HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (13) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (132) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (6) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (69) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (88) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (115) index2 (318) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (178) nápoly (4) németország (94) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (27) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (6) terepasztal (12) texas (1) tgv (48) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2014.02.21. 23:32 Balogh Zsolt

A világ leghosszabb vasúti alagútjai

A mai cikkben folytatom a vasúti legek bemutatását, ezúttal az alagutak következnek. Az alábbi lista nem tartalmaz metróalagutakat, se olyat, mely még csak papíron létezik. Helyette a tízes listámra csak a már megnyílt vagy a már épülő alagutak kerülhettek.

wienerwaldtunnelEurópa egyik fiatal alagútja, az itt még épülő Wienerwaldtunnel Ausztriában, 13,35 km-es hosszával még a legutolsó helyezett felét sem éri el (kép forrása: Picassa)

Vasúti alagutakból a világon nincs hiány, ugyanis a hagyományos (adhéziós) vonatok nem tudnak felkapaszkodni a hegyek tetejére, nem tudják kis sugarú ívekkel követni a hegyek-völgyek cikkcakkos vonalát. Ha nem akarnak a vasútvonallal nagyot kerülni, vagy fogaskerekűt, siklóvasutat építeni, akkor bizony fúrni kell! Különösen igaz ez a nagysebességű vasútvonalaknál, ahol a nagy sebesség miatt elkerülhetetlen a szinte nyílegyenes pálya, melyen se lejtők, se emelkedők nem találhatóak.

 

Az alagutak fényképei nem túl látványosak, de azért igyekeztem minél változatosabb képeket keresgélni az interneten, melyek a témához kapcsolódnak, mégis több, mint egy alagútkapu egy hegy oldalán. A lista elemeinek a nevét a legtöbbször az ismert angol formában írtam, és csak ott fordítottam magyarra, ahol van elterjedt magyar név is.

A lista legutolsó helyére is már 27848 méter kellett, az ettől rövidebb alagutak 2014-ben már nem férnek fel a tízes listára!

10. Taihang Tunnel - 27848 méter

A Taihang Tunnel a Kínában a Sicsiacsuang–Tajjüan nagysebességű vasútvonalon található.

Taihang TunnelTaihang Tunnel (Kép forrása: sobrelistas.blogspot.de)

A 2007 december 22-én megnyílt kétvágányú alagút a Taihang hegységet szeli át. A vonatok 250 km/h sebességgel haladhatnak rajta keresztül, így a menetidő Sicsiacsuang és Tajjüan között a korábbi hat óráról mindössze egy órányira csökkent!  Az alagút a leghosszabb hegyvidéken épült alagút egész Kínában.

A 27848 méteres hosszúsága a listán a 10. helyre volt csupán elegendő.

9. Guadarrama Tunnel - 28377 méter

A spanyolországi Guadarrama Tunnel a spanyol nagysebességű vonatok számára épült a Madrid–Valladolid-nagysebességű vasútvonalon a Sierra de Guadarrama nevű hegység alatt. Ha nem számoljuk bele a madridi metró 12-es vonalát is, akkor a Guadarrama Tunnel Spanyolország leghosszabb vasúti alagútja!

Youtube videó az alagútról és a keresztülszelt hegyvidékről

A 28377 méter hosszú kétcsöves vasúti alagút 2007 decemberében nyílt meg az AVE vonatok számára, az engedélyezett legnagyobb sebesség a teljes Madrid-Valladolid nagysebességű vasútvonalon 350 km/h. 

8. New Guanjiao Tunnel - 32645 méter

A New Guanjiao Tunnel a Csinghaj–Tibet-vasútvonalon nyílt meg 2007-ben, mindössze öt évnyi építkezés után, kiváltva ezzel a korábbi, kanyargós régi vasútvonal egy részét és egy négy km hosszú másik alagutat is.

ew Guanjiao TunnelNew Guanjiao Tunnel térképvázlata (Kép forrása: www.cwmags.com)

A 32645 méter hosszú alagút 250 millió euróba került, engedélyezett legnagyobb sebesség viszont csupán 160 km/h. A 6. helyen található New Guanjiao Tunnel az egyetlen nem villamosított alagút a 10-es listán.

7. Koralm-alagút - 32900 méter

A Koralm alagút az első, még csak építés alatt álló alagút a 10-es listán. A kétvágányos, 32900 m hosszú, normál nyomtávú, villamosított vasúti alagút Ausztriában a Koralpe hegység alatt fog húzódni. Része a 130 km hosszú Koralm-vasútvonalnak, mely Graz és Klagenfurt között épül. Két egyvágányos járatból áll, melyet 500 méterenként biztonsági okokból összekötnek majd.

Koralm-alagútA Koralm-alagút fúrópajzsa (Kép forrása: tunnellingjournal.com)

Ha elkészül, a vonatok 200 km/h sebességgel haladhatnak a Koralpe hegység alatt, jelentősen lerövidítve az utazási időt Klagenfurt felé. Az építkezés 2008-ban kezdődött, várható megnyitása 2022.

6. Lötschberg bázisalagút - 34577 méter

A Lötschberg bázisalagút az Alpok alatt halad 34577 m hosszan Svájcban. Építését 1999-ben kezdték és 8 évnyi munka után 2007-ben nyílt meg, jelentősen lerövidítve a vonatok menetidejét Milánó és Zürich között. Jelenleg ez a világ leghosszabb, már üzemelő szárazföldi alagútja.

Lötschberg bázisalagútLötschberg bázisalagút (Kép forrása: www.enotrac.com)

A bázisalagútban a pálya 250 km/h-ra lesz kivitelezve, vágányváltás esetén a váltókon csak 180 km/h sebesség engedélyezett. Az alagútban a vonatbefolyásolás ETCS Level 2 szinten 230 db eurobalizzal lett megoldva, jelzőket nem telepíttek.

2006. december 16-án 0:30-kor a Deutsche Bahn ICE S kísérleti szerelvénye elérte a 281 km/h sebességet az alagútban, ezzel megdöntötte az eddigi 1996-os 244 km/h svájci sebességrekordot.

5. Gaoligongshan Tunnel - 39600 méter

Erről az alagútról képet sajnos nem találtam, annyi biztos csupán, hogy ha megépül Kínában Dali és Ruili között, akkor 39600 méter hosszú lesz. 2016-ban tervezik átadni a kétcsöves nagysebességű vasúti alagutat.

4. Csatorna alagút - 50450 méter

Szinte hihetetlen, hogy kerek 20 évvel az átadás után még vannak olyan emberek a környezetemben, akik még csak nem is hallottak róla, hogy el lehet menni vonattal Londonból Párizsba vagy Brüsszelbe! Pedig a tenger alatti alagút már 1994 május 6.-óta működik, vasúti kapcsolatot biztosítva a Brit szigetek és a vén kontinens között. Bár két ország két nagysebességű vasútüzemét kapcsolja össze, az alagút mégsem nagysebességű, a vonatok csupán 160 km/h sebességgel közlekedhetnek benne.

Csatorna alagút 250 millió utas az alagúton át 1994 óta, hirdeti a plakát. Az alagútból épp egy ICE3 bukkan elő, mikor tesztelték a Német Államvasutak motorvonatát az alagútban (Kép forrása: www.telegraph.co.uk)

Az alagút megnyitása történelmi lépés volt, ezzel közelebb került Anglia is Európához. Népszerűségét jól mutatja, hogy 1994 óta több, mint 250 millióan utaztak rajta keresztül.

Kimondottan a Csalagút miatt fejlesztették ki a TGV egyik változatát, az Eurostart, mely egyaránt képes nagy sebességgel haladni az újépítésű vonalakon, de boldogul az angliai régi, kanyargósabb, felsővezeték nélküli villamosított vasútvonalakon is. Az elegáns motorvonat még annak idején a Transport Tycoon fejlesztőjét is megihlette, így a játékprogramba is bekerült.

Eközben Párizs és London között a British Airways is, és az Air France is megszüntette a repülőjáratokat az alacsony kihasználtság miatt.

Az 50450 méter hosszú, kétcsöves alagút hosszával a negyedik a tízes listán. És az egyetlen, melyen a blog szerkesztője is keresztülutazott.

3. Szeikan-alagút - 53850 méter

És akkor jöjjenek a dobogósak!

A bronzérmet a tenger alatti Szeikan-alagútnak kell kiosztani, mely Japán két legnagyobb szigetét köti össze. A helyszíni vizsgálatokat 1946-ban, a tervezést 1950-ben kezdték el. Az építkezés végül 1971-től, 17 éven át, 1988-ig tartott.

Szeikan-alagútA Szeikan-alagút bejárata (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A benne áthaladó vasútvonal 1067 mm-es nyomtávolsággal épült, de már a tervezésnél számoltak azzal, hogy egyszer a japán nagysebességú vonat, a Sinkanszen is közlekedhessen majd benne. Erre még a megnyitáshoz képest további 27 évet kell várni, ugyanis a tervek szerint a Sinkanszen csak 2015 után fog átjutni a túlpartra.

Az 53850 méter hosszú tengeri alagút jelenleg a világ leghosszabb működő vasúti alagútja, listámon mégis csak a harmadik, ugyanis a néhány éven belül megnyíló két európai alagút még ezt a hosszúságot is túlszárnyalja!

