Ahogy közeledünk az év vége felé, egyre több vasúttársaság teszi közzé a 2025 december közepe utáni menetrendjét. Mivel a menetrend-tervezés hosszú folyamat és a jegyeket is az indulás előtt 3 hónappal meg lehet már vásárolni, a szeptemberi sajtóközlemények igencsak időszerűek a fejlett vasúti közlekedést biztosító országokban.
Az ICE L Németországban
A német Deutsche Bahni s sajtóközleményt adott ki, hogy mi is változik decembertől az országos hálózaton: Új Sprinter-összeköttetések vonzó utazási időkkel, jelentősen több európai összeköttetés, az ICE L első bevezetése és nemzetközi utazások egyszerűbb foglalása.
2025. december 14-től 21 város, több, mint valaha, félóránként induló járatokkal kapcsolódik a Deutsche Bahn (DB) távolsági közlekedéséhez. Ettől az időponttól lép életbe az új menetrend, amely számos fejlesztést hoz a DB utasainak.
Michael Peterson, a DB távolsági személyszállításért felelős igazgatósági tagja: „Az emberek vonattal akarnak utazni. Ahol már most is sok utas utazik, az új menetrendben még több vonatjáratot kínálunk. A menetrendünket a vasúti hálózat iránti kereslet és kapacitás figyelembevételével célzottan bővítjük. Örülünk, hogy a számos további építkezés ellenére 2026-ban is állandóan magas szinten, az előző év rekordszintjén tudjuk tartani a kínálat volumenét.”
A 2026-os menetrend áttekintése
Félóránként közlekedő ICE járatok
Majdnem olyan rendszeresen, mint az S-Bahn: az ICE-vonatok félóránként még több német várost kötnek össze!
A 21 csatlakozó várossal a korábbi hálózat mérete szinte megduplázódik. A nagysebességű vonatok körülbelül félóránként közlekednek, és a hálózat hossza 900 kilométerről 2300 kilométerre nő. Ez többek között a Hamburg, Hannover és Kassel, valamint Erfurt, Halle és Berlin közötti összeköttetésekre vonatkozik. A félóránként közlekedő városok számának megduplázásával a DB hangsúlyozza célját, hogy vonzó közlekedési lehetőségeket kínáljon egész Németországban.
Vonalak, melyeken félóránként közlekednek az ICE vonatok
Bövülő Sprinter hálózat
Az ICE Sprinter hálózat bővül – rekord utazási idő Stuttgart és Berlin között
Tizennégy új, különösen gyors ICE-járattal erősítik meg a Hamburg–Frankfurt (Main) és Berlin–München észak-déli tengelyeket. Több mint egy órával gyorsabb, mint eddig, az új Berlin–Stuttgart–Nürnberg Sprinter, amelynek utazási ideje körülbelül 4 óra 45 perc – rekord utazási idő a két nagyvárosi régió között.
AZ ICE Sprinterek hálózata, ezek a járatok a két végállomáson kívül az útjuk során sehol nem állnak meg.
Nemzetközi kapcsolatok
A nemzetközi távolsági vasúti közlekedés virágzik – a DB bővíti kínálatát és további közvetlen összeköttetéseket kínál kilenc európai országba
A Deutsche Bahn távolsági összeköttetései a 2025-2026-os menetrendi évben
Legyen szó például Belgiumról, Csehországról, Dániáról, Lengyelországról vagy Svájcról – a napi mintegy 40 új vagy meghosszabbított határon átnyúló járattal a választék jelentősen bővül. Németország és Lengyelország között a Lipcse és Krakkó közötti új Eurocity-vonal veszi át a forgalmat – megfelelő csatlakozásokkal például Frankfurtból (Main) és oda. A Svájcba tartó járatok is tovább javulnak. A jövőben több gyors ICE-közvetlen járat indul Észak-Rajna-Vesztfáliából Svájcba, közvetlenül Zürichbe vagy Churba. Brig teljesen új összeköttetést kap – mind Észak-Rajna-Vesztfáliából, mind Berlin irányából.
