HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.03.29. 00:01 Balogh Zsolt

A Gräfenbergbahn

A németországi Allianz pro Schiene nonprofit szervezet még 2009-ben megjelentetett egy kiadványt nyolc olyan vasúti mellékvonalról, melyet a bezárás fenyegetett, de civil kezdeményezésre megújult, és a fejlesztéseknek hála az utasszám is megnövekedett.

siemens desiro gräfenbergbahn állomásGräfenberg, a Gräfenbergbahn végállomása

A Város, vidék, vasút - Nyolc sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben magyarul is olvasható a Levegő Munkacsoportnak és a Magyar Közlekedési Klubnak köszönhetően.

A kiadványban szerepel a bajorországi Gräfenbergbahn is, mely Nürnberg közelében található Bajorországban.

Gräfenberg városát a vasút 1886-ban érte el, mikor a már meglévő Nürnberg-Bamberg-vasútvonalból megépült egy vasúti szárnyvonal a vonalon található Erlangen állomástól. Ezt a vonalat 1963-ban zárták be, majd a pályát is teljesen elbontották.

Gräfenberg közvetlen összekötése Nürnberggel először még csak egy posta-autóbusszal valósult meg. A postaforgalom folyamatos növekedése miatt azonban gazdaságossá vált egy közvetlen vasúti mellékvonal megépítése is a két város között, elkerülve ezzel az erlangeni kerülőt. 1904-ben kezdték el építeni a közvetlen vonalat Nürnberg felől. Az építkezés azonban csak lassan haladt, 1908-ra készültek el teljesen. Még ugyanebben az évben, májusban végre megindulhatott a forgalom a teljes 28 km hosszú egyvágányú vonalon.

Az egyéni közlekedés térhódítása miatt a forgalom ezen a vasúti mellékvonalon folyamatosan csökkent. A teherforgalom teljesen megszűnt, a személyforgalmat pedig hétköznaponként 5 pár motorvonat biztosította. Hétvégén pedig már csak autóbuszok közlekedtek.

A vonal egyre közelebb került a bezáráshoz, félő volt, hogy az Erlangen-Eschenau-vasútvonal sorsára jut. Azonban a civilek, mint például Matthias Striebich és Willi Keiner, kiállt a vonalért, és mindent megtettek, hogy megakadályozzák a megszüntetést.

nürnberg nordost bahnhof gräfenbergbahnNürnberg Nordost bahnhof, középperon, egy átmenő és egy csonkavágány, minimális, de elegendő infrastruktúra

siemens desiro gräfenbergbahnA Siemens Desiro motorvonata, budapestieknek az esztergomi vonalról ismerős lehet

A vonal legnagyobb gondja az elszigeteltsége volt, ugyanis a vonatok nem a Nürnbergi főpályaudvarról indultak, hanem a város határában található kisebb, Nürnberg Nordost nevű állomásról.

sör reklám gräfenbergbahnSörreklám, mely a vonattal is népszerűsíti magát

Az évek teltek-múltak, lényegi előrelépés nélkül, miközben a vonal állapota egyre inkább leromlott.

1996-ban azonban jelentős változás történt Nürnberg közlekedésében: az U2 metróvonalat meghosszabbították a Nürnbergi repülőtérig, így az eddig elszigetelt Nordost állomás is metrókapcsolatot kapott.

nürnberg nordost metró U2Nordost metróállomása, az U2 viszonylat egyenesen a Hauptbahnhofra megy

1998-ban megkezdődött a vasútvonal korszerűsítése, mely két teljes évig tartott. A felújítás során nem csak a pálya, hanem a megállók és a peronok is megújultak, kicserélték a biztosítóberendezéseket, vizuális utastájékoztatókat szereltek fel. 2000-ben ismét megindul a forgalom a megújult Gräfenbergbahnon. 2002-ben új megálló is nyílt Heroldsberg-Nord néven, hogy a Schwan STABILO üzem ingázó dolgozói kényelmesebben utazhassanak.

Großgeschaidt megálló siemens desiro gräfenbergbahnGroßgeschaidt megálló

Eschenau (Mittelfr) megálló siemens desiro gräfenbergbahnEschenau (Mittelfr) megálló

siemens desiro gräfenbergbahnEschenau (Mittelfr) kétvágányos állomása és iparvágánya, néhány méterre az autóbusz-állomás található

A menetrendet is teljesen átalakították, a napi 5 vonatpár helyett hétköznap 25 vonatpár közlekedik a teljes vonalon, de van még további 6 pár betétjárat is Eschenauig! 2003-tól a vonatok már hétvégén is ütemesen, óránként közlekednek.

A hatás nem maradt el, az utasszám folyamatosan növekszik, a 2000-es napi 1470 fős utasszám 2007-ben már 3840 fő volt, mely 161%-os növekedést jelent! És ne feledjük azt sem, hogy már a 2000-es adat is a frissen korszerűsített vonal teljesítménye, 2007 óta pedig további 7 év telt el!

siemens desiro gräfenbergbahnMegérkezés Gräfenbergbe, oldalt a vonatról átszálló utasokra váró autóbuszok

siemens desiro gräfenbergbahnA vonat nem sokkal később már indult is vissza Nürnbergbe

állomás gräfenbergbahnA város vasútállomása

A kezdeti szóló motorkocsik napjainkban a csúcsidőben kettesével, sőt hármasával csatolva járnak, hogy kiszolgálják a megnövekedett utasforgalmat.

siemens desiro gräfenbergbahnA Siemens Desiro motorvonata, itt épp egy kettes párban

A felújítás után a járműállomány is megújult, a régi vonatokat a Siemens Desiro motorvonataira cserélték le. 2008 decemberétől megjelentek az Alstom Coradia LINT motorvonatai, de egy évre rá el is búcsúztak, hogy visszaadják a helyet a Desiroknak.

cseresznyefa gräfenbergbahnAz ígért virágzó cseresznyefák, sajnos az időjárás nem kedvezett a szép természetfotóknak

A Gräfenbergbahn híres a vasútvonal mellett és az egész környéken élő cseresznyefákról, melyek a tavaszi virágzás idején a legszebbek. A lankás tájon a vasút legalacsonyabb és legmagasabb pontja között csupán 90 méter a szintkülönbség, nincsenek alagutak, sziklabevágások vagy zajvédő falak, így a kilátást a vonatból szinte semmi sem zavarja.

gräfenbergbahnGräfenberg felé

Érdemes még pár szóban megemlíteni a helyi közlekedési szövetséget és tarifarendszert is. A regionális vonatok és buszjáratok csatlakoznak egymáshoz, a menetrendjük össze van hangolva. A buszmegállók és buszállomások mindig a vasútállomás közelében található, megkönnyítve az átszállást.

Közös jegy- és bérletrendszer van, így például nekem is elég volt egy jegyet vásárolnom még az indulás előtt, mely érvényes volt a müncheni S-Bahnra, a München-Nürnberg expresszre, a nürnbergi metróra, a Grafenbergbahn motorvonatára és természetesen a végállomáson a helyi buszokra is. Összesen 428 km-et utaztam 23 euróért, és ha még el is kísér valaki, akkor kettőnknek a jegy csak 27 euró lett volna.

Mind az internetes menetrendi kereső, mind a jegykiadó automata ismeri a busz és vonatmenetrendet is, az utazásokat a kettőt együtt kombinálva tervezi meg, a lehető leggyorsabb eljutást kiszámolva.

Természetesen ez nem csak ezen a vonalon igaz, hanem hasonló formában egész Németországban így működik.

gräfenbergbahnA táj leginkább síkvidéki, a vonal legnagyobb szintkülönbsége 90 métere csupán

templom cseresznyefa gräfenbergbahnKisváros a vonal mentén templommal és virágzó cseresznyefákkal

A Gräfenbergbahn végállomása Gräfenberg városka, ahol csupán 4000-en laknak. Érdekesség és látnivaló mégis akad, csak sajnos az én időm ezekre már nagyon kevés maradt.

gräfenberg Gräfenberg főutcája, a kapun túl található a kicsi óváros

A város első írásos említése 1172-ben történt, így látható, hogy gazdag múlttal rendelkezik. Gräfenbergen haladt át korábban az egyik fontos só-szállító kereskedelmi útvonal, melynek a település a hírnevét és gazdagságát köszönheti.

gräfenbergJellegzetes német ház, a német témájú terepasztalokon gyakori ez a gerendás-stílus

Napjainkban már csendes település, régi házakkal, macskaköves utcákkal, kicsiny szökőkúttal, evangélikus templommal és egy saját üzemelő sörfőzdével.

A látványosságokat egy toronyóra-múzeum és egy sörfőzde-múzeum jelenti.

gräfenberg városkapuA főtér, a távolban a korábbi városkapu

A belvárost kőfal védte a külvilágtól, melyen két városkapu nyílt. Ez a két kapu mind a mai napig megmaradt, csak ma már autók haladnak át alatta a lovas kocsik helyett.

gräfenberg

gräfenberg szökőkútA város szökőkútja

gräfenberg barokk városházaA régi barokk stílusú városháza

gräfenberg városkapuA város túloldalán lévő másik kapu

gräfenberg sörfőzde múzeumA sörfőzde-múzeum

gräfenberg Toronyóra-múzeumA Toronyóra-múzeum

A Szentháromság-templom gräfenbergA Szentháromság-templom

siemens desiro gräfenbergbahnVisszatérés az állomásra

Gräfenberg vasútállomása egyszerű, mint a vonal többi megállója. Mindössze egy peronból áll, melyen néhány esőbeálló vandál-biztos padokkal és egy jegyautomata található. A peron másik oldalán a helyi buszállomás lett felépítve, így a vonatról leszállva már át is léphetünk az autóbuszra.

siemens desiro gräfenbergbahnA közös vonat-busz peron Gräfenbergben, a szóló motorvonat hamarosan indul Nürnbergbe

Végül pedig néhány szót a vonal jelenlegi járműveiről: A német államvasút szeretett volna egy gazdaságosan üzemeltethető, olcsó mellékvonali járművet, mely azonban mégis mindenben megfelel a nagyvasúti követelményeknek is. A DUEWAG járműgyár a RegioSprinter motorvonatával indult a tenderen, de időközben a megrendelő újabb követelményekkel állt elő, aminek a típus már nem felelt meg. Emiatt teljesen át kellett tervezni, mely egy teljesen új járműcsalád kifejlesztését jelentette. Időközben a Siemens felvásárolta a DUEWAG-ot, így már az új tulajdonosa lett a típus gyártója. A motorvonat-család a Siemens Desiro nevet kapta a gyártótól.

siemens desiro Nürnberg NordostMegérkezés Nürnberg Nordost megállóba

A Desiro jól sikerült motorkocsi, hiszen nem csak a német DB Regio vásárolt belőle 238 db-ot, hanem többek között Románia is 120-at, Ausztria 60-at. Magyarország pedig először 23-at a Budapest-Esztergom-vasútvonalra, majd miután beváltak, még további 9-et használtan Görögországból.

Grafenberg a Google térképén

A Nürnberg és Gräfenberg közötti Gräfenbergbahn vasútvonal jelenleg egyaránt kiszolgálja a hivatásforgalmat, az iskolába járó diákokat és a kirándulni indulókat is, így a vonal további fennmaradása hosszú időre biztosítva látszik!

8 komment

Címkék: bajorország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr815883823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Realista Vasutas · http://realistavasutas.blog.hu/ 2014.03.30. 09:16:52

"25 vonatpár közlekedik a teljes vonalon, de van még további 6 pár betétjárat"
"2007-ben már 3840 fő volt"

Magyarán napi 62 vonat közlekedik, átlagosan 62 felszállóval.

VT22 2014.04.04. 12:16:57

Na igen, az ilyen sikertörténetek úgy kezdődnek hogy felújítják a vonalat és kínálati menetrendet vezetnek be.

Nálunk viszont garantáltan senki sem akar mellékvonalak felújítására költeni, az RKI-sta vasutasok meg szigorúan 2 pár vonatra fogják a menetrendet.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.04.04. 14:48:05

@VT22: Azért szívesen megnéznék egy magyarországi próba-projektet is. Jobb menetrend, jobb csatlakozások, közös tarifapolitika, esetleg néhány korszerűbb jármű más, kevésbé kihasznált vasútvonalról kölcsönbe. Például az esztergomi vonalról felszabaduló Desiro motorvonatokkal lehetne kezdeni valami ilyesmit.

VT22 2014.04.05. 23:17:16

@Balogh Zsolt: Én is szívesen megnéznék, jópár vonalat újra lehetne éleszteni. Csak nincs rá akarat, és emiatt nincs rá pénz. A mellékvonalak minden fejlesztési forrásból ki vannak zárva. Ha megnézel egy akármilyen minisztériumi vagy startos győzelmi jelentést vagy interjút, mindig csak az elővárosi és minőségi távolsági szegmens fejlesztéséről beszélnek, a regionálisra semmilyen koncepció sincs. Azaz egy koncepció van: a fokozatos bezárás, mivel a pálya és járműállomány megújítása nem biztosított, így a politika törvényszerűen elébe fog menni a leépülésnek vonalbezárásokkal.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.04.05. 23:42:40

@VT22: Igen, ezt tudom, éltem Magyarországon jó pár évet! Jó, hogy most egy egészen más környezetben élhetek!

FrankyLon 2014.04.13. 14:21:31

Eljatszottam a gondolattal, es a Pecs-Mohacs vonalra esett a valasztasom, szivem szerint azt vetnem ala tesztelesnek. Teljes palyarekonstrukcio, 80-100 km/h-s palyasebesseg, esetleg valahol egy rovid szakaszon ket vagany repulokeresztekhez. Teljesen uj bizt ber, tavvezerelt kiterok, Pecsrol lehetne uzemeltetni az egesz vonalat, a falvakban nem kellene frogalmi szolgalat sem. Jegyirodat is csak Villanyban es Mohacson tartanek fent, a tobbi allomason jegyautomatak lennenek. Utemes menetrend, orankent egy vonatparral reggel 6 es este 8 ora kozott, plusz egy kora reggeli es egy vagy ket keso esti vonat. Csatlakozas a Budapestrol erkezo IC-khez. Csak ugye ilyesmire az EU nem ad penzt, Magayrorszagon meg az utobbi 10 evben csak az epult meg, aminek nagy reszet az EU kifezette.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.04.13. 22:06:49

@FrankyLon: Debrecen környékén is van néhány ígéretes mellékvonal, de említhetnénk az örök mostohagyerek Győr-Veszprém vonalat is, mely valami oknál fogva nagyon bántja a politikusok szemét!

Adani 2014.04.15. 18:08:14

@Balogh Zsolt:

Veszprémnek ez a sorsa, anno az alsóörsi vonalat is bezárták annak ellenére is ,hogy nem volt gazdaságtalan és szép számmal utaztak rajta, esős napon végzett utasszámlálással is szabotálták, de még így is nehéz volt alátámasztani. Egyesek szerint a pártfunkcikat zavarta a közelben zakatoló vonat, ezért szüntették meg. Aztán pedig 50 milliót költöttek arra, hogy buszokkal kiválthassák a vonatot, ami nem volt szintén sikertörténet, túlzsúfolt járművek, lemradó utasok, külön poggyászkocsikkal vitt csomagok stb.
süti beállítások módosítása