A Tren Maya (néha Maya Train vagy Maya Train) egy 1525 kilométeres távolsági forgalmat kiszolgáló, épülő, 1435 mm-es nyomtávolságú vasútvonal Mexikóban, amely a Yucatán-félszigeten halad át. Az építkezés 2020 júniusában kezdődött, és a vasútvonal a tervek szerint 2023. december 15-én kezdi meg működését, bár akkor még nem a teljes vonalon. Az utolsó szakasz átadása a jelenlegi tervek szerint 2024. februárjában történik meg.
Látványterv a vonalon közlekedő egyik Alstom motorvonatról (kép forrása: www.trenmaya.gob.mx)
A vasútvonal a Chiapasban található Palenque városában kezdődik, és a félszigetet körülölelő két útvonalon halad északkelet felé, a Quintana Roóban található Cancún felé. A projekt célja, hogy összekösse a karibi térség turisztikai célpontjait a szárazföld kevésbé ismert helyszíneivel, köztük a történelmi maja helyszínekkel, amelyekről a nevét is kapta. A tervek szerint a vonatok maximális sebessége az új vonalon 160 km/h lesz.
Története
A Tren Maya projektet 2018 szeptemberében jelentette be Andrés Manuel López Obrador megválasztott mexikói elnök, miután korábban egy rövidebb, 900 kilométeres vonal megépítésére tett javaslatot. A korábbi elnöki adminisztrációk is javasoltak saját személyszállító vasúti projekteket, de nem sikerült támogatást szerezniük. A projekt a Ferrosur meglévő útjogát, valamint a dzsungelen keresztül épített új vágányokat használná. A projektet politikai ellenzéki csoportok López Obrador mutatványaként gúnyolták, aki egy elődje által favorizált nagy mexikóvárosi repülőtér-projektet is lemondott. A Zapatista Nemzeti Felszabadítási Hadsereg bejelentette, hogy ellenezni fogja a projektet.
A 2019. decemberi konzultáció
2019. november 15-én López Obrador elnök kijelentette, hogy 2019. december 15-én népszavazást tartanak a Maya-vasútvonalról Chiapasban, Tabascóban, Campechében, Yucatánban és Quintana Roóban.
A 2019. december 15-16-i hétvégén a konzultáción részt vevők 92,3%-a szavazott a javaslat mellett, míg 7,4%-a ellene. 100 940 ember szavazott, a 3 536 000 regisztrált választópolgár 2,36%-a az érintett 84 településen.
Az ENSZ emberi jogi főbiztosának mexikói hivatala bírálta a szavazást. Rámutattak, hogy a szavazóknak csak a projekt pozitív hatásait ismertették (a vízellátásra, az egészségügyre, az oktatásra, a foglalkoztatásra, a lakhatásra, a környezetvédelemre és a kultúrára való jobb odafigyelést ígértek), de a negatív hatásokról nem kaptak tájékoztatást. Az Emberi Jogi Bizottság bírálta továbbá a felhasznált dokumentumok fordítását, a szavazás rövid időtartamát és az alacsony részvételi arányt, különösen az őslakos nők körében. Megjegyezték, hogy sok potenciális szavazónak nem volt anyagi lehetősége elutazni a szavazóhelyiségekbe, és hogy a szavazók többsége önkormányzati alkalmazott volt. A kormány elutasította a kritikákat, és azt állította, hogy a konzultáció megfelelt a nemzetközi normáknak.
A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Progreso felé történő kiterjesztés
2022 júniusában Adán Augusto López Hernández belügyminiszter bejelentette, hogy a Yucatánban lévő Progreso és Umán városokat is bekapcsolják a rendszerbe.
Finanszírozás
A projekt finanszírozása elsősorban a régióban kivetett idegenforgalmi adóból, valamint más programokból, többek között a Mexikói Nagydíjból átcsoportosított pénzeszközökből fog származni.
A Nemzeti Turizmusfejlesztési Alap (Fonatur) által vezetett projektet 2018 decemberében 150 milliárd peso (7,4 milliárd USD) költséggel és napi 8000 utas vonzásával becsülték. 2019-ben egy közpolitikai agytröszt alternatív tanulmánya 480 milliárd pesóra (25,3 milliárd USD) becsülte a projekt költségét, amit a Toluca-Mexikóváros elővárosi vasúti projekt 90 százalékos költségtúllépése támasztott alá. 2021 októberében a Fonatur 200 milliárd pesóra módosította az építési becslést.
2020 októberében a projekt becsült összköltsége, beleértve a 30 éves üzemeltetési és karbantartási költségeket, de a villamosítás nélkül, mintegy 321 milliárd peso volt, ami 2023-as decemberi árfolyam alapján mintegy 6500 milliárd Forintot jelent.
