Újraindult az 503 km hosszú nagysebességű vasútvonal építése Törökországban, amely 824 km-ről 624 km-re csökkenti az Ankara és Izmir közötti vasúti távolságot. Ha elkészül, a vonatok 250 km/h maximális sebességgel közlekedhetnek majd, és a menetidő 14 óráról 3 és fél órára csökken a két város között.
Törökország köztársasági elnöke, Recep Tayyip Erdoğan egy Siemens Velaróval
A munkálatokat hivatalosan Recep Tayyip Erdoğan elnök és Adil Karaismailoğlu közlekedési és infrastrukturális miniszter augusztus 30-án ünnepélyes keretek között indította újra az Afyonkarahisartól nyugatra fekvő Sinanpaşában.
Az első szakasz építése 2012-ben kezdődött, de 2018-ban felfüggesztették, amikor egyes szakaszokon már a munkálatok közel 50%-a befejeződött.
A fővállalkozó az ERG İnşaat Ticaret ve Sanayi és a Sauerwein & Schaefer Bau konzorciuma.
A vonal befejezését a Credit Suisse és a Standard Chartered Bank finanszírozza, a brit exportfinanszírozás pedig a Buyer Credit Scheme keretében 1-8 milliárd fontot garantál.
Útvonal
Az új vonal a meglévő Ankara-Konya nagysebességű folyosóról a Polatlıtól 27 km-re délre fekvő Kocahacılınál lévő csomópontnál tér le, ahonnan új nyomvonalon nyugatra, Afyonkarahisarig halad.
Törökország vasúthálózata a meglévő-, épülő- és tervezett vonalakkal együtt
Ezután nyugat felé halad majd, nagyjából a meglévő vasúti folyosót követve, különböző elágazásokon és átirányításokon keresztül, Uşak, Esme, Salihli, Manisa és Izmir kiszolgálására.
A vonal kilenc új állomást, 48 alagutat (összesen 42,3 km hosszúságban), 11 kiásott, majd újra befedett szakaszt, 68 viaduktot (összesen 26,5 km hosszan) és 63 hidat foglal magába.
A nagysebességű vasút története
Törökország 2003-ban kezdte meg a nagysebességű vasúthálózatának kiépítését. 2022-re már 1010 km-re bővült a hálózat, mely két fővonalból áll. Mivel a török vasutak műszaki színvonala meglehetősen alacsony, a régi nyomvonalak pedig igencsak kanyargósak, ezért az új nagysebességű járatok rendkívül lerövidítik a korábbi utazási időket, mivel az új motorvonatok 250-300 km/h sebességgel haladnak a sokkal rövidebb új nyomvonalakon.
A spanyol CAF motorvonata ankarában (kép forrása: Wikimedia Commons)
A járműveket két országból szerezték be: az első hat motorvonatot a spanyol CAF szállította, a következő 19-et pedig a német Siemens. A Siemens által gyártott motorvonatok a Németországban már bevált Velarók Törökországra adoptált változata, ezek nagyobb kapacitásúak és gyorsabbak is, mint a CAF szerelvényei.
A Siemens Velaro motorvonata Ankara közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Velarók érdekessége, hogy a Törökországig tartó utat Magyarországon át tették meg, így ez volt az első alkalom az ország történetében, hogy 300 km/h sebességre alkalmas, nagysebességű modern motorvonat közlekedett hazánk sínjein.
Jövőbeli tervek
A nagysebességű vasút Törökországban még mindig fejlődik, és jelenleg is épülnek vagy tervezési szakaszban vannak új vonalak. A Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium várakozásai szerint Törökország nagysebességű vasúti rendszere 10 000 kilométerre nő majd. Ha minden tervük megvalósul (és a többi ország nem épít addig új vonalakat), akkor a nagysebességű vasúthálózat hossza szerinti 6. helyezés helyett a másodikok lesznek a világon, megelőzve olyan országokat is, mint Franciaország vagy Spanyolország.
Források
* railwaygazette.com - Construction of Ankara – Izmir high speed line restarts
Utolsó kommentek