2. Brenner bázisalagút - 55000 méter

A lista utolsó előtti helyezettje a még épülő, kereken 55 km hosszúságú Brenner bázisalagút Ausztriában. Ha elkészül, jelentősen felgyorsítja majd Ausztria és Olaszország, nagyobb léptékben nézve pedig Nyugat-Európa és Dél-Európa között a vasúti forgalmat.

De nem csak a sebesség a lényeg: a Brenner-hágó napjaink egyik legfontosabb, mégis az egyik legszűkebb vasúti kapcsolat Európában. Néhány hetes megbénulása a környező országok GDP-jét éves szinten 1-2 %-kal is visszavetheti! Így nagyon fontos az egész EU számára, hogy további kapacitások épüljenek ki, a forgalom pedig mindig biztonságos és zavartalan legyen.

Brenner bázisalagútA Brenner bázisalagút térképvázlata a Brenner hágón át (Kép forrása: www.bbt-se.com)

Ha valaki Innsbruckból utazik Olaszország felé, akár vonattal, akár autóval, láthatja az alagút és a hozzá kapcsolódó vasútvonalak építését.

Megnyitása 2020-2026 között várható. Költsége 2006-os árakon kb. 6 milliárd euró. A megnyitás után a tervezett forgalom napi 80 személyszállító és 320 teherszállító vonat lesz.

1. Gotthárd-bázisalagút - 57072 méter

A lista dobogós helyezettje szintén egy épülő alagút Svájcban. A több mint 57 km hosszú kétcsöves alagút lesz a leghosszabb vasúti alagút a világon, miután 2016 decemberében átadják a forgalomnak. Az építkezés 2003-ban kezdődött, teljes költsége 9,74 milliárd svájci frank (megközelítőleg 2478,28 milliárd magyar forint).

Az alagútfúrók már összeértek, így a járat már elkészült. Most már "csak" a sínek lefektetése, a villamos berendezések és a szellőzés beépítése, a vonatbefolyásoló rendszer kiépítése van hátra. Az építkezés annyira jól halad, hogy a tervezetthez képest egy évvel hamarább készülnek el.

Gotthárd-bázisalagútNyílt nap az épülő Gotthard-bázisalagútban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A személyszállító vonatok 250 km/h sebességgel haladnak majd keresztül az Alpok alatt, hogy egy órával rövidítsék le a Zürich és Milánó közötti vonatút jelenlegi menetidejét.

Források:
* Az angol Wikipédia List of longest tunnels in the world című szócikke,
* Az angol Wikipédia Taihang Tunnel című szócikke,
* Az angol Wikipédia Guadarrama Tunnel című szócikke,
* Az angol Wikipédia New Guanjiao - Tunnel című szócikke,
* Az angol Wikipédia Koralm Tunnel című szócikke,
* A magyar Wikipédia Lötschberg bázisalagút című szócikke,
* Az angol Wikipédia Csatorna-alagút című szócikke,
* A magyar Wikipédia Brenner bázisalagút című szócikke,
* A magyar Wikipédia Gotthárd-bázisalagút című szócikke,
* Az angol Wikipédia Szeikan-alagút című szócikke,

9 komment

Címkék: rekordok nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr295747991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.23. 21:32:43

Brenner. a számaid alapján átlag 7 perces követés lesz. Kemény!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.24. 11:33:02

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Annyira nem kevés az! Münchenben a Stammstrecke alagútjában óránként 24 vonat/irány a forgalom!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.24. 16:12:45

@Balogh Zsolt:

Én is arra gondoltam, hogy sok.

MÁS:

Erfurt-Nürnbergen nem lesznek hosszú alagutak? Egy korábbi tervezetet olvasva volt ott valami fél Thüringiát átszelő alagútról szó.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.25. 20:52:07

@Balogh Zsolt:

Köszi! A kapcsolódó linkekkel el leszek még holnapután is!! :) :) :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.25. 20:54:30

Más:

Pár éve volt alkalmama Münchenben a C-Zughoz. Most olvasom, hogy jött C2-Zug.

Pontosan miben különböznek?

sncf 2014.03.03. 14:49:28

"Különösen igaz ez a nagysebességű vasútvonalaknál, ahol a nagy sebesség miatt elkerülhetetlen a szinte nyílegyenes pálya, melyen se lejtők, se emelkedők nem találhatóak"
A lejtők és az emelkedők kapcsán ezt finomítanám. A TGV Est építésénél éppen azt emelték ki az akkori források, hogy a nagy sebsség miatt nagyobb emelkedők is vállalhatók.
süti beállítások módosítása