A Turisztikai Titkárság 2021-re 647,1%-kal (38 613,4 millió MXN dollárral) növeli költségvetését, amelynek 94%-át a maja-vasútvonalra szánják.
2020 decemberében López Obrador elnök bejelentette, hogy a fegyveres erők fogják üzemeltetni az útvonal három szakaszát, és a nyereséget a fegyveres erők nyugdíjasainak és nyugdíjasainak pénzügyeinek megerősítésére fogják fordítani. 2021 márciusában a Fonatur főigazgatója, Rogelio Jiménez Pons azt mondta, hogy a katonaságé lesz az egész útvonal, nem csak a három szakasz, és a teljes nyereséget megkapják.
Ilyen és ehhez hasonló, jelenleg nehezen megközelíthető látványosságokat tesz majd elérhetővé az új vonal (kép forrása és további képek az elérhető látványosságokról: roammexico.com/maya-train-route-sights/)
Pons 2021 szeptemberében kijelentette, hogy a helyiek számára az egyszeri utazás költsége a Cancúnból Playa del Carmenbe tartó szakaszon 50 peso körül lesz (mintegy 1000 magyar Forint). A turistáknak 800 és 1000 peso közötti összeget kell majd fizetniük ugyanezért az útért. A húszszoros árkülönbség magyarázataként elmondta, hogy a turistáknak további szolgáltatások, például éttermek állnak majd rendelkezésére.
Építkezés
2018. december 16-án López Obrador elnök egy maja szertartást tartott, hogy megemlékezzen a maja-vasútvonal projekt építésének megkezdéséről. A vasút a turisztikai funkciók mellett a helyi személyforgalom és a teherszállítások fogadására is alkalmas lesz. A projekt első szakasza az előzetes tervek alapján a 2020-as évek végén nyílt volna meg, de a régió turisztikai tisztviselői javasolták a munkálatok felgyorsítását a 2023-as nyitás érdekében.
Az építkezés állása 2022. december 15-én (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az útvonal hét szakaszból áll. Az I. szakasz 228 km Palenque-től Escárcega-ig; a II. szakasz 235 km Escárcega-tól Calkiní-ig; a III. szakasz 172 km Calkiní-től Izamal-ig; a IV. szakasz 257 km Izamalból Cancúnba; az V. szakasz 121 km Cancúnból Tulumba; a VI. szakasz 254 km Tulumból Bacalarba; és a VII. szakasz 287 km Bacalarból Escárcegába.
A Yucatán állambeli Mérida városának üzleti vezetői 2020. január 31-én támogatásukról biztosították, hogy a Mérida városán áthaladó vasútvonal négy kilométeres szakaszát a föld alatt építsék meg. Így a vonat nem fogja veszélyeztetni a város történelmi központját. Abban is bíznak, hogy a turista vonat az energetikai, repülőtéri és tengeri kikötői fejlesztésekkel együtt gazdaságilag versenyképessé teszi majd a régiót az északi és a Bajío-i régióval szemben. A Fonatur később bejelentette, hogy a vonat kezdetben nem Méridában, hanem egy 8 km-re lévő hacienda közelében áll meg. 2025-re az állomást Méridába, a La Plancha Parkba helyezik át.
Részlet egy villamosított szakaszról 2023. október 14-én (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az építkezés 2020 júniusában kezdődött. A kivitelező cégek a Mota-Engil México SAPI és a China Communications Construction Company LTD az első szakaszra (Palenque-Escárcega), az Operadora CICSA és az FCC Construcción a második szakaszra (Escárcega-Calkiní), a Construcciones Urales és a GAMI Ingeniería e Instalaciones a harmadik szakaszra (Calkiní-Izamal), valamint a Grupo ICA a negyedik szakaszra (Izamal-Cancún). 2020 szeptemberében a Fonatur elutasította a BlackRock befektetési cég ajánlatát a projekt 125 km-es ötödik szakaszára, beleértve a Tulum-Cancún autópálya fejlesztését is.
A már lefektetett vágányok 2022. december 15-én (kép forrása: Wikimedia Commons)
2021 februárjában a Fonatur szerződést kötött az Acciona és a Grupo México cégekkel a Playa del Carmen és Tulum közötti ötödik szakasz 60,3 km villamosított kétvágányú pályáinak megépítésére.
2021 januárjától a tervek szerint a dízel-elektromos vonatok akár 160 km/h sebességgel fognak közlekedni. 2021 májusában a Fonatur szerződést kötött egy Alstom által vezetett konzorciummal a gördülőállomány és a kapcsolódó berendezések szállítására. A gördülőállományt az Alstom Ciudad Sahagúnban található gyárában fogják gyártani. A szerződés az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer jelző- és ellenőrző berendezéseit (ETCS) is tartalmazza.
