HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (70) autó (2) autómúzeum (3) ave (7) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (2) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (58) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (35) index2 (192) india (3) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (2) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (29) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (32) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (115) nápoly (3) Németország (1) németország (62) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (31) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (3) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (46) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (33) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (12) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (1) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.05.19. 22:05 Balogh Zsolt

Nincs új a nap alatt: az akkumulátoros motorkocsi

Néhány hete jelent meg a hír, miszerint a MÁV új, akkumulátoros üzemre is alkalmas, hibrid motorvonatokat szeretne vásárolni, hogy a nem villamosított vasútvonalakon is színvonalas szolgáltatást tudjon nyújtani.

Azóta sokan sokfélét álmodtak már, hol és hogyan lenne érdemes bevetni ezeket az új járműveket, vajon melyik gyártó fogja szállítani őket és hogy ténylegesen hány darabra is lenne szükség.

A DB ETA 150 sorozatú 616 pályaszámú motorkocsi 1985 október 12-én a Bochum-Dahlhausen vasúti múzeumban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Azt viszont kevesen tudják, hogy ez a koncepció, miszerint a motorkocsikba, motorvonatokba akkumulátort helyezünk, hogy tisztán és környezetbarát módon suhanhasson, egyáltalán nem új ötlet. Már 1887-ben is szolgáltak ilyen motorkocsik a Királyi Bajor Államvasutaknál (Königlich Bayerische Staatseisenbahnen), azonban használatuk szinte teljesen feledésbe merült.

Szólj hozzá!

Címkék: németország


2020.05.16. 14:49 Balogh Zsolt

A spanyol vasút teljesítménye

Mióta kipróbáltam a vonattal való utazást Spanyolországban, azóta nagy rajongója vagyok a spanyol vasutaknak és vonatoknak. A kezdeti lelkesedésemet azonban fokozatosan átveszi a fejcsóválás, ahogy egyre többet tudok meg ennek a nagy országnak a kötöttpályás közlekedéséről. Spanyolország vasútja ugyanis a sikereken felül létrehozott néhány olyan különlegességet is, amire nem feltétlenül kell büszkének lenniük.

Estación de Zaragoza-Delicias, a 675 ezer fős Zaragoza főpályaudvara, hol vannak azonban az utasok és a vonatok? (kép forrása: Wikimedia Commons)

Következzék most néhány olyan vasúti különlegesség, amely elbizonytalanított abban, hogy vajon a spanyol irány a követendő, vagy inkább kritikusan kell figyelni az Ibériai-félsziget fejlődését.

25 komment

Címkék: spanyolország ave


2020.05.12. 23:25 Balogh Zsolt

Egy korszak vége: Nincs többé SNCF TGV Sud-Est!

Franciaország egyik nemzeti büszkesége, továbbá a világ leggyorsabb vonata a TGV. A márkanév természetesen nem egy járműsorozatot takar, hanem a francia Alstom által a francia nagysebességű vasútvonalakra tervezett és gyártott járműsorozatok sokaságát. TGV-hez hasonló motorvonatok közlekednek még számos másik országban is, ám a TGV a Francia Államvasút, az SNCF márkaneve.

Mellettem az utódom! (kép forrása: Wikimedia Commons)

2019. decemberében a TGV ikonikus járműsorozata, az első, mely 270 km/h sebességgel repítette az utasokat végleg elbúcsúzott a szolgálattól. A SNCF TGV Sud-Est sorozatú motorvonatokból több, mint 100 készült, ám ma már csak múzeumban találkozhatunk velük.

28 komment

Címkék: index franciaország tgv nagysebességű vasút


2020.05.07. 14:15 Balogh Zsolt

Hova épül a további két vágány?

Az osztrák Westbahn nevű vasútvonal Ausztria legfontosabb és legforgalmasabb vasútvonala. Fejlesztése folyamatos, az utóbbi évek a vonal négyvágányúvá való bővítéséről szóltak. Az építkezés lassan halad, hiszen az osztrák terep nem kedvez a vasútépítőknek, ráadásul sokszor sűrűn beépített részeken kanyarognak a sínek. További gondot jelent a nagy forgalom is, melyet a munkálatok ideje alatt is fent kell tartani.

Railjet vonat a Westbahnon (kép forrása: kurier.at)

Ám a mérnökök nem adják fel, kerül amibe kerül, Bécs és Salzburg között lefektetik a további két vágányt. Az építkezés már Bécstől Linzig eljutott, a következő szakasz a Linz és Wels közötti állomásköz, mindezt úgy, hogy a Linzi repülőtér is bekapcsolódjon a forgalomba! A tervezett munkálatokat két animációval szemlélteti az ÖBB.

5 komment

Címkék: ausztria linz nagysebességű vasút westbahn


2020.04.27. 00:29 Balogh Zsolt

A magyar vasút jövője

2019-ben Dr. Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója egy izgalmas PDF bemutatóval rukkolt elő, melyben bemutatta, hogyan állnak a futó fejlesztések, milyen következményei lesznek és mi a START elképzelése a közeli- és a távoli jövőről.

mav.jpg

Korszerű IC vonat Magyarországon

Érdekes lett volna meghallgatni a teljes prezentációt, mivel a PDF inkább csak egy vázlat és nem minden részlet tiszta és világos. Néhány jövőbeli fejlesztést azonban még így is érdemes kiemelni és néhány bekezdéssel jellemezni. A bemutató meglehetősen optimista, ezért igyekszem én is a pozitívumokat kiemelni. Külön gratuláció azoknak, akik ilyen szép fotókat tudtak összeválogatni a magyar vasútról.

1 komment

Címkék: jövő magyarország index2