HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (24) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (135) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) etcs (1) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (90) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (122) index2 (327) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (184) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (66) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (4) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (7) zürich (2) Címkefelhő

2017.07.05. 11:30 Balogh Zsolt

Miért szűnt meg a kamionszállítás Magyarországon?

2012 decemberével megszűnt a RoLa forgalom Magyarországon, pedig a szolgáltatás csúcsán évi 100 ezer kamiont raktak vonatra, hogy biztonságosan és környezetkímélő módon szeljék át az országot, tehermentesítve a közutakat és a határátkelőket.

Rola vonat, Kecskemét állomás, MÁV 1047, taurus, kombinált szállításRoLa vonat Kecskeméten még 2009-ben, a fotó ma már megismételhetetlen!

Az Európai Unió bővítése nem tett jót az üzletnek, először Magyarország csatlakozása, majd Románia és Bulgária belépése csökkentette az igénybe vevők számát. De még az utolsó évben is évi 30 ezer kamiont szállítottak vonattal a Szeged melletti Kiskundorozsmáról az ausztriai Welsig.

De miért szűnt meg? És van még Európában olyan hely, ahol közlekednek RoLa vonatok?

A RoLa a legtöbb időt a határátlépéssel spórolta meg az igénybe vevőknek. A vámvizsgálat már a terminál területén megtörtént, így a határon már várakozás nélkül juthattak át. A keleti határátkelőknél gyakran előforduló napokig tartó araszolást lehetett ezzel jól kiváltani. Ám a határok eltűnésével az az előny lassacskán eltűnt, a RoLa egyre inkább időhátrányba került.

A végső csapást a szolgáltatásra végül maga a magyar állam adta meg: a vasúti pályahasználati díjak Magyarországon rendkívül magasak, miközben ezért Európa egyik legrosszabb infrastruktúráját nyújtja. Eközben a közúton közlekedő kamionok az általuk okozott kárhoz képest jelképes autópályadíjat fizettek, ha épp fizettek és nem az alsóbbrendű utakon csalinkáztak át az egész országon. Miközben a vasút próbálta beszedni a kamionosoktól a viteldíjat, addig a közúton haladók akár úgy is átjuthattak az országon, hogy egy forintot nem fizettek (még akár azt is megtehették, hogy Románia után legközelebb csak Ausztriában tankoltak, így még az üzemanyag adótartalma is más országokhoz jutott el).

Rola, brenner hágó, brenner-vasútvonal, olaszország, kombinált szállításRoLa vonat a Brenner-vasútvonalon (lép forrása: Bahnbilder.de)

A RoLa így állami árkiegészítésre szorult, hogy legalább veszteséges ne legyen. 2005-ben még évi 900 millió forint támogatást kapott, amit fokozatosan csökkentettek: első lépésben 550 millióra, majd 400 millióra, végül teljesen megszüntették. Eközben a MÁV-hoz a kamionszállítók után évi 1,3 milliárd forint bevétel folyt be.

A megszűnéssel ugrott az 1,3 milliárd forintos bevétel, közel 100 ember vesztette el az állását, miközben 30 ezer kamion került az utakra, folyamatosan rongálva azt (a nyomvályúkért és egyéb úthibákért elsősorban nem a könnyű személyautók, hanem a nehéz teherautók a felelősek).

Amennyiben a közúti fuvarozásnak csupán öt százalékát (belföldi viszonylatban évi 550 ezer, nemzetközi viszonylatban 85 ezer kamionnyi árut) sikerülne vasútra, illetve vízi szállításra terelni, az 78 milliárd forintnyi környezeti terheléstől mentesítené a hazai közutakat. Ennyivel kellene kevesebbet költeni az államnak közút-fenntartásra! Ez pedig a többszöröse a korábbi 400-900 milliós állami támogatásnak.

Előnyei

*A spedíciós cég üzemanyagot, útdíjat, időt (pl. dugóknál) és a tehergépkocsiknál kilométereket is megtakarít;
*A sofőrök megállás nélkül is betarthatják a törvény által előírt pihenőidőt;
*A hétvégi kamionstop jó esetben elkerülhető;
*Környezetbarát fuvarozás.

Hátrányai

*A RoLa-vonatoknál a spedíciós cégnek a vasúti menetrendhez és a vasútállomásokhoz kell igazodnia;
*Nem minden állomás van RoLa-vonat fogadására alkalmas terminállal ellátva;
*A vasút rugalmatlan és lassú;
*Rendkívül drága az alacsonypadlós RoLa-kocsi, kisméretű kerekeik miatt ezek ráadásul fokozottan érzékenyek a pályahibákra és jobban rongálják azt, mint egy hagyományos vasúti teherkocsi;
*A kamionok vontatórésze feleslegesen utazik, holt tömegként.

RoLa vonatok Európában

Magyarországról bár eltűntek, mivel nem nyújtottak gazdaságos, versenyképes szolgáltatást és az állam sem látott bennük fantáziát, más országokban azonban még közlekednek. Elsősorban azokon a vonalakon, ahol a hegyek miatt nem sikerült még megfelelő autópályákat kiépíteni vagy az időjárás nem teszi lehetővé a biztonságos közúti forgalmat.

Rola, Európa, térképRoLa járatok Európában 2010 augusztusig

Minden bizonnyal a legjelentősebb és legforgalmasabb RoLa vonal az angliai Folkestone és a francia Calais között húzódó Csatorna-alagút, ezen át zajlik a brit sziget és a kontinens közötti közúti forgalom jelentős része. A táv itt mindössze csak 50 km, de mégis fontos, ugyanis nincs közúti alternatíva, legfeljebb csak a lassú kompozás. 2016-ban összesen 1.641.638 kamion, továbbá 2.610.242 személyautó utazott át vonattal az alagúton át.

Kamionszállító ingavonat a Csatorna-alagútban (kép forrása: pinterest.com)

Ausztriában az osztrák-olasz határon a Brenner hágón át, míg belföldön Wels-ből Linzen át Mariborba zajlik jelentős RoLa forgalom.

Rola, ausztria, kombinált szállításRoLa vonat Ausztriában (kép forrása: Livingrail)

Érdemes még megemlíteni Svájcot is, ahol a keskeny nyomtávolságú RhB vasút szállít autókat a Verenia-alagúton át. Klosters és Sagliains között rendszeresen járnak az autószállító szerelvények, megspórolva nekik egy jelentős kerülőt vagy egy lassan járható hegyi átkelést.

Klosters, a Verenia-alagút és a Scuol-ba tartó vasútvonal kezdete

A 19 km-es alagúton át óránként mindkét irányba közlekednek a személyszállító vonatok, az autószállító szerelvények pedig minden félórában indulnak az alagút mindkét kijáratától. A 812 millió svájci frankba kerülő alagút jelentősen lerövidítette a személy- és a tehervonatok útját is, ráadásul egy megbízhatóan, egész évben rendelkezésre álló kapcsolatot teremtett a hegység két oldala között. A Vereniatunnel az RhB leghosszabb alagútja, továbbá a világ leghosszabb 1000 mm-es nyomtávolságú alagútja is egyben. Az átkelés 17-19 percig tart.

De Svájcban egyéb útvonalakon is közlekednek kamionszállítók, elsősorban Németország és Észak-olaszország között. Svájc tranzitország, de hazánkkal ellentétben mégis tud hasznot húzni a tranzitból. Ennek oka, hogy nem léptek be az Európai Unióba, így a határátkelő közlekedők megsarcolásának lehetősége megmaradt nekik. És ezzel élnek is, szép hasznot húzva az átutazókból.

Amerikai Egyesült Államok

Az USA-ban a nagy távolságok miatt a vasutak jelentős részt vállalnak az ország teherforgalmából. Hihetetlen, de a teherforgalom nagyobb része utazik az országban vasúton, mint közúton. A konténerszállítás ott is jelentős, sok vonalon ráadásul dupla magas konténerszállítók is közlekednek.

Egy 88 kocsis tehervonat az USA-ban

Kamionok szállításáról nincs tudomásom, viszont félpótkocsit annál többet szállítanak, sőt néha maga félpótkocsi tölti be a tehervagon szerepét is! A különleges kialakítású, jóval masszívabb félpótkocsikat forgózsámolyokkal összekötik, melyek így alkotnak egy hatalmas tehervonatot. A szerelvény így inkább hasonlít egy Jacobs-forgóvázas motorvonatra, mint hagyományos tehervonatra.

Ilyen különleges kocsik közlekedtek korábban Kanadában, Brazíliában, Új-Zélandon továbbá Ausztráliában is.

A konténerszállítók

Bár elsőre úgy tűnik, hogy hatalmas veszteség, hogy megszűnt a RoLa, azonban ezzel egyidőben a konténerszállítás és a daruzható félpótkocsik szállítása bővült. Sőt egyre-újabb és újabb viszonylatokon indul meg a kombinált szállítás, de immár csak a rakomány utazik a vonaton, a kamionsofőr és a vontató már nem. Ez mindenképpen gazdaságosabb megoldás, mint a korábbi, a teljes kamiont fuvarozó RoLa.

A Kecskeméti Mercedes gyárba is naponta érkeznek az alkatrészekkel megrakott, cserefelépítményeket is szállító vonatok, de gyakran kapunk híreket Olaszországból, sőt Kínából indított járatokról is. Így úgy tűnik, a RoLa nem is igazán megszűnt, hanem átalakult egy modernebb kombinált szállítási móddá.

A cserefelépítményeket, konténereket ráadásul több helyen is lehet rakodni az országban és kevésbé igényel speciális teherkocsikat.

Elég csak Magyarország második vasúttársaságának, a GySEV-nek a fejlesztéseit nyomon követni: 2014-ben új konténerdarut helyeztek üzembe Sopronban, 2015-ben pedig további 25 konténerszállító kocsit szereztek be a már meglévő 35 kocsi mellé. A GySEV Németországtól egészen Törökországig szállítja a konténereket, 60 db, egyenként két konténert is elbíró aradi ikerkocsijaival.

GySEV, konténer terminál, SopronA GySEV konténerterminálja (kép forrása: GySEV)

De egyre-másra tűnnek fel a magánvasutak is, közülük is kiemelkedő a Metrans, aki saját konténerterminál építésébe fogott a csepeli Duna-parton.

Metrans, Magyarország, konténer, kombinált szállításA Metrans konténervonata (kép forrása: www.thetrainpicturearchive.n)

Jelenleg a Metransnak évi 170 ezer konténer forgalma van Magyarországon, ez várhatóan 2017 után 250 ezerre emelkedik és havi 250 vonatot tudnak majd kezelni, ha kész lesz a beruházás. A Metrans konténervonatai Csepelről elsősorban Koperbe és Hamburgba járnak.

Így elmondható, hogy a Metrans magánvasút 2017-től két és félszer több konténert szállít majd, mint a RoLa a legjobb évében és majdnem nyolcszor annyit mint a RoLa az utolsó évében (feltételezve, hogy egy konténerbe annyi áru fér, mint egy kamionba)! Ráadásul mindezt messzebbre is juttatja el.

Magyarországon 2012 decemberében közlekedett utoljára RoLa vonat, így ha ilyen speciális vonatot szeretnénk látni, azt legközelebb Linzben tehetjük meg.

Szavazás

49 komment

Címkék: index magyarország kombinált szállítás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2112640973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maga Lenin 2017.07.06. 12:26:45

És mióta ez az új elektronikus útdíj van, nem jött vissza a versenyhátrányból? Leszámítva az időtényezőt. Vagy a konténeres dologgal, ami a poszt végén van, igazából nem is fontos mostmár?

károly szántana 2017.07.06. 13:28:40

A RoLa sorsát konkrétan az pecsételte meg, hogy a MÁV vezetéséböl kikerültek a vasutasok és a helyüket MOL-osokkal töltötték fel. A magyar államnak az lett az érdeke, hogy a kamionok magyar üzemanyagot tankoljanak. A RoLá-n szállított kamion egy csepp magyar üzemanyagot sem fogyaszt (de nem is szennyezi a magyar levegöt, nem rongálja a magyar utakat és nem gyilkolássza kialvatlanul vezetve a rocs minöségü teherautóját a magyar embereket.

rozsomák 2017.07.06. 14:48:09

Én az időfaktorra kíváncsi lennék, konkrét példával:

Pl. Szeged-Hegyeshalom közúton 6 óra, RoLaval x óra (x= 30 óra.. vagy 10 óra. Vagy 5 nap.. Mit tudom én...
mennyi is volt ? )

Vagy akármilyen más viszonylatban..

Duplaxiii 2017.07.06. 15:22:54

Ez sokkal bonyolultabb!
Például nem vethető össze az amerikai és más hosszútávú szállításokkal.
Itt jellemzően rövidebb a távolság, de sűrűbb az igény, ehhez a mai vasúti módszer nem megfelelő.
A konténeres jobb, hiszen egyszerűbb a pakolás, a rakodás és vissza.
Amerikában elszállítják messzi távra, ahol nagyobb városok vannak és ott egy logisztikai telepen szétpakolnak és kiviszik a boltokba, raktárakba a cuccot.
Itt ugyanaz a gond, mind a légiforgalom-nagysebességű vasút kérdésben. Ha pár száz, max ezer kilométerre megyünk egy sűrű vasúthálózaton és megfelelő a sebesség, akkor a légiközlekedés nem lesz értelmes a felesleges joltidők miatt,
Ez van a RoLa esetében is.
Kellenek gyűjtőpontok (de melyik legyen az? Bécs és Pozsony is közel van, meg Nagyvárad is...), odemenni, várni míg összeáll a szerevény és elindulsz. De London ok, de van tucat másik cél is közben...
A RoLa hosszútávú államközi kereskedelemhez jó, de a mai kereskedelemalapúhoz már lassú, körülményes és drága...

Duplaxiii 2017.07.06. 15:25:32

@károly szántana:
És az nem ugye, hogy megszünt az ipar? És a vasút már inkább szémélyforgalomhoz jó, de a szállításhoz csak a tömegárúkhoz?
Ha nincs Szegeden ipar, akkor miért szállítanál és mit Hegyeshalomra? És ha egy másik célnál nincs megfelelő pályaudvar, akkor a MOL tehet arról, hogy oda nem meheszt RoLa-val?

Lucifer Morningstar 2017.07.06. 17:15:06

"Környezetbarát fuvarozás."

Nyeheheheheeeee

Aranyom, a mozdony égeti el azt amit a kamionok nem. Ez csak sötétzöldiában öröm.

Kegy 2017.07.06. 18:20:19

Metrans kesz van, uzemel

Gazda Szemmel 2017.07.06. 19:31:48

Nem derék dolog azt állítani, hogy a vasúti fuvar drágább a közúti szállításnál. A kormányzat által jóváhagyott díjak nem önköltség-típusúak. A politika évtizedek óta a közutakat részesíti előnyben olymódon is, hogy nem veszi teljeskörűen számításba az utak építésével, fenntartásával, üzemanygellátásával, földhasználatával, környezetterheléssel kapcsolatos nemzetgazdasági szintű költségeket.

Le Orme 2 2017.07.06. 20:03:55

Megszűnt, mert nem volt hatékony. Nem képes háztól házig szállítani, jelentős többletköltség, többletidő, átpakolási költség szükséges. Ilyen egyszerű.

2017.07.06. 20:32:24

@Le Orme 2: nem dolga háztól házig menni. az ötkerbe sem szoktak 30 tonnásak bemenni sűrűn mégis megy áru oda is.

domel 2017.07.06. 21:20:10

A rola egy hülyeség volt. Hetekkel előre meg kellett venni a jegyet, ha lekéste a kamion a vonatot akkor elment üres hellyel, hiába volt ott sok kamion, amik biztos ami biztos alapon már egy nappal előbb ott voltak. Sopronban felszálltak a vonatra, az ausztriai wellsben meg leszálltak 280 km-el arrébb, és mentek tovább németországba. Nem volt gyorsabb, sőt sokkal lassabb, és iszonyat drága volt. Aztán meg a vámosok szivóztak a kamionsofőrökkel, rámutattak a kamionon egy alsó raklapra hogy azt szeretnék megnézni, a sofőr meg széttárta a karját, hogy de hogyan, ekkor hívtak a gysev terminálból egy targoncát, az lepakolta a palettákat a kamion mellé majd elment. A sofőr ezután vagy lekéste a vonatot, vagy jattot adott a vámosnak/targoncásnak, de volt hogy egy makacsabb török kamionsofőrnek szarrá ázott az áruja a kamion mellett. Szóval rohadt korrupt világ volt, napokkal hosszabbította a fuvart, a sofőr kevesebbet kapott, és drága volt, és bonyolult az időben ott kell lenni miatt..

Le Orme 2 2017.07.06. 22:54:22

@randomgenerator: Értelemszerűen nem kisker dolgokat szállítanak, tehát a háztól házig az gyárkaputól gyárkapuigot jelent, cica.

lombozódó 2017.07.07. 00:38:01

Ugye a MÁV a Teherszállító üzletágát eladta?
De jó vitát a semmiről :-)))

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.07. 01:10:52

@Lucifer Morningstar: A vasúti szállítás legalább 8x hatékonyabb, mint a közúti. Nem hiába nem szűnt még meg a világon. Ami viszont nem hatékony, hogy felesleges dolgokat (vontató) cipelünk oda-vissza.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.07. 01:12:33

@károly szántana: Ebben azért nem lennék biztos két okból:
* A MOL-os korszak jóval korábban volt, mint a RoLa megszűnése;
* A tranzit kamion sem biztos, hogy magyar üzemanyagot fogyaszt

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.07. 01:13:41

@rozsomák: A vonat lassabb, volt, mint a kamion, viszont mégis napokat lehetett nyerni vele annak idején, mikor napokig tartott átjutni a keleti határon.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.07. 01:16:31

@lombozódó: Nem tudom, ezt kinek szántad, de válaszolok én.

Attól, hogy a MÁV Cargo-t eladták, még a MÁV-hoz (vagy valamelyik leányvállalatához) fog pénz befolyni a pályahasználati díjakból. A RoLa amúgy sem MÁV biznisz volt, hanem Hungarokombi/Ökombi.

Lucifer Morningstar 2017.07.07. 06:22:35

@Balogh Zsolt:

Sehol nem mondtam azt, hogy nem hatékony. Környezetszennyezésről van szó, ha elégetsz x ezer litert a kamionban, vagy ugyanannyi x ezer litert a mozdonyban, az ugyanúgy szennyezi a levegőt, csak a helye változik.

P. J. Fry 2017.07.07. 07:05:22

@Lucifer Morningstar: "ha elégetsz x ezer litert a kamionban, vagy ugyanannyi x ezer litert a mozdonyban,"

Nem, a mozdonyban *sokkal* kevesebbet kell elégetni. A vasíti közlekedés *sokkal* hatékonyabb, egységnyi árut sokkal kevesebb üzemanyaggal szállít.

És igen, a mozdonyokban nem kell elégetni semmit, villamos vonalak vannak, atomerőműből, napelemből jöhet a villany.

kvadrillio 2017.07.07. 08:31:30

MILYEN VIDÉKFEJLESZTÉSRE NYÚLJÁK LE EZEK A MILLIÁRDOKAT ?????

AMIKOR 100 %-OSAN MUNKANÉLKÜLI FALVAK ÜRESEDTEK, ÜRESEDNEK KI A NYOMORTÓL, SZEGÉNYSÉGTŐL, MUNKANÉLKÜLISÉGTŐL ???!!!

MEGDÖBBENTŐ AZ ORBÁN-KLÁN GAZDAGODÁSA !

2017. július. 07. 06:56 2017. július. 07. 06:58 Gazdaság
Orbán megállítja Brüsszelt, a veje azért nyer pénzt az EU-tól
szerző:
hvg.hu
15

Tiborcz István és a testvére csaknem 150 millió forintot nyert.