Keresztül a dzsungelen (kép forrása: thecancunsun.com)
López Obrador azt mondta, hogy a projektet még a 2024-es mandátumának vége előtt befejezik. A Fonatur, a PricewaterhouseCoopers és más tanácsadók által 2019-ben végzett piaci felmérés szerint 21 építőipari vállalat többsége túl gyorsnak, ésszerűtlennek tartja ezt az időt ennyi új vasútvonal megépítéséhez, mások pedig a nem megfelelő munka által okozott katasztrófától való félelmüket fejezték ki, mint például a 2021 májusában Mexikóvárosban történt metró felüljárójának összeomlása. 2022 januárjában az építkezés felgyorsítása érdekében az útvonalat úgy módosították, hogy ne érintse Playa del Carment. 2021 júniusára a projekt 10%-a készült el. 2022 februárjára ez 25%-ra, 2023 júniusára 67%-ra nőtt. 2023 októberétől a tervek szerint 2023. december 15-én kezdődik a működés.
Utasszállítás
A vonalra 42 vasúti kocsi érkezik, amelyek költsége 36,564 millió peso, és amelyeket a kanadai, illetve a francia származású cégek fognak megépíteni a Hidalgóban található Ciudad Sahagún-i üzemben.
Xiinbal
A rendszeres személyszállítási szolgáltatást a Xiinbal vonat fogja biztosítani, amely nevét egy maja kifejezésről kapta, amely azt jelenti, hogy "gyalogolni". Üzleti osztályú ülésekkel rendelkeznek majd; normál ülőhelyekkel és cafeteria kocsival. Ezt a szolgáltatást a gyakori helyi utasoknak, de alkalmi utasoknak és turistáknak is kínálják majd.
A vonat utastere (kép forrása: trenmayaa.com)
Janal
A Janal vonatok (a maja kifejezésből, ami azt jelenti, hogy "enni") az eddigi szolgáltatásokat egy étkezőkocsival egészítik ki, amely kívülről vízi tájképeket ábrázol majd, a belső tér pedig Luis Barragán munkájára utal majd. "Az étterem kétféle elrendezést és különböző ülőhely-konfigurációkat kínál, hogy lehetővé tegye a hely optimális kihasználását egy gyönyörű környezetben."
A Janal étkezőkocsija (kép forrása: trenmayaa.com)
P'atal
A P'atal vonatok (a maja kifejezésből, ami azt jelenti, hogy "maradni") fekvőhelyekkel és hálófülkékkel rendelkeznek majd, különösen a hosszú távú utazásokhoz ajánlják.
A P'atal hálókocsija (kép forrása: trenmayaa.com)
Gördülőállomány
A Tren Maya gördülőállományát a francia Alstom cég tervezte, a kocsikat Ciudad Sahagúnban gyártották. A vonatok közül 32 darab dízel-villamos motorvonat, 10 darab pedig hagyományos dízel motorvonat lesz.
Ezen kívül számos mozdonyt importáltak Mexikóba a vonal megépítéséhez, köztük nyolc ex-China Railway DF-4D mozdonyt, mely kínai vállalkozók tulajdonában, néhány Vossloh G2000 BB mozdonyt, valamint "Európából használtan importált régebbi mozdonyokat".
Ellenzék
Környezetvédelmi és őslakos jogvédők tiltakoztak az új vágányok építése ellen a dzsungelen keresztül.
A Zapatista Nemzeti Felszabadítási Hadsereg a fegyveres felkelés 26. évfordulóján, 2020. január 1-jén kifejezte ellenállását a projekt ellen, és kijelentette, hogy a konzultáció csak pozitív információkat nyújtott a szavazóknak a szavazás előtt.
A Nemzeti Bennszülött Kongresszushoz (CNI) közel álló csoportok azt tervezik, hogy bírósági végzéseket kérnek a vasúti projekt és a térségben zajló egyéb építkezések ellen. A CNI háromirányú fellépést tervez: társadalmi tudatossági kampányokat, médiakampányokat és jogi lépéseket. 2020. január 28-án egy campechei bíró ideiglenes végzést adott ki a vasútépítés ellen, mert egy "szimulált konzultáción" jóváhagyták. Egy Campeche városában tett látogatásán López Obrador elnök megvédte a vonalat, és rámutatott, hogy a vonal nemcsak Campeche államban kapta a legnagyobb támogatást, hanem az is, hogy az útvonal több mint fele az államon keresztül haladna - 60 milliárd mexikói dollárt ér a kormány által összesen befektetni tervezett 130 milliárd dollárból. Elmondta, hogy az Escárcegától Cancúnig tartó szakasz 2023-ban nyitja meg kapuit a turista-, utas- és teherforgalom előtt, de az útvonal nem fog áthaladni a Calakmul Bioszféra Rezervátumon.
2020 novemberében Xpujil regionális őslakos tanácsa 268 000 aláírást tartalmazó petíciót adott át a Campeche-i Környezetvédelmi és Természeti Erőforrások Minisztériumának, amelyben a projekt felfüggesztését kérték a környezetvédelmi aggályok miatt. 2021 januárjában a yucatáni Chocholá, Mérida és Izamal lakói az építkezés ideiglenes elhalasztását érték el, amíg a Fonatur és a SEMARNAT jelentést tesz a környezeti hatásvizsgálatról.
2021. március 3-án 80 campechei lakos nyújtott be végzést, akik attól tartanak, hogy kilakoltatják őket az otthonaikból. A campechei első kerületi bíróság megadta nekik az ideiglenes felfüggesztést. Yucatán negyedik kerületi bírósága szintén elrendelte az építkezés leállítását. 2021 márciusában. Ezzel a Yucatán-félszigeten benyújtott végzések száma 16-ra emelkedett, és 2022 januárjára legalább 25-re nőtt. A legtöbb tiltó végzést őslakos kollektívák nyújtották be, akik a projektet környezeti katasztrófának tartják. A tiltó végzéseknek kevés hatása volt, és az építkezés folytatódott. López Obrador bírálta a vonallal szembeni ellenállást, mint a kormánya infrastrukturális projektjeinek leállítására irányuló pártpolitikai kísérletet.
Hírességek egy csoportja, köztük Eugenio Derbez komikus, Rubén Albarrán és Natalia Lafourcade énekesek, valamint Kate del Castillo színésznő a Sélvame del Tren ("Ments meg a vonattól", szójáték a Sálvame, ami azt jelenti, hogy ments meg, és a Selva, ami dzsungelt jelent) kampány részeként fejezte ki ellenállását a vonat ellen.
2022 júliusában Chemax lakói elbarikádozták a környező utakat, leállítva ezzel az építkezést. Szerintük a kormány megszegte a megállapodást azzal, hogy kitisztította a dzsungelt, és nem biztosította az ígért infrastruktúrát.
Környezetvédelmi aggályok
2021 januárjáig a munkások és a régészek több mint 8000 ősi leletet és építményt tártak fel az építkezés során.
A Nemzeti Szövetség a Jaguár Megőrzéséért nevű szervezet tizenkét vadvédelmi folyosót jelölt meg, amelyeket meg lehetne építeni, hogy enyhítsék a területen élő jaguárok helyzetét.
A Centro Mexicano de Derecho Ambiental környezetvédelmi csoport azzal vádolta a Fonaturt, hogy az útvonal mentén erdőirtást hajtanak végre, amit nem vettek figyelembe a környezeti hatásvizsgálatban és a szükséges engedélyek beszerzése nélkül. 2021 novemberében a Belügyminisztérium felmentette a Tren Mayát és más infrastrukturális projekteket a környezeti vizsgálat alól.
Az eredeti tervek szerint a vonatokon villamos mozdonyok közlekedtek volna személykocsikat vontatva. 2020 júniusában a kormány bejelentette, hogy a költségek csökkentése érdekében dízelüzemre térnek át, majd 2020 augusztusában bejelentették, hogy az útvonal felét, Méridától Cancúnon keresztül Chetumalig, mégis villamosítják.
2022 márciusában a Greenpeace szervezői nehézgépekhez kötözték magukat tiltakozásul a Quintana Roóban folyó építkezés ellen, amely a dzsungel kivágásával jár, anélkül, hogy környezetvédelmi tanulmányok készültek volna.
Jose Urbina Bravo barlangi búvár expedíciókat vezet, hogy tanulmányozza a vonat hatását az élővilágra és a környezetre a föld felett és a föld alatti barlangokban. Urbina Bravo jogi harcban is részt vesz az építkezés leállításáért.
Jegyértékesítés
Meglepő visszhangot váltott ki a régóta várt, 2023. december 16-án Campeche és Cancún között közlekedő Maya Vonat első útjára szóló jegyek értékesítése.
Alig néhány perccel azután, hogy délelőtt 11:00 órakor megkezdődött az értékesítés az eticket weboldalán, az összes jegy elkelt, így sok érdeklődőnek a képernyőjén csak a "Sold Out" üzenet jelent meg.
Ez a jelenség azt a hatalmas várakozást és lelkesedést tükrözi, amelyet ez a közlekedési projekt Mexikóban kiváltott.
Források
* Az angol wikipédia Tren Maya szócikke
További információk
* A projekt hivatalos oldala spanyol nyelven
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek