A németországi Allianz pro Schiene nonprofit szervezet még 2009-ben megjelentetett egy kiadványt nyolc olyan vasúti mellékvonalról, melyet a bezárás fenyegetett, de civil kezdeményezésre megújult, és a fejlesztéseknek hála az utasszám is megnövekedett.
Gräfenberg, a Gräfenbergbahn végállomása
A Város, vidék, vasút - Nyolc sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben magyarul is olvasható a Levegő Munkacsoportnak és a Magyar Közlekedési Klubnak köszönhetően.
A kiadványban szerepel a bajorországi Gräfenbergbahn is, mely Nürnberg közelében található Bajorországban.
Gräfenberg városát a vasút 1886-ban érte el, mikor a már meglévő Nürnberg-Bamberg-vasútvonalból megépült egy vasúti szárnyvonal a vonalon található Erlangen állomástól. Ezt a vonalat 1963-ban zárták be, majd a pályát is teljesen elbontották.
Gräfenberg közvetlen összekötése Nürnberggel először még csak egy posta-autóbusszal valósult meg. A postaforgalom folyamatos növekedése miatt azonban gazdaságossá vált egy közvetlen vasúti mellékvonal megépítése is a két város között, elkerülve ezzel az erlangeni kerülőt. 1904-ben kezdték el építeni a közvetlen vonalat Nürnberg felől. Az építkezés azonban csak lassan haladt, 1908-ra készültek el teljesen. Még ugyanebben az évben, májusban végre megindulhatott a forgalom a teljes 28 km hosszú egyvágányú vonalon.
Az egyéni közlekedés térhódítása miatt a forgalom ezen a vasúti mellékvonalon folyamatosan csökkent. A teherforgalom teljesen megszűnt, a személyforgalmat pedig hétköznaponként 5 pár motorvonat biztosította. Hétvégén pedig már csak autóbuszok közlekedtek.
A vonal egyre közelebb került a bezáráshoz, félő volt, hogy az Erlangen-Eschenau-vasútvonal sorsára jut. Azonban a civilek, mint például Matthias Striebich és Willi Keiner, kiállt a vonalért, és mindent megtettek, hogy megakadályozzák a megszüntetést.
Nürnberg Nordost bahnhof, középperon, egy átmenő és egy csonkavágány, minimális, de elegendő infrastruktúra
A Siemens Desiro motorvonata, budapestieknek az esztergomi vonalról ismerős lehet
A vonal legnagyobb gondja az elszigeteltsége volt, ugyanis a vonatok nem a Nürnbergi főpályaudvarról indultak, hanem a város határában található kisebb, Nürnberg Nordost nevű állomásról.
Sörreklám, mely a vonattal is népszerűsíti magát
Az évek teltek-múltak, lényegi előrelépés nélkül, miközben a vonal állapota egyre inkább leromlott.
1996-ban azonban jelentős változás történt Nürnberg közlekedésében: az U2 metróvonalat meghosszabbították a Nürnbergi repülőtérig, így az eddig elszigetelt Nordost állomás is metrókapcsolatot kapott.
Nordost metróállomása, az U2 viszonylat egyenesen a Hauptbahnhofra megy
1998-ban megkezdődött a vasútvonal korszerűsítése, mely két teljes évig tartott. A felújítás során nem csak a pálya, hanem a megállók és a peronok is megújultak, kicserélték a biztosítóberendezéseket, vizuális utastájékoztatókat szereltek fel. 2000-ben ismét megindul a forgalom a megújult Gräfenbergbahnon. 2002-ben új megálló is nyílt Heroldsberg-Nord néven, hogy a Schwan STABILO üzem ingázó dolgozói kényelmesebben utazhassanak.
Eschenau (Mittelfr) kétvágányos állomása és iparvágánya, néhány méterre az autóbusz-állomás található
A menetrendet is teljesen átalakították, a napi 5 vonatpár helyett hétköznap 25 vonatpár közlekedik a teljes vonalon, de van még további 6 pár betétjárat is Eschenauig! 2003-tól a vonatok már hétvégén is ütemesen, óránként közlekednek.
A hatás nem maradt el, az utasszám folyamatosan növekszik, a 2000-es napi 1470 fős utasszám 2007-ben már 3840 fő volt, mely 161%-os növekedést jelent! És ne feledjük azt sem, hogy már a 2000-es adat is a frissen korszerűsített vonal teljesítménye, 2007 óta pedig további 7 év telt el!
Megérkezés Gräfenbergbe, oldalt a vonatról átszálló utasokra váró autóbuszok
A vonat nem sokkal később már indult is vissza Nürnbergbe
A kezdeti szóló motorkocsik napjainkban a csúcsidőben kettesével, sőt hármasával csatolva járnak, hogy kiszolgálják a megnövekedett utasforgalmat.
A Siemens Desiro motorvonata, itt épp egy kettes párban
A felújítás után a járműállomány is megújult, a régi vonatokat a Siemens Desiro motorvonataira cserélték le. 2008 decemberétől megjelentek az Alstom Coradia LINT motorvonatai, de egy évre rá el is búcsúztak, hogy visszaadják a helyet a Desiroknak.
Az ígért virágzó cseresznyefák, sajnos az időjárás nem kedvezett a szép természetfotóknak
A Gräfenbergbahn híres a vasútvonal mellett és az egész környéken élő cseresznyefákról, melyek a tavaszi virágzás idején a legszebbek. A lankás tájon a vasút legalacsonyabb és legmagasabb pontja között csupán 90 méter a szintkülönbség, nincsenek alagutak, sziklabevágások vagy zajvédő falak, így a kilátást a vonatból szinte semmi sem zavarja.
Érdemes még pár szóban megemlíteni a helyi közlekedési szövetséget és tarifarendszert is. A regionális vonatok és buszjáratok csatlakoznak egymáshoz, a menetrendjük össze van hangolva. A buszmegállók és buszállomások mindig a vasútállomás közelében található, megkönnyítve az átszállást.
Közös jegy- és bérletrendszer van, így például nekem is elég volt egy jegyet vásárolnom még az indulás előtt, mely érvényes volt a müncheni S-Bahnra, a München-Nürnberg expresszre, a nürnbergi metróra, a Grafenbergbahn motorvonatára és természetesen a végállomáson a helyi buszokra is. Összesen 428 km-et utaztam 23 euróért, és ha még el is kísér valaki, akkor kettőnknek a jegy csak 27 euró lett volna.
Mind az internetes menetrendi kereső, mind a jegykiadó automata ismeri a busz és vonatmenetrendet is, az utazásokat a kettőt együtt kombinálva tervezi meg, a lehető leggyorsabb eljutást kiszámolva.
Természetesen ez nem csak ezen a vonalon igaz, hanem hasonló formában egész Németországban így működik.
A táj leginkább síkvidéki, a vonal legnagyobb szintkülönbsége 90 métere csupán
Kisváros a vonal mentén templommal és virágzó cseresznyefákkal
A Gräfenbergbahn végállomása Gräfenberg városka, ahol csupán 4000-en laknak. Érdekesség és látnivaló mégis akad, csak sajnos az én időm ezekre már nagyon kevés maradt.
Gräfenberg főutcája, a kapun túl található a kicsi óváros
A város első írásos említése 1172-ben történt, így látható, hogy gazdag múlttal rendelkezik. Gräfenbergen haladt át korábban az egyik fontos só-szállító kereskedelmi útvonal, melynek a település a hírnevét és gazdagságát köszönheti.
Jellegzetes német ház, a német témájú terepasztalokon gyakori ez a gerendás-stílus
Napjainkban már csendes település, régi házakkal, macskaköves utcákkal, kicsiny szökőkúttal, evangélikus templommal és egy saját üzemelő sörfőzdével.
A látványosságokat egy toronyóra-múzeum és egy sörfőzde-múzeum jelenti.
A főtér, a távolban a korábbi városkapu
A belvárost kőfal védte a külvilágtól, melyen két városkapu nyílt. Ez a két kapu mind a mai napig megmaradt, csak ma már autók haladnak át alatta a lovas kocsik helyett.
A régi barokk stílusú városháza
A város túloldalán lévő másik kapu
Gräfenberg vasútállomása egyszerű, mint a vonal többi megállója. Mindössze egy peronból áll, melyen néhány esőbeálló vandál-biztos padokkal és egy jegyautomata található. A peron másik oldalán a helyi buszállomás lett felépítve, így a vonatról leszállva már át is léphetünk az autóbuszra.
A közös vonat-busz peron Gräfenbergben, a szóló motorvonat hamarosan indul Nürnbergbe
Végül pedig néhány szót a vonal jelenlegi járműveiről: A német államvasút szeretett volna egy gazdaságosan üzemeltethető, olcsó mellékvonali járművet, mely azonban mégis mindenben megfelel a nagyvasúti követelményeknek is. A DUEWAG járműgyár a RegioSprinter motorvonatával indult a tenderen, de időközben a megrendelő újabb követelményekkel állt elő, aminek a típus már nem felelt meg. Emiatt teljesen át kellett tervezni, mely egy teljesen új járműcsalád kifejlesztését jelentette. Időközben a Siemens felvásárolta a DUEWAG-ot, így már az új tulajdonosa lett a típus gyártója. A motorvonat-család a Siemens Desiro nevet kapta a gyártótól.
Megérkezés Nürnberg Nordost megállóba
A Desiro jól sikerült motorkocsi, hiszen nem csak a német DB Regio vásárolt belőle 238 db-ot, hanem többek között Románia is 120-at, Ausztria 60-at. Magyarország pedig először 23-at a Budapest-Esztergom-vasútvonalra, majd miután beváltak, még további 9-et használtan Görögországból.
Grafenberg a Google térképén
A Nürnberg és Gräfenberg közötti Gräfenbergbahn vasútvonal jelenleg egyaránt kiszolgálja a hivatásforgalmat, az iskolába járó diákokat és a kirándulni indulókat is, így a vonal további fennmaradása hosszú időre biztosítva látszik!
Utolsó kommentek