HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.06.17. 01:38 Balogh Zsolt

Egy különleges hibrid-hajtás: a villamos-gőzmozdony!

A hibrid-hajtás ma már közismert fogalom, az autóipar elmúlt évtizedben történt megújulása tette ismertté a fogalmat nagyobb közönség előtt is. A hibrid-autók ismérve, hogy két eltérő hajtásrendszert (villanymotor-elektromosség és belső égésű motor-üzemanyag) ötvöznek egy járműben, hogy használat közben az optimális meghajtás legyen használva.

sbb_ee_3-3_8521.pngA Svájci Államvasutak egykori villamos gőzmozdonya (kép forrása: Wikimedia Commons)

Azonban, mint a legtöbb fejlesztést a közúti közlekedésben, a hibrid hajtást már a vasút is alkalmazta. Ennek egyik különleges és szokatlan, már-már hihetetlen megnyilvánulása volt a villamos-hajtású gőzmozdony, melyet két ország is próbálgatott. A különleges hajtásrendszer azonban nem terjedt el, megmaradt szükségmegoldásnak.

Az elektromos gőzmozdony egy olyan gőzmozdony volt, amely a tüzelőtérben történő tüzelőanyag elégetése helyett villamos energiával melegítette a vizet a kazánban, hogy gőzt termeljen. Ez egy rendkívül szokatlan mozdonytípus volt, amelynek csak bizonyos feltételek mellett volt gazdasági értelme. Normális esetben sokkal hatékonyabb villamos mozdonyokat építeni és használni. Azonban az idő és az erőforrások hiánya (például háborús időkben), a szén vagy hasonló tüzelőanyag hiánya, valamint a viszonylag olcsó és rendelkezésre álló villamos energia jelenléte egy meglévő gőzmozdony elektromos-gőzmozdonnyá történő átalakítását életképessé teheti.

Svájc

Svájcnak nincsenek természetes szénkészletei, de a hegyvidéki régió bőséges és olcsó vízenergiát kínál. A második világháború kitöréséig az SBB vonalait (a hálózat 73,6%-át) 2191 km hosszan villamosították, miközben az importált (német) szén ára folyamatosan emelkedett.

A szén megtakarítása érdekében a Svájci Szövetségi Vasutak két kis 0-6-0-s E 3/3-as gőzmozdonyra áramszedőket szerelt. Az áramot a felsővezetékekről vették (15 kV, 16+2⁄3 Hz), és két, együttesen 480 kW teljesítményű transzformátoron keresztül táplálták a fűtőelemekhez. A módosított E 3/3-as 8521-espályaszámú mozdonyt 1943. január 13-án helyezték üzembe; a 8522-es pedig 1943. február 11-én következett. Ezek akár 20 percig is képesek voltak áramellátás nélkül, mint egy tüz nélküli mozdony, működni, miután a kazánt teljes nyomásra feltöltötték. A tűztér megmaradt, általában forró parazsat tartva, klasszikus tűzzel a nem villamosított pályákon való hosszabb üzemeléshez. A vízkeringető szivattyút, a vezérlőáramkört és a világítást egy akkumulátor táplálta, amelyet az egyik transzformátor által táplált egyenirányítóról töltöttek.

swisselec5a.jpgMunka közben

A rendszer 12 atm (1200 kPa) nyomáson óránként körülbelül 300 kg gőz előállítására volt képes. Az extra hajtásrendszer súlya körülbelül 7 tonna volt, ami a mozdony tömegét 35 tonnáról 42 tonnára növelte, és munkanaponként 700-1200 kg szén megtakarítását tette lehetővé. A mozdony nyomás alá helyezése körülbelül egy órát vett igénybe.

A 8521-es mozdonyról 1951-ben, a 8522-es mozdonyról pedig 1953-ban távolították el az elektromos fűtőberendezéseket. 2013-ban az E 3/3 8522-es mozdony még mindig a Sursee-Triengen vasútvonalon állt (múzeumi) szolgálatban, mint rendes gőzmozdony, de már a villamos fűtési lehetőség nélkül.

no8522.jpgA visszaalakított gőzmozdony

Az SBB a két mozdonnyal szerzett tapasztalatok után jobbnak látta, ha szinte a teljes ország vasúthálózatát fokozatosan villamosítja, világelsővé válva az országos villamos vontatás lefedettsége terén.

Kanada

Még 1992-ben adtak ki egy kanadai szabadalmat egy elektromos gőzmozdonyra. A rajz egy Crampton típusú 8-4-0-ast ábrázol, de a tervezett felhasználása ismeretlen. Mivel több információ nem lelhető fel róla, valószínűleg a szabadalom nem került gyakorlati felhasználásra.

Villamos előmelegítés

A hagyományos szén- vagy olajtüzelésű gőzmozdonyokat külső elektromos előmelegítővel is fel lehet készíteni a szolgálatra. Ez lehetővé teszi a gőz fokozatos emelését az éjszaka folyamán, hogy a mozdony reggelre készen álljon a használatra. Így az előmelegítés tisztábban és biztonságosabban, felügyelet nélkül történhet.

A modern gőzmozdonyok, mint például a Brienz-Rothorn-vasútvonal fogaskerekű mozdonyai és a DLM korszerűsített 52.80-as sorozatú mozdonya, belső elektromos előmelegítővel vannak felszerelve, ami lehetővé teszi a jól szigetelt kazán éjszakai melegen tartását, vagy akár a fűtés automatikus elindítását kora reggel.

Modellek

Az elektromos gőzrendszer néhány kisméretű modellgőzmozdonyban is használatos.

2003 szeptemberében a Hornby Railways kiadta az első gőzzel működő 00-as méretarányú mozdonyát, egy olyan méretarányos modellmozdonyt, ahol a kazánt a sínekről összegyűjtött elektromos energiával fűtik. A jármű így igazi gőzmozdonyként üzemelhet. Ennek a hatásnak a megteremtése azonban szintén egyszerűbb egy villamos mozdonnyal, mely külsőleg gőzmozdonyra hasonlít és menet közben egyszerűen csak vizet párologtat, hogy a gőzös üzem látványa is érvényesüljön.

Forrás

* Az angol Wikipédia Electric-steam locomotive című szócikke

További olvasnivaló

*Pictures on www.douglas-self.com
*Elektrische Dampflokomotive

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: svájc gőzmozdony index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr10018147940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása