Kereken 20 éve annak, hogy a Microsoft bemutatta a 2001 májusában a Kuju Entertainment által fejlesztett Train Simulator nevű vonatszimulátorát. Bár már korábban is létezett több mozdonyvezető-szimulátor, mégis a Microsoft programja lett az, mely hosszú és fényes karriert befutott és elhozta széles közönség számára a mozdonyvezetés élményét. A szoftver 2005-ig több, mint egymillió példányban kelt el.
A program két CD lemezen jelent meg és akkoriban hatalmasnak számító, 1,4 Gigabyte tárhelyet foglalt el a számítógépen. A játékot úgy tervezték, hogy lehetőség legyen a külső fejlesztőknek is kiegészítőket készíteni hozzá. Hamarosan a rajongók rengetegféle új dologgal egészítették ki az alapjátékot: új objektumok, épületek, síncsomagok, járművek, majd komplett pályák is megjelentek.
A játék szimulátor, vagyis a valóság lehető legpontosabb (a technikai adottságokat figyelembe véve) modellezése volt a cél, vagyis nem csak a grafikának kellett realisztikusnak lennie, hanem a játék irányításának és működésének is. Egy vörös jelzőn való áthaladás a küldetés végét jelentette, a modellek nem törtek össze, kisiklás vagy ütközés esetén nem voltak látványos effektek, egyszerűen csak véget ért a küldetés.
Apropó küldetések. Mit is lehet egy vasútszimulátorban csinálni? Például egy valós menetrendet pontosan betartva végigközlekedni a vasútvonalon, tehervonatnál kocsikat le- és felkapcsolni, de voltak segélymenetek és még más jellegű küldetések is. A cél az volt, hogy balesetmentesen, semmilyen vasúti szabályt meg nem szegve, a lehető legrövidebb idő alatt teljesítsük a küldetést.
Bejárható útvonalak
Az alapjáték összesen hat bejárható útvonalat tartalmaz, három kontinensről és négy országból, 528 km hosszúságban. A válogatás jól sikerült, hiszen a pályák forgalom és stílus alapján is igen nagy változatosságot mutatnak: vezethetünk Észak-Amerikában, Európában és Ázsiában, találkozhatunk 1067 mm-es és 1435 mm-es nyomtávolságú hálózattal, választhatunk a személyszállító- és a tehervonatok közül. A mozdonyok között találhatunk gőz-, dízel- és villanymozdonyt is, sőt még villamos motorvonatot is.
Természetesen a játék elsősorban az USA-ra koncentrál, a két leghosszabb bejárható útvonal az USA-ban található.
Útvonal neve | Vezethető vonat / vasút-társaság | Vasút-társaság | Vezet-hető jármű | AI által vezetett jármű | Útvonal | Nyomtáv | km | Évszám |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hisatsu Line, Japán | JR Kyushu | JR Kyushu | KiHa 31 | KiHa 140 | Yatsushiro-Yoshimatsu, Hitoyoshi állomáson keresztül |
1067 mm | 85 | 2000 2001 |
Tokio-Hakone, Japán | Odakyu Electric Railway | Odakyu Electric Railway | Odakyu 7000 LSE sorozat, Odakyu 2000 sorozat |
Odakyu 30000 EXE sorozat | Shinjuku-Hakone-Yumoto, Ebina és Odawara állomás- okon keresztül |
1067 mm | 88 | 2000 2001 |
Innsbruck-St. Anton, Ausztria | Orient Express | ÖBB | Gölsdorf 380 | Gölsdorf 310 | Innsbruck-St. Anton, Imst-Pizatal állomáson keresztül |
1435 mm | 101 | 1930-as évek |
Settle & Carlisle Line, Egyesült Királyság | LNER BR (1.2) |
LMS GWR |
Flying Scotsman, BR Class 50 (1.2) |
Royal Scot Pendennis Castle |
Settle-Carlisle, Appleby állomáson keresztül |
1435 mm | 116 | 1920-as évek, 1930-as évek, 1980-as évek (1.2) |
Northeast Corridor, USA | Amtrak Acela Express Acela Regional |
Amtrak | Acela Express, Acela HHP-8 |
Genesis Metroliner |
Philadelphia-Washington, Baltimore állomáson keresztül |
1435 mm | 214 | 2000 2001 |
Marias Pass, USA | BNSF | Amtrak | Dash 9, GP38-2, SD40-2 (1.2) |
Genesis SD40 |
Shelby-Whitefish, tartalmazza a Kalispell ágat is | 1435 mm | 245 | 2000 2001 |
A Hisatsu-line Japánba repít minket egy 124 km hosszúságú, egyvágányú, nem villamosított keskeny nyomtávolságú hegyi vasútvonalra, ahol egy motorvonatot vezethetünk. A vonalon 28 megálló található, a megengedett legnagyobb sebesség 85 km/h.
A Tokio-Hakone egy forgalmas elővárosi vasútvonal Tokió és annak elővárosai között. Igazi különlegességét a vonalon közlekedő járművek adják, ugyanis a villamos motorvonatokon a vezetőállás púpként magasodik ki a tetőtérből, az utasok pedig egészen a jármű orrában is helyet foglalhatnak, bámulva a vágányokat.
Az Innsbruck-St. Anton közötti pálya az 1930-as évek Ausztriájába repít bennünket, hogy a Arlbergbahn nevű hegyi vasúton bizonyítsunk egy Gölsdorf 380 sorozatú gőzmozdonnyal, vagyis átkeljünk az Alpokon az Orient Expresszt vontatva.
A Settle–Carlisle line az Egyesült Királyságba kalauzol minket az 1920-as és 1930-as évekbe. Még tart a gőzöskorszak, már közlekedik az LNER A4 gőzmozdony, mely felállította a gőzösök sebesség-világrekordját (Az ikonikus jármű szerepelt a Transport Tycoon játékprogramban is).
Az USA-ban a 2000 decemberében elindult Acela Express szolgáltatás és annak útvonala volt az egyik lemodellezett bejárható vasútvonal, mely a francia TGV amerikai változata. A TGV alapjai alapján kifejlesztett Acela motorvonat az USA keleti partján közlekedik Boston és Washington között, ebből a programban a Philadelphia-Washington szakaszt kaptuk meg. A motorvonat vezetésen kívül itt lehetőség van személyvagonokból álló vonat vezetésére is egy AMTRAK HHP-8 sorozatú villamos mozdonnyal. Az akkori internet-szűke világban a program sokat tett azért, hogy az Acela Európában is ismert legyen.
A második amerikai pálya a Marias Pass hegyi átkelőt hozza el a számítógépünkre. A Montana államban található átkelő A Sziklás hegység legalacsonyabb olyan pontja, ahol át lehet kelni a kontinentális vízválasztón. Itt a BNFS vasúttársaság Dash 9 vagy GP38-2 sorozatú dízelmozdonyaival ismerkedhetünk meg. Többféle tehervonatos küldetés közül választhatunk, a rövidektől a hosszabbakig bezárólag. A szembe forgalmat az Amtrak személyszállító vasúti járatai jelentik.
A Marias Pass pálya
A programot az útvonalak miatt kritika is érte, ugyanis nagyon Amerika-centrikusra sikerült. Mert hát mit is kapunk a két CD-n? Egy szupergyors amerikai nagysebességű vonatot, izmos amerikai dízeleket kilométeres tehervonatokkal, egy japán keskeny nyomtávolságú játékvonatot motorkocsit, egy szintén japán motorvonatot, Európában meg hát csak gőzösök közlekednek...
Azért, hogy mai szemmel nézve gyengébb, akkoriban viszont középkategóriás gépeken is fusson, a készítők számos helyen jelentős kompromisszumokra kényszerültek: az állomások meglehetősen kihaltak, más vonatokkal alig-alig találkozunk, a növényzet meglehetősen gyér, gyakran egyféle fa ismétlődik az egész pályán. A peronokon emberek nincsenek és a síneken túl szinte semmi sincs már. mindezt az elfogadható FPS elérése érdekében tették.
A program bővítése
Mint ahogy korábban is írtam, a játékhoz külső fejlesztők rengeteg kiegészítőt készítettek. Hamarosan megjelentek az új járművek is, jobb minőségű textúrákra cserélték a meglévőket és új pályák is születtek szép számmal. Az igények növekedése lehetővé tette, hogy fizetős kiegészítők is készülhessenek, egyre több és több létező vasútvonalat modelleztek le egyre részletgazdagabban.
Eközben a Hardware is fejlődött, már nem kellett mindenhol alacsony felbontású textúrákat használni, sőt a poligonszám is szépen növekedhetett. Az alapjátékban a sín is csak egy sík textúra volt, idővel azonban a sínszálak, később már a betonaljak is kiemelkedtek a térbe.
Részlet az Alföld pályából. A technika tökéletesedésével a grafika sokat javult és a táj is sokkal részletgazdagabbá vált
Magyarország sem kerülhette el a feldolgozást, az Alföldön futó vasútvonalak nagy részét szintén lemodellezték, természetesen a magyar gördülőállomány sem maradt ki.
A nyugati pályaudvar az Alföld pályán
Más programok
A nagy népszerűség okán hamar felvetődött a második rész elkészítésének a gondolata is, az új program készítését el is kezdték, ám valami oknál fogva végül soha nem készült el és nem jelent meg. A piaci rést meglátva azonban több új vasútszimulátor is megjelent, így nem maradtak a játékosok utód nélkül.
A Train Simulator 2021. 20 év alatt a részletgazdagság sokat változott!
A Zusi elsősorban a szimulációra helyezte a hangsúlyt, a biztosítóberendezések legendásan jól ki vannak dolgozva, ezért a vezetés tényleg nagy odafigyelést igényel. Ez szinte nem is játék, hanem munka már.
A Train Simulator tekinthető a nem hivatalos folytatásnak, melynek fejlesztése még napjainkban is tart. 20 évnyi fejlődés a programon, na meg a futtató számítógépeken is jelentősen meglátszik, így elérhető a HD megjelenítés, a részletes textúrák és a fotórealisztikus textúrák használata is. Mindez élvezhető fps érték mellett!
Hardware kiegészítők
Ha már szimulátor, akkor a minél nagyobb élmény kedvéért még jobb, ha nem billentyűzettel és egérrel irányítjuk vonatunkat, hanem kimondottan erre a célra kifejlesztett vezérlővel! A Raildriver vezérlő az igazihoz hasonló kezelőszervekkel ajándékozta meg a rajongókat, hogy a vezetés még élethűbb legyen.
Egy Raildriver vezérlő
Utolsó kommentek