A kormányzati pályázati portál adatai szerint Tiborcz István és a testvére az unió vidékfejlesztési programjának forrásaiból kapnak pénzt arra, hogy áttérjenek az ökológiai gazdálkodásra - írja a Magyar Nemzet. A két hete született döntés értelmében Orbán Ráhel férje, Tiborcz István 35 millió forintot kap, testvére pedig 108 milliót. Nem ők az egyetlenek, a nyertes pályázatok között feltűnik Bánki Eriknek, a parlament gazdasági bizottsága fideszes elnökének felesége is, aki szintén az unió vidékfejlesztési programjából nyert 42 millió forintot.

Le Orme 2 2017.07.07. 08:35:57

@P. J. Fry: A vasúti szállítás lehet hatékonyabb A és B között, ha létezik rá lehetőség, de gyakorlatilag olyan ritka a hálózat, hogy ez nem releváns.

Lucifer Morningstar 2017.07.07. 09:06:47

@P. J. Fry:

Csak szólok, hogy több ezer litert éget el a mozdony is. Nincs mindenhol villamosított vonal.
Adott tömeg mozgatásához egységnyi energia szükséges, és a kamion tömege felett még mozgatni kell a hordozó platformot is, ami plusz tömeg.
Elektromosnál sötétzöldék azt az apróságot felejtik el, hogy az előállítás helyszínén szennyező és onnan a légmozgással szétterjedő szennyezés ugyanolyan szennyezés. Atomot ismerjük, amíg nincs csernobilizálva addig szép és jó, aztán jön a kopp. Atomhulladékot kezelni kell, az sem egyszerű eset, szóval maradjunk abban, a szállítás szennyez, bármilyen módon teszed. Mértéke változó, de nagyságrendnyi eltérések nincsenek.
A napelemen jót röhögtem, egy autót nem tudunk még normálisan mozgatni és újratölteni napelemmel, nem egy vonatszerelvényt.

Üdv a valódi világban.

szemi90 2017.07.07. 09:44:25

@Lucifer Morningstar: Hiszed vagy sem, nincs igazad. Egy 30-40 kamiont szállító RoLa szerelvény sokkal kevesebb energiából eljut a célállomásra, mintha ugyanez a 30-40 kamion közúton menne.

Zsoltbacsi 2017.07.07. 10:01:43

@Lucifer Morningstar:

Egy kamion 25 tonna arut tud vinni. Atlagfogyasztasa kb 30 liter. Tegyuk fel, hogy az arut szetdobnank furgonokra (mondjuk 2 t/rakomany).
Az elmeleted szerint akkor egy furgonnak 1,5 litert kene fogyasztania....

P. J. Fry 2017.07.07. 10:15:48

@Lucifer Morningstar: "Adott tömeg mozgatásához egységnyi energia szükséges,"

A függőleges mozgatáshoz igen, de a vízszintes mozgatás nem jár munkavégzéssel.

"és a kamion tömege felett még mozgatni kell a hordozó platformot is, ami plusz tömeg."

Vízszintes irányú mozgatásnál a tömeg nem téma, a befektetett munka nem a helyzeti energia növelésére fordítódik.

A vonat sokkal olcsóbb, mert:
1) A kerekek ellenállása sokkal kisebb, a gördülő ellenállás acél-acél közt nagyon kevés.
2) A vonat esetében a fékezéskor a legtöbb energia visszanyerhető, a kamion esetén hőveszteségként elveszik.
3) A vonat közegellenállása fajlagosan sokkal kisebb.
4) A vontatot messze nem kell anyit gyorsítani és lefékezni mint egy kamiont.
5) Nagy méretben jobb a hatásfok.

"Elektromosnál sötétzöldék azt az apróságot felejtik el, hogy az előállítás helyszínén szennyező és onnan a légmozgással szétterjedő szennyezés ugyanolyan szennyezés. "

Mérnök vagyok, nem sötétzöld!

"Atomot ismerjük, amíg nincs csernobilizálva addig szép és jó, aztán jön a kopp."

A környezetszennyezésről volt szó, nem az atomkatasztrófáról. Amúgy a kamionok miatt sokkal több ember hal meg és sokkal nagyobb a környezetszennyezés is, de mindegy, nem érdekel az atomellenesség.

"Atomhulladékot kezelni kell, az sem egyszerű eset,"

A dízelmotorok kimenetét is kezelni kellene, csak senki sem tudja hogyan lehetne megoldani.

"szóval maradjunk abban, a szállítás szennyez, bármilyen módon teszed. "

Szalmabáb érvelés, nem mondtam, hogy nem szennyez.

"Mértéke változó, de nagyságrendnyi eltérések nincsenek."

De igen! Sok nagyságrendnyivel kevésbé szennyező a villanymozdony mint a kamion.

"A napelemen jót röhögtem, egy autót nem tudunk még normálisan mozgatni és újratölteni napelemmel, nem egy vonatszerelvényt."

A vonathoz megy egy felsővezeték, simán lehet hajtani napelemmel termelt áramról nappal. Feleslegesen röhögsz!

"Üdv a valódi világban. "

Egyelőre ott tartunk, hogy gyakorlatilag minden érved tévedésen alapul.

Az meg, hogy "nem mindenütt van villamosítva a vasút" teljesen irreleváns, a kamionokat arra kell vinni, ahol van villamosítás és szerencsére a főbb vonalak mindenütt villamosítva vannak.

KissGecihuszár 2017.07.07. 11:06:37

@P. J. Fry: Ott van Dévényi Tibibá 10 pontos labdája; elképesztő, mennyi nettó faszságot tudnak itten 1-en, 2-en összehordani. Sajnos, a közúti szállító lobby igen erős kutyuska lett az elmúlt 2 évtizedben, s mint azt régóta tudjuk; erősebb kutyuska baszik! Mivel szerénységem a "történelmi" NSZK-ban tengeti dolgos hétköznapjait, heteit, ezért igen gyakran utazom a Német autópályahálózat egyikén-másikán, mely pályák jelentős szakaszai mára egész egyszerűen használhatatlanná váltak (sajnos, már több, 2x3 sávos szakasz is, a 2x2 sávosakról meg már jobb nem is beszélni, hiába van kint számos helyen a tgk-val előzni tilos tábla),s mint azt pár hete az ARD, vagy ZDF híradójában láttam, hallottam, a Német törvényhozók elérkezettnek látják az időt az évi több, mint !2.5 millió! LKW,azaz kamion mennyiségének csökkentésére, s ezáltal a nyersanyag, bizonyos méretű áru szállításának vasútra történő átterelésére, mert egyrészt iszonyatos környezeti kárt okoznak a kamionok (édes mindegy, hogy a mai LKW-k már csak AdBlue-val járnak, egy 20-30 tonnás össztömegű szerelvény bőséggel ad ki rußpartikelben gazdag füstöt) , nem beszélve a burkolatban tett igen komoly károkkal (amikor a Német pályák zöme készült, még nem voltak ilyen extrém forró nyarak, ezért a kamionok extrém mértékben roncsolják a kopóréteget) és persze igen gyakoriak az egyszercsak a külső sávból a középsőbe bevágó kamionok miatti súlyos, akár halálos balesetek is, ugyanis a Német sztrádák jelentős részén ugye nincs seb korlátozás, ergo ha középen vki mondjuk 180-al nyomul, nincs az a fullos AUTÓ, mely 180-ról 90-re képes lenne 200 méter hossz megtétele alatt lelassítani. Ami Hazánkat illeti; mi az isten az, ami nálunk ugyanolyan hatékonysággal képes működni, mint más EU-s szomszédunknál?? Ez a RoLa téma is olyan ,hogy csak akkor fog jól működni, ha hozunk 1-2 jogszabályt, miszerint márpedig bizonyos kamionméret, össztömeg, áruféle esetén nincs más választás; Szegeden, netán Nagylaknál, illetve az Ukrán határnál, vagy épp Bánrévénél, ellenkező irányban Hegyeshalomnál, illetve a Horvát határon fel a RoLa vagonokra, oszt jónapot!

GyMasa 2017.07.07. 11:23:44

@domel:
Ja, erre en is emlekszem.
'95-ben Olaszorszagbol kellet havonta 1x beszerezni kb. egy 7,5 tonnas kamionnnyi arut.
Rendszerint labon mentunk el Olaszorszagig, es ott csinaltunk egy korutat.
Egyszer gondoltam egyet, es megkerdeztem a MAV-ot, hogy akkor lenne egy korut a Szedeg-Milano-Genova haromszogban.
Hogy megy ez, es mennyibe kerul?
Annyi volt a valasz, hogy: Szeged-Wells, 150 000 HUF.
Aztan kerdeztem, hogy MIlanoba hogy lehet ezzel eljutni?
-Hat azt ök honnan tudjak?
Na, kb itt veget is ert az egyuttmukodes veluk.
Gyakorlatilag akkor a teljes korut kijott, uzemanyaggal, autpalyadijakkal, szallodaval, kajaval kevesebbol, mint az a 150 000 HUF, ami kb az ut 1/3-a, es az is csak oda.
tehat, azert szunt meg, mert rugalmatlan volt, nem oldotta meg a problemat, es ehhez merten iszonyatosa draga volt.

GyMasa 2017.07.07. 11:30:53

@KissGecihuszár:
...fel a RoLa vagonokra, oszt jónapot!...
Hat, azert nem artana a szolgaltatas szinvonalan is javitani.
Mert, aki mondjuk Olaszorszagba megy, annak nem biztos, hogy segitseg az egy db Szeged Wells vonal.

Zsoltbacsi 2017.07.07. 11:31:57

@KissGecihuszár:

Sok igazsag van abban, amit irsz,de azert egy valamit elfelejtesz: nemetorszagban csak a szemelygepkocsi ingyenes, a kamionok fizetnek, mint a katonatiszt. Kornyezetvedelmi besorolastol fuggoen 12 es 21 cent kozott fizetnek/km (ausztriaban ugyanez kb a duplaja). Szoval nem veletlen nem eroltetik az alternativ megoldasokat....

P. J. Fry 2017.07.07. 11:55:01

@KissGecihuszár: Igen, elóbb-utóbb hoznak egy ilyen törvényt. Amikor már tarthatatlanná válik a helyzet. :(

Csipyke 2017.07.07. 12:52:38

@P. J. Fry: 2-3 havonta megtesszuk a svajc-Mo. tavot oda-vissza. Negyunknek a repcsi mar nemigen gazdasagos, plusz Mo-n is kell a kocsi.Ferjnek is jol jonne, ha mondjuk Gyorig elvihetnenk magunkat autostul vonattal, mert nem lenne olyan hulla, de nem lehet :(

Hogyan történt? 2017.07.07. 13:45:52

Ma jöttünk haza az M5-ösön, az M0-ástól 40 percig lépésben haladtunk, ha épp nem álltunk. Az egész külső sáv egy hosszú kamionsor volt. Mi épp ezt kérdeztük, miért nem vonatokra rakják a kamionokat? Mi arra tippeltünk, hogy kell a létjogosultság a HuGo-nak, különben nem érte meg volna kiépíteni.

peacefroggg 2017.07.07. 14:16:19

@Csipyke: Feldkirch és Bécs között van vasúti autószállításra lehetőség.
nachtzug-schweiz.ch/nachtzug-nach-osterreich/autozug-feldkirch-wien/

Csipyke 2017.07.07. 14:23:14

@peacefroggg: upsz de béna vagyok, hogy nem találtam meg :)
Kicsit az időkön kalapálhatnának (Győrig kell menni, az még plusz másfél óra a kicsikkel, de nyilván nem kívánságműsor ...
Köszi

2017.07.07. 14:46:10

@Balogh Zsolt: És én ezt miért nem látom az árakban? Nagy tömegben fuvaroztatok.

KissGecihuszár 2017.07.07. 17:41:05

@Zsoltbacsi: Én azt pontosan tudom, de az általuk így&úgy okozott károk nagysága össze nem mérhető az
(még csak, mert jövőre már az autósok is csengetni fognak ám!) általuk okozott környezeti és egyéb károkkal.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.07. 22:43:56

@pityókabor sommelier: Azért, mert a közúti árufuvarozók hatalmas állami támogatást kapnak, ez pedig torzítja az árakat. A vasút is kap, szó se róla, de sokkal kevesebbet.

Amit fent pedig többen is írtak, a kamionos cég megveszi a kamiont, fizet adót az üzemanyaggal együtt és már fuvarozhat is. De a befizetett adója nem fedezi az útépítések és javítások költségét, így az állam a kamionos cégeknek építi az autópályákat a többi adófizető pénzéből. Míg ha valaki vasúttal utazik vagy fuvarozik, a jegyárral kifizeti a pályaépítés és karbantartás nagy részét is. És hiába lehetne olcsóbb 8x, ha a vasútnak olyan költségei is vannak, ami a közútnál nem a kamionosokat terheli.

És ehhez hozzájön még a vasútnál a rengeteg pazarlás és a hatalmas vízfej eltartása.

Az USA-ban a vasúttársaságok magánkézben vannak, maguknak építik a pályát és ezek mellett még nyereségesen is üzemelnek. Lehet ezt jól is csinálni...

Jegkoko 2017.07.08. 05:25:21

@Lucifer Morningstar: Nem tudom te hol élsz de a rola szerelvények itthon mindig villany gépek húzták. Gyanítom te még képen se láttál ilyen szerelvényt , máskülönben nem mondanál ekkora baromságokat.

Le Orme 2 2017.07.08. 08:48:32

@Balogh Zsolt: USA: kontinensnyi ország, a vasúti áruszállítás pedig kontinensnyi távolságokon gazdaságos néhány tömegterméknél, nem párszáz kilométeren.

rozsomák 2017.07.08. 18:39:09

@Balogh Zsolt: "a közúti árufuvarozók hatalmas állami támogatást kapnak"

És ez konkrétan mennyi is ?
(Mert számok nélkül ez kicsit blöffszerűen hat.)

rozsomák 2017.07.08. 19:01:51

@Balogh Zsolt: "De a befizetett adója nem fedezi az útépítések és javítások költségét,"
Ez számok nélkül azért megint csak blöffnek hangzik.
Javaslom egyszer tekintsd át, hogy "csak" az üzemanyagok adótartalma mekkora - hogy ne csak az autópályadíjakról beszéljünk - aztán vesd össze az útépítés/karbantartás költségeivel.
(Meg fogsz lepődni, hogy ez a bevételi forrás - alapvetően a jövedéki adók - finanszírozzák az egész ország ezeken kívüli kiadási rovatának nagy részét is.)
Köztük a MÁV-ot is.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.08. 23:45:56

@rozsomák: egy autóst erről szinte lehetetlen meggyőzni, már többször tapasztaltam. Tisztában vagyok vele, hogy magasak az adók, de azzal is, hogy a közúti infrastruktúra szinten tartására nem elég a beszedett pénz. Ha elég lenne, akkor miért ilyen rosszak az utak?

