HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (5) alex (1) állatok (2) állomás (10) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (78) autó (2) autómúzeum (3) ave (14) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (56) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (67) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (47) index2 (226) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (3) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) menetrend (1) mercedes (1) metró (7) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (78) múzeum (37) nagysebességű vasút (139) nápoly (3) németország (72) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (36) oroszország (2) párizs (11) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (58) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (35) tibee (3) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (17) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.05.10. 09:00 Balogh Zsolt

Praha hlavní nádraží: Prága főpályaudvara

A prágai főpályaudvar (csehül Praha hlavní nádraží) Prága központi átmenő pályaudvara Csehországban. A város hét pályaudvara közöl ez a legnagyobb és a legforgalmasabb. 1871-ben nyílt meg, Josef Fanta építész tervei alapján. Jelentősebb felújítása 2006 és 2012 között történt meg.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 363 CityelephantPraha hlavní nádraží egy ČD 363 sorozatú kétáramnemű mozdonnyal és egy Skoda Cityelephant motorvonattal

Csehország vasúti ipara egyre másra alkotta meg a jobbnál-jobb villamos mozdonyokat és motorvonatokat. Mivel az ország területén három áramrendszer is használatban van (1,5 kV DC, 3 kV DC és 25 kV AC), elsőnek mindhárom rendszerhez más-más mozdonyokat használtak. Emiatt a belföldi vonatoknál is mozdonycserékre volt szükség. Később azonban megjelentek a többáramnemű mozdonyok is, melyek mindhárom áramrendszer alatt tudtak közlekedni. A különböző típusok különböző fényezést kaptak, de hogy még nagyobb legyen a kavarodás, a cseh vasút még további festésekkel is kísérletezett. Ezekhez még hozzájönnek a különféle reklámfestések és a magánvasutak egyedi színei.

De nem csak a  mozdonyok színesek, a személykocsik is jelenleg legalább négyféle színben pompáznak. A régi zöld-fehér stílust elkezdte felváltani a fehér-narancs, majd a fehér-kék is, de vannak csupakék vagonok is.

Plzeň személyvagon személykocsiVáltozatos kocsipark Plzeň állomás tárolóvágányán

Jelenleg egy egyszerű belföldi vonatban akár négyféle színű kocsi is előfordulhat, az ötödik-hatodik színt pedig a mozdony hordozza magán. De szerencsére kezd egységesedni a flotta, úgy tűnik a kék-fehér színterv (a Najbrt nevű) kerül ki győztesen, a zöld és narancs kocsik pedig lassacskán bekékülnek.

A Prágai főpályaudvaron szinte minden színű és típusú vonat megfordul, így az első néhány napban rengeteg lehetőség nyílik fényképezni a folyamatosan változó állományt. A fényképezést mérges vasútőrök vagy más ottani alkalmazottak se zavarják meg szerencsére.

Az Óvárostól keletre, a C metró vonalán helyezkedik el, kiindulópontként szolgálva a nemzetközi és belföldi távolsági vonatok jelentős hányadának. A metrón kívül itt található a távolsági autóbuszpályaudvar is, a közelben pedig egy villamosmegálló, melyet több viszonylat is érint.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží Albert Einstein EuroCity ČD 363A pályaudvar csarnoka, a ČD 363 mögött a Münchenből érkezett Albert Einstein EuroCity egy ČD és több ALEX kocsival

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží Albert Einstein EuroCityA vonatfogadó csarnok a nemrég befutott Albert Einstein EuroCity-vel

A központi csarnok hétvágányos, de ezek mellett még vannak további vágányok is mindkét oldalt, de csak perontetővel védve. Szerencsére itt nem fordult elő az, hogy a vonatok kinőtték a csarnokot. Nem csak a mozdony és az első 3 kocsi fér be, hanem tisztességes hosszúságú szerelvények is.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíSzokatlan megoldás Prágában: a csarnokban elhelyezett fényjelzők lehetővé teszik, hogy akár két vonat is tartózkodjon egyszerre egy vágányon. Két rövidebb vonat esetében nemcsak helytakarékos, de praktikus megoldás is.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíA csarnok tekintélyes méretű szerkezete

A 2006-ban elkezdődött felújítás során a pályaudvar egy hatalmas aluljárórendszert is kapott, melyen keresztül elérhető a metró is. Az épület előtt haladó forgalmas út így könnyebben keresztezhető, ha mondjuk az aluljárók felett megépített buszpályaudvarra sietünk.

A felújítás során megújult a vágányzat, a peronburkolat, új üzletek nyíltak és kiépült a modern utastájékoztató rendszer is.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíAz állomás előtti aluljáró-rengeteg

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíAjándékboltok és utastájékoztató táblák mindenfele

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíA város felé vezető aluljáró

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíA felújított régi váróterem

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží Winton-vonatokAz 1939-es Winton-vonatok emlékére állított szobor

1939 márciusa és szeptembere között a zsidó származású Nicholas Winton tőzsdeügynök nyolc különvonat útját szervezte meg Prágából Angliába zsidó gyerekek számára. Az ún. Winton-vonatok összesen 699 gyereket menekítettek ki a Náci megszállás elől, hogy aztán a háború végéig angliai családoknál legyenek biztonságban. Ez a program része volt azoknak a brit erőfeszítéseknek, mely a polgári lakosságot próbálta védeni a megszállóktól. Ennek emlékére állították az állomáson 2009. szeptember elsején a három emberalakból álló bronzszobrot, mely egy talán örökre elválló kétgyermekes családot formáz.

Hasonló akció Londonban is volt, de akkor a Luftwaffe bombázásai elől kellett a gyerekeket vidékre menekíteni. Ez az esemény a nyitó-jelenete a Narnia krónikái című fantasy könyvnek is, mely később a filmváltozatba is bekerült.

A rövid történelmi visszatekintés után lássunk a pályaudvaron megforduló mozdonyok közül is néhányat:

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 111ČD 111 sorozatú villamos tolatómozdony

A képen látható már meglehetősen szakadt ČD 111 sorozatú tolatómozdony hasonló feladatkörben dolgozik társaival együtt, mint a MÁV V46-os mozdonyai. Munkájuk és ehhez kapcsolódóan a kialakításuk is hasonló. A Škoda gyár mozdonya azonban 3 kV egyenáramról üzemel, teljesítménye 772 kW.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 150ČD 150 sorozat

Kettő Škoda mozdony is egyszerre a csarnokban, de számunkra most csak a közelebbi zöld az érdekes. A ČD 150 sorozat szintén 3 kV feszültségnemre készült, 1978-ban 27 db-ot gyártott belőle a Škoda. A 4000 kW-os teljesítménye még 36 év után is figyelemreméltó, hát még a 70-es évek végén.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 163 sorozatČD 163 sorozatú mozdony egy belföldi vonattal

A ČD 163 sorozat az előző mozdony közelebbi testvére, viszont már igazi tömegcikk, összesen 180 db hagyta el a plzeňi mozdonygyárat. Elsősorban személyvonatokat, de néha gyorsvonatokat is vontatnak. 3480 kW-os teljesítménye még mindig nagyobb, mint a MÁV legtöbb mozdonyáé.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 362 sorozatČD 362 sorozatú mozdony

A ČD 362 sorozat volt a második többáramnemű sorozat az országban. Segítségükkel elkerülhetővé váltak a mozdonycserék az egyenáramú-váltakozó áramú hálózatok határánál. A prototípus 1980-ban született meg, az 1984 és 1990 között zajló sorozatgyártás során 181 db készült a Cseh Vasutak részére. Teljesítménye megegyezik az előbb bemutatott 163-as sorozatéval.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 362 sorozatČD 362 sorozatú villamosmozdony

A ČD 362 sorozat gyakran visel egyedi reklámot is az oldalán, mint például a fenti képen is látható mozdony. Vonatának első kocsija a narancsvörös-fehér gúnyát kapta, de a szerelvény többi kocsija már az új fehér-kék Najbrt színtervet hordozza.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 854 sorozatČD 854 sorozatú motorkocsi, a keresztelőn az Erika nevet kapta

Mozdonyok után néhány motorvonat is következzék! A ČD 854 sorozatú motorkocsi önállóan is képes közlekedni, de alkalmas a hagyományos személykocsik vontatására is. A képen nem látszik, de az ellentétes végén egy átjáró-ajtó is található, így menet közben is át lehet jutni a motorkocsiból a mögötte található személykocsikba. Az 588 kW teljesítményű dízelmotorja segítségével 120 km/h sebességgel tud haladni. Első osztályt is tartalmazó szakasszal egy hasonló kialakítású és formájú vezérlőkocsi is készült hozzá, ČD 954 sorozatszámmal. A motorkocsikból összesen 50 db-ot gyártott a PARS.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží Škoda CityElephantA háromrészes Škoda CityElephant

Prága elővárosi közlekedésének megújulása az emeletes Škoda motorvonatoknak köszönhető, melyek a CityElephant fantázianevet kapták. 2001 óta folyamatosan érkeznek a ČD-hez, jelenleg már 82 háromkocsis egység közlekedik belőlük. Időközben sikerült külföldön is értékesíteni néhány darabot belőle: elsőnek a litvánok, később a szlovákok, majd az ukránok is vásároltak a típusból. A 2000 kW teljesítményű prágai "városi elefántok" csak 3 kV egyenáram alatt képesek üzemelni, legnagyobb sebességük 140 km/h.

És most következzenek a Cseh Vasút igazi büszkeségei!

A Škoda 109E gyári típusjelű mozdony gyártása 2008-ban kezdődött, sorozatgyártása 2009 és 2010 között történt meg. A 200 km/h sebességű mozdonyok az idősebb és elavult régi típusokat váltották le a nemzetközi és belföldi távolsági vonatok éléről. Ezzel a típussal a Škoda ismét bebizonyította, hogy képes világszínvonalú vontatójárművet építeni, mely még exportképes is. Első külföldi megrendelője a sorozatnak a szomszédos Szlovákia volt, ők kettő darabot vásároltak belőle. A második vásárló már jóval komolyabb partner és a célok is sokkal ambíciózusabbak: A DB Regio összesen hat db mozdonyt rendelt, hogy 2016 decemberétől München és Nürnberg között kiváltsa a jelenlegi DB 101-es sorozatot a regionális forgalomból. Ha forgalomba állnak 190-200 km/h sebességgel közlekedhetnek a két bajor város között.

Alkalmazásuk felvetődött a Prága-Graz Railjetek élén is, de végül a vonógépek az ÖBB 1216 sorozatú Taurus mozdonyai lesznek.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ČD 363 sorozatA csarnok másik oldala, a csehek legújabb büszkeségével, egy ČD 363 sorozatú villamos mozdonnyal

2003 és 2005 között az Alstom legyártotta Csehország első igazi nagysebességű motorvonatát a ČD 680 sorozatú Pendolinot. Hasonló szerelvények közlekednek már Finnországban, Olaszországban és Portugáliában is, 2005-től pedig már a cseheknél is. A vonatok bár képesek a 230 km/h sebesség elérésére is, az alacsonyabb sebességre alkalmas cseh pályákon csak 160 km/h sebességgel haladhatnak. Eredetileg nemzetközi forgalomra szánták őket, de napjainkban már csak a belföldi forgalomban közlekednek Prága és Ostrava között "SuperCity" márkanév alatt.

 

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží PendolinoA Cseh Vasutak másik büszkesége: a Pendolino

Fontos megemlíteni, hogy Csehországban már igencsak jól halad a vasúti személyszállítás liberalizálása is. Az állami vasúttársaság mellett egyre több magánüzemeltető is megjelenik, így már itt is megkezdődött az utasokért való verseny.

A 2009-ben alapított RegiJet 2011-ben jelent meg a csehországi távolsági személyszállítás piacán. A forgalom lebonyolításához kezdetben 9 villamosmozdonyt és 40 személykocsit szereztek be, de azóta már további járművekkel bővült a flotta. A társaság jellegzetes sárga-fekete színvilága kellően egyedi és már messziről felismerhető.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží RegioJetA RegioJet vonata az ex-ÖBB-s kocsikkal és egy Škoda mozdonnyal

A magánvállalatok második képviselője a 2010-ben alapított LEO Express, mely a távolsági forgalomhoz kialakított Stadler FLIRT motorvonatokkal hasít ki egy szeletet a Prága-Ostrava közötti vasúti személyforgalomból. Az utasok így már három szolgáltató közül is választhatnak, ha utazni támad kedvük a két város között.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží LEO ExpressA LEO Express fekete-arany Flirtje

A járműveket bemutató válogatás végén pedig következzen egy nemzetközi vonat, mégpedig a Berlin-Budapest között közlekedő Hungária EuroCity. A kék-szürke kocsikat nem kell senkinek sem bemutatnom már, se az elején található szlovák ŽSSK 350 sorozatú villamosmozdonyt. A szerelvény Prága és Budapest között már a képen látható formában, mozdonycsere nélkül közlekedik.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží ŽSSK 350 sorozat EurocityA Szlovák Vasutak ŽSSK 350 sorozatú mozdonya a Hamburgból érkező EuroCityvel

Egy nemzetközi pályaudvaron az éjjel sem áll le az élet, így van ez Prágában is. Végezetül néhány éjszakai kép a város kapujáról.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíA vonatfogadó csarnok éjjel

prága főpályaudvar Praha hlavní nádražíA pályaudvar esti fényekben...

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží... és kicsit nagyobb távolságról a környékkel együtt

Az indulás pillanatában pedig befutott az ÖBB egyik négyáramnemű Taurus mozdonya is, mely már magán viseli a decembertől induló Prága-Graz Railjet-járat hivatalos egyenruháját is. Csupán pár percen múlt, hogy használható fotó is készüljön róla, így egyelőre be kell érnem ezzel az egy képpel.

prága főpályaudvar Praha hlavní nádraží Cseh RailjetA Cseh Railjet mozdonya, egyelőre még egy hagyományos vonat élén

A cseh Railjetek kalandos történetével a Nagysebességgel Csehországban posztban foglalkoztam részletesebben.

A pályaudvar a zenészeket is megihlette, 2001-ben a belga Lasgo együttes itt forgatta le a Something című számukhoz a videóklippet. A rövid filmen látható állomás azóta jelentősen megújult és a vasúti járművek egy része is kikopott már a napi forgalomból.

Akik Budapestről utaznának Prágába, azok naponta öt közvetlen EuroCity és egy közvetlen EuroNight vonat közül választhatnak, a menetidő vonattól függően 6 óra 56 perc és 10 óra 18 perc között változik. Mindegyik járat a fent bemutatott Praha hlavní nádraží pályaudvarra érkezik.

5 komment

Címkék: prága csehország vasútállomás index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr396086031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.05.11. 11:11:15

Valamikor régen a Hungária közel egy órát állt Prágában.

Irányváltás, mozdonycsere, stb...

Megépült északon a (akkori nevén Holesovice), és egy órával rövidült a menetidő, mivel elmaradt az irányváltás.

Fura látni, hogy most ismét a Hlavni Nadrazin keresztül megy.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.05.11. 12:00:40

Egyébként az aluljáró és a metrókapcsolat nem a mostani rekonstrukció során épült meg, hanem a metróépítéshez kapcsolódó átalakítás során a hetvenes években.

FrankyLon 2014.05.17. 20:39:54

"Az állomás előtti aluljáró-rengeteg"

Erre a kepre konkretan azt hittem, hogy valami bevasarlokozpontban keszult. :)

A teljesseg kedveert, Pendolino szerelvenyeke Nagy-Britanniaban is kozlekednek, a WCML-en (West Coast Main Line), egyszer volt szerencsem utazni eggyel Londonbol Manchersterbe.
süti beállítások módosítása