2026 májusától indul a Prágából Koppenhágába vezető, Drezdán, Berlinen és Hamburgon átmenő közvetlen járat. Ezáltal szezontól függően akár négy további vonat is közlekedik naponta Hamburg és Koppenhága között. 2026 szeptemberétől pedig először lesz négy napi ICE-járat Köln és Antwerpen között a brüsszeli repülőtéren keresztül, amely így új csatlakozást kap az ICE-hálózathoz.
A menetrend stabilitásának javítására irányuló terv: az ICE-forgalom szisztematikusabbá válik
A DB – ahol csak lehetséges – egységesíti a legfontosabb ICE-vonalak indulási és érkezési állomásait, közbenső megállóit és menetrendjét. Emellett a vonalakon lehetőleg minden járatot ugyanazzal az ICE-sorozattal kell üzemeltetni. Ezáltal a rendszer kevésbé lesz komplex, megbízhatóbbá válik, és a vasúti közlekedés összességében stabilabbá válik. Az alapelv megegyezik az S-Bahn-rendszerekével. Ezáltal egyes közvetlen összeköttetések megváltoznak. Például a tartományi főváros, Kiel, a sok rendszertelen egyedi összeköttetés helyett mostantól rendszeres, kétórás járatokat kap Hannover, Frankfurt és Stuttgart irányába.
Ezenkívül a DB a lehető legnagyobb mértékben lemond arról, hogy egy két járműből álló ICE-t egy adott állomáson szétválasszon, illetve a két részt összevonja. Az úgynevezett szárnykoncepciók ugyan több közvetlen összeköttetést tesznek lehetővé, de késésekre hajlamosak.
AZ ICE 2 sorozat erőssége az volt, hogy könnyedén szét- és összekapcsolhatóak voltak. Ezzel a jövőben azonban a DB egyre kevesebbszer kíván élni
Továbbra is nagy távolsági vonatkínálat a vidéki területeken is
A távolsági közlekedés fontos bővítése mellett a Deutsche Bahn továbbra is elkötelezett a nagyvárosokon kívüli jó távolsági közlekedési összeköttetések mellett. Ugyanakkor az ügyfelek itt egyre inkább a gyakran hasonlóan gyors, de olcsóbb helyi közlekedést használják – főleg a Deutschlandticket segítségével. A gazdasági körülmények és a magas költségnövekedés miatt a DB néhány, nagyon alacsony keresletű vonatot már nem tud tovább üzemeltetni. Ez azokra a rendkívül alacsony kihasználtságú járatokra vonatkozik, amelyeknél néha csak a helyek tíz százaléka foglalt, például Lipcse és Nürnberg között Jénán keresztül. Ott az irányonkénti járatok száma ötről kettőre csökken.
Az ICE-flotta legújabb tagja debütál: elindul az ICE L
A menetrendváltással debütál az új ICE L. Az első járatok Berlin és Köln között közlekednek majd. Ekkor a utasok először kipróbálhatják az ICE-család új tagjának előnyeit. 2026. május 1-jétől, a Hamburg–Berlin vonal teljes felújításának befejezése után, az ICE L Westerlandba (Sylt) fog közlekedni, július közepétől pedig a Köln és Frankfurt közötti Westerlandba tartó járatokon, valamint Dortmund és Oberstdorf között is. Így ezeken a turisztikailag fontos vonalakon a jövőben akadálymentesen megközelíthető távolsági vonatok fognak közlekedni.
Az európai szomszédos vasúttársaságok is új nagysebességű vonatokat állítanak forgalomba számos Németországba és Németországból induló járaton. A cseh ComfortJet mellett az új menetrendévben Hamburgból indulnak az ICE L-hez hasonló dán Talgo-vonatok és a svájci Giruno-vonatok is. Így szinte minden fontos útvonalon elérhető lesz az országra jellemző ICE-kényelem, ami még inkább ösztönözni fogja az utazókat, hogy vonattal utazzanak Európában.
Debütál az új ICE sorozat is: az ICE L
Frankfurtból Londonba: újdonságok a egyszerűsített nemzetközi jegy vásárlás terén
Az új és további határon átnyúló járatok egyre vonzóbbá teszik a vasúti utazást Európában. De a nemzetközi vasúti utazásokra szóló jegyek foglalása is jelentősen egyszerűbbé és kényelmesebbé vált.
Most elérte a következő mérföldkövet: az ÖBB és az SBB távolsági vonatainak jegyei mellett az ügyfelek mostantól számos franciaországi TGV-összeköttetést, valamint Eurostar-jegyeket is közvetlenül a bahn.de oldalon vagy a DB Navigatorban foglalhatnak. Konkrétan az utasok például jegyet vásárolhatnak Frankfurtból Londonba vagy Párizsból Marseille-be a TGV-vel. Az ÖBB Németországon át közlekedő éjszakai vonatai is kényelmesen megvásárolhatók a megszokott digitális DB értékesítési csatornákon keresztül. Hamarosan további európai vasúttársaságok is elérhetőek lesznek.
2026 végéig a DB az összes szomszédos ország nagy vasúttársaságának jegyét közvetlenül a bahn.de oldalon és a DB Navigator alkalmazásban fogja kínálni. Ennek technikai alapját az OSDM (Open Sales and Distribution Model) biztosítja: ez egy új szabvány az európai vasúttársaságok és a jegyértékesítők közötti adatcserére. Az OSDM számos előnyt kínál az ügyfeleknek: közvetlenül áttekinthető árakkal kapcsolatos információkat kapnak a megjelenített járatokról, beleértve a külföldi vasúttársaságok kedvezményes ajánlatait is. Ezenkívül a lefoglalt jegyeket kényelmesen megtekinthetik és kezelhetik a DB ügyfélfiókjában.
Az infrastruktúra átfogó felújítása folytatódik
A Hamburg–Berlin vasútvonal átfogó felújítása jövő év április végéig tart. Ez idő alatt az ICE-forgalom a két város között átirányításra kerül. Napi 65 járattal – ebből 36 közvetlen és óránkénti járat – a meghosszabbodott utazási idő ellenére továbbra is jó szolgáltatás áll rendelkezésre. További építési munkálatokra kerül sor február és július között a Wuppertal-vonalon Hagen és Köln között. Februártól decemberig építési munkálatok miatt korlátozások lesznek érvényben Nürnberg és Passau között. A Rajna jobb partján, Köln és Frankfurt között július és december között folynak az építési munkálatok. A módosított menetrendek már beépítésre kerültek az információs médiákba.
A Hamburg-Berlin közötti nagysebességű vasútvonal 9 hónap alatt újul meg, ennek során 278 km-en 28 állomás és 249 kitérő újul meg. A felújítás hatására több helyen a sebesség is emelkedni fog
A új menetrend foglalása október 15-én kezdődik
Október 15-től az új járatok elérhetők a menetrend-információkban a bahn.de oldalon és a DB Navigatorban. Ekkor kezdődik a jegyek értékesítése is – ezek akár tizenkét hónappal előre is lefoglalhatók. Az országos ajánlatok, mint például a Super Sparpreis, a Sparpreis és a Flexpreis, így már lefoglalhatók például a közelgő ünnepekre, mint karácsony, húsvét és pünkösd, az iskolai szünetekre és más tervezhető eseményekre. A külföldi jegyek legfeljebb hat hónappal az utazás megkezdése előtt kaphatók.
Információk és jegyek a bahn.de oldalon, a DB Navigator alkalmazásban, valamint a DB utazási központokban és DB ügynökségekben kaphatók.
Forrás
* A Deutsche Bahn sajtóközleménye
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Utolsó kommentek