HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.09.12. 23:30 Balogh Zsolt

Bemutatkozott az új Nightjet szerelvény belső tere!

Ahogy a fapados repülőjáratok egyre jobban terjedtek, úgy szűntek meg Európa-szerte az éjszakai vonatjáratok. Régen olyan izgalmas utakat is megtehettünk éjszaka, mint a Zürich-Barcelona, Budapest-Velence vagy a Madrid-Lisszabon. A járműpark elavult, a vasúttársaságok nem fektettek be a szolgáltatásba, így a kitartó utasok is lassan elpártoltak.

Az új Nightjet ingavonat számítógéppel készült látványterve

Szinte csak az Osztrák Államvasút, az ÖBB látott fantáziát továbbra is az éjszakai vonatozásba, így a többi országtól is átvette a szolgáltatások egy részét és Bécset tette meg Európa vasúti központjává. A bizalom nem volt hiábavaló, az éjszakai járatok forgalma fellendült, egyedül a COVID az, ami megtörte a trendet. De nem csak a korábbi szolgáltatások egy részét vitték tovább, hanem a jövőben újabb viszonylatokat is szeretnének beindítani. A terjeszkedéshez pedig járművek is kelleni fognak.

Az ÖBB még 2019-ben (a COVID előtt) rendelt 33 új éjszakai szerelvényt a Siemenstől, melyek a tervek szerint 2023-ban állnak majd forgalomba. Ezt a megrendelést további 20 szerelvénnyel toldotta meg, melyek 2025-ben érkeznek majd. Ezek a vonatok leginkább a már meglévő 60 db nappali ÖBB Railjetre hasonlítanak majd, az alapok és a gyártó ugyanaz, csak ezek kimondottan az éjszakai forgalomhoz lettek tervezve. Az ingavonatot előreláthatólag nem "Taurus" mozdony, hanem már az utódja, a "Vectron" fogja vontatni. A megváltozott biztonsági előírások miatt a vezérlőkocsi orra is a Vectron mozdonyokhoz lesz hasonló. A már kiforrott ősnek hála így gond nélkül bejárhatnak majd Magyarországra, Németországba és Olaszországba.

A bécsi sajtótájékoztató 2022. szeptember 6-án (kép forrása: Railwaygazette.com)

"Ezzel a vonattal az éjszakai utazás új korszakába lépünk" - mondta Andreas Matthä, az Osztrák Szövetségi Vasutak vezérigazgatója, amikor a Siemens Mobility bécsi üzemében bemutatták a Nightjet háló- és fekvőhelyes kocsik következő generációjának belső kialakítását.

Elmondta, hogy "az éjszakai vonat a fenntartható utazás megtestesítőjévé vált, és a Nightjetünk az éjszakai vonatok szinonimája Európában". Az ÖBB igyekezett beépíteni azt, amit az ügyfelek az új vonatoktól elvárnak: "magas szintű kényelem, több magánélet, jobb szolgáltatások, nyugodt utazás egyik városközpontból a másikba" - tette hozzá.

A szerelvény bemutatója a Youtube-on

Tervezés és elhelyezés

"A vonatok rendkívül innovatívak: az elkövetkező években globális mércét jelentenek majd, és az utasok számára nyújtott kényelmükkel, valamint fenntarthatóságukkal és rugalmasságukkal tűnnek ki" - mondta Albrecht Neumann, a Siemens Mobility gördülőállományért felelős vezérigazgatója a leleplezésen.

Az egyszemélyes "kapszulák" a vonaton. Megszűnik majd az idegenekkel való osztozkodás a fülkében és a biztonság is sokat fog javulni! (kép forrása: Railwaygazette.com)

Mindegyik fix kialakítású, hét kocsiból álló ingavonat 254 utas befogadására lesz alkalmas. Három fekvőhelyes kocsi négyszemélyes fülkékkel, két hálókocsi kétágyas fülkékkel, valamint ülések a vezérlőkocsiban és a multifunkciós kocsiban, amely hat kerékpár, csomagok és téli sportfelszerelések számára is helyet biztosít.

A fekvőhelyes kocsikban az egyedül utazók számára "mini kabinok" is lesznek, amelyek megfelelnek a modern utazók nagyobb magánélet iránti igényének. Ezekben tárolóhely, összecsukható reggelizőasztal beépített tükörrel, kabátkampók, olvasólámpa és a szomszédos csomagmegőrző szekrények lesznek.

A négyszemélyes fülkékkel rendelkező kocsi (kép forrása: Railwaygazette.com)

Lesz egy akadálymentesített fekvőhelyes fülke és WC, amelyhez alacsonypadlós bejárat is tartozik a könnyebb felszállás segítésére.

Minden fülke saját WC-vel és zuhanyzóval rendelkezik majd.

Kétszemélyes kabin (kép forrása: Railwaygazette.com)

Négyszemélyes kabin (kép forrása: Railwaygazette.com)

Egyszemélyes kabin (kép forrása: Railwaygazette.com)

Műszaki újítások és jellemzők

Mindenhol wi-fi, valamint konnektorok, USB-portok, induktív töltőpontok és a mobiltelefonok jeleit könnyen átengedő ablakok állnak rendelkezésre.

A fülkékben lesz egy vezérlőpanel a világítás működtetésére vagy a fedélzeti személyzet hívására. A biztonsági funkciók közé tartozik a zárt láncú kamerarendszer és a fülkékbe való belépéshez szükséges NFC-kártyák.

A Siemens Mobility és a Grazi Műszaki Egyetem által kifejlesztett forgóvázak célja, hogy különösen csendes utazást biztosítsanak, és 30%-kal könnyebbek, mint a korábbi konstrukciók, ami csökkenti az élettartam alatti energiaköltségeket és a pályára gyakorolt hatást, miközben lehetővé teszi az éjszakai vonatok maximális sebességének 200-ról 230 km/h-ra történő emelését (ahol ezt a pálya is lehetővé teszi).

Nightjet szolgáltatások

Az ÖBB 2018 augusztusában rendelt először 13 Nightjet-szerelvényt, majd 2021 augusztusában további 20-at, így a teljes megrendelés 33 szerelvényre emelkedik, amelynek összértéke meghaladja a 700 millió eurót.

Az első példányok a tervek szerint 2023 szeptemberében állnak forgalomba a Bécsből és Münchenből Rómába, Milánóba és Velencébe tartó járatokon; Matthä elmondta, hogy az adriai városba vezető útvonal a kedvence, és célja, hogy az első vonaton ott lehessen.

A tervek szerint 2025-ben mind a 33 ingavonat forgalomba áll, és a meglévő éjszakai járműállomány nagy részét felváltja az osztrák, német, olasz, svájci és holland útvonalakon.

Neumann elmondta, hogy az éghajlattal kapcsolatos aggodalmak új keresletet teremtettek az éjszakai vonatok iránt, és ehhez új termékre volt szükség. A fejlesztés kihívást jelentett, mivel a vonatoknak kényelmesnek, pénzügyileg életképesnek és megbízhatónak kell lenniük, miközben "olyan könnyen át kell tudni lépni a határokat, mint egy autó", az olyan különbségek ellenére, mint például az eltérő áramrendszerek a felsővezetékekben.

A szerelvények a Siemens Mobility Viaggio mozdony- és kocsicsaládjának részét képezik, és moduláris felépítésűek, ami lehetővé teszi a további országokban való üzemeltetést.

A világjárvány miatt a gyártás késett, a gyárban dolgozók akár 30%-a is kiesett a munkából bizonyos időszakokban, és az alkatrészellátás is késett.

A repülés alternatívája

Leonore Gewessler szövetségi éghajlatvédelmi miniszter elmondta, hogy más üzemeltetők az elmúlt években kiszálltak az éjszakai vonatközlekedésből, de az új vonatok "a jövőt jelentik".

Hozzátette, hogy "ha valaki éjszakai vonattal utazik, a legnyugodtabb utazási módot választja. Emellett hozzájárul a CO2-kibocsátás csökkentéséhez is: a Nightjettel való utazás körülbelül 50-szer klímabarátabb, mint a repülőgép".

Gewessler rendszeresen használja az éjszakai vonatokat, és reméli, hogy az új vonatok miniszteri kollégái számára is vonzónak bizonyulnak.

"Az éjszakai vonatok egyre nagyobb teret nyernek Európa-szerte, mert a rövid távú repülőjáratok klímabarát alternatíváját jelentik" - mondta, és az új vonatállomány Európa-szerte vonzza majd a figyelmet. "Amikor azt mondtam, hogy az éjszakai vonatok reneszánszát éljük, mindenki csak mosolygott... most azt kérdezik, hogy hogyan csináljátok ezt?".

A sajtótájékoztató

A jövőre nézve azt mondta: "Európának több vasútra van szüksége, a vasútnak pedig több Európára". Ahhoz, hogy a vasúthálózat összekösse a kontinenst, "olyan dolgokra van szükségünk, mint az online jegyfoglalás, mindezt európai szinten kell megkönnyíteni".

A jövő

A több szerelvénynek hála, és annak, hogy a parnetvasutak is érdeklődésüket fejezik ki a szolgáltatás iránt, lehetővé teszi további útvonalak elindítását is. Az ÖBB már be is mutatta terveit 2024-ig.

Az ÖBB terve 2024-ig. Ehhez az elképzeléshez természetesen partnerek is kellenek majd Svájc, Olaszország, Spanyolország és Franciaország képében (kép forrása: ÖBB)

A Bécs-Páriza útvonal felélesztése is régóta napirenden szerepel, eredetileg 2021 decemberétől indult volna a közvetlen, átszállásmentes kapcsolat Münchenen keresztül. Ha a járat elindul, az az egykori Orient-expressz méltó utódja lesz! Bécs és Párizs között már legalább 10 éve folynak a fejlesztések.

Párizs és Bécs között a menetidő hamarosan 7 óra 50 perc lesz csupán, míg Párizs és Budapest között 10 óra 34 perc, ami még az elfogadhatóság határán van egy vonatút esetében. Sajnálatos, hogy a Párizs-Budapest szakasz legrosszabb átlagsebessége a Bécs-Budapest közötti vonalon található, 90 km/h értékkel. Ráadásul itt fejlesztés sem igen várható a közeljövőben, míg Bécsen túl a különböző szakaszok átlagsebességei a jövőben 121 km/h és 260 km/h között változik. Pontosabb értékekhez lásd az Európai Magisztrál cikket a német Wikipédián.

Források 

www.railwaygazette.com - Next-generation Nightjet night train coach interiors unveiled

2 komment

Címkék: ausztria éjszakai vonat


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2117930211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2022.09.13. 11:33:34

Ha péntek délután (fél) háromkor vége a meetingnek, ötkor már a repülőn lehet ülni (szerencsés esetben), hétkor beszállok a reptéren hagyott kocsiba és nyolckor gyereket fürdetek, majd mesét olvasok neki. A 8 órás éjszakai vonatúttal ez nem elérhető...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.09.13. 14:59:20

@NAR: Ez igaz, de nézzünk egy másik nézőpontot is: a programom este 9-kor ér véget, de repülő haza csak reggel 8-kor van. Az éjszakai vonat éjjel 11-kor indul és reggel hétre érek vele haza, egy órával korábban, mint hogy a repülőgép felszáll. És még spóroltam egy szállodai szobaárat is.
süti beállítások módosítása