Szinte a kihalás széléről rángatta vissza az osztrák ÖBB az éjszakai vonatközlekedés lehetőségét. Miközben minden ország megszüntette az éjszakai vonatait, az ÖBB fantáziát látott ebben a szegmensben is. Nem csak hogy átvette a meglévő járműállományt és vonalhálózatot, de új járatokat is indított és új járműveket is vásárolt. Bécsből érhető el Európa legtöbb fővárosa átszállás nélkül.
Nightjet indul Párizsból Bécs felé 2021-ben
A sikertörténet azonban nem felhőtlen, néha bizony megoldhatatlan akadályok is felmerülnek: A francia SNCF Voyageurs a párizsi közlekedési minisztériumtól értesítést kapott, hogy 2026-ban megszűnnek az állami szolgáltatásmegrendelések a Bécs–Párizs és Berlin–Párizs éjszakai vonatok üzemeltetésére, így az ÖBB leállítja ezeket a járatokat 2025. decemberétől.
Az éjszakai vonatok ma már csak nemzetközi partnerek részvételével üzemeltethetők. Az ÖBB sajnálja, hogy a francia partnerek visszalépése miatt 2025. december 14-től a két éjszakai vonatjárat már nem lesz elérhető. A Bécs-Párizs járat 2021. december 14-én indult és négy évet élt meg.
A Bécs–Brüsszel éjszakai vonat 2026-ban is megmarad, és továbbra is hetente háromszor közlekedik.
Az ÖBB továbbra is Európa legnagyobb éjszakai vonat-szolgáltatója marad – például Bécs és Amszterdam, illetve München és Róma között. A jövőben 24 modern, új generációs éjszakai vonattal továbbra is befektetnek az éjszakai vonatforgalomba, és nagyobb kapacitást és kényelmet kínálnak a meglévő járatokon.
A jövőben további Railjet 2-höz hasonló ingavonatok állnak forgalomba az éjszakai közlekedésben
A két megszüntetett viszonylatról felszabaduló járművek a már meglévő hálózatot fogják erősíteni és a jövőben talán további járatokat is indítanak majd, bekapcsolva további városokat is az éjszakai hálózatba.
Az ÖBB Nightjet hálózata, továbbá Európa egyéb éjszakai vonatai 2023-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ÖBB szeretne további nappali és éjszakai járatokat is üzemeltetni, ám a külföldi partnerországok sok helyen akadályozzák az ÖBB terveit. Olaszország csak évekkel később adott engedélyt a Railjetek közlekedésére és ugyanígy keresztbe tesz a Nightjet vonatoknak is. A Magyarországról Velencébe közlekedő Venezia Euronight szintén az olaszok nemtörődömsége miatt szűnt meg, miközben jelentős igény volt a szolgáltatásra.
Öröm az ürömben, hogy több éjszakai vonatjárat létét a technika fejlődése söpörte el, bizonyos viszonylatokon annyit gyorsult a vonatközlekedés, hogy az éjszakai járatok menetideje túl röviddé vált egy pihentető alváshoz. Más járatoknak pedig az évek alatt hosszabbá vált az útja, és távolabbi városok is közelebb kerültek Bécshez időben.
2025. decemberétől a Koralmbahn, 2032. decemberétől pedig a Brenner-bázisalagút fogja átrajzolni a nemzetközi vonatok térképét jelentősen.
Forrás
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Utolsó kommentek