aludta. De azért remélem lesz még alkalmam látni a Schneebergbahn motorvonatait.

tajvanA Schneeberg...

tajvan... és az állomás épülete

tajvanA fogaskerekű motorkocsik téli álmot alusznak a szezon kezdetéig

tajvanA fogasléc-rendszer egy gyalogos átkelőbe építve

Itt jegyezném meg, hogy Puchberg is és Schneeberg is valami oknál fogva nagyon büszke a szalamandrára, hiszen ennek a kis kétéltűnek a képe sokfelé feltűnik a városban. Láttam a játszótéren, mint gyerekjáték, a fogaskerekű épületének a falán is, de a fő attrakció mégiscsak az, hogy a hegyre felkapaszkodó motorkocsit is szalamandra-foltosra festették le. Ez a vonal egyértelmű névjegye, a járművek emiatt teljesen egyediek és összetéveszthetetlenek más hasonló hegyi vasutakkal.

tajvanA leszállókat ez a kép fogadja, előttünk a Schneeberg örökké havas csúcsa

A kisvasúton kívül még kiemelkedő a rengeteg könnyebb és nehezebb túraútvonal, a sípályák, a sífelvonók, a szép táj, a városka kicsiny tava, de ha a városi életre vágyunk, akkor Bécsújhely vagy a távolabbi Bécs is elérhető közelségben van.

tajvanA település közepén elterülő tavacska

Ha pedig ez még mindig nem lenne elég, akkor a hegyeken túl pedig a Semmeringbahn található, gyalogosan vagy autóval mindössze 24 kilométer és már Gloggnitzban is vagyunk!

 

tajvanA Desiro az állomásépület előtt, hamarosan indul vissza Wiener Neustadtba

 

tajvanAz utazás célja a Schneeberghof Hotel volt

tajvanAz állomás, balra a fogaskerekű vonatok mozdonyszíne, rajta a szalamanderrel

 

tajvanÉrkezik a következő Desiro az állomásra

tajvanMotorkocsik találkozója Wiener Neustadtban

Magyarországra a visszaút ugyanolyan volt, mint az odaút, csupán az átszállások sorrendje változott. Ugyanazok a vágányok, ugyanazok a járművek, ugyanolyan szolgáltatással. Az ütemes menetrend minden előnyét megtapasztalhattuk.

tajvanIndulás vissza Budapest felé, hogy a nemzetközi élmény teljes legyen, ezúttal román kocsikban utaztunk hazafelé

És hogy a nap tényleg a nemzetközi utazások napja lehessen, a MÁV és a GYSEV szolgáltatása, majd az ÖBB kényelme után hazafelé a román CFR vagonjai kerültek a budapesti vonatba. Így egy nap alatt négy vasúttársasággal is összejött az utazás.

 

Puchberg am Schneeberg a Google térképén

1 komment

Címkék: ausztria puchberg


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr377095893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gtamasl 2015.01.23. 22:35:17

A Máv Nosztalgia április 25-én szervez utazást Puchbergbe, lehetőség van a fogaskerekűn is utazni.

www.mavnosztalgia.hu/hu/programs/show/752