Némi keresgélés után én ezt találtam (rövidítve): "A bevételek és kiadások egyenlege ennél a tételcsoportnál a
következő: a tehergépkocsiknál -112 , a helyközi
autóbusznál -69, a vasúti személyszállításnál -130, a vasúti teherfuvarozásnál
pedig -34 milliárd forint."

A cikk végén pedig az szerepel, hogy ha minden bevételt összeadunk, majd minden költséget levonunk, akkor Magyarországon a közút -3065 milliárdba, a vasút -209 milliárdba kerül az országnak.

Legyünk sportszerűek azért: a közút több árut visz el mint a vasút, kb a 4,5-szörösét.

Lehet számolgatni...

rozsomák 2017.07.09. 00:07:02

@Balogh Zsolt:

Én mindent elhiszek - (a lófaszt: nem hiszek el), de

Ne haragudj, de ezt te most miből lidézed ??
A Kőszívű ember fiaiból ???
Vagy Az aranyemberből ??
Vagy a Mézga Géza kalandjaiból ?

Miért nem vagy képes valami forrást adni soha, hanem csak homályos eredetű, alátámasztatlan állításokat közölni ?

Le Orme 2 2017.07.09. 11:20:50

@Balogh Zsolt: társadalmi mérleget "számol" vagyis hasraütésszerűek az adatai. Nevetséges pl. hogy az "egyéb versenytorzító tényezők" kategóriába na közútra 1513 milliárd forint költséget hoz ki, a vasútra pedig nincs ilyen költség.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.07.09. 17:07:03

@Le Orme 2: nem tudom, nem vagyok közgazdász... Ez a téma már nem kötődik ehhez a poszthoz, így én nem is szállok senkivel vitába.

KissGecihuszár 2017.07.09. 21:48:47

@KissGecihuszár: Bocscsi, hülyén fogalmaztam, mert így helyes: "az általuk becsengetett MAUT díjak mértéken össze nem mérhető az általuk okozott környezeti és egyéb károkkal...

2017.07.10. 08:46:56

@Balogh Zsolt: A (közvetett - amikor nem fizettetünk meg minden költséget) állami támogatásra vonatkozó állításod a használatarányos útdíj előti időkben még talán igaz is lehetett. Jelenleg egy 5 tengelyes kamion (ez a szokásos típos) 57 forint/km-t fizet fűúton és 91-t autópályán. Ha megtudnám mennyi a hasonló díj vasúton, kiderülne, mennyi az infrastruktúra használatának dja tonnakilométerenkét a két úttípuson. A két útkezelő (MÁV és Magyar Közút) éves bezámolóiból talán kideríthetó, hogy a beszedett díjak fedezik-e a költségeiket. Talán yga tisztábban lehetne látni. Mindenesetre igaz, hogy egy vasúti szerelvény fizikailag hatákonyabb. Azonban az azokat és az alattuk levő infrastruktúrát működtető szervezetek annyira drágák, hogy a fizikai hatékonyság előnye elvesz, illetve csak nagy távolságon (de határátlépés nélkül), irányvonatoknál, és magánszervezetek által működtetett pálya és/vagy vonatok esetében jelenik meg ténylegesen az árakban.

Reactor 2020.09.30. 16:31:16

A klientúrának nyilván kamionos- vagy olajérdekeltségei vannak, a csődközelben végvonagló MÁV-nak pedig már úgyis mindegy (nevezett csődközelbe is a kormányok urizálása juttatta a MÁV-ot, de ez ugye lényegtelen). A "nem látnak benne fantáziát" gyönyörűen lefordítható arra, hogy "nem tudják úgy megtömni a zsebeiket".

@Duplaxiii: Nem, nem bonyolultabb, csak annak próbálják misztifikálni. Occam borotvája-elv.
Elsődlegesen pedig nem a MOL, hanem a kormány tehet róla.

@Lucifer Morningstar: A vasúti teherszállító mozdonyok közel 100 százaléka elektromos árammal működik. A RoLa nem Mucsaröcsögébe meg a hasonló sokadrendű vonalakra lett kiépítve. Mindamellett 1 mozdony még mindig kevesebb dzsuvát pöfögtet ki a légkörbe, mint 25-30 kamion, hogy a zajszintről és az utak nyomvályússá kopásáról már ne is beszéljünk...
Hagyjuk már Csernobilt meg Fukishimát, kérlek! Csernobilt az emberi dilettanizmus, idiotizmus okozta, Fukushimát pedig a szökőár, az atomnak nulla köze volt hozzá.
Amúgy meg mégis mi lenne az alternatíva? A fúziós erőmű, amire már 60 éve csak 30 évet kell várni? Na addig álljál te féllábon...

@domel: Ez meg úgy, ahogy van, baromság.

@Le Orme 2: Némi számolgatással magad is rájöhetnél, a vasútnak mennyi olyan költsége nincs, ami a közútnak van. Persze ezt nem fogod megtenni, egyszerűbb lehazugozni az "ellenséget", igaz? Ha már érdemi cáfolatra nem futja...
süti beállítások módosítása