A Deutsche Bahn 2022-ben elindította járműparkjának eddigi legnagyobb modernizációs programját. A csoport 2030-ig több mint 19 milliárd eurót (400 Ft-os árfolyamon számolva 7600 milliárd Ft-ot) fektet be új mozdonyokba és vonatokba. A DB ezt a berlini "InnoTrans" vasúti szakvásár alkalmával jelentette be.
A DB elképzelése a jövőről
A Korszerűbb mozdonyok és kocsik a személy- és áruszállításban az ügyfelek számára nagyobb kapacitást és minőséget fog majd jelenteni.
Dr. Richard Lutz, a Deutsche Bahn AG igazgatótanácsának elnöke kijelentette: "Most a jövő vonataiba fektetünk be. A több mint 19 milliárd eurós rekordösszeggel megteremtjük a kapacitást a még nagyobb kereslethez. A modern járművek nemcsak még éghajlatbarátabbá, hanem megbízhatóbbá és ügyfélbarátabbá is teszik a vasutat."
Személyszállítás
A személyszállítás fejlesztéséhez további ICE motorvonatokat szereznek be, továbbá mozdony vontatású ingavonatokat is.
A Berlin és Amsztrdam között a jövőben közlekedő új Talgo vonat látványterve. Összesen 23 szerelvény érkezik 2025-től
A Talgo ingavonat-szerelvény saját mozdonyokat is kap, a 25 mozdony szállítója szintén a spanyol Talgo lesz
A távolsági közlekedésben a DB bővíti ICE-flottáját, többek között a 25 új ICE L vonattal. 2023-ban a DB havonta három új ICE vonat üzembe helyezésével számol. 2030-ra az ICE flotta mintegy 450 vonatra nő.
A Siemens Velaro Novo szerelvényből 73 érkezik
A távlati tervek között szerepel, hogy az ICE a fontosabb vonalakon félórás ütemben, a kevésbé forgalmas viszonylatokon pedig óránként közlekedjen.
A DB a vásáron azt is bemutatta, hogyan nézhet ki a jövő regionális vonata. A jövőben a bajorországi utasok először utazhatnak majd egy speciálisan átalakított emeletes személykocsin. A térben elkülönített irodai kabinok és a tágas családi rész a példái annak, hogy a regionális közlekedésben való utazás még kényelmesebbé válik, és az ügyfelek még jobban kihasználhatják a fedélzeten töltött időt.
Regionális vonat utastere a DB elképzelései szerint
Teherszállítás
A jövő tehervonata, amelyet a DB Cargo a vásáron mutatott be, még inkább klímabarát, még a felsővezeték nélküli útvonalakon is. A tehervagonok modulárisak és rendkívül rugalmasak lesznek, a digitális automatikus kapcsolókészülék pedig a tehervonat új gerince. Nemcsak a vonatok üzemeltetését teszi gyorsabbá, hanem a sínes ellátási lánc új dimenzióját is biztosítja a vezetékekkel és az aktuális friss adatokkal.
Nem csak a DB, hanem az EU is az új kapcsolókészülékekre koncentrál, mely forradalmasítja majd a vasúti teherszállítást
Jelenleg a vonatok szét- és összekapcsolása egy munkaigényes és nehéz feladat, a vasúttársaságok nehezen találnak embereket erre a veszélyes feladatra. a motorvonatoknál már évtizedek óta ismert az automatikusan szét- és összekapcsolódó motorvonatok látványa, ehhez hasonló rendszert szeretnének bevezetni a teherszállításban is. A feladat nehézségét az jelenti, hogy szinte egyszerre kellene az összes teherkocsi és mozdony kapcsolóberendezését újra cserélni, mert amíg a kapcsolók nem egységesek, addig nem lehet bármelyik kocsit bármelyikkel összekapcsolni. Mindezt ráadásul kontinensnyi méretben kell megvalósítani a lehető legrövidebb idő alatt. A dolgot továbbá még az is nehezíti, hogy többszáz nemzeti- és privát vállalatot kell meggyőzni arról, hogy részt vegyen a cserében.
Az új kapcsoló feleslegessé teszi a sarokütközőket is
A vásár újdonsága az első alkalommal bemutatott Cargo kettős energiaellátású mozdony, amely zöld árammal és klímabarát bioüzemanyaggal is üzemeltethető. A járművet hosszú távú útvonalakon, valamint a helyi területeken történő ügyfélkiszolgálásban vagy tolatási műveletekben fogják használni. A DB által kifejlesztett m2 tehervagon-rendszerrel a kocsik gyorsabban alkalmazkodnak az ügyfelek igényeihez.
A DB a digitalizáció és az új technológiák segítségével oldja meg a jövő kihívását - több vonatot juttatni a pályára, ugyanakkor pontosabbá és megbízhatóbbá tenni a vonatokat. A DB kísérleti vonatával, a korszerű TrainLab-bal az InnoTrans kiállításon bemutatta, hogyan lehet a 180 éves vasúti múltból származó know-how-t a legújabb kutatásokkal ötvözni. Az újdonságok közé tartozik például a mobiltelefonok rádióhullámait jobban áteresztő ablaküvegek, az éghajlatbarát üzemanyag vagy a vonatok és sínek digitalizálásához szükséges érzékelők.
Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a Deutsche Bahn AG digitalizációért és technológiáért felelős igazgatósági tagja kijelentette: "A jövő mobilitása digitális, kényelmes és éghajlatbarát. Az innovációkkal és a modern technológiákkal új mércét állíthatunk fel a nagyobb kapacitás, a minőség és a rugalmasság terén. Arról van szó, hogy egyre több embert és vállalatot győzzünk meg a hatékony vasútról."
Dr. Sigrid Nikutta, a Deutsche Bahn AG árufuvarozási igazgatóságának tagja hozzátette: "Büszkék vagyunk arra, hogy két világpremierrel jelentkezik a DB Cargo. A "jövő tehervonata" - készen áll a pályára gurulásra! A teljesen új, kettős meghajtású mozdony mellett örülök a saját fejlesztésünknek: az új m²-es kocsik rugalmasan és modulárisan használhatók különböző árukhoz. Egy platform van, különböző hosszúságban, és különböző felépítmények helyezhetők rá a szállításhoz. Ha ezt a vonatot digitális automata kapcsolókkal szereljük fel, az lesz a döntő mozgatórugó ahhoz, hogy több árut tereljünk a véges kapacitású, klímabarát vasútra."
A jövő mozdonya a Siemenstől: Felsővezetékről üzemeltethető, de ha nincs a vonal villamosítva, a beépített dízelmotorja által teljes értékű dízelmozdonyként is megállja a helyét. A DB Fernverkherhez 21 db, a DB Cargóhoz pedig 146 + opcionálisan további 250 db érkezik.
Figyelemre méltó, ahogyan a mozdonyok is fejlődtek az elmúlt években: néhány éve csak dízel- és villamosmozdony létezett, azután megjelent a segéd-dízelmotorral ellátott villamos mozdony is, mely bár lassabban, de működött nem villamosított pályákon is. Az alacsonyabb sebessége nem volt alkalmas a nyílt vonalra, de iparvágányokon már elboldogult és nem volt szükséges külön tolatómozdonyra. Az idei évtől a technika már lehetővé teszi, hogy a segéd-dízelmotor helyett már teljes értékű dízel hajtás is beleférjen a mozdonyba. A vonali mozdonyok a kameráknak hála már boldogulnak az iparvágányokon is, így egyáltalán nem lesz szükség tolatómozdonyokra, de lehet hogy idővel tolató-személyzetre sem! A Siemens új vonali mozdonya extra kapaszkodókkal és az orr részen egy kiegészítő gyalográmpával is fel lett szerelve, a gyártó egyaránt ajánlja a mozdonyát a távolsági forgalomhoz és az állomási kocsirendezéshez is.
Evelyn Palla, a Deutsche Bahn AG regionális közlekedésért felelős igazgatósági tagja: "Ami innovatív ötletekkel és egy vízióval kezdődött, azt a jövőben utasaink a mindennapi életükben első kézből tudják megtapasztalni. Akár az irodai fülkében, akár a családi fülkében - új ajánlatunkkal több kényelmet, több információt és több minőséget biztosítunk. Az ötletvonatból a jövő valódi vonata lett! A városban és vidéken élőknek modern mobilitást kínálunk, és még könnyebbé tesszük a klímabarát vonatra való átállást."
Források
* www.deutschebahn.com - DB investiert Rekordsumme in neue Fahrzeuge: mehr als 19 Milliarden Euro bis 2030
Utolsó kommentek