Portugália az Ibériai-félszigeten található, Magyarországgal közel azonos területű és lakosságú ország, mely elhelyezkedéséből adódóan Európa egyik perifériája. Vasúti kapcsolata csak a szomszédos Spanyolországgal van, a vasúthálózat nyomtávolsága 1668 mm-es, akárcsak a szomszédjának (eltekintve az AVE-hálózattól).
A portugáliai nagysebességű vasút érdekében történt találkozó (kép forrása: Railwaygazette.com)
A hosszúkás, tengerparti ország eddig sem volt lemaradva a nagyoktól, ha a vonatok sebességét vizsgáljuk: a főváros, Lisszabon és az ország második legnagyobb városa, Porto között jelenleg is 200 km/h sebességgel haladnak az Alfa Pendular márkanevű nagysebességű motoronatok. Portugália azonban nem éri be ennyivel, a két város közötti vasúti kapcsolaton közlekedő járatok sebességét jelentősen gyorsítaná, és 2024. februárjában kiírták a pályázatokat a Lisszabon és Porto között tervezett nagysebességű folyosó kezdő szakaszára.
Az első pályázat a Porto és az Aveiro melletti Oiã közötti 1. szakaszra vonatkozik. Az Infraestruturas de Portugal infrastruktúra-üzemeltető január 12-én tartott ünnepséget almadai székhelyén António Costa miniszterelnök, valamint az IP és a Comboios de Portugal nemzeti üzemeltető igazgatósági tagjai részvételével.
Háromlépcsős terv
A Porto-Lisszabon nagysebességű program három szakaszban valósul meg.
Az első szakasz a Porto és Soure közötti 143 km-es szakaszt érinti, és várhatóan 3,7 milliárd euróba kerül, amelyből 729 millió eurót az EU európai összekapcsolódási alapjából fedeznek. Ez az első szakasz további két részre oszlik: a Porto és Oiã közötti 71 km-es szakasz becsült költsége 1,9 milliárd euró, az Aveiro és Soure közötti 72 km-es szakaszé pedig 1,7 milliárd euró.
A vonal északi végén Porto Campanhã és Porto Vila Nova de Gaia kerületét szolgálná ki egy Santo Ovídio-i földalatti állomással, amelyet a Metro do Porto könnyűvasúti hálózat fog kiszolgálni. A meglévő észak-déli fővonal Aveiro és Coimbra állomásait átalakítanák, hogy lehetővé tegyék a nagysebességű járatok közlekedését; a tervek szerint Aveirótól 17 km-es összeköttetést építenének, hogy Canelasnál találkozzon az új vonalvezetéssel. Ezenkívül egy további közúti és vasúti híd épülne Porto és Gaia között.
Az Alfa Pendular, Portugália nagysebességű járata (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A jelenlegi tervek szerint az új vonal első szakasza 2028-ra készülne el, és az ország két legnagyobb városa közötti utazási idő a jelenlegi 2 óra 50 percről kevesebb mint 2 órára csökkenne.
A Soure és a Lisszabon melletti Carregado közötti második szakasz becsült költsége 1,5 milliárd euró, a befejezést 2030 végére tervezik. A terv ezen eleme magában foglalná a Castanheira do Ribatejo és Alverca közötti meglévő vasútvonal négyvágányúvá történő átépítését is.
A nagysebességű vonal harmadik szakaszát 2030 után Carregado és Lisszabon között építenék meg, ami a Porto-Lisszabon menetidőt 1 óra 15 percre csökkentené. A teljes beruházást 4,5 milliárd euróra becsülik.
Szükségessége
A nagysebességű folyosó kétvágányú lesz, és az Iberia 1668 mm-es nyomtáv szerint épül. A tervezett teljes útvonal hossza 290 km, és a nyomvonalat úgy tervezik, hogy akár 300 km/h sebességgel is lehessen közlekedni rajta.
Az Ibériai-félsziget vasútvonalai 2024 elején. Sárga: 200-230 km/h, barna: 230-270 km/h, piros: 270-300 km/h, szaggatott zöld: építés alatt álló vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az új vonalvezetés fejlesztését elsősorban a meglévő vonal kapacitásának szűkössége indokolja, amelyet a Portugáliában közlekedő tehervonatok 90%-a használ, míg a CP (Portugál Államvasutak) személyszállító járatainak mintegy 50%-a a Porto Campanhã és Lisszabon Oriente közötti útvonal egy részét vagy egészét. Az IP szerint a fejlesztés lehetővé teszi a közlekedési módok közötti váltást, több utas választja majd a vasutata közút helyett, ami 2060-ig 5,1 millió tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
A kivitelezés
A Porto és Oiã közötti 1. szakasz első szakasza már megkapta a portugál környezetvédelmi ügynökség tervezési jóváhagyását. Az IP szerint PPP közbeszerzési modellt terveznek; öt nemzetközi konzorciumtól érkezett érdeklődési nyilatkozat, és a hivatalos ajánlatokat június 13-ig kell benyújtani.
A nyertes ajánlattevő 30 éves koncesszió keretében felel majd a vasút tervezéséért, kivitelezéséért, finanszírozásáért, megépítéséért és karbantartásáért. A koncessziós jogosultnak öt év áll majd rendelkezésére az építésre, és 25 év az új infrastruktúra üzemeltetésére. Ezt követően az eszközök visszakerülnek az állam tulajdonába.
Széles nyomtáv?
A bejelentés érdekessége, hogy Portugália a meglévő széles nyomtávolságú vasútját fejleszti, ráadásul az Európai Unio támogatásával. A szomszédos Spanyolország az elmúlt 20 évben gőzerővel fejlesztette nagysebességű hálózatát, ám az új vonalak már normál nyomtávolsággal épültek, hogy a jövőben egyre több és több helyen kapcsolódhasson a szomszédos Franciaország hálózatához. Spanyolországban az elmúlt években közeledtek a normál nyomtávolságú vágányok Madrid irányából Lisszabon felé. A távlati cél az, hogy Madrid és Lisszabon között is normál nyomtávolságú kapcsolat legyen. Ennek ismeretében meglepő, hogy míg a Madrid-Lisszabon nagysebességű vasútvonalat normál nyomtávolsággal, addig a Lisszabon-Porto szakaszt már széles nyomtávolsággal kívánják megvalósítani a jövőben.
Forrás
* A Railwaygazette.com Procurement of Portugal’s broad gauge high speed line begins cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek