Az Osztrák Államvasutak, az ÖBB még 2005-ben írt ki pályázatot zárt nagysebességű ingavonatok beszerzéséhez, melyeket a már időközben beszerzett "Taurus" mozdonyokkal kívánt vontatni. A több részletben megrendelt járművekből végül összesen 60 szerelvény került az ÖBB-hez, melyek közül az elsők lassan 15 éve álltak forgalomba a München-Bécs-Budapest tengelyen.
Az új emeletes Railjet látványterve (kép forrása: Stadler Rail)
A Railjet egy jól ismert márkanévvé vált, egyet jelent az ÖBB magas minőségű, távolsági járataival. A szolgáltatás bővítéséhez további szerelvények beszerzése vált szükségessé, ám az új vonatok már nem a Siemenstől, hanem a svájci Stadlertől fognak érkezni.
Az Osztrák Szövetségi Vasutak 35 új KISS emeletes motorvonatot rendelt a Stadlertől. A távolsági forgalomban közlekedő (Railjet) 14 vonat mellett 21 a helyi járatokhoz (Cityjet) érkezik. A megrendelés a 2022-ben aláírt, legfeljebb 186 emeletes motorvonatra vonatkozó keretmegállapodás részeként történik. Az első lehívással együtt így 76 járművet rendeltek meg.
Az ÖBB és a Stadler folytatja az osztrák helyi- és távolsági közlekedés közös megújítását. Tavaly az ÖBB már 41 KISS emeletes motorvonatot hívott le a 186 vonatra vonatkozó keretszerződésből. Az ÖBB és a Stadler 2023. július elején írta alá a szerződést a következő, mintegy 600 millió euró értékű opciós kiváltásról. Ez összesen 35 új emeletes motorvonatot foglal magában, amelyek közül 14 hatkocsis vonat lesz a távolsági forgalomhoz, 21 pedig négykocsis KISS motorvonat a helyi forgalomban. Az új vonatok üzembe helyezését fokozatosan, 2026 közepétől tervezik.
Peter Spuhler, Leonore Gewessler és Andreas Matthä az új Railjet fotójával a kezükben
A 2022. áprilisi első lehívás keretében megrendelt KISS emeletes motorvonatok a tervek szerint 2026-tól a keleti régióban kerülnek összeszerelésre. A Stadler számára nagyszerű bizalmi jel és a jó együttműködés bizonyítéka, hogy az ÖBB már ebben a projektfázisban ilyen nagyszámú további vonatot hív le.
Távolsági vonatok
"A Stadler és az ÖBB azt a célt tűzte ki maga elé, hogy közösen modernizálják az osztrák vasúti közlekedést. A mi KISS-ünk magas fokú innovációjával alapvető megoldás az utasbarát és egyben környezetbarát vasúti közlekedéshez - mind a helyi, mind a távolsági vonalakon. Szeretnénk megköszönni az ÖBB-nek a belénk vetett bizalmat, és örömmel várjuk, hogy közösen szállíthassuk Ausztria számára a emeletes motorvonatok következő generációját" - mondja Peter Spuhler, a Stadler igazgatótanácsának ügyvezető elnöke.
"Az ÖBB-nél folytatódik az utasforgalom fellendülése: A távolsági közlekedésben 2022-ben összesen 41,6 millió utast regisztráltunk - ezzel még a korábbi, 2019-es rekordévünket is sikerült felülmúlnunk. Nemcsak erre az eredményre vagyunk nagyon büszkék, hanem további intézkedéseket is teszünk a vonataink kapacitásának további növelése érdekében. Befektetünk távolsági közlekedésünk szívébe, a Railjetbe, és a meglévő flottát először modern Railjet emeletes vonatokkal egészítjük ki" - mondta Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója.
A Railjet vonatok jelenlegi útvonala (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az új, hat kocsiból álló Railjet emeletes motorvonatot 200 km/h maximális sebességre tervezték, és mintegy 480 ülőhelyet kínál. Ez azt jelenti, hogy a meglévő Railjet-flottához képest csaknem 19%-kal több utas számára van hely. Kialakításának köszönhetően gyorsabb utascserét tesz lehetővé, és a nagy gyorsulású vasúti kocsival ideálisan alkalmas a gyakrabban megálló, hosszú távú útvonalakon tervezett használatra.
Az új Railjet emeletes vonat a jövőben számos célcsoport számára teszi még kényelmesebbé az utazást: Az akadálymentesen vagy nehéz poggyásszal, kerékpárral vagy babakocsival utazni kívánó utasok például mindenütt élvezhetik a nagyvonalúan kialakított, alacsonypadlós kivitelű be- és kiszállóhelyeket.
Az új Railjet emeletes vonaton az utasok modern belső kialakítással, kényelmes ülésekkel, étel- és italautomatákkal ellátott vendéglátóhelyekkel, minden üléssoron USB-csatlakozóval ellátott konnektorokkal, ingyenes WLAN-csatlakozással és az ÖBB Railnet fedélzeti portállal is számolhatnak. Az új vonatokat modern utastájékoztató rendszerrel is felszerelték, a monitorokon valós idejű információkkal, automatikus légkondicionálással és videofelügyelettel. A mozgáskorlátozott utasok számára a szerelvények középső kocsijában külön kerekesszékhelyeket alakítottak ki állítható magasságú oldalfali asztalokkal.
Tények és adatok a Railjet emeletes vonatról:
* Maximális sebesség: 200 km/h
* A vonat hossza: kb. 160 m
* Max. Ülőhely-kapacitás: kb. 480 ülőhely
* Kerékpárparkolóhelyek: 8
* Felszállóajtók oldalanként: 12
* 2 kerekesszékes férőhely a középső kocsiban, állítható magasságú oldalfali asztalokkal.
* 8 WC
Az új emeletes motorvonatok némileg lasssabbak lesznek, mint a régebbi Railjetek, melyek akár 230 km/h sebességre is képesek. Ám a Railjetek által bejárt jelenlegi vonalhálózatnak csak nagyon kicsi része alkalmas a 200 km/h sebességnél nagyobb sebességre, így ez a tény nem sok helyen jelent majd hátrányt. Az engedélyeztetés bonyolultsága miatt valószínűleg az új szerelvények csak az osztrák belföldi forgalomban fognak részt venni.
Cityjet motorvonatok
A Stadlerrel kötött keretmegállapodás első lehívása során 20 hatkocsis és 21 négykocsis Cityjet emeletes szettet rendeltek 2022 áprilisában. Most, a második lehívás során további 21 négykocsis szett következik, mintegy 300 millió euró értékben, Bécs, Alsó-Ausztria és Burgenland tartományokba. Ez azt jelenti, hogy összesen 62 Cityjet emeletes vonat fog közlekedni a keleti régió utasai számára - az első új vonat a tervek szerint már 2026 elején útnak indul.
Egy hatrészes "Cityjet" motorvonat (kép forrása: Stadler Rail)
A Stadler terjeszkedik Ausztriában
A járművek fokozott jelenlétének és a növekvő ausztriai megrendeléseknek köszönhetően a Stadler tovább bővíti bécsi telephelyét. Ez lehetővé teszi a vállalat számára, hogy még inkább az ausztriai ügyfelekre összpontosíthasson. Az értékesítési iroda mellett egy mérnöki központot is létrehoznak Bécsben, hogy a jövőben hatékonyan és gyorsan tudjanak egyedi megoldásokat megvalósítani az ausztriai ügyfelek számára. Az új kompetenciaközpontban mintegy 50 új, szakképzett mérnöki álláshelyet hoznak létre a fejlesztés, a jóváhagyás és a szerviz területén.
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek