HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (2) alex (1) állatok (2) állomás (8) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (15) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (74) autó (2) autómúzeum (3) ave (11) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (3) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (59) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (40) index2 (205) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (7) jbss bahn (13) jövő (2) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (32) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (123) nápoly (3) németország (66) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (33) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (3) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (53) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (8) terepasztal (7) tgv (33) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (12) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.11.21. 22:13 Balogh Zsolt

Mindent újranyitunk! - Egyet most már biztosan!

A Bajnai-kormány ámokfutásának egyik közlekedést is érintő eleme volt a drasztikus vonalbezárások 2009 decemberében.  Ekkor 24 vasúti mellékvonalon, mintegy 800 km-en szűnt meg a személyszállítás. A kormány az intézkedéstől a MÁV költségeinek jelentős csökkenését várta. A bezárás része volt a költségvetés rendbetételének, ám az emberek többsége, még ha nem is utazott vonattal, súlyos csapásként érzékelte.

bzmot.jpgBzmot motorkocsi Kecskemét állomáson 2013 februárjában

Az Orbán-kormány választási ígéretei között szerepelt a bezárt mellékvonalak újranyitása és a vidék fejlesztése is. Hogy ez az ígéret mennyire járult hozzá a győzelméhez, azt nem tudhatjuk, mindenesetre az a választási ígéreteiket próbálták utólag betartani. Sajnos azonban a vonalmegnyitás meglehetősen felemásra sikeredett, a 24 bezárt vasútvonalból mindössze 10-et nyitottak meg ismét 2010. nyarán, azokon is csak szegényebb menetrenddel, mint a bezárás előtti években.

Szólj hozzá!


2020.11.07. 23:28 Balogh Zsolt

Így építik a TGV vágányait

A nagysebességű közlekedéshez jó minőségű pályára is szükség van, a 19. és a 20. században épült vágányok többnyire nem alkalmasak a 21. századi igények kielégítésére. Megfelelő átépítéssel, nyomvonal korrekciókkal lehet a sebességet emelni, ám ha rendelkezésre áll a megfelelő mennyiségű pénz, sokkal hatékonyabb egy teljesen új nyomvonalon egy új vasútvonalat építeni.

chantier-estacade-folie-lgv-tours-bordeaux.jpgFelettem az utódom! 2017-ben kezdték el építeni a Tours-Bordeaux közötti új TGV vonalat. Lent még a régi pályán robog a TGV, mellette már épülnek a különszintű vágánykapcsolathoz vezető vágányok betonoszlopai (kép forrása: www.chantiersdefrance.fr)

A nagysebességű vasutak építése sok minden megegyezik a hagyományos vasútvonalak építésével, ám a nagyobb sebesség miatt jóval több földmunkára, műtárgyra és nagyobb precizitásra van szükség, hogy az elkészült vasútvonal alkalmas legyen a 300-360 km/h sebességű biztonságos közlekedésre.

Szólj hozzá!

Címkék: nagysebességű vasút


2020.11.02. 14:16 Balogh Zsolt

Vonattal a Fekete-erdőn keresztül

A badeni Fekete-erdő-vasútvonal (németül: Badische Schwarzwaldbahn) egy kétvágányú, 15 kV 16,7 Hz-cel villamosított vasútvonal Baden-Württembergben, Németországban. Északnyugat-délkeleti irányban haladva összeköti Offenburgot és a Rajna-völgyi vasútvonalat (Rheintalbahn) Singen városával és a Rajnai-vasútvonallal (Hochrheinbahn).

schwarzwaldexpress.JPGRegionalexpress vonat a vonalon egy DB 146 sorozatú villamosmozdonnyal és emeletes kocsikkal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Közvetlenül a Fekete-erdőn áthaladva, látványos tájakon keresztül vezet az út 150 km hosszan, a legalacsonyabb ponttól a legmagasabbig 650 métert emelkedik, és ehhez 39 alagúton és 2 viadukton halad keresztül. Ez még mindig az egyetlen igazi hegyi vasút Németországban, amelyet két vágánnyal építettek ki, és ez a Fekete-erdő legfontosabb vasútvonala. 1863 és 1873 között épült, Robert Gerwig tervei felhasználásával.

Ezt a vonalat nem szabad összetéveszteni a württembergi Fekete-erdő-vasútvonallal (Schwarzwaldbahn), amely Stuttgart és Calw között vezet Németországban.

Szólj hozzá!

Címkék: németország


2020.10.30. 22:00 Balogh Zsolt

Firenze új főpályaudvara: a Stazione di Firenze Belfiore

Firenze fontos vasúti csomópont Olaszországban, itt fut össze a Bologna-Firenze, a Firenze-Róma és a Pisa-Firenze vasúti fővonal, továbbá még két kisebb forgalmú vonal is. Bologna és Róma felé a hagyományos fővonalakon túl még egy-egy nagysebességű vasútvonal is vezet. Forgalma alapján Firenze jelenlegi főpályaudvara, a Stazione di Firenze Santa Maria Novella egyike Olaszország 13 legforgalmasabb pályaudvarának.

Firenze új vasútállomás Stazione di Firenze BelfioreAz új állomás látványterve

A régi főpályaudvar fejállomásként épült és maradt is meg. A fejpályaudvarokat, ahol csak tehetik átépítik vagy kiváltják, mert már nem felelnek meg napjaink követelményeinek. Így van ezzel Firenze is, hiszen az utasoknak vagy át kell szállniuk vagy a vonatuk vált irányt. Olaszország két jelentős nagysebességű vasútvonala a Firenze-Róma és a Pisa-Firenze vonal szintén nincs közvetlenül összekapcsolva, mely súlyos időveszteséget okoz a Firenzén áthaladók számára.

Szólj hozzá!

Címkék: index olaszország nagysebességű vasút


2020.10.29. 15:57 Balogh Zsolt

Tovább bővült a nagysebességű vasúthálózat Galícia felé

Az Madrid és Galícia közötti, Zamora, Puebla de Sanabria és Pedralba de la Pradería közötti nagysebességű vasútvonal 110,8 km-es szakaszát 2020. október 26-án avatta fel az ADIF, Spanyolország vasúti infrastruktúra kezelő vállalata.

36392_dsc9636_779415.jpgPróbamenet az új vonalon. A maszk Spanyolországban is a mindennapok része

A megnyitó ünnepségeket José Luis Ábalos közlekedési, mobilitás- és városfejlesztési miniszter vezette, de jelen volt még az ADIF elnöke, Isabel Pardo de Vera és a RENFE munkatársa, Isaías Táboas is.

A nagysebességű vonal ezen szakasza egy távoli hegyvidéki területen halad át Spanyolország és Portugália határán, és az ADIF állítása szerint 898 millió eurós költségvetés keretein belül sikerült megépíteni.

A munkálatok között 14 viadukt, összesen 3918 m hosszan, és kilenc kétcsövű alagút épült, amelyek teljes hossza 4939 m. A leghosszabb viadukt 756 m, a leghosszabb alagút 1499 m, mindkettő Puebla de Sanabria közelében található.

2 komment

Címkék: spanyolország ave index2


süti beállítások módosítása